Wat doen in mijn plaats?

Iedereen die hier zonder voorbehoud ETF's aanraadt, denkt teveel vanuit zijn eigen positie en denkt niet mee met jou.
Ik vind het eerlijk gezegd absurd dat iemand die zelf aangeeft niet thuis te zijn in geldzaken, spaargeld gaat gebruiken voor zijn huur (negatieve spaarcapaciteit), en die aangeeft wel nog eigendom te willen verwerven, hier de raad krijgt om alles op de beurs te gooien.

Nu goed, dat is misschien de reden dat ik geen miljonair ben die jaarlijks 10-20% meerwaarde haalt uit een world tracker.

Laatst bewerkt:
Puur financieel gezien is het best om nog 2 jaar thuis te blijven wonen en extra door te sparen, maar aangezien je graag wilt gaan huren en zelfs bereid bent om je spaargeld te gebruiken neem ik aan dat dit geen optie is :p. Ik denk eerlijk gezegd dat, gezien die keuze, het geen ramp is om dat tijdelijk te doen.

Pensioensparen zou ik sowieso niet doen, kortgezegd: ETF's geven over het algemeen meer winst en je geld is daarbij ook te allen tijde beschikbaar, bij pensioensparen zit dat vast tot aan je pensioenleeftijd.

Maar beleggen in ETF's zou ik enkel doen nadat je een lening/woning hebt, zeker niet eerder omdat zoals door anderen al werd aangegeven de schommelingen op de beurs te groot zijn en het zeker mogelijk is dat de beurs net in een dip zit; op dat moment wil je absoluut niet verkopen om een lening te kunnen financieren.

Eens dat in orde is idd zoveel mogelijk in ETF's beleggen als superieure spaarvorm, maar goed inlezen en beseffen dat het heel normaal is om doorheen de jaren regelmatig eens een (tijdelijke!) dip van 20-30% mee te maken. Het is belangrijk om dat niet van dag tot dag op te volgen en om niet te verkopen aan een lage koers uit paniek.

Dag allemaal!

Ik vermoed dat ik niet de eerste ben die hier een topic over opent, maar toch... Ik heb helaas van financiën weinig (eigenlijk geen) kennis. Zelf opgegroeid in een gezin op het randje van armoede en veel krijg je dan ook niet mee als het over geld gaat. Maar momenteel is mijn situatie toch wat veranderd en weet ik niet goed wat te doen.

Volgende week heb ik een afspraak in de bank (op hun vraag) omtrent pensioensparen, aangezien ik dit niet doe, maar ik wou hun ook wat info vragen over mijn financiële situatie en wat ermee te doen. Aangezien de bank natuurlijk voor zijn eigen winkel spreekt wil ik ook wat onafhankelijke info.

Mijn situatie: Dertig jaar oud, momenteel studerend met een vervangend inkomen van €1850 per maand. Deze studies zouden afgelopen zijn in februari 2027 en hierna zou ik een loon hebben tussen de €2500 en €3000 per maand. Momenteel woon ik thuis, omdat hier in Leuven je met mijn budget enkel een studio kunt huren en ik hier niet in kan leven. En op deze manier kan ik ook geld opzij zetten. Zo heb ik dus op enkele jaren tijd wel degelijk kunnen sparen om hopelijk later mijn eigen woonst te kunnen aankopen.

Spaarcenten: Momentel heb ik, droog op de spaarboek, €53.000 staan. Wat zouden jullie hiermee doen?

Mijn plannen in de nabije toekomst: Graag zou ik in januari/februari toch verhuizen, en heb ik voor mezelf besloten om iets boven mijn budget te gaan huren waarbij ik gedurende een jaar elke maand wat aan mijn spaarboek ga moeten zitten. Ik weet dat het niet de slimste keuze is maar het is er wel een die ik heb gemaakt. Ik reken uit dat ik met een maandelijks tekort zou zitten van €300, dus over een jaar tijd zou ik een kleine €4000 van mijn spaarboek halen. Voor de rest heb ik een wagen die oud is, maar moest deze stuk gaan koop ik mezelf gewoon een oude occasie. Maar dus, ik heb geen grote uitgaven gepland in de komende jaren dus ik kan met enige zekerheid wel €40.000 missen in de komende jaren tot ik in staat ben een lening aan te gaan (lening wordt momenteel niet toegestaan vanwege het beperkte inkomen, al zie ik genoeg mensen rond mij die maar €900 per maand afstaan, terwijl ik €1000 per maand zou moeten betalen aan huur, maar soit).

Dus, wat zouden jullie doen in mijn plaats?
Thanks!
In uw plaats zou ik echt wel door de zure appel bijten en proberen om tot je vast werk/ inkomen hebt thuis te blijven wonen. Tot die tijd kan je dan gewoon blijven sparen en ben je veel flexibeler wanneer je ergens een job tegen komt de afstand minder een rol speelt gezien je dan toch geen vaste stek hebt en dan een huis in die buurt kan zoeken. Verder zou ik zeker nog geen geld in pensioensparen steken gezien je op korte termijn waarschijnlijk graag een huis zou kopen, dat zou toch mijn prioriteit zijn.

Laatst bewerkt:
Over groeirekeningen. Argenta heeft een groeirekening van 1,1 + 1,5% op jaarbasis.

Je kan je online lid maken, je moet geen kantoor langsgaan.

En dan zet je een domicilie op die maandelijks 500 euro overschrijft.
Dat kan je normaal via uw huidige bankapp.

Uw huidige bank heeft mss ook zo'n groeirekening. Op minstens 2 tegelijk mikken.
Een paar banken hebben het maar.

Alvast bedankt voor alle antwoorden, goed om verschillende perspectieven te horen!

Geld dat je binnen 5 jaar nodig hebt moet je niet beleggen.
Uit uw bericht lees ik dat je dit effectief wel nodig gaat hebben. Je bent nu al 30, waarschijnlijk 32 als je afgestudeerd bent en een vast loon begint te krijgen. Op dat ogenblik ga je waarschijnlijk uw eigen stek willen kopen, mogelijks auto? In alle eerlijkheid ben je al wat ouder, met niet zoveel kapitaal. De bank gaat moeilijk doen om u een lening te geven als je niet genoeg eigen inbreng hebt.

Ik raad u dus aan zeker niet te beleggen, maar je doet wat je wil he. Beleggen kan goed uitdraaien (yolo), maar kan ook vreselijk slecht uitdraaien: ben je klaar om dat risico te nemen wetende dat je eigenlijk niet zoveel kent van financiën of economie en maar random mensen op een forum zou volgen?

Als je afspraak hebt bij de bank en ze u voorstellen hun bankfondsen te kopen moet je dat zeker ook niet doen, zelfs al klinkt het verkoopplaatje goed. Kosten daarvan liggen hoger dan als je het zelf zou beleggen. Een deftige bankier zou dat niet mogen voorstellen op basis van uw situatie aangezien je op korte termijn dat geld nodig gaat hebben. De speciale spaarrekeningen à la Start2Save bij KBC zijn beste optie voor u eigenlijk.

Pensioensparen zou ik ook niet doen in uw situatie.

Wat is uw "vervangend inkomen" van EUR 1850 trouwens? Verdien je dat via een job of andere manier?
Bedankt! Nu ben ik bij BNP en heb ik de 'Spaarrekening plus' met een rendement van 1%. Dus ik ga zeker eens kijken bij andere banken om dat wat te kunnen optimaliseren.

Mijn vervangend inkomen is gewoon mijn oud inkomen zonder de nacht/weekendpremies voor een 80% job (hoger lukte niet binnen mijn job).
Dus eigenlijk ben ik gewoon nog steeds werknemer, en ik wordt maandelijks betaald door mijn werkgever. Deze krijgt via een project dan de middelen om iemand anders aan te nemen in mijn plaats. Als morgen de opleiding stopt of ik studeer af moet ik de dag nadien gewoon terug op mijn job staan.
Je twee acties zijn eigenlijk juist de twee zaken die ik niet zou doen.

1. duurder huren dan nodig. Mijn aanpak zou nog altijd de goedkoopste huur mogelijk te vinden. Desnoods met co-housing, appartement delen, studio, desnoods een studentenkot gezien je toch een student bent,... Er zitten wel wat dertigers in een studentenkot. Je gaat niet de enigste zijn.

2. Geen auto kopen. Je studeert in Leuven en gaat wonen in Leuven dus waarom heb je een auto nodig? Als je gaat leven in Leuven, heb je geen auto nodig. Verkoop je tweedehandse auto.
1. Klopt, ik weet dat dit in eigen voet schieten is want het is een jaar dat ik minder kan sparen (minstens 12.000 minder opzij op het einde van de rit). Helaas is mijn thuissituatie al jaren schrijnend en moet ik hier dringend eens iets aan doen. Vergeet niet dat ik enkele jaren geleden 0,0 spaarcenten had en hetgeen ik nu heb op relatief korte tijd bij elkaar gespaard heb. Altijd een balans proberen zoeken maar die balans slaagt nu wel door naar een eigen plek (voornamelijk voor mijn mentaal welzijn).
2. Momenteel heb ik een auto die een waarde heeft van +- 2.500 euro en een verzekering van +- 650 euro per jaar. Ik heb ook nog een oldtimer motor die ik zou kunnen verkopen, maar langs de andere kant is dit een groot deel van het mens zijn hé. De ene spendeert 50 euro per maand aan de fitness, ik spendeer 50 euro per maand aan verzekering voor wagen/motor...
Als de wagen morgen stuk zou gaan en ik inderdaad in het centrum zou lopen zou ik er niet direct een nieuwe kopen. Maar mits wat geluk gaat mijn huidige wagen ook nog enkele jaren mee.

Ik zou ook mijn platencollectie kunnen verkopen en zo (volgens Discogs) 17.000 euro kunnen ophalen, maar we moeten ook een beetje blijven leven natuurlijk.
Een bijkomende reden voor jou om niet te investeren in ETF's is omdat je blijkbaar bovenstaande basislogica niet snapt: je vindt het blijkbaar vreemd dat er geen lening wordt toegestaan, maar je bent wel van plan om je spaarboek aan te spreken voor huur. Wie zijn huur niet kan betalen en niet bereid is om goedkoper te huren, behoort tot de laatste groep die een lening moet aangaan. Zeker als je al rekent op een bepaald loon binnen 1,5 jaar, een termijn die te lang is om al als zekerheid te beschouwen.

Pas op, het is goed om ambitie te hebben en doelstellingen te stellen, maar verwacht niet dat anderen (banken) daar in meegaan als je nog maar weinig bewezen hebt en geen realistisch plan hebt/zelf besparingen wil doen.
Zie bovenstaande, maar ik snap uiteraard ook wel dat ze mij niet zomaar een lening geven. Het probleem is dat ik momenteel in een situatie zit zoals ze is, met een goed perspectief naar de toekomst maar nogal slechte cijfers op deze moment.
Goedkoop huren in Leuven: Co-housing wil ik absoluut niet, en vragen ze ook al tot 700 euro per maand voor. Je kunt hier voor 800 euro per maand studio's vinden die op het randje van mensonwaardig zijn (ik snap oprecht niet hoe mensen kunnen leven op 35M²) en als je iets leefbaar wilt ben je minstens 900 euro per maand kwijt.
| Stap | Actie |
|------|-------|
| 1 | Hou €10.000–€15.000 als buffer op je spaarrekening |
| 2 | Zet €20.000 in termijnrekeningen (1–3 jaar) |
| 3 | Overweeg €10.000–€15.000 in ETF’s (gespreid, maandelijks) |
| 4 | Verhuis slim: probeer onder €200 tekort per maand te blijven |
| 5 | Laat pensioensparen voorlopig links liggen |
Het lijkt dat ChatGPT zowal een samenvatting geeft van wat er in dit topic voorgesteld is. Bedankt!
Puur financieel gezien is het best om nog 2 jaar thuis te blijven wonen en extra door te sparen, maar aangezien je graag wilt gaan huren en zelfs bereid bent om je spaargeld te gebruiken neem ik aan dat dit geen optie is :p. Ik denk eerlijk gezegd dat, gezien die keuze, het geen ramp is om dat tijdelijk te doen.

Pensioensparen zou ik sowieso niet doen, kortgezegd: ETF's geven over het algemeen meer winst en je geld is daarbij ook te allen tijde beschikbaar, bij pensioensparen zit dat vast tot aan je pensioenleeftijd.

Maar beleggen in ETF's zou ik enkel doen nadat je een lening/woning hebt, zeker niet eerder omdat zoals door anderen al werd aangegeven de schommelingen op de beurs te groot zijn en het zeker mogelijk is dat de beurs net in een dip zit; op dat moment wil je absoluut niet verkopen om een lening te kunnen financieren.

Eens dat in orde is idd zoveel mogelijk in ETF's beleggen als superieure spaarvorm, maar goed inlezen en beseffen dat het heel normaal is om doorheen de jaren regelmatig eens een (tijdelijke!) dip van 20-30% mee te maken. Het is belangrijk om dat niet van dag tot dag op te volgen en om niet te verkopen aan een lage koers uit paniek.
Thanks! Ik zit al lang met het idee, maar de onzekerheid of ik de opleiding ging kunnen afronden was te groot om het risico te nemen. Nu het einde stilaan in het zicht komt, en het tijdelijk zou zijn, wil ik dit risico wel nemen.
In uw plaats zou ik echt wel door de zure appel bijten en proberen om tot je vast werk/ inkomen hebt thuis te blijven wonen. Tot die tijd kan je dan gewoon blijven sparen en ben je veel flexibeler wanneer je ergens een job tegen komt de afstand minder een rol speelt gezien je dan toch geen vaste stek hebt en dan een huis in die buurt kan zoeken. Verder zou ik zeker nog geen geld in pensioensparen steken gezien je op korte termijn waarschijnlijk graag een huis zou kopen, dat zou toch mijn prioriteit zijn.
Doe ik al bijna 4 jaar, mijn mond is één en al zuur geworden. Mijn opleiding loop ik via mijn werkgever, dus als ik morgen ben afgestudeerd (of ik zou om een of andere reden moeten stoppen met de opleiding) moet ik de dag nadien gewoon me terug aanmelden om te gaan werken. Dus mijn werkgever is (normaal gezien) binnen enkele jaren dezelfde als nu, met dezelfde locatie.
Over groeirekeningen. Argenta heeft een groeirekening van 1,1 + 1,5% op jaarbasis.

Je kan je online lid maken, je moet geen kantoor langsgaan.

En dan zet je een domicilie op die maandelijks 500 euro overschrijft.
Dat kan je normaal via uw huidige bankapp.

Uw huidige bank heeft mss ook zo'n groeirekening. Op minstens 2 tegelijk mikken.
Een paar banken hebben het maar.

Deze check ik zeker eens, bedankt!

Alvast bedankt voor alle antwoorden, goed om verschillende perspectieven te horen!

1. Klopt, ik weet dat dit in eigen voet schieten is want het is een jaar dat ik minder kan sparen (minstens 12.000 minder opzij op het einde van de rit). Helaas is mijn thuissituatie al jaren schrijnend en moet ik hier dringend eens iets aan doen. Vergeet niet dat ik enkele jaren geleden 0,0 spaarcenten had en hetgeen ik nu heb op relatief korte tijd bij elkaar gespaard heb. Altijd een balans proberen zoeken maar die balans slaagt nu wel door naar een eigen plek (voornamelijk voor mijn mentaal welzijn).
2. Momenteel heb ik een auto die een waarde heeft van +- 2.500 euro en een verzekering van +- 650 euro per jaar. Ik heb ook nog een oldtimer motor die ik zou kunnen verkopen, maar langs de andere kant is dit een groot deel van het mens zijn hé. De ene spendeert 50 euro per maand aan de fitness, ik spendeer 50 euro per maand aan verzekering voor wagen/motor...
Als de wagen morgen stuk zou gaan en ik inderdaad in het centrum zou lopen zou ik er niet direct een nieuwe kopen. Maar mits wat geluk gaat mijn huidige wagen ook nog enkele jaren mee.

Ik zou ook mijn platencollectie kunnen verkopen en zo (volgens Discogs) 17.000 euro kunnen ophalen, maar we moeten ook een beetje blijven leven natuurlijk.

Zie bovenstaande, maar ik snap uiteraard ook wel dat ze mij niet zomaar een lening geven. Het probleem is dat ik momenteel in een situatie zit zoals ze is, met een goed perspectief naar de toekomst maar nogal slechte cijfers op deze moment.
Goedkoop huren in Leuven: Co-housing wil ik absoluut niet, en vragen ze ook al tot 700 euro per maand voor. Je kunt hier voor 800 euro per maand studio's vinden die op het randje van mensonwaardig zijn (ik snap oprecht niet hoe mensen kunnen leven op 35M²) en als je iets leefbaar wilt ben je minstens 900 euro per maand kwijt.

Kijk, ik ben zelf opgegroeid in een arm gezin waar financiele intelligentie totaal ontbrak en je maakt dezelfde fouten.
Overcompenseren, doen alsof zaken "mensonwaardig" zijn maar dat dat perfect normaal is, "emo-argumenten", In je eigen voet schieten rationeel vinden,...

"Co-housing wil ik absoluut niet, en vragen ze ook al tot 700 euro per maand voor. Je kunt hier voor 800 euro per maand studio's vinden die op het randje van mensonwaardig zijn (ik snap oprecht niet hoe mensen kunnen leven op 35M²) en als je iets leefbaar wilt ben je minstens 900 euro per maand kwijt.

Ik heb 30plusser postdocs gekend die in een 8m² studentenkot leefden met gedeelde keuken/douches. Die had zelfs een kind en vrouw in zijn thuisland. Om dan jou te horen dat een studio van 35m² "mensonwaardig" is, ik moet mij inhouden om niet brutaal te zijn.

Jij "vindt" dat dat mensonwaardig is maar objectief gezien is dat niet mensonwaardig. Als je financiële gezonde beslissingen wil nemen in je leven, moet je objectief kunnen zijn.

Bewonerskaart is 60euro extra per jaar. Waarom verkoop je de auto niet en behou je de moto? Bespaart je al 600 euro aan verzekeringen + autotaks + onderhoud. Dat alleen kan al misschien genoeg zijn om geen maandelijks tekort te hebben. Je zit wel nog altijd met de kost om je moto ergens te herbergen want je wil dat niet op straat laten staan in Leuven. Dan ben je die kwijt binnen drie maand.
- De platencollectie, zo'n dingen behouden hun waarde zeker? Dus dat moet je niet verkopen. Misschien wel eens een deel rationaliseren...

Financieel rationeel zijn in dit verhaal is maken dat je rond kan komen op die 1.850 euro zonder aan je spaargeld te zitten. Je spaargeld dient voor een huis te kopen en in absolute noodgevallen. Jij zit hier niet in een absoluut noodgeval...
Heel die discussie "Waar beleg ik mijn spaargeld in", dat is eigenlijk niet eens de prioritaire kwestie hier. Dat is de verkeerde vraag hier.
Maandelijkse uitgaven < Maandelijks inkomen. dat is de basisregel en dat zou je focus horen te zijn. Als je niet rond kan komen met 1.850 euro per maand zonder kinderen te hebben, dan doe je iets verkeerd.

Kijk, ik ben zelf opgegroeid in een arm gezin waar financiele intelligentie totaal ontbrak en je maakt dezelfde fouten.
Overcompenseren, doen alsof zaken "mensonwaardig" zijn maar dat dat perfect normaal is, "emo-argumenten", In je eigen voet schieten rationeel vinden,...

"Co-housing wil ik absoluut niet, en vragen ze ook al tot 700 euro per maand voor. Je kunt hier voor 800 euro per maand studio's vinden die op het randje van mensonwaardig zijn (ik snap oprecht niet hoe mensen kunnen leven op 35M²) en als je iets leefbaar wilt ben je minstens 900 euro per maand kwijt.

Ik heb 30plusser postdocs gekend die in een 8m² studentenkot leefden met gedeelde keuken/douches. Die had zelfs een kind en vrouw in zijn thuisland. Om dan jou te horen dat een studio van 35m² "mensonwaardig" is, ik moet mij inhouden om niet brutaal te zijn.

Jij "vindt" dat dat mensonwaardig is maar objectief gezien is dat niet mensonwaardig. Als je financiële gezonde beslissingen wil nemen in je leven, moet je objectief kunnen zijn.

Bewonerskaart is 60euro extra per jaar. Waarom verkoop je de auto niet en behou je de moto? Bespaart je al 600 euro aan verzekeringen + autotaks + onderhoud. Dat alleen kan al misschien genoeg zijn om geen maandelijks tekort te hebben. Je zit wel nog altijd met de kost om je moto ergens te herbergen want je wil dat niet op straat laten staan in Leuven. Dan ben je die kwijt binnen drie maand.
- De platencollectie, zo'n dingen behouden hun waarde zeker? Dus dat moet je niet verkopen. Misschien wel eens een deel rationaliseren...

Financieel rationeel zijn in dit verhaal is maken dat je rond kan komen op die 1.850 euro zonder aan je spaargeld te zitten. Je spaargeld dient voor een huis te kopen en in absolute noodgevallen. Jij zit hier niet in een absoluut noodgeval...
Heel die discussie "Waar beleg ik mijn spaargeld in", dat is eigenlijk niet eens de prioritaire kwestie hier. Dat is de verkeerde vraag hier.
Maandelijkse uitgaven < Maandelijks inkomen. dat is de basisregel en dat zou je focus horen te zijn. Als je niet rond kan komen met 1.850 euro per maand zonder kinderen te hebben, dan doe je iets verkeerd.
Mij lijkt het ook wel een heel stuk veiliger om, als je persé uit de thuissituatie weg wilt, realistisch te blijven naar de huidige situatie. Enkele jaren in een klein studio'tje verder sparen, zou je kunnen helpen om verder te sparen en effectief ooit iets te kunnen kopen. Nu alle spaargeld er door jagen, lijkt me financieel gezien geen goede keuze om in de toekomst "menswaardig" te kunnen leven.

Is dat fijn? Neen, dat begrijp ik. Maar vergeet niet aan je toekomstige zelf te denken.

Laatst bewerkt:

Ik merk een serieuze emotionele belading omtrent het topic, dewelke ik begrijp, maar ik versta niet in welke mate ik overcompenseer.
Door al jarenlang met de kleinst/zuinigst mogelijke wagen rond te rijden? Door in mijn weekend rond te rijden met een motor die meer in panne staat dan wat anders? Door al 4 jaar niet meer op vakantie te zijn geweest? Door quasi nooit grote uitgaven te doen (allee, dat is relatief natuurlijk)? Door eigenlijk nog nooit op mezelf gewoond te hebben (enige keren waren met toenmalige partner) en daardoor al terug 4 jaar thuis te wonen in een ongezonde situatie?

Ik ken persoonlijk ook heel wat postdoc's die op een studio wonen, omdat die vaak ook een ander thuis hebben om naartoe te gaan. Niet allemaal, maar velen wel. En die postdoc's hebben een beter inkomen dan mij. Je mag gerust brutaal zijn, maar een studio van 35M² zie ik inderdaad niet in hoe iemand hier comfortabel in kan leven tenzij het voor een tijdelijke periode is. Dewelke het bij mij ook zou zijn uiteraard.
Maar, zoals ik al zei, is de meerprijs voor een studio vs. een leefbaar 1-slaapkamer appartement mits wat geluk 200 euro per maand. Dus in mijn situatie zou dit me 2400 euro spaargeld kosten om dit te overbruggen (ik zeg 4000 omdat ik besef dat er nog heel wat kosten bij komen kijken). Dit heb ik er meer dan graag voor over.

En ja, ik snap het, ik had ook al jaren op een studio kunnen wonen of aan co-housing kunnen doen, maar het is een persoonlijke keuze om dit niet te doen.

Het wagen argument: Aangezien ik nog stages moet lopen in verschillende instellingen heb ik wel degelijk een wagen nodig, ook al rij ik nog geen 10.000 km op een jaar. Moest morgen de wagen stuk gaan zou ik er waarschijnlijk niet direct een nieuwe kopen. Qua parkeerkaart: ik kijk inderdaad vooral uit naar appartementen waar een parkeerplaats of zelfs garage is inbegrepen. Garage heeft voorkeur want hier kan ik mijn motor+wagen+rommel in kwijt. Je vind ze niet vaak maar ze zijn er gelukkig wel. Onderhoud doe ik allemaal zelf.

Platen kopen zit er de laatste 2 jaar amper nog in (omdat prijs de lucht in is geschoten), maar ik ga wel eens kuis maken in de collectie, daar zit gemakkelijk wel 1.000-2.000 euro in die ik niet zou missen moest ik ze verkopen.

Laatste optie: verhuizen naar een andere stad. In Tienen kun je voor 700/maand nog een degelijk appartement vinden, maar dan zou ik ofwel maandelijks ook 150 euro aan benzine kwijt zijn (en extra slijtage aan wagen waardoor die ook sneller vervangen moet worden, want dan heb ik die wel nodig en vanwege shiftwerk is OV niet altijd mogelijk) en moet ik wonen in een van de meest deprimerende steden van ons land.

Financieel rationeel zijn --> Dat probeer ik door nu thuis te wonen, ik leg mezelf op om minstens 1.000 per maand opzij te zetten, meeste maanden lukt 1.200 en ik kan nog steeds doen wat ik wil. Met dit inkomen besef ik dat ik inderdaad iets (heel kleins) kan gaan huren maar er dan op het einde van de maand niks overschiet, en ik zo ook geen reserve kan opbouwen. Eenmaal de studies (hopelijk ooit) afgerond geraken stijgt mijn inkomen en kan ik met dezelfde levensstandaard wel geld opzij zetten om vooruit te gaan. Ik ken er genoeg van mijn leeftijd die wel alleen wonen en in een vicieuze cirkel zitten van niks te kunnen sparen en, tenzij met partner met hoge inleg, nooit in staat gaan zijn om iets van zichzelf te hebben.

Laatst bewerkt:
...
Ik ken persoonlijk ook heel wat postdoc's die op een studio wonen, omdat die vaak ook een ander thuis hebben om naartoe te gaan. Niet allemaal, maar velen wel. En die postdoc's hebben een beter inkomen dan mij. Je mag gerust brutaal zijn, maar een studio van 35M² zie ik inderdaad niet in hoe iemand hier comfortabel in kan leven tenzij het voor een tijdelijke periode is. Dewelke het bij mij ook zou zijn uiteraard.
Maar, zoals ik al zei, is de meerprijs voor een studio vs. een leefbaar 1-slaapkamer appartement mits wat geluk 200 euro per maand. Dus in mijn situatie zou dit me 2400 euro spaargeld kosten om dit te overbruggen (ik zeg 4000 omdat ik besef dat er nog heel wat kosten bij komen kijken). Dit heb ik er meer dan graag voor over.

...

Laatste optie: verhuizen naar een andere stad. In Tienen kun je voor 700/maand nog een degelijk appartement vinden, maar dan zou ik ofwel maandelijks ook 150 euro aan benzine kwijt zijn (en extra slijtage aan wagen waardoor die ook sneller vervangen moet worden, want dan heb ik die wel nodig en vanwege shiftwerk is OV niet altijd mogelijk) en moet ik wonen in een van de meest deprimerende steden van ons land.

Financieel rationeel zijn --> Dat probeer ik door nu thuis te wonen, ik leg mezelf op om minstens 1.000 per maand opzij te zetten, meeste maanden lukt 1.200 en ik kan nog steeds doen wat ik wil. Met dit inkomen besef ik dat ik inderdaad iets (heel kleins) kan gaan huren maar er dan op het einde van de maand niks overschiet, en ik zo ook geen reserve kan opbouwen. Eenmaal de studies (hopelijk ooit) afgerond geraken stijgt mijn inkomen en kan ik met dezelfde levensstandaard wel geld opzij zetten om vooruit te gaan. Ik ken er genoeg van mijn leeftijd die wel alleen wonen en in een vicieuze cirkel zitten van niks te kunnen sparen en, tenzij met partner met hoge inleg, nooit in staat gaan zijn om iets van zichzelf te hebben.

35 m² voor iemand alleen is meer dan voldoende, ik heb zelf ettelijke jaren zoiets gehuurd omdat ik het weggesmeten geld vond om iets groter te huren. Lijkt me nog altijd een upgrade ten opzichte van thuis wonen als ik je posts lees en zeker als het maar over een verwachte periode van 1-2 jaar zou gaan?

Thuis blijven wonen tot je werkt en een hoger inkomen hebt, is natuurlijk de beste aanpak, puur financieel bekeken. Het verschil tussen nu €1000 per maand over te hebben en te kunnen doen wat je wil, en elke maand €300 "te kort komen" is wel groot.

Soit, wij kunnen maar praten vanuit onze mening en ervaringen, jij moet uiteindelijk beslissen wat je wil doen. De rationele feedback die je hier krijgt, is niet altijd waar je op hoopt maar dat hoort erbij...

Ik merk een serieuze emotionele belading omtrent het topic, dewelke ik begrijp, maar ik versta niet in welke mate ik overcompenseer.
Door al jarenlang met de kleinst/zuinigst mogelijke wagen rond te rijden? Door in mijn weekend rond te rijden met een motor die meer in panne staat dan wat anders? Door al 4 jaar niet meer op vakantie te zijn geweest? Door quasi nooit grote uitgaven te doen (allee, dat is relatief natuurlijk)? Door eigenlijk nog nooit op mezelf gewoond te hebben (enige keren waren met toenmalige partner) en daardoor al terug 4 jaar thuis te wonen in een ongezonde situatie?

Allemaal goed. Maar er moet gezaaid worden naar de zak. Het verleden is irrelevant. Al heb je 500k per jaar verdiend met escorte en is het allemaal op en je bent geen escorte meer vs je hebt 1000 per maand verdiend en altijd overleeft. Resultaat is dat going forward je moet zorgen dat je niet structureel meer uitgeeft dan er binnenkomt.

Aah, komaan. De doorsnee studentenkamer is 20m2. Smijt er een douche en een kleine keuken in en je zit aan 30m2. Als je alleen en zonder kinderen bent is dat meer dan groot genoeg. Het is niet luxueus en groot, maar het is groot genoeg - zelfs als het voor een ietwat langere tijd is.

En ja, ik snap het, ik had ook al jaren op een studio kunnen wonen of aan co-housing kunnen doen, maar het is een persoonlijke keuze om dit niet te doen.

Ik snap eigenlijk je redenering ivm je spaargeld totaal niet. Als je nu 'boven je stand' gaat leven en je spaargeld erdoor draait, is de kans op een latere lening ook al kleiner. Of je nu 1800 of 2000 of 2100 verdient, voor de bank is dat nu geen wereld van verschil. Zeker niet als je plots 10k minder hebt of 20k hebt dan nu. Want dat gat ga je moeten bijlenen.

That being said - je veronderstelling dat deze situatie tijdelijk is, is een assumptie, en zeker geen zekerheid. We moeten een kat een kat noemen. Met dat spaargeld en loon ga je als alleenstaande nooit iets deftig kunnen kopen dat groter is dan waar je nu als huurder inzit.

Dus ofwel blijf je huren en draai je je spaargeld er nu door. Als je dan later meer verdient - fingers crossed - ga je net break-even draaien. Ofwel ga je iets kopen maar dat zal dan met quasi zekerheid een stap achteruit zijn vs waar je nu zit. Tenzij je denkt met 30-40k spaargeld iets te kunnen kopen met een aflossing dat lager is dan je huur. Die 30k-40k zal zo goed als op zijn aan registratierechten, notaris kosten en basic zaken voor in je eventuele gekochte huis. Huur is toch snel 1000 euro voor een basic appartement/klein huis en dat zijn dan dingen die 300k of zo kosten. Dat is - als ik snel reken uit het hoofd - 1500 aflossing of zo (en dat op 25y)... Zelfs als je 10 of 20 of 30k in the mix kunt gooien, zal dat niet veel verschil maken op de aflossing.

Bottom line is, als je nu in iets van X euro boven je stand wil wonen, ga je dat nooit kunnen houden als je iets wil kopen. En per definitie zal het liedje snel gedaan zijn want boven je stand leven stopt ooit. Ooit is je geld op. En zelfs als je later meer zal verdienen - wat zeker geen certitude is - is het maar net boven break-even.

Het wagen argument: Aangezien ik nog stages moet lopen in verschillende instellingen heb ik wel degelijk een wagen nodig, ook al rij ik nog geen 10.000 km op een jaar. Moest morgen de wagen stuk gaan zou ik er waarschijnlijk niet direct een nieuwe kopen. Qua parkeerkaart: ik kijk inderdaad vooral uit naar appartementen waar een parkeerplaats of zelfs garage is inbegrepen. Garage heeft voorkeur want hier kan ik mijn motor+wagen+rommel in kwijt. Je vind ze niet vaak maar ze zijn er gelukkig wel. Onderhoud doe ik allemaal zelf.

Met je auto en moto doe je uiteraard wat je wil. Maar basic financiele snuggerheid is om geen 'dead wheels' te hebben als je eigenlijk geld te weinig hebt. Als die moto altijd kapot is, verkoop hem dan. Stockage kost, onderhoud, naft, belastingen, ... het is allemaal meer dan 0.

Platen kopen zit er de laatste 2 jaar amper nog in (omdat prijs de lucht in is geschoten), maar ik ga wel eens kuis maken in de collectie, daar zit gemakkelijk wel 1.000-2.000 euro in die ik niet zou missen moest ik ze verkopen.

Drop in the ocean. Je moet proberen om niet structureel in het rood gaan. Je bent er vet mee als je eens 1000 of 2000 kunt toveren als je daarna structureel paar honderd euro per maand in het rood gaat.

Doe vooral niet te dramatisch. Verhuizen is niet binair. Ik ken regio Leuven niet supergoed, maar vb wel regio Gent.

Daar is het toch redelijk gradueel dat de prijzen varieren van centrum naar buiten en niet allemaal even snel in alle richtingen. Je kunt zeker wel iets vinden buiten (centrum) Leuven dat goedkoper is en wat gemakkelijk is naar je werk - al is het met de bus of tram of trein.

Zie hierboven.

Ik zou alle tips van ETF en beleggen keihard negeren. Je moet beleggen met geld dat je kunt missen. Je kunt je spaargeld niet missen. Pensioensparen zou ik al zeker niet doen. Je gaat al je spaargeld nodig hebben later om iets te kopen. Eens het in pensioensparen zit, ook al is het maar paar k, zie je 30y niet meer terug. ETFs zijn risky mbt return. Je hebt geen reserve. Je wil niet dat je 40k plots 30k of 20k is terwijl je van je spaargeld moet leven. Als je het echt niet kunt laten, steek 10 of 20k in een termijnrekening. Maar moeten een kat een kat noemen. Dat zal 100-200-300 per jaar opbrengen. Als dat zo belangrijk is, kun je beter in een klein kot gaan wonen en dat bedrag per maand winnen...

Er is maar 1 manier om spaargeld op te bouwen. Minder uitgeven dan je verdient. En dan kun je nadenken over investeren. Niet omgekeerd.

En het zou in elk geval mogelijk moeten zijn om met 1850 netto rond te komen zonder aan je spaargeld te zitten. Indien niet, dan zat de helft van de werkende jeugd in de miserie, wat obviously niet het geval is...

Mijn situatie: Dertig jaar oud, Momenteel woon ik thuis, en heb ik, droog op de spaarboek, €53.000 staan.

Voor iemand die nog geen eigenaar is van zijn eigen woning, zou ik niets doen en binnen een paar jaar een appartementje / huisje kopen. Jouw spaargeld is met alle respect direct op, maak je daar maar geen zorgen over. Tot die tijd gewoon verder sparen.

hierna zou ik een loon hebben tussen de €2500 en €3000 per maand.
Zolang je beseft dat dat bruto is...

Ik ken er namelijk weinigen die direct 3K netto verdienen na hun studies

Laatst bewerkt:
Wat is je "huidige" job , en wat studeer je eigenlijk?
Huidige job is/was KAZ medewerker (klinisch assistent zaal). Momenteel bezig aan opleiding verpleegkunde vanwege de veelheid aan jobaanbiedingen die je hiermee kunt invullen.
35 m² voor iemand alleen is meer dan voldoende, ik heb zelf ettelijke jaren zoiets gehuurd omdat ik het weggesmeten geld vond om iets groter te huren. Lijkt me nog altijd een upgrade ten opzichte van thuis wonen als ik je posts lees en zeker als het maar over een verwachte periode van 1-2 jaar zou gaan?

Thuis blijven wonen tot je werkt en een hoger inkomen hebt, is natuurlijk de beste aanpak, puur financieel bekeken. Het verschil tussen nu €1000 per maand over te hebben en te kunnen doen wat je wil, en elke maand €300 "te kort komen" is wel groot.

Soit, wij kunnen maar praten vanuit onze mening en ervaringen, jij moet uiteindelijk beslissen wat je wil doen. De rationele feedback die je hier krijgt, is niet altijd waar je op hoopt maar dat hoort erbij...
Lijkt me een upgrade, maar als ik na een jaar weg wil uit de studio en ik zit vast aan een 3-jaarscontract moet ik nog opzeg doen, dewelke bijna even veel zijn dan de meerprijs die ik voor een jaar 'boven het budget' te huren zou betalen. Zoals ik al zei, is het verschil tussen een studio en een leefbaar appartement 200 euro (mits wat geluk).

Thuis blijven wonen is uiteraard de beste optie, doe ik al 4 jaar, maar genoeg is genoeg. Uiteraard is thuis blijven rationeel het beste, maar zo werkt het niet altijd natuurlijk.
Aah, komaan. De doorsnee studentenkamer is 20m2. Smijt er een douche en een kleine keuken in en je zit aan 30m2. Als je alleen en zonder kinderen bent is dat meer dan groot genoeg. Het is niet luxueus en groot, maar het is groot genoeg - zelfs als het voor een ietwat langere tijd is.

Ik snap eigenlijk je redenering ivm je spaargeld totaal niet. Als je nu 'boven je stand' gaat leven en je spaargeld erdoor draait, is de kans op een latere lening ook al kleiner. Of je nu 1800 of 2000 of 2100 verdient, voor de bank is dat nu geen wereld van verschil. Zeker niet als je plots 10k minder hebt of 20k hebt dan nu. Want dat gat ga je moeten bijlenen.

That being said - je veronderstelling dat deze situatie tijdelijk is, is een assumptie, en zeker geen zekerheid. We moeten een kat een kat noemen. Met dat spaargeld en loon ga je als alleenstaande nooit iets deftig kunnen kopen dat groter is dan waar je nu als huurder inzit.

Dus ofwel blijf je huren en draai je je spaargeld er nu door. Als je dan later meer verdient - fingers crossed - ga je net break-even draaien. Ofwel ga je iets kopen maar dat zal dan met quasi zekerheid een stap achteruit zijn vs waar je nu zit. Tenzij je denkt met 30-40k spaargeld iets te kunnen kopen met een aflossing dat lager is dan je huur. Die 30k-40k zal zo goed als op zijn aan registratierechten, notaris kosten en basic zaken voor in je eventuele gekochte huis. Huur is toch snel 1000 euro voor een basic appartement/klein huis en dat zijn dan dingen die 300k of zo kosten. Dat is - als ik snel reken uit het hoofd - 1500 aflossing of zo (en dat op 25y)... Zelfs als je 10 of 20 of 30k in the mix kunt gooien, zal dat niet veel verschil maken op de aflossing.

Bottom line is, als je nu in iets van X euro boven je stand wil wonen, ga je dat nooit kunnen houden als je iets wil kopen. En per definitie zal het liedje snel gedaan zijn want boven je stand leven stopt ooit. Ooit is je geld op. En zelfs als je later meer zal verdienen - wat zeker geen certitude is - is het maar net boven break-even.

Met je auto en moto doe je uiteraard wat je wil. Maar basic financiele snuggerheid is om geen 'dead wheels' te hebben als je eigenlijk geld te weinig hebt. Als die moto altijd kapot is, verkoop hem dan. Stockage kost, onderhoud, naft, belastingen, ... het is allemaal meer dan 0.

Drop in the ocean. Je moet proberen om niet structureel in het rood gaan. Je bent er vet mee als je eens 1000 of 2000 kunt toveren als je daarna structureel paar honderd euro per maand in het rood gaat.

Doe vooral niet te dramatisch. Verhuizen is niet binair. Ik ken regio Leuven niet supergoed, maar vb wel regio Gent.

Daar is het toch redelijk gradueel dat de prijzen varieren van centrum naar buiten en niet allemaal even snel in alle richtingen. Je kunt zeker wel iets vinden buiten (centrum) Leuven dat goedkoper is en wat gemakkelijk is naar je werk - al is het met de bus of tram of trein.

Zie hierboven.

Ik zou alle tips van ETF en beleggen keihard negeren. Je moet beleggen met geld dat je kunt missen. Je kunt je spaargeld niet missen. Pensioensparen zou ik al zeker niet doen. Je gaat al je spaargeld nodig hebben later om iets te kopen. Eens het in pensioensparen zit, ook al is het maar paar k, zie je 30y niet meer terug. ETFs zijn risky mbt return. Je hebt geen reserve. Je wil niet dat je 40k plots 30k of 20k is terwijl je van je spaargeld moet leven. Als je het echt niet kunt laten, steek 10 of 20k in een termijnrekening. Maar moeten een kat een kat noemen. Dat zal 100-200-300 per jaar opbrengen. Als dat zo belangrijk is, kun je beter in een klein kot gaan wonen en dat bedrag per maand winnen...

Er is maar 1 manier om spaargeld op te bouwen. Minder uitgeven dan je verdient. En dan kun je nadenken over investeren. Niet omgekeerd.

En het zou in elk geval mogelijk moeten zijn om met 1850 netto rond te komen zonder aan je spaargeld te zitten. Indien niet, dan zat de helft van de werkende jeugd in de miserie, wat obviously niet het geval is...
Buiten mensen die constant buitenshuis zijn zie ik oprecht niet in hoe je een comfortabel leven kunt hebben op 30m². Studenten gaan dan ook in het weekend naar huis. Ik zou eigenlijk niet eens weten waar ik naartoe moet met al mijn spullen.

Moest ik 'boven mijn stand' gaan leven zou ik na een jaar (conservatief geschat) 4.000 euro minder hebben dan nu. Dat is inderdaad stom, maar ook niet het einde van de wereld.

Ik snap de commentaar op 'boven de stand' leven, maar jullie vergeten dat dit (alright, je bent nooit zeker) maar voor een goed jaar zou zijn. Hierna stijgt loon en zit ik met een (lichte) plus in dezelfde omstandigheden.

De moto gaat niet weg (hoe vaak ik er ook over heb nagedacht). Zoals ik zei ben ik al 4 jaar niet meer op reis geweest, doe ik niks speciaals, geef ik aan bepaalde zaken die voor anderen vanzelfsprekend zijn helemaal geen geld uit. Dus ik denk dat ik op dat vlak gerust mezelf mag plezieren, als je alleen maar gaat werken voor eten en een dak boven uw hoofd zonder iets van plezier kan ik evengoed stoppen met wat ik doe en mij op den dop laten zetten.

Ik nodig u trouwens uit om eens te zoeken in de buurt van Leuven, helaas ben ik niet de enige met dit probleem. Ofwel zoek je in het centrum (kleine studio die enorm duur is of onbetaalbaar appartement) ofwel zoek je buiten het centrum (quasi alleen maar appartementen beginnend vanaf 850-900 euro) ofwel in de gemeentes er rond, maar daar zijn appartementen schaars en vind je quasi alleen maar huizen voor 1.500 per maand.

On a sidenote: ik vermoed dat gemiddeld BG totaal geen idee heeft hoe het zit 'met de jeugd'. Het is niet voor niks dat ik -letterlijk- niemand ken van mijn leeftijd die op zichzelf woont zonder dat er een 'ja, maar' bij hoort. Ja, maar ze woont in een appartement van haar ouders voor 500 per maand. Ja, maar, hij huurt een appartement van zijn nonkel voor de helft van de prijs. Ja, maar, hij krijgt maandelijks een paar honderd euro toegeschoven van de ouders. Oprecht, de mensen van mijn leeftijd die in Leuven zelfstandig iets huren kan ik op 1 hand tellen, zelfs mensen die serieus wat beter verdienen dan mij. Dus denken dat 'de jeugd' met 1.850 gemakkelijk rondkomt is simpelweg fout.
Voor iemand die nog geen eigenaar is van zijn eigen woning, zou ik niets doen en binnen een paar jaar een appartementje / huisje kopen. Jouw spaargeld is met alle respect direct op, maak je daar maar geen zorgen over. Tot die tijd gewoon verder sparen.

Zolang je beseft dat dat bruto is...

Ik ken er namelijk weinigen die direct 3K netto verdienen na hun studies
Thanks!
De verwachting van loon is wat ik weet van collega's. En (voordeel van de opleiding) is dat tegen dat ik terug in het werkveld sta ik 8 jaar anciënniteit kan meenemen.
lol in Tienen voor 700euro een deftig apartement, ken Tienen heel goed en de gouden jaren zijn toch ook door hoor.
Het valt natuurlijk wel te bezien wat je verstaat onder deftig, maar heb bij makelaars al veel apartementen zien staan voor 1100 +150 gemeenschapelijk lasten.
Kijk zelf maar: https://www.immoweb.be/nl/zoeken/appartement/te-huur/tienen/3300
Ik spreek enkel maar uit mijn eigen omgeving, maar een vriendin van mij huurt een degelijk 3 slaapkamerappartement voor €800 in Tienen, en de andere betaald 690 voor een bescheiden (maar proper afgewerkt) 1 slaapkamerappartement. Gouden jaren zijn idd door, maar het is allesinds nog een pak betaalbaarder dan Leuven (of de andere richting uit).

Nu, zelfs voor 500 euro de maand zou ik niet in Tienen willen wonen, wat een shithole :unsure:

@Jipser

En wat denk je nu? Dat iedereen vroeger afstudeerde en een 4 slpk huis kocht ?

Ik ben 20y geleden afgestudeerd en ik heb - tijdens phd - eerst een jaar in een soort kot gewoond met mijn madam, daarna 1-2y gecohoused met een vriend, dan in een zeer vreemd app gewoond dat ik overgenomen had van een collega. Dat was 20 of 25m2. Daarna met andere madam 2y samen gewoond in een afgeleerd jaren 80 app. Daarna terug in een studentenkot gaan wonen voor half jaar (en dan was ik al echt aan het werk). En dan op mijn 30 een app gekocht (nota bene buiten Gent wegens onbetaalbaar).

Daarna ben ik met mijn gat in de boter gevallen en stroomde het geld binnen en was alles betaalbaar. Maar de eerste kleine 10y na afstuderen was het ook duur. Het was te doen, maar je moet niet exotisch zot doen.

Ook toen waren "huizen onbetaalbaar".

@Jipser

En wat denk je nu? Dat iedereen vroeger afstudeerde en een 4 slpk huis kocht ?

Ik ben 20y geleden afgestudeerd en ik heb - tijdens phd - eerst een jaar in een soort kot gewoond met mijn madam, daarna 1-2y gecohoused met een vriend, dan in een zeer vreemd app gewoond dat ik overgenomen had van een collega. Dat was 20 of 25m2. Daarna met andere madam 2y samen gewoond in een afgeleerd jaren 80 app. Daarna terug in een studentenkot gaan wonen voor half jaar (en dan was ik al echt aan het werk). En dan op mijn 30 een app gekocht.

Ook toen waren "huizen onbetaalbaar".
Ik zie niet in waar ik heb gesproken over een 4 slaapkamer huis? Ik spreek over een appartement dat leefbaar is zonder dat ik moet slapen in dezelfde ruimte als waar ik kook.
Dat jij kon leven in een studentenkot is uw zaak, dat ik dat niet kan is mijn zaak lijkt me. Buiten 'ik ben beter en slimmer dan u' zie ik hier weinig boodschap in.

Ik heb van mijn 20-23 samengewoond in een appartement dat eigendom was van de ouders van mijn toenmalige vriendin voor een appel en een ei, dan van mijn 23-24 terug thuis, en van mijn 25-27 samengewoond in het huis van mijn toenmalig lief. Dus..?
Plus, stel dat ik dan nog zou gaan co-housen voor 600 euro per maand, dan nog schiet er op het einde van de maand maar 200 euro ofzo over. Dus zou ik de volle 2.400 euro sparen, zotjes. Zoals ik al zei, als ik ga alleen wonen zit sparen er zowiezo niet meer in, dus als dit over de periode van een jaar gaat gaat het verschil van enkele honderden euro's het nu ook niet maken.

Ik heb oprecht wel al zitten denken om gewoon voor een paar duizend euro platen te verkopen en deze opbrengst te gebruiken om mijn 'meerkost' te betalen. Zo hoef ik quasi niet aan de spaarboek te zitten.

Ik spreek enkel maar uit mijn eigen omgeving, maar een vriendin van mij huurt een degelijk 3 slaapkamerappartement voor €800 in Tienen, en de andere betaald 690 voor een bescheiden (maar proper afgewerkt) 1 slaapkamerappartement. Gouden jaren zijn idd door, maar het is allesinds nog een pak betaalbaarder dan Leuven (of de andere richting uit).

Nu, zelfs voor 500 euro de maand zou ik niet in Tienen willen wonen, wat een shithole :unsure:
Je moet daar wel rekening houden met dat dat huurcontracten zijn die mogelijks al een hele tijd lopen en enkel jaarlijks geïndexeerd werden. Vaak wordt er voor huurwoningen die opnieuw op de markt gezwierd worden wel wat bijgelapt indien de woningmarkt het toelaat. Mogelijks zijn daarom de huidige huurcontracten van je kennissen niet helemaal representatief voor nieuwe huurwoningen.

On a sidenote: ik vermoed dat gemiddeld BG totaal geen idee heeft hoe het zit 'met de jeugd'. Het is niet voor niks dat ik -letterlijk- niemand ken van mijn leeftijd die op zichzelf woont zonder dat er een 'ja, maar' bij hoort.
Je bent 30, je bent niet "de jeugd"... Op die leeftijd zijn de meeste mensen al ettelijke jaren aan het werken en uit het ouderlijk huis.
Gemiddeld blijft men tot hun 26 thuiswonen:

Als jij echt -letterlijk- niemand van jouw leeftijd kent die op zichzelf woont (zonder de bijhorende "ja, maar"), dan vermoed ik dat daar het addertje onder het gras zit waardoor je je de afgelopen 2pagina's eigenlijk in een slachtofferrol probeert te positioneren en alle kritiek/advies (waar je om vroeg) gewoon naast je neerlegt.

Je bent 30, je bent niet "de jeugd"... Op die leeftijd zijn de meeste mensen al ettelijke jaren aan het werken en uit het ouderlijk huis.
Gemiddeld blijft men tot hun 26 thuiswonen:

Als jij echt -letterlijk- niemand van jouw leeftijd kent die op zichzelf woont (zonder de bijhorende "ja, maar"), dan vermoed ik dat daar het addertje onder het gras zit waardoor je je de afgelopen 2pagina's eigenlijk in een slachtofferrol probeert te positioneren en alle kritiek/advies (waar je om vroeg) gewoon naast je neerlegt.
Hehehe, dat laatste sprankeltje hoop dat ik heb dat ik nog jong ben is hierbij ook weg. Ik zit op financieel vlak inderdaad een heel pak achter op ´het gemiddelde´, grotendeels te wijten aan mijn levensloop waar ik (en de meeste anderen in mijn situatie) niet zelf voor hebben gekozen.

En dat klopt, ik ken quasi niemand die -in deze regio- op zijn 29/30e die op zijn eigen woont zonder een ´ja, maar...´. Ofwel doen ze co-housing, ofwel leven ze in een woning van familie ofwel wonen ze samen met een partner.

Ik heb nog eens heel diep nagedacht, en ik ken er 2 zonder een ´ja, maar...´ in een studio wonen. De rest, neuwp...

Hoe ik van vragen ´Wat moet ik doen met mijn spaargeld´ naar een slachtofferrol ga is me een raadsel. Ik heb geen advies gevraagd omtrent mijn woonsituatie het komende jaar, wel wat ik moet doen met de centen op mijn spaarboek.

Ik heb geen advies gevraagd omtrent mijn woonsituatie het komende jaar, wel wat ik moet doen met de centen op mijn spaarboek.
Misschien je eigen post nog eens lezen. In de openingspost stonden deze 2 vragen. Eerst dit:
Spaarcenten: Momentel heb ik, droog op de spaarboek, €53.000 staan. Wat zouden jullie hiermee doen?
Maar erna ook dit, nadat je je toekomstplannen uitlegde:
Mijn plannen in de nabije toekomst: ...

Dus, wat zouden jullie doen in mijn plaats?
Dusja, je hebt ook gevraagd wat mensen zouden doen in jouw plaats i.v.m. je toekomstplannen. Dan moet je niet verbaasd zijn dat ze dat ook doen...

En dan verder:
En dat klopt, ik ken quasi niemand die -in deze regio- op zijn 29/30e die op zijn eigen woont zonder een ´ja, maar...´. Ofwel doen ze co-housing, ofwel leven ze in een woning van familie ofwel wonen ze samen met een partner.

Ik heb nog eens heel diep nagedacht, en ik ken er 2 zonder een ´ja, maar...´ in een studio wonen. De rest, neuwp...
Dus je kent er. Meerdere zelfs. Maar een studio of co-housing is blijkbaar te min voor jou. Of een stad zoals Tienen ook blijkbaar:
En op je ingesteldheid is al meermaals commentaar gekomen en advies errond, dat je gewoon negeert. En dan maar "ik ken niemand" en "maar het is zo duur" en "daar wil ik niet wonen" en ...

Terug
Bovenaan