De Amerikaanse Politiek: De Regering Trump II

Ik vond zijn reactie wel interessant; volgens hem vergelijkt links iedereen die niet met hen akkoord gaat met Hitler. En weet je, in de meeste gevallen zijn die associaties met Hitler nogal goedkoop en geforceerd. Maar wel niet wanneer je een Neo-Nazi groet doet.

Goed, we zullen waarschijnlijk nooit zeker weten wat zijn echte intenties waren. Ik ga hem het voordeel van de twijfel geven omdat het gewoon zo absurd is dat ik er niet wil over nadenken laat staan er over debatteren.
Dit is ook iets dat ie al langer doet. Links is nogal losjes geworden in hun Hitler vergelijkingen en hij daagt ze gewoon uit. Hij heeft volgens mij heel bewust links munitie gegeven door een armbeweging te maken waarvan ie wist dat ze zouden staan te springen om het al een bewijs te zien dat hij een nazi zou zijn. Het is troll gedrag, extreem en kinderachtig voor een volwassen mens maar het is niet alsof we dit nog niet eerder gezien hebben bij hem.

Iedereen heeft weer wat ie wil, Musk heeft kunnen scoren door links te jennen met zijn infantiel gedrag en zijn tegenstanders kunnen dit aangrijpen om zich nog wat verder te wentelen in hun gevoel van morele superioriteit. Waarom nog inhoudelijk discussiëren als je je tegenstanders ook gewoon kan wegzetten als nazi's.

Dit is ook iets dat ie al langer doet. Links is nogal losjes geworden in hun Hitler vergelijkingen en hij daagt ze gewoon uit. Hij heeft volgens mij heel bewust links munitie gegeven door een armbeweging te maken waarvan ie wist dat ze zouden staan te springen om het al een bewijs te zien dat hij een nazi zou zijn. Het is troll gedrag, extreem en kinderachtig voor een volwassen mens maar het is niet alsof we dit nog niet eerder gezien hebben bij hem.

Iedereen heeft weer wat ie wil, Musk heeft kunnen scoren door links te jennen met zijn infantiel gedrag en zijn tegenstanders kunnen dit aangrijpen om zich nog wat verder te wentelen in hun gevoel van morele superioriteit. Waarom nog inhoudelijk discussiëren als je je tegenstanders ook gewoon kan wegzetten als nazi's.
Het kan zijn dat je gelijk hebt over dat hij gewoon een troll wil spelen maar er bestaat voor mij ook iets als te extreem trollen.
Andere mensen jennen door verwijzingen te maken naar één van de donkerste periodes uit de menselijke geschiedenis is echt niet oké. Hij weet dat hij een bekend en invloedrijk persoon is en door zo'n gedrag te (blijven) doen, gaan we dat misschien meer en meer normaal vinden van hem en dat is gevaarlijk.
Hoe meer je bepaalde zaken of gedrag ziet, hoe 'normaler' je dat na verloop van tijd gaat vinden. We zouden het na verloop van tijd normaal vinden wanneer hij een toespraak gaat houden dat hij zo'n gebaren maakt.

We verwachten toch ook wanneer we een speech van Trump horen dat er halve waarheden, overdrijvingen en leugens in gaan zitten. We zijn meer verbaast wanneer hij eens een serene houd.

Ik wil nog wel meegaan in het verhaal dat onze Elon iets anders bedoelt dan een Hitler-groet en dat het vooral onhandig is, maar dat ge u laat vangen door 4 foto's is wel heel pijnlijk he. Zo werkt fake news dus. We zetten wat foto's online en laat het zich maar verspreiden. Normaal zou ge dan zoiets hebben van "tgoh, een foto kun je niet vergelijken met een filmpje", maar blijkbaar zijn er dan toch altijd mensen te vinden die erin trappen.

Ik zie het probleem niet, absolute vrije mening moet toch kunnen op sociale media en er staat toch duidelijk een community note bij dat uitlegt dat context belangrijk is en dat frozen frames misleidend kunnen zijn.

Ah nee wacht dat staat er natuurlijk helemaal niet :sarcastic:

En Musk mag van Trump TikTok kopen als hij dat zou willen.

Weet niet of mijn ogen nog harder kunnen rollen.

Het kan zijn dat je gelijk hebt over dat hij gewoon een troll wil spelen maar er bestaat voor mij ook iets als te extreem trollen.
Andere mensen jennen door verwijzingen te maken naar één van de donkerste periodes uit de menselijke geschiedenis is echt niet oké. Hij weet dat hij een bekend en invloedrijk persoon is en door zo'n gedrag te (blijven) doen, gaan we dat misschien meer en meer normaal vinden van hem en dat is gevaarlijk.
Hoe meer je bepaalde zaken of gedrag ziet, hoe 'normaler' je dat na verloop van tijd gaat vinden. We zouden het na verloop van tijd normaal vinden wanneer hij een toespraak gaat houden dat hij zo'n gebaren maakt.

We verwachten toch ook wanneer we een speech van Trump horen dat er halve waarheden, overdrijvingen en leugens in gaan zitten. We zijn meer verbaast wanneer hij eens een serene houd.
Het is zeker te extreem. Maar dat zijn de verwijten ook, het is best wel straf hoe gemakkelijk, ook in onze pers en op dit forum, de vergelijking getrokken wordt met met de mensen die de holocaust uitgevoerd hebben.

De juiste reactie daarop is zeker niet om te gaan trollen en dat we nu met een Trump en Musk zitten die op dat niveau communiceren is hallucinant maar dat we nu op dat niveau het debat aan het voeren zijn heeft komt volgens mij ook wel door die verwijten.

Het grote gevaar is inderdaad dat het zaken normaliseert, op den duur wordt het een geuzennaam, als het debat draait over wie de nazi's zijn dan ga je op den duur mensen krijgen die er geen probleem in zien zichzelf als nazi te identificeren.

Waarom nog inhoudelijk discussiëren als je je tegenstanders ook gewoon kan wegzetten als nazi's.

Inhoudelijk discussieren over een gestrekte arm?

Musk & co kunnen het euvel uit de wereld verhelpen door te verklaren wat de gestrekte arm eigenlijk betekende, natuurlijk. Je doet geen random gestrekte arm die zo nauw aansluit bij de nazi- en/of fascisme groet zonder reden. Maar ondanks alles, komt er niemand met een verklaring af. Ook mensen zoals @fordjah en @luigi_1981 die hier al zijn komen melden dat iedereen die denkt dat het een nazi-groet een sukkel is, blijven Oost-Indisch doof wanneer hen gevraagd wordt wat het dan wel is en hoe het geinterpreteerd dient te worden.

Maar zoals zo vaak toont de MAGA-kliek aan gewoon niet inhoudelijk te WILLEN discussieren.

Het was misschien gewoon een Romeinse groet, want eerst klopte hij op de borst. Bovendien hield hij zijn hand niet recht, maar gebogen. (dit is een boutade)

Ik denk eerlijk gezegd niet dat Musk doelbewust een "nazigroet" deed en hij is ook geen neo-nazi. Je kan wel wat fascistische elementen vinden in de machtshonger die Trump en zijn entourage uitstralen en tot op een zekere hoogte wil ik daar in meegaan. Maar de begrippen "fascisme" of "nazi" zijn zeer uitgeholde termen waaronder je héél veel kan zwieren. Té veel, soms. Iedereen die niet in jouw kraam past is een fascist. Of iedereen die een ander iets wil opleggen is een fascist. De wekker die je om 6u wakker maakt is een fascist. Die discussies zijn vermoeiend.

Het was misschien gewoon een Romeinse groet, want eerst klopte hij op de borst. Bovendien hield hij zijn hand niet recht, maar gebogen. (dit is een boutade)
Dit kan goed zijn en ik denk ook wel dat hij het anders bedoelde.
Maar de meeste mensen linken dit gebaar wel aan wat anders als ze het zo zien.

TIL dat de Romeinse groet (hangt af van de bron) in de 18de eeuw is uitgevonden ofwel door italiaanse theater-schrijvers ofwel een schilder, dat er geen historische grond voor bestaat dat die ook effectief bestaan heeft in Romeinse tijden, maar dat ze door het fascistische regime in 1926 verplicht werd voor italiaanse ambtenaren.

de groet is ook bekend als de fascistische groet, en de nazi-groet is erop gebaseerd.

ik denk dat hij heel bewust deed wat hij deed, zeker bij de herhaling naar de vlag toe.

Inhoudelijk discussieren over een gestrekte arm?

Musk & co kunnen het euvel uit de wereld verhelpen door te verklaren wat de gestrekte arm eigenlijk betekende, natuurlijk. Je doet geen random gestrekte arm die zo nauw aansluit bij de nazi- en/of fascisme groet zonder reden. Maar ondanks alles, komt er niemand met een verklaring af. Ook mensen zoals @fordjah en @luigi_1981 die hier al zijn komen melden dat iedereen die denkt dat het een nazi-groet een sukkel is, blijven Oost-Indisch doof wanneer hen gevraagd wordt wat het dan wel is en hoe het geinterpreteerd dient te worden.

Maar zoals zo vaak toont de MAGA-kliek aan gewoon niet inhoudelijk te WILLEN discussieren.
Niet zonder reden maar Musk is nu niet meteen een subtiele persoon die schrik heeft voor controversiële uitspraken. Als ie nazi sympathieën aanhing zouden we dat wel gehoord hebben vermoed ik en niet via een halfslachtige nazigroet. De armbeweging was volgens mij exact wat Musk in zijn hoofd had: Een net niet nazigroet om zijn tegenstanders op stang te jagen en te alluderen op de Hitler vergelijkingen die recent regelmatig gemaakt zijn.

En uiteraard gaat ie niet uitleggen wat de bedoeling was, dit soort publieke oproer en controverse is wat ie leuk vindt. Verduidelijking zou dat alleen maar kunnen verpesten.

Laatst bewerkt:
Niet zonder reden maar Musk is nu niet meteen een subtiele persoon die schrik heeft voor controversiële uitspraken. Als ie nazi symptathieën aanhing zouden we dat wel gehoord hebben vermoed ik en niet via een halfslachtige nazigroet. De armbeweging was volgens mij exact wat Musk in zijn hoofd had: Een net niet nazigroet om zijn tegenstanders op stang te jagen en te alluderen op de Hitler vergelijkingen die recent regelmatig gemaakt zijn.

En uiteraard gaat ie niet uitleggen wat de bedoeling was, dit soort publieke oproer en controverse is wat ie leuk vindt. Verduidelijking zou dat alleen maar kunnen verpesten.
Goh, ik wil niet uitsluiten dat Musk er wat vreemde gedachten op nahoudt eerlijk gezegd, maar verder denk ik dat dit zowat de kern is. Ik vind het wel wat verkeerd de fout dan bij mensen te leggen die geschoffeerd zijn. In West-Europa, en in mindere mate in de rest van Europa en de VS, is er nu eenmaal een gigantische negatieve connotatie rond alles dat maar ruikt naar het nazisme. Het is dan ook heel gemakkelijk om een hoop reacties uit te lokken door zo'n gebaar te maken, zelfs als je al niet een extreem-rechts steunende miljardair bent die Trump aan de macht heeft geholpen.

Uiteindelijk verliezen we allemaal door dat soort "getroll", en zou een volwassen persoon met verantwoordelijkheden zich gewoon beter moeten gedragen dan een tiener die op de zolderkamer van zijn ouders leeft.

Dat ondertussen hier evenveel of meer aandacht aan wordt geschonken als aan de begindagen van Trump zijn bestuur is waarschijnlijk ook iets dat bepaalde mensen niet erg vinden.

Je negeert wel het feit dat Musk ook al openlijk verschillende extreem-rechtse partijen/personen zitten opvrijen heeft het voorbije jaar. Dus zijn gebaar was zeker niet puur getroll. Het is niet voor niets dat neo-nazi’s hierover in de wolken zijn, want het is een zoveelste stap in de normalisering van fascistisch gedachtengoed.
Ik deel @FernandoFreecashflow zijn pessimisme en ontzetting hierover. Het is gewoon hallucinant, en zelfs de grootste doemdenkers hadden 10 jaar geleden wellicht niet durven voorspellen hoe het er vandaag in de US (maar ook delen van Europa) uit ziet.
Extreem rechtse partijen noemen we ook niet zo courant nazistisch. Ook da's een oorzaak van de normalisering van dat gedachtengoed en de symbolen ervan. Als we willen dat een fenomeen als nazisme met de nodige ernst benaderd blijft worden zouden we ook beter stoppen met het als een gratuit verwijt te gebruiken om retorische redenen.

Het zal hem worst wezen maar ik heb toch maar mijn x account stopgezet. Hopelijk komt er zo'n wereldwijd signaal. Tesla ook geschrapt van mijn potentiële volgende wagen, ik zou mij erin kapot schamen.

Toch zot hoe Musk van geniale held naar absoluut beschamelijk figuur gegaan is op enkele jaren tijd.

Laatst bewerkt:

Ik denk eerlijk gezegd niet dat Musk doelbewust een "nazigroet" deed en hij is ook geen neo-nazi. Je kan wel wat fascistische elementen vinden in de machtshonger die Trump en zijn entourage uitstralen en tot op een zekere hoogte wil ik daar in meegaan. Maar de begrippen "fascisme" of "nazi" zijn zeer uitgeholde termen waaronder je héél veel kan zwieren. Té veel, soms. Iedereen die niet in jouw kraam past is een fascist. Of iedereen die een ander iets wil opleggen is een fascist. De wekker die je om 6u wakker maakt is een fascist. Die discussies zijn vermoeiend.
Nogmaals, het zou volgens mij niet mogen uitmaken of het nu een Hitlergroet of een Romeinse groet is. Het zijn gebaren waarmee een geheel aan vaak anti-democratische associaties samenhangt. Of hebben we heimwee gekregen naar vergoddelijkte heersers? Ik sta alvast niet te springen voor een nieuwe keizercultus rond een almachtige Trump of een schatrijke Musk.

Beweren dat "God je bewaard heeft" om grootse dingen te doen - "MAGA" - vind ik persoonlijk ook niet zo onschuldig. Het doet dan uitschijnen dat je alleen de Wil van God uitvoert. Ok, het is allemaal typische religieuze retoriek voor de VS (ook al lijkt Trump me allerminst een koorknaap), maar de echte boodschap erachter lijkt me toch wel dat hij geen kritiek / inspraak zal dulden.

Ik ben het wel eens met een vorige poster dat het van belang is om voorbij al dat politiek theater te kijken en de aandacht niet te laten afleiden van de structurele maatregelen die worden doorgevoerd.

Laatst bewerkt:
Toch zot hoe Musk van geniale held naar absoluut beschamelijk figuur gegaan is op enkele jaren tijd.
Bij een deel van de bevolking toch. Wel het deel met de volgens mij gezondere band met de realiteit, maar er zijn hopen mensen die Musk nog altijd als een of andere Messias aanbidden. En die hoop is waarschijnlijk groter geworden nadat er een merger heeft plaatsgevonden met de persoonlijkheidscultus rond Trump.

Het niveau van de thread is alvast gezet

Ja jongens ...

Kan je je met je expertise dan ook eens buigen over de volgende uitstekende armen?

QED.

Het is werkelijk een beetje surreëel eigenlijk om deze thread te volgen terwijl ik momenteel de boeken 'Over tirannie' en 'Over vrijheid' van Timothy Snyder lees. Dat je Trump's beleidskeuzes over immigratie of belastingen e.d. verdedigt, kan ik nog enigszins begrijpen. Maar hoe die man compleet, maar dan ook compleet de democratie in de VS aan het uithollen is en naar een oligarchie aan het sturen is, kan je als iemand met gezond verstand toch echt niet begrijpen of aanvaarden. Tientallen decreten tekenen op zijn eerste dag terwijl nar Musk wat onnozel loopt te springen en te doen is echte de gewone Amerikaan los uitlachen in zijn of haar (de enige 2 nu nog zeker?) gezicht.
Land of the unfree zal het worden.

Tijd om deze thread op de negeerlijst te zetten voor een goeie 4 jaar. Want de ongelooflijke lading fake news die er ongetwijfeld zit aan te komen zal hier ook wel zijn weg vinden. Alé, dat gebeurt nu al.

Extreem rechtse partijen noemen we ook niet zo courant nazistisch. Ook da's een oorzaak van de normalisering van dat gedachtengoed en de symbolen ervan. Als we willen dat een fenomeen als nazisme met de nodige ernst benaderd blijft worden zouden we ook beter stoppen met het als een gratuit verwijt te gebruiken om retorische redenen.

Maar hij wordt door de meerderheid toch niet verketterd als neonazi zelf, wel dat hij een neonazistisch gebaar maakt en dat hij gevaarlijk in die richting helt door extreem-rechtse partijen te sponsoren en op te vrijen, door neo-nazistische figuren hun ding te laten doen op Twitter en zeer veel extreem-rechtse onzin uit en retweet.
Moeten we dat dan allemaal negeren en bezien als wat getroll? Het gaat hier wel om de rijkste man ter wereld, en de mensen met meer macht dan hem kan je op 1 hand tellen. In dat opzicht moeten we toch niet gaan wachten tot hij effectief Joden op Tesla-treinen naar uitroeikampen stuurt eer we er iets over mogen zeggen?

Beweren dat je "God je bewaard heeft" om grootse dingen te doen - "MAGA" - vind ik persoonlijk ook niet zo onschuldig. Het doet dan uitschijnen dat je alleen de Wil van God uitvoert. Ok, het is allemaal typische relugieuze voor de VS (ook al lijkt Trump me zelf geen koorknaap), maar de echte boodschap erachter lijkt me toch wel dat hij geen kritiek / inspraak zal dulden.
Ik heb (ergens begin thread) al gezegd hoe akelig ik dat vind. Het is niet de eerste keer dat je iets in die trant hoort uit de VS natuurlijk, en door dat de facto gepolariseerd tweepartijensysteem zitten al de evangelische fanatiekelingen ook in het Trump-kamp. Het is echter wel redelijk ongezien denk ik dat een president gewoon over zichzelf zegt dat god hem heeft gered voor een of andere reden, ik vind dat nog een stapje verder in de sowieso al redelijk absurde persoonlijkheidscultus rond Trump.

Misschien nog een marketingidee: petjes met daarop "Gott mit uns" in Fraktur-lettertype :unsure:

Ik denk eerlijk gezegd niet dat Musk doelbewust een "nazigroet" deed en hij is ook geen neo-nazi.
Ik weet dat het eerste een boutade is, maar er zijn wel mensen die het op die manier verdedigen. Dus ik ga er wel op ingaan, dit is daarom niet op jou bedoelt maar wel op de inhoud ;)
Zoals hierboven al aangehaald, bestaat de Romeinse groet eigenlijk niet, toch niet hoe mensen het bedoelen. Romeinen gebruikten deze niet.
Nazisme (en andere fascistische regimes) heeft wel meerdere historische symbolen hergebruikt. Dat heeft echter wel de connotatie van die symbolen gewijzigd en die gewijzigde connotatie is momenteel nog altijd van toepassing.
Verder op de borst kloppen en rechte hand:
ldY6aAV.gif

Met het 2e ga ik dan ook wel weer akkoord. Men roept te snel neo-nazi, ik den ook niet dat hij het is. Over de hoe en waarom van zijn groet ga ik mij niet uitspreken; het kan onbewust geweest zijn in zijn enthousiasme of het kan doelbewust geweest zijn, en doelbewust kan ook geweest zijn "het randje opzoeken om reactie uit te lokken". Het is alleszins zwaar besproken en krijgt veel aandacht. Op veel plekken (maakt niet uit of het traditionele of social media is, het gebeurt op beide plekken) zelfs meer aandacht dan de dingen die Trump aan het doen was. Als dit een media-bliksemafleider was, dan was dit een geniale zet trouwens...

Hoe lang gaan die nieuwssites dat volhouden, elke scheet die de POTUS laat in een livethread opnemen? Ben het nu al beu.

Terug
Bovenaan