Vakantie of uitstapjes tijdens uitkering

Biljart

Well-known member
De vrouw van een koppel dat ik ken, kan niet meer werken, pijn aan de rug: invalide.

Is wel met haar man nu gaan skiën voor 10dagen. Ineens is die rug geen issue meer.

Laatst bewerkt:
De vrouw van een koppel dat ik ken, kan niet meer werken, pijn aan de rug: invalide.

Is wel met haar man nu gaan skiën voor 10dagen. Ineens is die rug geen issue meer.

Ik weet niet hoe goed je die mensen kent, maar vertellen die dan echt schaamteloos over hun skireisje? Of proberen ze dat wat te verstoppen? Altijd benieuwd naar de mate van schaamteloosheid van dat soort mensen.

Toen m'n vrouw en ik in het begin samen gingen wonen hebben we 1 jaar een appartement gehuurd. Aan de overkant woonde er een kerel van 38 jaar die nog nooit een dag gewerkt had in z'n leven omwille van zijn rug. Dat was echt zo'n neighbor from hell. Die ging elk weekend mountainbiken.

Ik drink hier op kantoor de hele dag koffie uit dezelfde tas. Ik spoel ze altijd even af en hergebruik die, het is toch maar koffie.
Mijn collega heeft op het einde van de dag 5 vuile koffietassen in de keuken staan. Hij neemt elke keer een nieuwe. 's Morgens met misschien een half uur tussen twee tassen.
Wie is hier de rare?
Collega van mij kwam 's morgens toe, nam zijn vuile tas van de dag ervoor, deed er warm water in, liet dat even losweken en dronk dat dan op. Zo had hij terug een propere tas voor die dag. Werd nooit afgewassen.

Toen m'n vrouw en ik in het begin samen gingen wonen hebben we 1 jaar een appartement gehuurd. Aan de overkant woonde er een kerel van 38 jaar die nog nooit een dag gewerkt had in z'n leven omwille van zijn rug. Dat was echt zo'n neighbor from hell. Die ging elk weekend mountainbiken.
Fietsen is dan ook zeer goed voor rugpatiënten.

Van mij zou het niet mogen nee.

Tenzij onbetaald dan.
Da’s een plan, mensen die het meestal al financieel moeilijker hebben door hun gezondheidssituatie, het nog moeilijker maken. Zij krijgen ook vakantiegeld in mei, anders moeten we dat ook afnemen.

Geen deugddoende uitstapjes meer, enkel nog afzien en miserie.

Da’s een plan, mensen die het meestal al financieel moeilijker hebben door hun gezondheidssituatie, het nog moeilijker maken. Zij krijgen ook vakantiegeld in mei, anders moeten we dat ook afnemen.

Geen deugddoende uitstapjes meer, enkel nog afzien en miserie.

Net zoals Trump het wil.

wie zegt dat het geen issue meer is? Evengoed zit zij niet op de latten en doet ze dit voor haar man te plezieren?

Ik ging er vanuit dat ze ook effectief skiet?

Evengoed heeft ze daar evengoed pijn, heeft ze de periode erna zo veel last dat ze niet meer uit bed kan.

Als ze dat zou overhebben om een random nutteloze hobby uit te oefenen, dan moet ze dat er ook voor over hebben voor het meest essentiële dat er bestaat; namelijk in haar eigen levensonderhoud voorzien. Dat is nu toch de logica zelve mag ik hopen?

Of mogen mensen met een invalide uitkering niet op vakantie gaan?

1. De strengsten onder ons zouden kunnen redeneren dat de uitkering dan blijkbaar te groot is. Want het voorziet blijkbaar niet alleen in haar basis-levensonderhoud, maar je kunt er ook van gaan reizen. Zelf ben ik daar nog vrij genuanceerd in en zou een jaarlijkse bescheiden reis nog wel tolereren.
  2. Als ze skiet, is het overduidelijk misbruik. Maar zelfs als ze gewoon 10 uur in de auto kan zitten om op reis te gaan, dan kan ze toch ook 8 uur per dag in de auto zitten om het beroep van taxi-chauffeur uit te oefenen? Waarom zou de maatschappij dan moeten opdraaien om in haar levensonderhoud te voorzien? Het is toch van den zotte dat we iedereen uitkeringen moeten uitbetalen die geen beroep kan uitoefenen van louter en alleen zijn/haar eigen keuze. :wtf:

Als ze dat zou overhebben om een random nutteloze hobby uit te oefenen, dan moet ze dat er ook voor over hebben voor het meest essentiële dat er bestaat; namelijk in haar eigen levensonderhoud voorzien. Dat is nu toch de logica zelve mag ik hopen?

1. De strengsten onder ons zouden kunnen redeneren dat de uitkering dan blijkbaar te groot is. Want het voorziet blijkbaar niet alleen in haar basis-levensonderhoud, maar je kunt er ook van gaan reizen. Zelf ben ik daar nog vrij genuanceerd in en zou een jaarlijkse bescheiden reis nog wel tolereren.
  2. Als ze skiet, is het overduidelijk misbruik. Maar zelfs als ze gewoon 10 uur in de auto kan zitten om op reis te gaan, dan kan ze toch ook 8 uur per dag in de auto zitten om het beroep van taxi-chauffeur uit te oefenen? Waarom zou de maatschappij dan moeten opdraaien om in haar levensonderhoud te voorzien? Het is toch van den zotte dat we iedereen uitkeringen moeten uitbetalen die geen beroep kan uitoefenen van louter en alleen zijn/haar eigen keuze. :wtf:
Of misschien moeten we gewoon niet oordelen over situaties waar we niks over weten? Of klinkt dat te logisch? Je kent die hele persoon niet, je weet niks over die hele reis noch over haar invaliditeit. En uiteraard zijn er mensen genoeg die profiteren van het systeem, maar er zijn net zo goed mensen die het niet doen en wel graag zouden werken en het niet kunnen.

Van mij zou het niet mogen nee.

Tenzij onbetaald dan.
Zelfs werklozen hebben vakantiedagen waardoor ze op reis kunnen en niet op afspraken moeten zijn. Maar hoe de controle met die blauwe kaart nu zit weet ik niet meer. Een invalide in een rolstoel mag toch een dagje naar zee, of een weekje (of 2) waar dan ook op vakantie?
Gaan we dan mensen met down syndroom of zware autisten die niet kunnen werken ook geen vakantie gunnen?
Ik zeg maar; m'n moet soms eens nadenken en ook nog wat menselijk blijven. Ja, er zijn altijd wel profiteurs die met een burnout van een jaar gedurende dat jaar hun huis half verbouwen.... schiet dan op hen. Er is ook veel perceptie bij langdurig zieken blijkbaar. Je kent die situaties beperkt, of veelal zelfs eigenlijk compleet niet.

Laatst bewerkt:
Of misschien moeten we gewoon niet oordelen over situaties waar we niks over weten? Of klinkt dat te logisch? Je kent die hele persoon niet, je weet niks over die hele reis noch over haar invaliditeit. En uiteraard zijn er mensen genoeg die profiteren van het systeem, maar er zijn net zo goed mensen die het niet doen en wel graag zouden werken en het niet kunnen.

Langs de andere kant kan je op deze manier eender welke discussie over individuele gevallen afblokken.

Langs de andere kant kan je op deze manier eender welke discussie over individuele gevallen afblokken.
Uiteraard en is dat verkeerd dan? Waarom moeten we altijd oordelen over situaties waar we niks over weten? Hier op het werk heeft ook altijd iedereen een mening wanneer iemand ziek is. De volgende keer kun je zelf aan de beurt zijn, maar dat vergeten veel mensen.

1. Als ze skiet, is het overduidelijk misbruik. Maar zelfs als ze gewoon 10 uur in de auto kan zitten om op reis te gaan, dan kan ze toch ook 8 uur per dag in de auto zitten om het beroep van taxi-chauffeur uit te oefenen? Waarom zou de maatschappij dan moeten opdraaien om in haar levensonderhoud te voorzien? Het is toch van den zotte dat we iedereen uitkeringen moeten uitbetalen die geen beroep kan uitoefenen van louter en alleen zijn/haar eigen keuze. :wtf:
Idd

Hier ook éne in ons dorp, al 6 maand op de ziekenbond, maar wel 2 keer op reis geweest naar de dominicaanse republiek in die tijd. (ja want het mocht van de CM :rolleyes: )

Z'n collega's hebben die facebook foto's overgemaakt aan zijn leidinggevende, en mocht vorige week bij de controle arts gaan.

Gevolg: opnieuw beginnen werken, progressief in de dagdienst. maar dat wou hij niet, omdat hij dan minder zou verdienen. Dan zei hij doodleuk: doe dan maar terug full time in de nacht !
(amai die moet nogal last hebben van zijn ziekte/letsel :rolleyes: )

@TRUMP
Als een invalide zich tijdig beschikbaar stelt voor medische controles gun ik hen bvb die 14 dagen dat ze zich daar van vrij kunnen maken. Maar dat wil niet zeggen elk maand een week op reis dan en niet beschikbaar zijn voor controle.
Den dienen in het dorp profiteerde misschien, maar niet alle zieken uit uw 'dorp' he.

@Avi
Daar grenst iets individueel van een persoon kunnen bespreken aan een grote groep stigmatiseren.

Wat maakt dat je ervanuit gaat dat ze effectief skiet?
Waar haal je het dat om een random nutteloze hobby gaat? Is een goede mentale gezondheid geen onderdeel van levensonderhoud. Of vind je dat we dit moeten beperken tot enkel genoeg dat je nog ademt (om het overdreven te stellen)

wat versta jij onder bescheiden?

1. Als ze skiet, is het overduidelijk misbruik. Maar zelfs als ze gewoon 10 uur in de auto kan zitten om op reis te gaan, dan kan ze toch ook 8 uur per dag in de auto zitten om het beroep van taxi-chauffeur uit te oefenen? Waarom zou de maatschappij dan moeten opdraaien om in haar levensonderhoud te voorzien? Het is toch van den zotte dat we iedereen uitkeringen moeten uitbetalen die geen beroep kan uitoefenen van louter en alleen zijn/haar eigen keuze. :wtf:
waarom zou er misbruik zijn als ze skiet? Evengoed is het op aanraden van de dokter. Evengoed doet ze 1 afdaling omdat ze er van geniet en ligt ze de rest van de dag plat omdat ze last heeft van de rug.

waar haal je dat ze 10 uur in de auto zit en vertaal je dat ze 1 malig een lange auto rit aankan (misschien met 100 tussenstops) ze ook 8h aan stuk 5 dagen op 7 dit moet kunnen.

Als iemand een invaliditeitsuitkering krijgt, ga ik ervanuit dat ze onderzocht is door bekwame mensen en dat deze mensen voldoende motieven hebben om aan te halen dat deze persoon niet kan werken en dus een uitkering dient te krijgen. Anders zullen de controle geneesheren wel een ander besluit nemen.

En als we dan als maatschappij deze mensen niet ondersteuningen kunnen we ze beter de kogel geven. Want iemand die niet kan werken door omstandigheden waar zij niets aan kunnen doen (ik moet de eerste nog tegenkomen die zijn gezondheid wilt afgeven om niet te moeten werken als de omstandigheden waar hij in leeft voldoende kwaliteit hebben)

Zoals gezegd door @mac-bc , het mag voor mijn part allemaal een beetje strenger....

Hij heeft het perfect verwoord: als je zo lang stil kan zitten in de auto om op reis te gaan skieën, kan je perfect een job als taxi of busvervoer uitoefenen, of koerierdienst....

Is een goede mentale gezondheid geen onderdeel van levensonderhoud.
Ja maar niet op de kap van de werkende mensen.

Je kan perfect mentaal gezond zijn door niet op reis te gaan hé. Mijn moeder bijvoorbeeld, die was tot voor kort al 18 jaar niet meer op reis geweest, en is de gelukkigste vrouw die ik ken.

Terug
Bovenaan