Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Mensen die het verkeerde nr. bellen en bij mij terechtkomen:

" Goeiendag, 'k heb m'n staancaravan verkocht..."
" OK... en?"
"Ben ik bij costaweetikveelwat?"
"Neen, verkeerd verbonden."
"Maar dit nummer staat hier nochtans op!"

Dichtgesmeten.

Cijfers horen/lezen en typen op een telefoon/gsm, of eens een nummer online opzoeken, is voor sommigen toch een hele opgave...
Tijd geleden zo een klacht gekregen van iemand die merdere keren per dag telefoon kreeg voor 1 van onze diensten. Ben gaan kijken naar die nummers: de onze is bv 091234567 en de zijne 091235677. Ja kijk als de mensen niet een paar cijfers juist kunnen typen, daar kan ik niet aan doen he :)

Vandaag een collega ontslag gegeven. Is toch al 1.5-2 jaar geleden dat hier nog zelf iemand ontslag gegeven heeft.
Reden: haar vorige job lag haar beter die ze verloren had na faillissement maar ze heeft nu een zelfde job gevonden in een andere firma én de avondvergaderingen die erbij komen kijken.

Gelukkig hebben we vorig jaar wel geïnvesteerd in extra personeel dus het werk kan verdeeld, maar emotioneel is dat hier toch altijd wel een zware dobber.

En daar komt bij dat mijn rechtstreekse verantwoordelijke haar ontslag geeft en dat ik dat officieel vrijdag te horen ga krijgen.
Zeer jammere zaak, zij snapt dat we flexibel moeten zijn om onze mensen niet te verliezen en rapporteert rechtstreeks aan de holding. Ze heeft ook zéér veel ervaring in de sector.

Maar de holding boven ons verstaat niet goed dat dat je het beleid dat ze in andere firma's toepassen niet zo maar één op één kan plakken op ons.
Voor mij vertegenwoordigt die holding de archaïsche manier van werkbeleid waarbij de werknemers maar te luisteren hebben naar de werkgever.
Voorlopig hield onze C-suite en ik dat dus wel tegen omdat je anders gewoon riskeert om volk te verliezen (zoals ik hier al een aantal maal heb aangegeven).

Maar als er iemand van de holding in de plaats komt dan vrees ik toch dat ze die manier van management erdoor gaan duwen en daar pas ik zelf dan toch voor.
Ik ga echt na 13 jaar plots werken in een omgeving waar ik voel dat ik té veel gecontroleerd word.
Ook mijn stijl van management is zo: doe je je werk en krijg ik geen terechte klachten van klanten dan is het (grosso modo) allemaal ok wat je doet. Allee, er zijn zeker grenzen maar you get the point.

Nu, de opzeg is 6 maanden dus er is nog wel tijd en ik mag hopen dat er naar opvolging de juiste keuze gemaakt wordt. Wie weet draait het nog allemaal goed, maar ik voel wel dat we op dit moment op een kruispunt staan en de volgende maanden gaan echt cruciaal worden voor mijn toekomst en veel collega's hier.
Niet de mogelijkheid om zelf die functie in te vullen en ineens op zelfstandige basis verder te gaan?

Mensen die het verkeerde nr. bellen en bij mij terechtkomen:

" Goeiendag, 'k heb m'n staancaravan verkocht..."
" OK... en?"
"Ben ik bij costaweetikveelwat?"
"Neen, verkeerd verbonden."
"Maar dit nummer staat hier nochtans op!"

Dichtgesmeten.

Cijfers horen/lezen en typen op een telefoon/gsm, of eens een nummer online opzoeken, is voor sommigen toch een hele opgave...
Ooit eens bij een Turkse collega toen het offerfeest eraan kwam een advertentie gezet op 2 hands dat er gratis schapen af te halen waren….. met zijn telefoonnummer erbij.

Ik heb vandaag een moeilijk gesprek met een interne user gehad. Op zich is het een straightforward project dat niet veel omhanden heeft, een kleine applicatie vervangen door een nieuwe, maar niets absurd moeilijk. Een aantal dingen gaan wel veranderen omdat we met meer security rekening moeten houden dan hun oude applicatie (die eigenlijk niet policy-compliant was).

Desondanks die kleine wijzigingen gaat change management bij deze user geen gemakkelijke worden. Bijna een uur mee gebeld voor een poepsimpele A/B test. Ik kreeg er sterk de indruk van dat hij aan een ver uiteinde van een autismespectrumstoornis zit. Ik kan met de meeste users goed om, ook als ze vastgeroest zijn in gewoontes of schrik hebben voor verandering, maar dit was toch een zware dobber... Ik ga aan zijn manager vragen om die user goed te begeleiden in die overgang, hopelijk levert dat iets op.
Manager vandaag: "between you and me: he is a shitty person with a snarky attitude".

Okay :unsure:

Ik heb vandaag een moeilijk gesprek met een interne user gehad. Op zich is het een straightforward project dat niet veel omhanden heeft, een kleine applicatie vervangen door een nieuwe, maar niets absurd moeilijk. Een aantal dingen gaan wel veranderen omdat we met meer security rekening moeten houden dan hun oude applicatie (die eigenlijk niet policy-compliant was).

Desondanks die kleine wijzigingen gaat change management bij deze user geen gemakkelijke worden. Bijna een uur mee gebeld voor een poepsimpele A/B test. Ik kreeg er sterk de indruk van dat hij aan een ver uiteinde van een autismespectrumstoornis zit. Ik kan met de meeste users goed om, ook als ze vastgeroest zijn in gewoontes of schrik hebben voor verandering, maar dit was toch een zware dobber... Ik ga aan zijn manager vragen om die user goed te begeleiden in die overgang, hopelijk levert dat iets op.
zijn manager: "you are fired!!!"

Eind januari op vrijdagavond doorgewerkt omdat er iets dringend af moest zijn (ging over een ontslag) en we die dag zelf pas de nodige info hadden gekregen van de klant. Oké, ik vind het belangrijk dat het in orde is voor dienen ontslagen mens, dus ik doe wat ik kan.
Vandaag, f***ing 18 februari, zeggen ze dat ze het toen niet meer rond hebben gekregen om dienen mens de documenten te bezorgen en ik alles opnieuw moet doen met nieuwe gegevens. Wat is er dan in de tussentijd überhaupt gebeurd? Communicatie? Iemand?

WTF?!?

Eind januari op vrijdagavond doorgewerkt omdat er iets dringend af moest zijn (ging over een ontslag) en we die dag zelf pas de nodige info hadden gekregen van de klant. Oké, ik vind het belangrijk dat het in orde is voor dienen ontslagen mens, dus ik doe wat ik kan.
Vandaag, f***ing 18 februari, zeggen ze dat ze het toen niet meer rond hebben gekregen om dienen mens de documenten te bezorgen en ik alles opnieuw moet doen met nieuwe gegevens. Wat is er dan in de tussentijd überhaupt gebeurd? Communicatie? Iemand?

WTF?!?
Tush pech voor hun eh. Dan is die mens, bij deze, dus on-ontslagen. :sneaky:

Tijd geleden zo een klacht gekregen van iemand die merdere keren per dag telefoon kreeg voor 1 van onze diensten. Ben gaan kijken naar die nummers: de onze is bv 091234567 en de zijne 091235677. Ja kijk als de mensen niet een paar cijfers juist kunnen typen, daar kan ik niet aan doen he :)
Ik ben zo al dikwijls mis geweest tussen mijn ouders en schoonouders.

Ouders: xx/xxx89xx
schoonouders: xx/xx81xx

Team Indiërs moeten elke maand Audit Reports runnen en kom er nu op uit dat daar in verschillende rapporten gewoon critical errors zitten die elke maand feestelijk genegeerd worden en Audit report krijgt gewoon "groen vlagje".

Echt waar, laten we nog wat meer offshoren naar India, zot word ik ervan!

Klant boos: waarom hebben uw mannen gisteren tijden de late shift niet gedaan wat er gevraagd is.
-Euhm, hebben toch alle aanvragen netjes afgewerkt zie ik.
*Ja, maar IK had ze nog 2 extra jobs gevraagd en dat hebben ze niet gedaan.

Lijkt me straf, zijn gewoon 2 topkerels die altijd doen wat er gevraagd wordt.
Goed, ik zoek het uit en kom er op terug.
=>Mannen weten van niets.

Meneer de klant, kunnen we dit even verduidelijken, want iemand spreekt hier niet de waarheid.
Als dat aan onze kant is, zullen daar sancties volgen. (alhoewel ik goed weet wie er aan het lullen is)

-Aan wie van de 2 hebt u dat exact gevraagd? Dan mag die u straks in de ogen komen kijken.
*Ja, eigenlijk heb ik het aan iemand van mijn personeel gevraagd om dat aan hun te vragen.
-Dan is daar waarschijnlijk iets misgelopen he, want mijn mannen weten van niets.
Maar enfin, zeg mij wat er moet gebeuren en ik doe het direct.

=> blijkt dat dit nog niet kan doorgaan, want dit is nog niet klaar voor ons om verder te gaan, klant zijn eigen volk is nog verre van klaar.

-Dat is dus de reden he meneer.
*Ja, maar ik ben toch niet tevreden van jullie prestaties.
-Dus u bent kwaad omdat ze/we iets niet hebben gedaan, wat hun niet gevraagd was en ze zelfs helemaal niet konden doen omdat jullie achter lopen? :rolleyes:

*Ja, maar dat is wel dringend he.

Ondertussen een Ray van Mechelen in mijne kop: "en wa wilde na, dak da allemoal iel areg ving."

Team Indiërs moeten elke maand Audit Reports runnen en kom er nu op uit dat daar in verschillende rapporten gewoon critical errors zitten die elke maand feestelijk genegeerd worden en Audit report krijgt gewoon "groen vlagje".

Wij hebben juist onze 3 offshore Mexicanen buiten gesmeten halverwege het contract. "I'll do it this week", al 6 weken na elkaar. Status report invullen: ofwel blank ofwel 1 defect fixen dat voor een braindode hond 5 min werk is. Ondertussen hebben ze allemaal 10 tickets assigned die daar al weken hangen, elke dag nog Teams bericht sturen met hun prios. Nope, geen kloten doen.

En met git/bitbucket werken is blijkbaar ook te moeilijk. "IT professionals", uhu uhu. De lokale dev lead mag 2h per dag spenderen aan basic merge conflicten oplossen of commits reverten (die de AI per ongeluk automatisch gedaan heeft).

FYI: Toen ik paar jaar geleden nog Indische testers had, just hetzelfde. We releasen, klant flagt een defect. Ik denk 'weird, dat was een expliciete requirement'. Ik ga naar de test data kijken (best dat we voor alles screenshots vragen). Staat daar gewoon zwart op wit een error op dat scherm (zelfde die de klant heeft) en "PASS". Gereviewed door een andere Indier, "Review done - all fine". Duwt het in hun face 'euh ja euh ja'. Zinvol zulke offshore testers. (Ze zijn uiteindelijk vervangen door een automatisatie die lokaal gebouwd is, nog goedkoper).

Volwassen mensen die te mottig zijn om hun koffietassen in het afwasmachine te plaatsen.
Welja, op den buro wordt dat sowieso meestal wel achter hun gat nog gedaan voor hun eh, so why bother?

Zeker zij die nog dagelijks terugkeren richting Hotel Mama. Ofte zelfs zij waar de madam alles opkuist achter hun gat.

Welja, op den buro wordt dat sowieso meestal wel achter hun gat nog gedaan voor hun eh, so why bother?

Zeker zij die nog dagelijks terugkeren richting Hotel Mama. Ofte zelfs zij waar de madam alles opkuist achter hun gat.

Thank god dat ik thuis werk.

Het is al erg genoeg dat ik hier achter 3 peuters hun gat alles moet opruimen. Dan op het werk met volwassen kleuters moet werken en ze elke dag zeggen doe dit, doe dat, doe dit niet meer. De tassen opruimen, dat kan ik er niet meer bij nemen.

Wij hebben een poetsdienst die elke dag komt. Maar het is zo erg geworden dat er nu een groot papier ophangt met de melding van: "gelieve uw tassen in de afwasmachine te plaatsen."

En ze laten het niet achter op de bureau maar op het waterfontein. En nu weigert de poetsdienst het nog te doen (gelijk hebben ze).

Thank god dat ik thuis werk.

Het is al erg genoeg dat ik hier achter 3 peuters hun gat alles moet opruimen. Dan op het werk met volwassen kleuters moet werken en ze elke dag zeggen doe dit, doe dat, doe dit niet meer. De tassen opruimen, dat kan ik er niet meer bij nemen.

En dan zeg ik nog niets over de wc toestand ....

Wij hebben een poetsdienst die elke dag komt. Maar het is zo erg geworden dat er nu een groot papier ophangt met de melding van: "gelieve uw tassen in de afwasmachine te plaatsen."

En ze laten het niet achter op de bureau maar op het waterfontein. En nu weigert de poetsdienst het nog te doen (gelijk hebben ze).

En dan zeg ik nog niets over de wc toestand ....
Herkenbaar.

Ik kom zo regelmatig nog bij de overheid & daar hangt dat zo ook wat overal aan de muur. Voor mijn inziens altijd heel cringe, want da's gewoon common sense.
Is voor mij zoiets als borden uithangen om niet vergeten te ademen.

Mor soit, ik ben dan ook ne single die z'n eigen boontjes moet doppen. Ik ben zeker geen obsessieve 'kuiser', maar ik ben die basics nu wel gewoon.
Ja, er blijft soms ook al eens een glas staan op tafel eens ik ga slapen, maar dan heb ik het de dag nadien even goed aan mijne rekker.
Als ik het hier thuis niet doe & ik laat het afglijden tot een regelrechte puinhoop is er maar enen die er last van gaat hebben wete.

Zo nog iets. Hoeveel keren we overheen de jaren al niet eens de frigo op den buro hebben moeten 'uitkuisen'. E.g. ouwe, al lang vervallen brol verhuizen v/d frigo naar de vuilbak. Soms echt schrijnende zaken.

Kleine anekdote.
Bij ons zijn er die een vaste buro hebben, en vroeger had iedereen trouwens een vaste plek.
Een hele tijd terug is het eens zo ver gekomen dat er een tas koffie blijven staan is tot er effectief haar op stond. Dat ding was letterlijk zwart van binnen. En nee, 't was geen zwarte tas.
Uiteraard, indien er vaste buro's zijn, staat dat niemand echt in de weg & wordt het niet achter uw gat gedaan. En de cleaning mensen die trekken hun dat niet aan, want da's een externe firma & dat zit niet in hun contract.

Offshore Indiërs zijn naar mijn ervaring de grootste hoop idioten die er in de bedrijfswereld rondlopen. Buiten middle management misschien. :unsure: Soms heb je geluk en krijg je eentje te pakken die wel weet wat hij doet, maar over het algemeen zit daar gewoon niets in.

Het merendeel van die mensen kan al maar gebrekkig Engels. Waardoor ze al maar de helft van uw uitleg begrijpen, zelfs al zeg je vrijwel letterlijk wat ze moeten doen.

Zelfstandig nadenken zit er ook niet bij. Als ze de oplossing niet uit een of ander voorgekauwde decision tree kunnen halen ben je er helemaal aan voor de moeite. Dan krijg je vaak gewoon een antwoord terug dat volledig naast de kwestie is of krijg je vragen die je in je oorspronkelijke bericht al hebt beantwoord. Want het zou wat te zot zijn om dat te lezen eh, liever alles negeren en steeds opnieuw met dezelfde vraag komen. Nu verbazingwekkend is dat allemaal niet aangezien die teams elke 3 maanden uit een volledig andere groep mensen bestaat.

Did I help you in a satisfactory fashion? Manneke, wees blij dat ge aan de andere kant van de planeet zit dat ik niet tot aan uwe bureau kan wandelen om u een saflet te verkopen.

Maarja, het is goedkoop eh. En die Indische bedrijven (zeker de IT bedrijven) zijn gewoon meesters in het zo diep mogelijk in het hol van hun klant te kruipen. Nooit durven aanhalen dat iets niet haalbaar is, onmogelijke beloftes maken en diep onder de prijs gaan omdat ze hun volk maar 5€ per dag moeten betalen. En het weinige volk dat er hier dan overschiet kan alle shit opkuisen.

BGP migratie. Huidige opzet 8 jaar geleden door iemand anders gedaan en niks documentatie achter gelaten.
Uiteindelijk is het geen rocketscience maar gezien dat alle verkeer tussen ons datacenter en AWS daar over gaat toch een beetje stress.

Offshore Indiërs zijn naar mijn ervaring de grootste hoop idioten die er in de bedrijfswereld rondlopen. Buiten middle management misschien. :unsure: Soms heb je geluk en krijg je eentje te pakken die wel weet wat hij doet, maar over het algemeen zit daar gewoon niets in.
In zo ne call met Offshore Indiërs krijg ik dikwijls het verwijt dat ik vrij 'stillekes' ben. Normaal praat ik namelijk vrij veel tijdens calls.

Maar ik versta meestal (uitzonderingen maken de regel niet) amper een woord van wat die mensen zeggen. Ze spreken 'zogezegd' Engels maar het kan even goed Chinees zijn. Ik versta ze gewoon niet.

Als ik calls heb met Engelsen, Schotten, Ieren, Amerikanen .. dan begrijp ik die wel allemaal (soms heb ik wel wat moeite met hun dialect maar ca va). Maar zo ne Offshore Indiër? (meestal) Neen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan