De Amerikaanse Politiek: De Regering Trump II

In dat vorige topic was er iemand die daar veel respect voor had ("direct acties en wetten starten die al getekend zijn nog voor hij officieel president was, gewoon in voege 1 minuut nadat hij ingewijd is klaar"). Maar laat ons eerlijk zijn: het is toch knettergek dat 1 persoon zulke ingrijpende beslissingen neemt zonder enige vorm van maatschappelijk debat? Ook dat maatschappelijk debat hoort toch bij een gezonde democratie? Enfin, in België zitten we helaas in het andere extreem (hopeloze complexiteit en dus gebrek aan efficiënte besluitvorming), maar toch ben ik er nog altijd veel geruster in dan het tegenovergestelde.
We moeten nu ook wel een kat een kat noemen: niks van wat Trump tot nu toe doet is iets dat niet al maanden (jaren?) aangekondigd was, en waar de bevolking evengoed op gestemd heeft (of niet tegen gaan stemmen is). Welk maatschappelijk debat verwacht je dan nog?

Er valt wat voor te zeggen dat onze stilstand beter is dan de vlucht vooruit die Trump nu neemt, maar ik denk dat zoals altijd de waarheid ergens in het midden ligt. Hier wat meer actie, aan de andere kant van de plas wat minder.

Tommy Robinson was in 2004, dat is 20 jaar geleden, lid van de BNP en is daar na een jaar vrijwillig uitgestapt omdat hij ze te racistisch vond. Daarna heeft Robinson de English Defense League opgericht die vanuit neonazi-hoek net veel kritiek kreeg omwille van hun steun voor joden en andere niet-islamitische minderheden.

Dus dat is wel een heel zwakke poging om Musk als neo-nazi adept te framen.

Ik moet hem helemaal niet framen, hij doet dat zelf. De betere vraag is wat je te winnen hebt met dat te proberen verdedigen. Wat is er goed en verstandig aan dat gebaar maken, goed wetende welk luchtje er al rond hem en zijn entourage hangt. Welk positief resultaat kan daar uit komen?

Nogmaals: wie zijn die neo-nazi figuren dan?
Proud boys, NSC-131 figuren, etc En dan kan je nu de discussie beginnen over dat het neo-fascisten zijn en geen neo-nazi's maar doet het er uiteindelijk toe? Dat zijn mensen die met geweld de gang van de democratie hebben proberen stoppen. Zelfde als hierboven, wat is er goed en positief aan mensen die uw overheidsgebouwen bestormen te zeggen dat dat allemaal ok is?

Blijft wel hallucinant hoe Trump er echt met de botte bijl invliegt. Niet eens gewoon 1 grote en controversiële beslissing (bv. uit het WHO stappen), maar direct een hele resem, zonder discussie.

Tactisch gezien schakel je zo alvast protesten uit, want de mensen die het niet akkoord zijn worden omver geblazen doordat het zoveel tegelijk is. Enige kritiek verdwijnt als een druppel water in de zee van headlines.

In dat vorige topic was er iemand die daar veel respect voor had ("direct acties en wetten starten die al getekend zijn nog voor hij officieel president was, gewoon in voege 1 minuut nadat hij ingewijd is klaar"). Maar laat ons eerlijk zijn: het is toch knettergek dat 1 persoon zulke ingrijpende beslissingen neemt zonder enige vorm van maatschappelijk debat? Ook dat maatschappelijk debat hoort toch bij een gezonde democratie? Enfin, in België zitten we helaas in het andere extreem (hopeloze complexiteit en dus gebrek aan efficiënte besluitvorming), maar toch ben ik er nog altijd veel geruster in dan het tegenovergestelde.
Ik ben totaal geen Trump fan, maar op zich doet hij nu gewoon wat hij beloofd heeft tijdens zijn campagne. Aangezien hij democratisch verkozen is ga ik er vanuit dat de meerderheid van de Amerikanen het dan wel eens zal zijn met de meeste beslissingen die hij nu ondertekend heeft.

Het contrast met de Belgische politiek kan inderdaad niet groter zijn. Hier kan een partij winnen op basis van een aantal standpunten, maar toch geen enkel van die standpunten (ten volle) uitgevoerd krijgen tijdens de regeerperiode.

Ik zie de toekomst helaas somber in. De wereld wordt alsmaar extremer. Het verleden toont dat enkel een grote reset (lees: oorlog) terug een periode van relatieve rust en vrede kan brengen.

Laatst bewerkt:
Probleem in de VS is toch ook dat tweepartijensysteem, het is ofwel Trump ofwel de democraten, stel dat je wel eerder republikeins bent ingesteld maar niet echt Trump fan dan is het daar toch kiezen tussen de pest en de cholera. Hier zijn er te veel partijen en daar is het alsof je moet kiezen tussen Vlaams Belang en de liberalen.

Stel je voor dat je hier geen NV-A hebt maar dat je enkel tussen één Vivaldi partij en VB kunt kiezen.

Blijft wel hallucinant hoe Trump er echt met de botte bijl invliegt. Niet eens gewoon 1 grote en controversiële beslissing (bv. uit het WHO stappen), maar direct een hele resem, zonder discussie.

Tactisch gezien schakel je zo alvast protesten uit, want de mensen die het niet akkoord zijn worden omver geblazen doordat het zoveel tegelijk is. Enige kritiek verdwijnt als een druppel water in de zee van headlines.

In dat vorige topic was er iemand die daar veel respect voor had ("direct acties en wetten starten die al getekend zijn nog voor hij officieel president was, gewoon in voege 1 minuut nadat hij ingewijd is klaar"). Maar laat ons eerlijk zijn: het is toch knettergek dat 1 persoon zulke ingrijpende beslissingen neemt zonder enige vorm van maatschappelijk debat? Ook dat maatschappelijk debat hoort toch bij een gezonde democratie?
Ergens kun je vind ik wel stellen dat het maatschappelijk debat gevoerd is voor de verkiezingen. Zeker Trump is erg duidelijk geweest over de zaken die hij er snel zou willen doorduwen. Gezien hij vervolgens verkozen werd heeft hij wel het mandaat om die beslissingen te nemen.

Ik hoorde tijdens de verkiezingen de uitspraak dat Trump het stereotype beeld is dat arme mensen hebben van iemand die rijk is.
Wel, momenteel vervult president Trump het stereotype beeld dat de onderste sociale klasse heeft van een goede president: iemand die eigenhandig, krachtig en snel beslissingen neemt en uit laat voeren.
Hij heeft de macht voor veel van die zaken ook niet, hij initieert dat maar dat moet nog door het congress geraken. Zoals dat van de WHO, dus die ruimte voor debat is er meestal wel.

Het begint wat Cyberpunk Vibe te krijgen op deze manier. Het beleid in handen van een puppet (Trump) die gestuurd/beïnvloed wordt door big corporate (Musk/Bezoss).

Ergens kun je vind ik wel stellen dat het maatschappelijk debat gevoerd is voor de verkiezingen. Zeker Trump is erg duidelijk geweest over de zaken die hij er snel zou willen doorduwen. Gezien hij vervolgens verkozen werd heeft hij wel het mandaat om die beslissingen te nemen.

Mja, als hij alles dat hij geroepen heeft tijdens de verkiezingen per decreet gaat willen uitvoeren in de komende weken en maanden, dan gaan we nog wat te zien krijgen. Bye bye NAVO dan ook waarschijnlijk, bv.?

Ik ben het er wel niet mee akkoord dat 'het maatschappelijk debat' zogezegd in 1 pot nat gegooid wordt, en dat de verkiezingsuitslag dus de consensus van het volk over al die thema's zou vastgelegd hebben.

Tegen welk risico? Van hartfalen..
Hier gaan we weer...met alle respect maar het is hier toch niet het HLN commentbord van Facebook?

De algemene incidentie 'cardiac adverse drug reactions' van alle covidvaccins is wat we in medische termen noemen op de grens van 'zeer zeldzaam'. In de orde van 1 op 10.000. Daarin zitten: syncope, arrhythmie, tachycardie, palpitaties, angina pectoris, hypertensie, myocarditis, thrombose en pulmonaire embolie bij. Dit volgens een zeer recent studie van 2 maand geleden.
De incidentie van problematische maagbloedingen door NSAID gebruik is een groter probleem dan dit.

Laat U niet misleiden door de complotsites en kopieertrollen op internet die meedoen met een kern fantasten die het leuk vinden om onze Westerse maatschappij naar de afgrond te begeleiden. Want daar is een deel zeker en vast op uit.

Is ook wel wat een vreemde draai vind ik.
Trump was inderdaad duidelijk over wat hij wou doen, maar toen werd veel gezegd dat het maar retoriek was, en de soep niet zo heet wordt gegeten als geserveerd.
Nu blijkt dat hij wel alles quasi letterlijk doet, en dan wordt het plots van ja, dat was toch al geweten?

Voorbeeld is die pardonering van de capitoolbestormers, ja maar, dat is niet letterlijk, zal case per case bekeken worden en enkel voor de non violent offenders en bla bka bla, maar vandaag staan ze toch wel op straat allemaal, nog wat te verkondigen dat ze nog wat extra geweren gaan kopen (Jake Angeli-Chansley)

Waarom zou hij een Hiltergroet doen? Hitler is al jaren dood. Dus ik vind het ook wel een vermoeiende discussie
Waarom draagt hij een MAGA pet die afwijkt van wat we kennen, de rode met witte letters? Waarom draagt hij er eentje dat gebruik maakt van het Fraktur font? Het font waarin de titel van Mein Kampf gedrukt stond. Neo-nazi groeperingen hanteren dit nog steeds zeer veel, ook al werd het later door de Nazi's gemeden.

Toeval zeker he. Net zoals dat hij X gebruikt om extreem rechts in ieders huiskamer te brengen. Toeval ja.

Laatst bewerkt:
Is ook wel wat een vreemde draai vind ik.
Trump was inderdaad duidelijk over wat hij wou doen, maar toen werd veel gezegd dat het maar retoriek was, en de soep niet zo heet wordt gegeten als geserveerd.
Nu blijkt dat hij wel alles quasi letterlijk doet, en dan wordt het plots van ja, dat was toch al geweten?

Voorbeeld is die pardonering van de capitoolbestormers, ja maar, dat is niet letterlijk, zal case per case bekeken worden en enkel voor de non violent offenders en bla bka bla, maar vandaag staan ze toch wel op straat allemaal, nog wat te verkondigen dat ze nog wat extra geweren gaan kopen (Jake Angeli-Chansley)
Ja kijk, diegenen die zeiden dat de soep wel niet zo heet gegeten zou worden waren de dommerikken en naivelingen dan he. Trump en zijn gevolg zijn uiterst duidelijk geweest over wat ze willen verwezenlijken. Daar dan toch op stemmen en achteraf komen zeggen "we dachten dat de soep niet zo heet gegeten zou worden...". Ja jongens.

Ik heb al lang geleden hier gezegd dat indien Trump herverkozen zou raken dat we ongeloofelijke zaken te zien gaan krijgen in de USA.
Dag 1 en het is haast niet meer op te noemen. Op geen moment heb ik de voorbije jaren gedacht dat de soep eerst zou afkoelen hoor.

Amerikaanse accounts openen vandaag hun facebook en liken en volgen automatisch Trump en Vance. Als ze het al zo onsubtiel aanpakken vanaf dag 1, hoe kapot gemanipuleerd gaat de sociale media niet worden de komende jaren. Hoe gaan we daar ooit nog uitgeraken.
Is dat niet altijd zo geweest dat je automatisch de president volgt? Met Obama was dat ook herinner ik mij

Laatst bewerkt:
Probleem in de VS is toch ook dat tweepartijensysteem, het is ofwel Trump ofwel de democraten, stel dat je wel eerder republikeins bent ingesteld maar niet echt Trump fan dan is het daar toch kiezen tussen de pest en de cholera. Hier zijn er te veel partijen en daar is het alsof je moet kiezen tussen Vlaams Belang en de liberalen.
Er zijn wel degelijk meer dan 2 partijen, maar de andere zijn qua grootte verwaarloosbaar.

Is dat niet altijd zo geweest dat je automatisch de president volgt? Met Obama was dat ook herinner ik mij

Als ik reddit mag geloven is er onder Obama wel iets ingevoerd om de verschillende social media accounts van de POTUS en het Witte Huis vlot over te dragen. Hier ging het ook over het blokkeren van #democrat,#joebiden ,#kamalaharris, #liberal wegens "sensitive content".

er zijn wel degelijk méér partijen dan enkel Republican en Democrat, hoor, maar die hebben in de verste verte niet de funding van die grote 2.
als de Amerikaan echt wilt, kunnen ze op andere kandidaten stemmen.

er waren er 3 grote "third party" kandidaten vorig jaar, waaronder Robert F. Kennedy Jr, en Jill Stein.

in 1992 haalde Ross Perot als onafhankelijke 18.9% van de stemmen, en leidde vóór de zomer zelfs de polls (tov George Bush en Bill Clinton). Maar hij had zich in juni uit de race teruggetrokken (nadat hij was gezakt), om pas in oktober er terug in te stappen.

Het gaan weer lange 4 jaren worden waar we de gebruikelijke 'ja maar zo is dat niet bedoeld want ......'
Steek je hand op alsof het een nazi groet is en doe dat meermaals maar zeg dan dat je het niet zo bedoelde et voila blijkbaar is de rest dan verkeerd om het zo te interpreteren.

Trump doet op de eerste dag al veel dingen dat hij letterlijk heeft gezegd en ze zijn dan verbaasd omdat ze het niet hadden verwacht.
Oh neen de J6 worden allemaal gepardonneerd ook diegene die echt zware dingen hebben gedaan. ahja

Ik ga totaal niet uit de lucht vallen mochten er plots Amerikaanse soldaten panamakanaal overnemen.

De grootste complottheorie van allemaal is, dat groot deel van de Amerikanen gelooft, dat multimiljardairs inzitten met hen en echt voor de gewone mens het leven beter willen maken.
Trump en Elon zijn niet bezig met 4D schaakspel te spelen om wereldmacht te krijgen, neen ze doen het letterlijk voor iedereen z'n neus en de Amerikaanse bevolking speelt rustig mee denkend dat het beter zal zijn.

Ik vrees dat de "overspill" naar hier mogelijks toch groter gaat zijn dan we denken...
Als Musk er dan nog een berg cash tegenaansmijt...

Aanval kan veel betekenen. Een beetje goed onderhandelen, en hij stuurt misschien een fors leger kuisvrouwen naar het Peterbos ofzo, en al wie tegenpruttelt een zeemvel in zijne nek! Tzal daar rap gedaan zijn vo de kadeekes met te kruimelen bij het rollen en hun verf op de muren. En trekt uw broek op!

Laatst bewerkt:
Hashtags op META die vandaag toevallig niet werkten (info vanop Reddit):

democrat (but not republican)
voteblue (but not votered)
presidentbiden (but not president harris)
kamala
liberal
liberals
leftist
leftists
barackobama (but not presidentobama)
obama (but not obamas)
berniesanders
votebiden (votekamala, votetrump works tho)
democracy (WOW)
presidentcarter (WOW...Even for Jimmy Carter you fascists)
fuckputin (tbf fuckbiden, fucktrump were working)
fuckkamala
makeamericasmartagain
libertarian (for some reason)
igcensorship
factsoverfiction
fuckdemocrats
fuckrepublicans
bluewave (redwave still works, shocker)
politicalleft (blocked, but politicalright isn't)
fascism
fascist
antifascism
prochoice (blocked, prolife isnt, courtesy of you OP (!))
reproductiverights
progressives
occupydemocrats
bernie (all the ones below courtesy of u/Tog30 (!)
domesticterrorist
drumpf
election
georgeconway
hackedelection (No results found for #hackedelection shows for me)
insurrection (No results found for #insurrection shows for me)
jacksmith
jan6
jan6th
johnoliver
stolenelection (no results found for...)
voterfraud (no results found for)

met link: https://www.reddit.com/r/...ring_hashtags_related_to/

Van TechIssuesToday.com:
Meta issued a statement to the BBC about certain Democrat hashtags getting the sensitive content label on Instagram stating, “We’re aware of an error affecting hashtags across the political spectrum and we are working quickly to resolve it.”

Terug
Bovenaan