Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Dat heb ik ook al gezegd tegen mijn baas: "Als ik bij de overheid had gezeten toen ik hier startte, dan had ik nu al méér opslag gekregen louter en alleen omwille van de automatisch hogere loonschalen waarin je terechtkomt zonder een poot uit te steken. En hier heb ik mezelf bewezen met een grootteorde van projecten die letterlijk x100 (!) is gegaan (qua budget), verantwoordelijkheid opgenomen, 90% billability, deadlines gehaald door flexibiliteit in alle mogelijke richtingen (extra werken, 's avonds of weekend werken, ...), enzovoort. Terwijl ik moet smeken om opslag."
En het niet krijg.

Neen, die denken gewoon: "Fuck, die heeft ons door. Die zal ons verlaten. Nu nog zo lang mogelijk en zo goedkoop mogelijk rekken, nog eventjes alles eruit persen en laat hem dan maar gaan."
En hoe lang denken ze dat je hen door hebt? Want het is al van de zomer van 2022 dat je achter opslag bent aan het vragen.

Onlangs iemand tegengekomen die zich profileert als ‘head of HR department’, zowel op Linkedin als in het echt. Het betreft een KMO waar het HR department bestaat uit… 1 persoon. Namelijk de head of HR. Klinkt dit niet raar in de oren?

Ik heb hem gevraagd of dit echt zo aanzien kan worden als je alleen bent. Zijn redenering was dat hij werd aangesteld om het departement uit te bouwen en dat er in de toekomst extra HR-medewerkers aangenomen zouden worden. Dat maakte het ietwat logischer. Maar toch… wat denken jullie?

Onlangs iemand tegengekomen die zich profileert als ‘head of HR department’, zowel op Linkedin als in het echt. Het betreft een KMO waar het HR department bestaat uit… 1 persoon. Namelijk de head of HR. Klinkt dit niet raar in de oren?

Ik heb hem gevraagd of dit echt zo aanzien kan worden als je alleen bent. Zijn redenering was dat hij werd aangesteld om het departement uit te bouwen en dat er in de toekomst extra HR-medewerkers aangenomen zouden worden. Dat maakte het ietwat logischer.
Omhoog gevallen titels zijn toch al lang niets nieuws meer.

Is het werkelijk omhoog gevallen als die persoon dezelfde verantwoordelijkheden heeft als een ‘echte’ head of HR en inderdaad instaat voor uitbouw van het departement en aanwerving van extra medewerkers in de komende jaren?
Dat is de uitleg die gegeven wordt, in de praktijk ga je (tenzij de rest van je bedrijf exponentieel groeit) ook niet meteen 5 HR medewerkers krijgen van de ene dag op de andere (of zelfs van het ene jaar op het andere) hé...

Mensen die veel belang hechten aan titels zijn vaak (zeker niet altijd) mensen die zich nogal oververkopen en in de praktijk niet de toppers zijn die ze willen doen uitschijnen...

Hetzelfde met al die CEO's op Linkedin die gewoon een 1-mansbedrijf blijken te zijn. Technisch klopt het, maar het komt inderdaad over als opblazen van je titel.

Dat is de uitleg die gegeven wordt, in de praktijk ga je (tenzij de rest van je bedrijf exponentieel groeit) ook niet meteen 5 HR medewerkers krijgen van de ene dag op de andere (of zelfs van het ene jaar op het andere) hé...

Mensen die veel belang hechten aan titels zijn vaak (zeker niet altijd) mensen die zich nogal oververkopen en in de praktijk niet de toppers zijn die ze willen doen uitschijnen...
Volledig mee akkoord, maar hier is de vraag of het werkelijk gaat om een opgeblazen titel als die persoon achter de titel ook de bijhorende verantwoordelijkheden draagt, met het enige verschil dat er maar 1 persoon zit in het departement ipv enkele personen? Het betreft een KMO van ongeveer 200 werknemers.

Je hebt verschillende gradaties van "hoog zitten".
  1. Je vindt het respectloos en je wordt er kwaad van. Dat wil zeggen dat het u nog altijd iets kan schelen. Het raakt je.
  2. Je vindt het respectloos en je ervaart complete onverschilligheid.
En zoals ik hier de laatste week al had aangekondigd: alleen al het feit dat ze blijkbaar de laatste week, neen, de laatste dag, neen, het laatste uur, neen, de laatste minuut mij opbellen was voor mij al duidelijk genoeg hoor. Net zoals men omgaat met de rest van het team trouwens. Respectloos. 0,0 appreciatie. De sales, dààr ligt de focus op. De ingenieurs van operations zijn een noodzakelijk kwaad. Dat moet zo goedkoop mogelijk uitgevoerd worden door schoolverlaters aan de lopende band uit te buiten, op te branden en te vervangen door vers bloed aan de frontlinie.
Team volledig gedecimeerd. Projecten stapelen zich op. Werkdruk wordt onhoudbaar. Projecten wisselen van eigenaar alsof je 's morgens een nieuwe onderbroek aandoet.
-> Geen enkele reactie van bovenaf. Geen enkele steun. Zelfs geen nieuwe vacature. Mocht men mij straks vertellen dat het team wordt opgedoekt en dat men daarom iedereen naar de uitgang wou duwen, het zou mij niets verbazen. Nochtans is mijn team normaal één van de sterkhouders van het bedrijf qua omzet.

Ik zat dus al lang in fase 2. Mijn reactie op zijn uitstel-statement moet wellicht ook de meest droge "uhu" ooit geweest zijn.
Het zal in die zin ook alleen maar makkelijker worden om nu volledig mijn eigen belangen voorop te stellen in mijn keuzes, daar waar ik bij vertrek bij vorige werkgevers steeds zo goed mogelijk wou afronden, bij iedereen op een goed blaadje wou staan, geen bruggen wou opblazen, ... Omdat ik van nature zo ben, en omdat het een kleine wereld is.

Oei. Hoe bedoel je uitwerken in mijn privé-leven?

Dat de gecombineerde werkdruk van mijn vrouw en ik, samen met slechtslapende kinderen voor frustraties zorgden is waar. Maar dat draaide in geen enkel opzicht rond dit topic van opslag of geen opslag. Of respect of geen respect krijgen.

Ofwel verdraag je het corporate gezever en trek je het je niet aan en ben je blij met je appreciatie op de 24e (methode cege). Ofwel trek je het wel aan en zoek je een oplossing.

Nu doe je geen van beide.

Het is toch allemaal heel simpel: het gaat om machtsverhoudingen en postjes. En arbeid vs kapitaal.
En als je boven geraakt dan moet je het spelletje meespellen of je verliest uw postje. Dat is het systeem.

Het is toch allemaal heel simpel: het gaat om machtsverhoudingen en postjes. En arbeid vs kapitaal.
En als je boven geraakt dan moet je het spelletje meespellen of je verliest uw postje. Dat is het systeem.
Dat klopt toch gewoon niet. En veegt legitieme klachten weg als gewoon "je moet maar slikken".

Waarom zou dat niet kloppen? Al in veel multinationals gewerkt? Als puntje bij paaltje komt dan gaat het wel om machtsverhoudingen.
Maar dat wil niet zeggen dat dat zo moét, of dat je klachten van mensen daar zomaar moet negeren, omdat ze "de keuze hebben" het spelletje mee te spelen of gewoon te wisselen van job. Er is nog een andere optie, en dat is dat bedrijven zich ook aan regels te houden hebben, er kan ook gewoon management op een ethische manier gebeuren, kan ook gewoon geluisterd worden naar klachten, dat die verholpen worden.

Maar dat wil niet zeggen dat dat zo moét, of dat je klachten van mensen daar zomaar moet negeren, omdat ze "de keuze hebben" het spelletje mee te spelen of gewoon te wisselen van job. Er is nog een andere optie, en dat is dat bedrijven zich ook aan regels te houden hebben,
Die houden zich aan de wettelijke regels...
er kan ook gewoon management op een ethische manier gebeuren, kan ook gewoon geluisterd worden naar klachten, dat die verholpen worden.
De gemiddelde ceo is niet de meest ethische mens die er bestaat :smile:

Als iemand klaagt dat hij zijn job niet aankan zal die zeker geen toekomstige ceo worden dat is nu eenmaal zo...

Hebben er ook zo. Vorm primeert dan op inhoud. Veel engelse termen, enquêtes, engagement, inzetten op nieuwe medewerkers ipv retentie bestaande, enz.
HR is marketing anno 2024.

Branding!
Dat er ondertussen misschien veel personeelsverloop is , is bijzaak. Want het aantal volgers op LinkedIn is toch gestegen?

Laatst bewerkt:
Branding!
Dat er ondertussen misschien veel personeelsverloop is , is bijzaak. Want het aantal volgers op LinkedIn is toch gestegen?
:wtf: Ik ken geen enkel HR departement dat daar op gemeten wordt :wtf:.

Met de rest van uw post kan ik wel deels akkoord gaan.

]
Je hebt verschillende gradaties van "hoog zitten".
  1. Je vindt het respectloos en je wordt er kwaad van. Dat wil zeggen dat het u nog altijd iets kan schelen. Het raakt je.
  2. Je vindt het respectloos en je ervaart complete onverschilligheid.
...

Ik zat dus al lang in fase 2. Mijn reactie op zijn uitstel-statement moet wellicht ook de meest droge "uhu" ooit geweest zijn.

Zo 'al lang onverschillig' lijk je nochtans uit je posts niet, dat hebben verschillende mensen opgemerkt.
.
Oei. Hoe bedoel je uitwerken in mijn privé-leven?

Dat de gecombineerde werkdruk van mijn vrouw en ik, samen met slechtslapende kinderen voor frustraties zorgden is waar. Maar dat draaide in geen enkel opzicht rond dit topic van opslag of geen opslag. Of respect of geen respect krijgen.
je snapt het probleem niet als je denkt dat de frustraties in je leven er enkel zijn door je vrouw en je kinderen.

Dat heeft het ergernissentopic op werk en studies duidelijk genoeg grmaakt.

Terug
Bovenaan