Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Vroeger, voor corona, was het bij de Vlaamse blijkbaar altijd al drie keer kantoor. Bij de federale is het bij de invoer bij ons alleszins altijd maar twee keer geweest. Bij de Vlaamse is het dus back to hoe het was. Bij de federale is dat een ander verhaal. Voorlopig bij ons geen signaal dat we naar drie keer zouden gaan.

Volgens mij werkt Pepe voor de federale overheid en gaat Crevits dit invoeren voor ambtenaren van de Vlaamse overheid

Ik wil ze het bij de federale eens zien invoeren.
Sinds corona is men daar bezig geweest om diensten samen te voegen, gehuurde gebouwen en verdiepingen niet te verlengen wegens besparingen dus op veel plaatsen zijn nu gewoon te weinig bureau's moest iedereen terug naar kantoor gaan.. lange termijn visie is onbestaande.

De reden achter die beslissing is hoogst waarschijnlijk ook omdat er een groot aandeel thuis hun voeten aan vegen en dat zien als dagen verlof.
Typisch overheid om dan iedereen te "straffen" ipv die personen die profiteren

Goh, dat is ook privésector. Je moet niet verwachten dat al dat middle management daar durft te "managen". :p

Nu, Crevits interview horende, had ik wel verstaan dat het was om een globale regel te hebben over geheel de Vlaamse overheid omdat er veel discrepanties zouden zijn. De ene administratie is max 1 dag per week op kantoor, de andere administratie zegt max 1 dag telewerk per week,...

Tussen de regels las je ook dat hun variant van satellietwerk (werken bij een kantoor dichter bij thuis.) zou meetellen als werken op kantoor dus dat betekent al niet dat je perse moet tsjolen naar brussel.

Minister Crevits stelt voor dat alle entiteiten, raden en instellingen van de Vlaamse overheid maximaal 50% thuiswerk per maand als basisregel hanteren. Dat betekent dat er voor de andere 50% op kantoor, bij de klant of een andere werkplek van de Vlaamse overheid moet gewerkt worden. https://www.hildecrevits.be/minimaa...il_thuiswerkbeleid_vlaamse_overheid_aanpassen
Ik interpreteer dat als: "satellietwerk" telt als "werken op kantoor"

Was dat ook de tijd niet dat het voor de arme Vlamingen dat was of verhongeren?
Zeker, gelukkig zijn we daar nu niet meer.

Anderzijds is de beweegreden toch hetzelfde ik wil een job in dat domein en de enige die ik te pakken krijg is 2h reistijd verder. Dan is het een kosten/baten analyse maken.
Goh deconnecteren, misschien maar de frustratie van uren op een trein of in de wagen zitten lijkt me ook wel een factor.
Ook hierin blijft context belangrijk. Als de trein/auto rit voor u juist een stress factor is het inderdaad een factor, maar evengoed is voor iemand juist me time

Update ivm collectief ontslag: de vakbonden mochten ons een tussentijds verslag bezorgen van vraag en antwoord tussen hen en de directie. Als ik tussen de lijnen lees is er 99% kans dat ik bij de ontslagen zal zijn. Natuurlijk moeten ze nog verder overleggen en pas eind mei/begin juni zullen we weten wie blijft en wie moet vertrekken.

Ondertussen is ons kantoor geselecteerd om het nieuwe ERP programma te testen (de reden om 1/4 te ontslaan). En in april krijgt iedereen nog opleiding om er mee te werken wanneer ze live gaan op 1 mei. Is wel zuur dat wij mogen testen en dan nog opleiding krijgen als je weet dat je er waarschijnlijk niet echt mee ga werken.

Brussel is zo erg niet. Mijn vorige job was 15min van huis en die daarvoor was ik op 4min op men werk. Nu pendel ik al 2 jaar 3u per dag naar Brussel voor een job die ik 10x liever doe en met ongelooflijk goeie bazen.

Met de trein een rechtstreekse verbinding naar Brussel is anders gewoon toch ontspanned? De auto is toch echt niet beter dan?
liever 3 uur trein per dag dan 2 uur auto in de file. (indien je moet overstappen kan ik het wel begrijpen)

Met de trein een rechtstreekse verbinding naar Brussel is anders gewoon toch ontspanned? De auto is toch echt niet beter dan?
liever 3 uur trein per dag dan 2 uur auto in de file. (indien je moet overstappen kan ik het wel begrijpen)
8h werken, 30min pauze, 3 uur onderweg, als je dan geen 50-80 dagen verlof hebt of een niet standaard werkweek van 32-34 uur moet er ook al een loon van 5 cijfers staan om dat dagelijks te doen.

8h werken, 30min pauze, 3 uur onderweg, als je dan geen 50-80 dagen verlof hebt of een niet standaard werkweek van 32-34 uur moet er ook al een loon van 5 cijfers staan om dat dagelijks te doen.
even uit de ivoren toren komen aub. Tienduizenden mensen doen dat elke dag opnieuw.
Of denk je dat elke trein naar Brussel leeg is ofzo?

Ik heb dat 5 jaar gedaan, waarbij het zelfs 5 - 6 uur per dag was (als ik pech had) voor een loon van 1800 - 2300€ netto 16 jaar geleden. Ondertussen ben ik wel verhuisd en is het 3 uur 2- 3 dagen in de week. Dat is echt geen probleem voor mij.
Boeken bestaan al een tijdje. En je kan tegenwoordig ook zonder probleem series of films kijken, wat het niet echt zoveel verschillend maakt dan in de bureaustoel of op de bank te kijken.

De reden was destijds werk vinden, en ondertussen omdat het een interessante job is. Maar een loon van 5 cijfers per maand staat daar echt niet tegenover. Zijn ook maar weinig werknemers die een loon van 5 cijfers per maand hebben...

Iedereen die in Brussel werkt is toch oud en wijs genoeg om voor zichzelf te bepalen of het dat reizen waard is of niet? Ik snap eigenlijk niet goed wat de discussie hier nu is. Wil je het niet doen, moet je het ook niet doen en kies je voor een andere job?

In de vacatures van werkenvoor staat ook duidelijk hoe vaak je naar Brussel moet. Bij veel jobs zal dat twee keer zijn. Bij een aantal jobs zal dat vijf dagen zijn. Je kiest dat dan toch zelf om te solliciteren of niet he.

Iedereen die in Brussel werkt is toch oud en wijs genoeg om voor zichzelf te bepalen of het dat reizen waard is of niet? Ik snap eigenlijk niet goed wat de discussie hier nu is. Wil je het niet doen, moet je het ook niet doen en kies je voor een andere job?

In de vacatures van werkenvoor staat ook duidelijk hoe vaak je naar Brussel moet. Bij veel jobs zal dat twee keer zijn. Bij een aantal jobs zal dat vijf dagen zijn. Je kiest dat dan toch zelf om te solliciteren of niet he.
Eerlijk gezegd denk ik niet dat mensen volledige rationele wezens zijn en er altijd even kritisch wordt nagedacht bij dat soort zaken. Zeker in dit land is de gewoonte vaak om in je geboortestreek (zeg maar gemeente) te blijven en een half leven in een voertuig door te brengen om te werken. Het systeem van bedrijfswagens maakt dat volgens mij ook meer algemeen. Natuurlijk is dat voor mensen hun eigen rekening, maar als er met enige regelmaat wordt geklaagd over fysiek naar het werk gaan en/of thuiswerkdagen terugdringen lijken me dat soort reacties ook wel logisch.

Het is mijn bedoeling niet om mensen aan te vallen, maar ik denk gewoon dat (lang) pendelen voor wat meer loon nogal snel als standaard wordt gezien zonder alternatieven te bekijken.

Laatst bewerkt:
Het is mijn bedoeling niet om mensen aan te vallen, maar ik denk gewoon dat (lang) pendelen voor wat meer loon nogal snel als standaard wordt gezien zonder alternatieven te bekijken.
Maar dat is toch nog altijd de eigen keuze van die mensen 🤷‍♂️
Maakt niet uit of ze dit als standaard aanzien of het de algemene gewoonte is; het blijft hun eigen keuze om het te doen of niet.

Ik heb bv bewust het omgekeerde gedaan, ik ben in Brussel gaan werken en bij de zoektocht naar een eigen woning heb ik rekening gehouden met de mobiliteit naar Brussel. En dat was een vrij belangrijk punt op mijn lijst van criteria.

Maar dat is toch nog altijd de eigen keuze van die mensen 🤷‍♂️
Maakt niet uit of ze dit als standaard aanzien of het de algemene gewoonte is; het blijft hun eigen keuze om het te doen of niet.

Ik heb bv bewust het omgekeerde gedaan, ik ben in Brussel gaan werken en bij de zoektocht naar een eigen woning heb ik rekening gehouden met de mobiliteit naar Brussel. En dat was een vrij belangrijk punt op mijn lijst van criteria.
Ja, dat zeg ik toch? 🤷‍♂️
Als er geen reacties mogen komen omdat iets "eigen keuze is", mogen we het forum grotendeels sluiten.

Ik heb dat 5 jaar gedaan, waarbij het zelfs 5 - 6 uur per dag was (als ik pech had) voor een loon van 1800 - 2300€ netto 16 jaar geleden. Ondertussen ben ik wel verhuisd en is het 3 uur 2- 3 dagen in de week. Dat is echt geen probleem voor mij.
Boeken bestaan al een tijdje. En je kan tegenwoordig ook zonder probleem series of films kijken, wat het niet echt zoveel verschillend maakt dan in de bureaustoel of op de bank te kijken.

De reden was destijds werk vinden, en ondertussen omdat het een interessante job is. Maar een loon van 5 cijfers per maand staat daar echt niet tegenover. Zijn ook maar weinig werknemers die een loon van 5 cijfers per maand hebben...

Heb gaat toch niet over de bezighouding op de trein. Het gaat erover dat je 12h van huis bent.

3h lezen en series kijken is leuk. Ik spendeer die tijd liever aan slapen, de was doen, koken en zo. Zodat ik s avonds kan doen wat ik wil wanneer ik het wil.

Heb gaat toch niet over de bezighouding op de trein. Het gaat erover dat je 12h van huis bent.

3h lezen en series kijken is leuk. Ik spendeer die tijd liever aan slapen, de was doen, koken en zo. Zodat ik s avonds kan doen wat ik wil wanneer ik het wil.
Ik, ik, ik en ik.

En dat is wat the_fox aan het zeggen is, iedereen maakt daar toch zijn/haar eigen keuze in? Ik zou ook geen pendeltijd van 12u per week willen maar als iemand anders die tijd niet erg vindt en me-time inplant en daar bovendien van geniet... Helemaal goed toch? Begrijp de discussie ook niet eigenlijk.

Iedereen die in Brussel werkt is toch oud en wijs genoeg om voor zichzelf te bepalen of het dat reizen waard is of niet?
Niet echt

De ratrace kan mensen echt wel aanzetten tot gedrag waarbij mensen hun gezondheid, gezin of geluk opofferen voor wat meer centen, een (beloofde) promotie of (beloofde) opslag etc.

Zelf ook pas beseft dankzij corona hoe belachelijk dagelijks op een bureau zitten wel niet is.

Peppe is trouwens het voorbeeld van iemand die een job doet, die hem enorm ergert, maar vanwege vermoedelijk de ratrace (geld?) geen job dichterbij wil doen en daarom het maar ondergaat en niets anders doet dan klagen en zagen.

Denk trouwens dat iedereen wel iemand kent die niet anders doet dan klagen en zagen en waarbij de raad "zoek dan een andere job" op een koude steen valt.

Ja oké, en als je daar dan achter komt, moet je beslissen wat je ermee doet. Je kan moeilijk van dwang spreken he. Misleiding oké, maar dan heb je ofwel de keuze om er over te zagen en klagen, ofwel om te veranderen. Bedrijven hun policy heb je zelf niet in de hand. Dus uiteindelijk komt het daar wel op neer he.

Terug
Bovenaan