Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Wij gaan naar een regime post-corona met maximaal 2 thuiswerk dagen.
Diegene die dat wensen kunnen even goed 5 dagen terug naar bureau pendelen.
Voor mij persoonlijk is het vervelend omdat ik verhuisd ben en nu verder van mijn werkplek ben gaan wonen. (de liefde gevolgd)
Indien ik terug naar bureau moet gaan zal dat 45' enkele rit worden, is voor mij het maximale.

Goh ... Ik weet wel dat de patrons het liever niet zien. Heb ze dat in 't begin meermaals weten aangeven.
Maar ik weet ook dat er veel mensen om vragen om dat permanent aan te houden.
Ook bv. tijdens de periode tussen lockdown 1 & 2 waar mensen terug niet meer wettelijk verplicht waren om thuis te werken.

So yeah ... geen idee wat het gaat geven op termijn. Maar de beslissing is alleszins nog wat uitgesteld.
Ik persoonlijk, zie mezelf nog niet direct terug naar kantoor trekken. Wss niet meer dit jaar. TBD volgend jaar.

Hier zal het alleen voor fysieke vergaderingen zijn. Voor de rest maakt het niet uit, wij werken waar we willen, wanneer we willen (wel bereikbaar etc.) maar het werk moet er wel liggen.
Net zoals voor corona dus.

Weinig mensen die toegeven dat thuiswerk vooral handig is om met andere dingen bezig te zijn dan met het werk.
Niks mis mee, maar geef het dan ook toe.
Maar het taboe is heel groot om toe te geven dat er gepoetst, gewassen, eten gemaakt wordt

Bij ons heeft men actief gekeken naar output thuiswerk vs op bureau en de resultaten zijn opmerkelijk.

Maar oké als ik echter afga op dit forum is thuiswerk gelijk aan maximaal knallen en nooit stoppen met werken.

waarheid ligt ergens middenin?

Bij ons heeft men actief gekeken naar output thuiswerk vs op bureau en de resultaten zijn opmerkelijk.
Bij sommigen zal dit zo zijn, maar als ik zie wat ik op 4h thuis werk klaar krijg als ik enkel administratie doe. Daarvoor heb ik overuren nodig op bureau omdat ze wel altijd iets komen vragen of babbeltje slaan.

Dus de balans tussen bepaalde taken thuis te doen en andere dagen naar bureau te gaan is momenteel perfect.

Weinig mensen die toegeven dat thuiswerk vooral handig is om met andere dingen bezig te zijn dan met het werk.
Maar het taboe is heel groot om toe te geven dat er gepoetst, gewassen, eten gemaakt wordt

Maar oké als ik echter afga op dit forum is thuiswerk gelijk aan maximaal knallen en nooit stoppen met werken.

Tis daarmee dat ik altijd vergeet dat ik mijne was 's morgens had ingestoken en die dan 's avonds nog aan den draad moet hangen, al die andere huishoudelijke taakjes komen ertussen hé :v

Het hangt uiteraard van persoon en type werk af. Maar er zijn zeker veel mensen die minstens even goed thuis presteren. En dat staat los van het feit of ze hun pauze dan gebruiken om gauw de vaatwas op te zetten ipv te gaan keuvelen aan de bureau van collega x. En net zoals ge evengoed tijd kunt verdoen op het werk kunt ge dat thuis ook. Alleen gaat ge op uw werk andere mensen storen/doelloos liggen surfen en thuis misschien nog iets nuttig doen 🤷‍♀️

Dat thuiswerk voor sommige mensen of type jobs minder past en dat dat een negatieve invloed heeft op hun werk - kan zeker. Maar doelbewust tijd verschijten? Als ze dat thuis doen, dan zeker ook op het werk.

Ik wil ook nog toevoegen: thuiswerk tijdens een pandemie is moeilijk te vergelijken met thuiswerk op een andere moment. Opeens zijt ge verplicht elke dag thuis te werken, voor veel mensen ook met kinderen die meer aanwezig zijn. Vaak ook wanneer dat thuiswerk nog niet ingeburgerd/geregeld was (technische problemen) dat alles tijdens een wereldwijde crisis waarbij ge heel veel sociale contacten en ontspanning moest schrappen. Het is een gevaarlijke aanname om dat verschil in output toe te schrijven puur aan het thuiswerk. Het was niet gewoon thuiswerk.

Laatst bewerkt:

Ik zal dat zeker niet ontkennen maar op het werk is ook genoeg afleiding hoor.
Collega's die langs komen om iets te vragen en dan even blijven plakken. Of goed weer: met wat volk buiten zitten en wat langere lunch nemen..

Die dingen vervang ik door zaken die me handig uit komen. Of ik werk wat gewoon langer; ik moet maar de trap af en ik ben thuis, dus wat langer werken is dikwijls makkelijker dan op bureau wanneer ge de file tegemoet gaat en op tijd kindjes niet oppikken.

Tuurlijk wordt er niet 8uur aan een stuk geknald bij thuiswerk, maar dat gebeurt op de werkvloer op de meeste plaatsen toch ook niet? En werkgevers die verlangen dat hun personeel 2 x 4 uur onafgebroken geconcentreerd bezig zijn, zijn gewoon slechte werkgevers.

Dusja hier wordt in de namiddag ook vlug de kleine op school gehaald indien m'n vriendin niet kan (20-30min), doe ik eens een wasmachine tussendoor, komen er met het oog op verbouwingen later dit jaar wel eens werklui al bepaalde dingen checken/voorbereiden die soms ook vijf minuten m'n aandacht nodig hebben. Iets wat bv klein half uur duurt dat werk ik gewoon bij.
En wat kleine prullen tussendoor die maar een paar minuten tijd kosten, diezelfde minuten zou ge op kantoor ook kwijt zijn door een koffie te gaan drinken, meetings waarbij er te veel over informele zaken gepraat worden,...

Ik zie dus niet in wat er mis zou zijn met thuiswerkers die tussendoor ook eens even iets anders doen, net zoals in de meeste andere jobs er ook wel eens iets anders gedaan wordt. De jobs waar men 100% van de tijd alléén maar bezig is met de job, zijn toch wel in de minderheid.

De tijd die ik op kantoor zou kwijt zijn aan die "andere zaken", kan ik nu gebruiken voor zaken die ik anders sowieso óók nog eens moest doen na de werkuren. Qua effectief gewerkte tijd zal er dus geen verschil zijn, maar ikzelf verlies wel minder vrije tijd. Werkgever blij, werknemer blij.

Vergeet ook niet woon-werkverkeer dat wegvalt. Bij mij scheelt dat toch 8u op een week. Zoveel kuis, was en kook ik bijlange niet extra t.o.v. pre-covid tijden.
En het is ook een luxe als je later op de avond vergaderingen hebt, anders betekent dat moe rijden, superlaat eten,...

Hier wordt het vanaf juli ook weer 2 dagen/week op kantoor, tenzij ik op de baan ben natuurlijk.
Ik kijk er wel naar uit, toch weer wat mensen zien en in een andere omgeving dan thuis werken.

Wat ik me wel afvraag hoe andere bedrijven dat regelen: video calls zijn nu zo ingeburgerd dat die gewoon gaan blijven bestaan. Hoe in godsnaam ga je dat fixen in een open vloer?
Zelfs op kantoor ga ik nog altijd minstens de helft van de tijd in call zitten: irritant voor de anderen, lastig voor mij en al zeker onhandig gezien de confidentialiteit van bepaalde zaken.
Ik erger me er op voorhand al aan 😛

Morgen stond er een teamactiviteit (in't echt) gepland om 2 nieuwe collega's in onze dienst te verwelkomen. Nu blijkt een van die nieuwe collega's symptomen van COVID te hebben en wordt ze pas vanavond om 19u getest.

Oplossing van mijn diensthoofd: de potentieel besmette collega komt naar de drink (~10u 's ochtends en ze is ruim een uur onderweg) omdat die in open lucht is, maar gaat niet mee gaan eten op restaurant.

En dan ben ik de moeilijke mens omdat ik als enige niet wil gaan omdat ik het niet verantwoord vind :unsure:

Morgen stond er een teamactiviteit (in't echt) gepland om 2 nieuwe collega's in onze dienst te verwelkomen. Nu blijkt een van die nieuwe collega's symptomen van COVID te hebben en wordt ze pas vanavond om 19u getest.

Oplossing van mijn diensthoofd: de potentieel besmette collega komt naar de drink (~10u 's ochtends en ze is ruim een uur onderweg) omdat die in open lucht is, maar gaat niet mee gaan eten op restaurant.

En dan ben ik de moeilijke mens omdat ik als enige niet wil gaan omdat ik het niet verantwoord vind :unsure:
Is ook gewoon onverantwoord... Hij vindt het waarschijnlijk moeilijker om de activiteit te verplaatsen dan een dag te wachten.

Ergernis hier: supergroot personeelstekort qua verpleegkundigen. Eindelijk iemand gevonden, jong, dynamisch, meteen inzetbaar. Ze is één dag geweest voor haar vormingen. Belt ze de dag erna, ziektebriefje voor 2 weken.

are you fucking kiddin me

Is ook gewoon onverantwoord... Hij vindt het waarschijnlijk moeilijker om de activiteit te verplaatsen dan een dag te wachten.

Ergernis hier: supergroot personeelstekort qua verpleegkundigen. Eindelijk iemand gevonden, jong, dynamisch, meteen inzetbaar. Ze is één dag geweest voor haar vormingen. Belt ze de dag erna, ziektebriefje voor 2 weken.

are you fucking kiddin me
Hopelijk heeft ze een contract van minder dan 3 maanden, dan kunt ge u al voorbereiden op de "waarom ben ik niet betaald?"-telefoon.

(En ja, mijn diensthoofd wil inderdaad gewoon de activiteit niet verplaatsen want "het is al gereserveerd")

Hopelijk heeft ze een contract van minder dan 3 maanden, dan kunt ge u al voorbereiden op de "waarom ben ik niet betaald?"-telefoon.

(En ja, mijn diensthoofd wil inderdaad gewoon de activiteit niet verplaatsen want "het is al gereserveerd")
Anoniem mailtje sturen naar de organisatie van de activiteit dat er een covid patiënt mee komt doen.

Is ook niet nodig e, dat verplaatsen.

Is voor 2 collega's te verwelkomen. Fine ... eentje kan niet komen, dus er is er nog 1 (& de rest v/d genodigden).
Zij die twijfelachtige gevallen zijn blijven thuis in dees tijden. Spijtig, maar helaas ... dan mis je uwe party. That's life. 🤷‍♂️

Ik had enkele maanden terug ook een valling & had toevallig een levering/installatie gepland. Ewel ... ik heb deze dan ook afgezegd (& uiteindelijk verplaatst) omdat ik dit niet correct zou vinden van mezelf om die mannen te laten komen.
Test bleek uiteindelijk negatief, but still.

Ik ben nog nooit ergens ‘verwelkomd’ noch met nen drink noch met eten.
Ik ben eens verwelkomd met: "Wat doet gij hier? Ge moet morgen pas komen" (ik was juist)
De job daarvoor: "Ja, uwe pc komt pas volgende week, hier zijn wat folderkes om te lezen."
M'n huidige job deftig verwelkomd, alles stond klaar, etc...
(telkens overheid)

Terug
Bovenaan