Aanslag op Charlie Kirk

De manieren die links gebruikt om extreemrechts tegen te houden zijn ook niet democratisch (cordon sanitaire, cancel culture, ...)
Er is NIETS ondemocratisch aan het cordon sanitaire. Het cordon sanitaire is een vrijwillige samenwerking van een aantal partijen waarbij ze beloven niet samen te werken met een andere partij omwille van een aantal standpunten van die partij die indruisen tegen de mensenrechten. Er is geen enkel argument te maken om te zeggen dat dit de democratie bedreigt. Partijen zijn vrij om hun programmapunten zelf te bepalen. Als daarin staat dat ze niet samenwerken met partijen die bepaalde rechten willen afschaffen, is dat gewoon democratisch: je kan niemand verplichten om te willen samenwerken (hoe nefast je dat ook kan willen vinden voor de werking van een land)

Wat vele mensen claimen is dat door het cordon een aantal stemmen niet "meetellen" (tuurlijk tellen ze wel mee). Maar dat is ongeveer de essentie democratie, je hoeft maar 50%+1 van de stemmen te hebben om een regering te kunnen vormen. Alle andere meningen mogen dan democratisch genegeerd worden tijdens die cyclus van 4 jaar, zolang men maar de rechtsregels blijft volgen (en dat laatste is héél belangrijk als we naar de USA kijken). En dat een partij de grootste partij is, betekent ook niet meer of minder dan dat iemand beweert de grootste lul te hebben.

Laatst bewerkt:
Er is NIETS ondemocratisch aan het cordon sanitaire. Het cordon sanitaire is een vrijwillige samenwerking van een aantal partijen waarbij ze beloven niet samen te werken met een andere partij omwille van een aantal standpunten van die partij die indruisen tegen de mensenrechten. Er is geen enkel argument te maken om te zeggen dat dit de democratie bedreigt. Partijen zijn vrij om hun programmapunten zelf te bepalen. Als daarin staat dat ze niet samenwerken met partijen die bepaalde rechten willen afschaffen, is dat gewoon democratisch: je kan niemand verplichten om te willen samenwerken (hoe nefast je dat ook kan willen vinden voor de werking van een land)

Wat vele mensen claimen is dat door het cordon een aantal stemmen niet "meetellen" (tuurlijk tellen ze wel mee). Maar dat is ongeveer de essentie democratie, je hoeft maar 50%+1 van de stemmen te hebben om een regering te kunnen vormen. Alle andere meningen mogen dan democratisch genegeerd worden tijdens die cyclus van 4 jaar, zolang men maar de rechtsregels blijft volgen (en dat laatste is héél belangrijk als we naar de USA kijken). En dat een partij de grootste partij is, betekent ook niet meer of minder dan dat iemand beweert de grootste lul te hebben.

Je bent verstandig genoeg om te beseffen waarom het wel ondemocratisch aanvoelt.
Meerdere redenen zelfs.

In andere landen die evenzeer democratisch zijn, regeert doorgaans de grootste partij, heb je een run-off en/of zijn er maar 2-3 dominante partijen.

Het cordon sanitair als afspraak is niet an sich inderdaad niet ondemocratisch want het vertrekt vanuit bepaalde waarden, waarom ik ook nooit voor VB zou stemmen (te veel van hen zijn gewoon moderne crypto-fascisten), MAAR als het de enige gedeelde waarden is tussen bepaalde kleine partijtjes die dan vervolgens een loser-coalitie vormen, cfr. Vivaldi geleid door een premier uit een partij van 11%... Dan kunnen andere mensen dit even goed zien als een handige manier om 'postjes te pakken'/vast te klampen aan de macht.

Vaak zullen degenen die met een grote mand beweren groot geschapen te zijn daar niet een meetlint durven naast leggen, maar verkiezingsuitslagen zijn natuurlijk wel openbare en feitelijke cijfers.

They, they, they…. Er is een enkeling die een aanslag pleegt op Kirk en ze staan te dringen om heel links te vernietigen. Dit is toch redelijk hallucinant? Ik zou op dit moment echt geen Democraat willen zijn in de US.
Je kan nu nog meer hopen dat het helemaal geen extreem-linkse dader is en de motivatie niet politiek is. Ik vind het overigens wel bizar dat met de toch wel vrij duidelijke beelden van de dader er nog altijd geen identiteit op geplakt is. Teken aan de wand?

Ik vind dat precies allemaal nog heel goed meevallen? Ik denk eigenlijk al jaren dat het lont nu echt is aangestoken.
Na de twee aanslagen op Trump hoorde ik hier soms hetzelfde, maar dat is niet gebeurd?
Ik denk misschien mede omdat "rechts" nu eenmaal minder op straat komt dan links (betogingen zijn meestal wat linksere thema's) en er in het kielzog daarvan sneller politiek geïnspireerd geweld komt ofzo?(zie BLM, january 6th,...).

Je bent verstandig genoeg om te beseffen waarom het wel ondemocratisch aanvoelt.
Meerdere redenen zelfs.
ik ben verstandig genoeg dat jij niet moet zeggen wat mijn mening of besef is.
Ik ben ook verstandig genoeg om te weten dat ik antwoordde op de claim dat het ondemocratisch IS. Hoe iets aanvoelt, is voor iedereen anders, maar tussen aanvoelen en feiten is er een gigantisch verschil.
KnightOfCydonia zei:
In andere landen die evenzeer democratisch zijn, regeert doorgaans de grootste partij, heb je een run-off en/of zijn er maar 2-3 dominante partijen.
- Er is bij mijn weten geen enkel land waar de grootste partij (in stemmen) regeert. Dat argument valt dus af.
- In België is er geen run-off. De kans dat bij een run-off een kandidaat van het VB de grootste zou worden, is moeilijk in te schatten, maar schommelt naar mijn mening ergens tussen 0,0% en 0,1%. De politieke situatie van België maakt dit héél onwaarschijnlijk. Dus ook dit argument om het ondemocratisch te nemen valt af.
- In België zijn er geen 2-3 dominante partijen, er is slechts 1 partij die over het ganse land opkomt. Ook dit argument valt af. Mochten er maar 2-3 dominante partijen zijn, zit je quasi automatisch in het vorige argument, wat ook al afgevallen is.
KnightOfCydonia zei:
Het cordon sanitair als afspraak is niet an sich inderdaad niet ondemocratisch want het vertrekt vanuit bepaalde waarden, waarom ik ook nooit voor VB zou stemmen (te veel van hen zijn gewoon moderne crypto-fascisten), MAAR als het de enige gedeelde waarden is tussen bepaalde kleine partijtjes die dan vervolgens een loser-coalitie vormen, cfr. Vivaldi geleid door een premier uit een partij van 11%... Dan kunnen andere mensen dit even goed zien als een handige manier om 'postjes te pakken'/vast te klampen aan de macht.
De claim dat het de enige gedeelde waarden zijn, is gebaseerd op ofwel:
- de onwetendheid dat er een regeerakkoord was
- het onbesef om te weten dat een regeerakkoord een gemeenschap is van maatregelen op basis van gemeenschappelijke waarden.

Een "loser" coalitie heeft in een discussie over democratie nul waarde. Als je 50%+1 van de zetels hebt, overtuig je mogelijks minder mensen vorige keer, maar dat heeft in een democratie geen enkele waarde om iets al dan niet democratisch te vinden. Een verkiezing heeft geen geheugen, maar is een momentopname.
KnightOfCydonia zei:
Vaak zullen degenen die met een grote mand beweren groot geschapen te zijn daar niet een meetlint durven naast leggen, maar verkiezingsuitslagen zijn natuurlijk wel openbare en feitelijke cijfers.
En die cijfers zijn duidelijk voor het VB. Niet genoeg.

Soit, de argumenten die je hierboven aanhaalt, zijn dus argumenten die al talloze keren hier op dit forum geplaatst zijn, maar doen niet van het democratische gehalte van het cordon sanitaire af. Het zijn wel argumenten waarom iets oneerlijks kan aanvoelen, maar er is een huizenhoog verschil tussen ondemocratisch ZIJN en oneerlijk VOELEN.

Dit stond op bluesky blijkbaar. Bron NYpost
Hoeveel van deze posts zouden nu feitelijk russische of chinese bots zijn? Ik kan echt niet geloven dat mensen zo haatdragend kunnen zijn.

social-media-users-tweet-hit-111177623.jpg
Hoe kun je dat nu niet geloven? De wereld zit volledig vol met haatdragende mensen en problematische figuren, langs alle kanten van het spectrum. Je moet maar eens kijken naar posts onder eender welke nieuwspost. Op Twitter vliegen de ranzige posts constant in het rond. Zelfs in lokale Facebookgroepen zie je enorm gefrustreerde mensen reageren, en dat gaat dan nog maar over pakweg geplande wegenwerken. Er zijn heel veel gekken in de wereld. En ja, ook bot accounts.

Maar mag ik ook vraagtekens zetten bij deze post?/nieuwsartikel? Ik kan zo ook wel een collage maken van "rechtsen" die oproepen om te gaan jagen op democraten, of die alle transgenders willen afmaken, ... Zolang dat geen vooraanstaande personen zijn met invloed op het beleid, voegt dat toch niets toe aan deze discussie? Behalve dan het voeden van de "wij vs zij" retoriek, en ik denk dat we daar al wel genoeg van hebben.

Laatst bewerkt:
Ik vind dat precies allemaal nog heel goed meevallen? Ik denk eigenlijk al jaren dat het lont nu echt is aangestoken.
Na de twee aanslagen op Trump hoorde ik hier soms hetzelfde, maar dat is niet gebeurd?
Ik denk misschien mede omdat "rechts" nu eenmaal minder op straat komt dan links (betogingen zijn meestal wat linksere thema's) en er in het kielzog daarvan sneller politiek geïnspireerd geweld komt ofzo?(zie BLM, january 6th,...).
January 6th was nu wel een betoging die uitgemond is in geweld. Dat ging daar mss iets gemakkelijker omwille van het grote aantal rechts-extremististen, terwijl je bij linkse betogingen nog altijd maar een minderheid idioten à la antifa en anarchisten hebt (al zullen anarchisten zich niet altijd graag links noemen).

Tsjah, het spel zit ondertussen toch al op de wagen vermoed ik, je hebt nu al miljoenen mensen daar die hun mening gevormd hebben, ongeacht of het klopt of niet.
Ik hoor het hem zo al zeggen op zijn volgende persconferentie "Maybe - and I'm not saying that they did - but just maybe they found antifa grafitti on the bullets. Again, I'm not saying they did, but íf they did, it's a democrat attack". En hop, weer de setting gemaakt. Het failliet van de VS zo'n zaken.

Los daarvan vind ik het gek hoeveel mensen hier die Kirk blijkbaar kenden. Ik volg politiek redelijk uit interesse, maar van deze persoon had ik nog nooit gehoord :unsure:

Tsjah, het spel zit ondertussen toch al op de wagen vermoed ik, je hebt nu al miljoenen mensen daar die hun mening gevormd hebben, ongeacht of het klopt of niet.
Ik hoor het hem zo al zeggen op zijn volgende persconferentie "Maybe - and I'm not saying that they did - but just maybe they found antifa grafitti on the bullets. Again, I'm not saying they did, but íf they did, it's a democrat attack". En hop, weer de setting gemaakt. Het failliet van de VS zo'n zaken.

Los daarvan vind ik het gek hoeveel mensen hier die Kirk blijkbaar kenden. Ik volg politiek redelijk uit interesse, maar van deze persoon had ik nog nooit gehoord :unsure:
Ik herkende hem wel van die filmpjes waar hij aan een tafeltje zit, een blad uithangt met een mening en passanten vraagt om met hem in debat te gaan. Maar ik heb hem nooit echt gevolgd. Geen idee dat hij intussen zo bekend en groot was geworden en een poulain van Trump was.

In eerste instantie dacht ik dat ik hem ook totaal niet kende. Nu mijn feeds volstaan met oude filmpjes van hem moet ik zeggen dat ik er een paar daarvan al wel eerder was tegengekomen. Voornamelijk stukjes debat met studenten, o.a. stukjes uit dat lange Cambridge debat. Enfin ja, eigenlijk moet ik zeggen "debat", want waarlijk gedebatteerd wordt amper.

Maar ik kende hem destijds dus niet en wist niet wat voor prominent figuur hij in de USA was.

Nu ik er de voorbije dagen wat meer van heb gekeken kan ik toch niet anders zeggen dat "haatspraak" een correct label is om veel van zijn uitspraken onder te hangen.

De manieren die links gebruikt om extreemrechts tegen te houden zijn ook niet democratisch (cordon sanitaire, cancel culture, ...)
Gewoon terzijde, cancel culture is gewoon kapitalisme :p

en iemand moet me toch eens uitleggen waarom het neerschieten van een veredelde youtuber zoveel meer opheft veroorzaakt dan de moord op twee mensen ( en hun familie) die effectief politici zijn. En dat was (ook) politieke moord.

Er is imo ook nog een mogelijkheid dat de dader helemaal geen politieke achtergrond heeft. Kan me inbeelden dat het ook de vader van een slachtoffer van een school shooting is ofzo.

Dat lijkt me onwaarschijnlijk vermits het vuurwapen is gevonden met bijhorende kogels waarop pro-trans en antifascistische teksten was gegegraveerd.

Online doet inmiddels een naam de ronde (nog niet bevestigd). Het zal nu wel niet meer lang duren vooraleer ze hem hebben. Als hij nog leeft tenminste.

EDIT: had bovenstaande posts nog niet gezien. Volgens sommige bronnen zijn er nog twijfels rond die kogels.

Laatst bewerkt:

en iemand moet me toch eens uitleggen waarom het neerschieten van een veredelde youtuber zoveel meer opheft veroorzaakt dan de moord op twee mensen ( en hun familie) die effectief politici zijn. En dat was (ook) politieke moord.
Dat waren maar Democraten hé.

Dat lijkt me onwaarschijnlijk vermits het vuurwapen is gevonden met bijhorende kogels waarop pro-trans en antifascistische teksten was gegegraveerd.

Online doet inmiddels een naam de ronde (nog niet bevestigd). Het zal nu wel niet meer lang duren vooraleer ze hem hebben. Als hij nog leeft tenminste.
Zoals hierboven in de thread ook al vermeld, en zoals staat in uw eigen bron :

In The New York Times zegt een andere bron dat dit nog niet geverifieerd is en dat het mogelijk verkeerd is geïnterpreteerd.
Oppassen met hoe je wat deelt.

Had het een aantal pagina's geleden ook al aangehaald. Waarschijnlijk omdat het op klaarlichte dag was onder het oog van honderden mensen. Oh en "up coming star" van de republikeinen.

EDIT: had bovenstaande posts nog niet gezien. Volgens sommige bronnen zijn er nog twijfels rond die kogels.
Maar dan nog wil pro-trans en antifacist niet hetzelfde zeggen als "links".

Terug
Bovenaan