Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Zet dat in zijn context: zaterdagavond 22u. Die persoon kon ook beleefd gezegd hebben: 'Bedankt voor de snelle hulp, maar ze nemen niet op. Misschien ken je nog iemand anders?'

Ik begrijp echt niet dat jij en anderen hier dit onbeschoft gedrag goedpraten.
Ik praat toch nergens dit gedrag goed?
Ik probeer alleen duidelijk te maken dat hij zich aan een slechte reactie had kunnen verwachten en dat eventueel had kunnen vermijden als hij had gewillen.
En de bal was inderdaad ervoor al aan het rollen, de andere persoon had de conversatie ook anders kunnen voeren. Maar mijn reactie was op Kay-gell en niet die andere persoon.
En die context, hoe vervelend ook, is toch onderdeel van de job (waarmee ik dit niet wil goedpraten hé)? Of vergis ik mij daarin?

Je zit naast de kwestie te praten. Het gaat er niet over dat die mens (eerder marginaal) niet geholpen moest worden, maar de manier waarop dat die communiceert met anderen.
En als jij dat niet onbeschoft vindt, zegt dat heel veel over u zelf...

Trouwens Kay gell heeft die mens toch wel geholpen naar zijn kunnen door die op de eerste plaats op te nemen om 22u zaterdag en twee referenties doorgestuurd. Hij kan moeilijk zelf naar daar gaan he.

En het feit dat die mens direct op die manier reageert als hem gewezen wordt op zijn opmerking, toont aan dat die gewoon een marginaal is. Zo een mensen gaan no matter what hun eigen incapabiliteiten op anderen afreageren.

Syndicus zijn of eender welk ander beroep waar ge mensen ten dienste staat wil nog niet zeggen direct uw broek afdoen voor elke wens van een klant.
Je moet inderdaad niet uw broek afdoen voor elke wens, maar soms moet je wel uw woorden inslikken ook al zou je liever die persoon eens ferm op zijn plaats zijn. That's part of the job als je in eender welke sector werkt waar je diensten levert waar mensen maandelijks voor betalen.

En een beetje op de man spelen hoeft heus niet. Again, je moet hier met de volledige context rekening houden en niet enkel met die ene zin.

Zet dat in zijn context: zaterdagavond 22u. Die persoon kon ook beleefd gezegd hebben: 'Bedankt voor de snelle hulp, maar ze nemen niet op. Misschien ken je nog iemand anders?'

Ik begrijp echt niet dat jij en anderen hier dit onbeschoft gedrag goedpraten.

Ik vind het toch ook dubbel hoor. Je hebt aan de ene kant een mens die inderdaad wat onbeschoft is, maar waar dit komt vanuit een kwaadheid, frustratie, machteloosheid.
En dan aan de andere kant heb je iemand die communiceert vanuit een professionele functie, in een job waarbij lastige klanten nu eenmaal vaak deel van het werk zijn.
Dat de eerste een uitschuiver maakt, is op zich niet ok, maar is wel ergens te begrijpen in die context. Voor die mens is dat ook heel persoonlijk en emotioneel op dat moment. Als je aan het werk bent, zou je normaal in staat moeten zijn die emotie los te koppelen en daar gewoon professioneel op te reageren. En dan is een correcte reactie iets als: "Ik begrijp dat u het even lastig heeft. We gaan dit echt wel oplossen. Maar nu moet u eventjes rustig worden en dan bekijken we samen welke stappen we gaan ondernemen, wat u gaat moeten doen en waarmee ik u kan helpen."

Maar goed, iedereen gaat wel eens de mist in. Dat is menselijk en het is nu ook niet alsof Kay-gell die mens de huis heeft vol gescholden. Dus het was hoogstens een licht uitschuivertje. Als ik kijk naar mijn ervaring met syndicussen doet hij dat, naar wat hij hier verteld, over het algemeen zeker heel goed. Degene waarmee ik ervaring had, zou me verbazen dat die om 22u op een zaterdag iemand zouden verder helpen. Als die binnen de maand op een mail antwoordden was dat al snel. Tenzij het ging om een betaling dat je moest doen, daarvoor konden ze wel heel veel moeite doen. Maar als je dan wat verduidelijking vroeg over de bestemming van dat geld of informeerde naar de stand van zaken van een dienst die tegenover die betaling stond dan bleef het meestal lang en oorverdovend stil, of sterker nog, je kreeg enkel een betalingsherinnering.

Soit, ik bel die mens direct op. Hij doet het verhaal: bij zijn huurder is ingebroken en het slot is kapot en ze hebben spullen mee genomen.
Dus ik zeg dat hij de politie moet laten bellen door zijn huurder en een slotenmaker laten komen. Ik leg hem uit dat hij best tijdelijk een slot kan laten plaatsen en dat die kosten wel vergoed worden door de blokpolis. Later kan dan via de blokpolis afgesproken worden om definitief te herstellen.
Hij vraagt of ik geen slotenmakers ken dus ik sms er direct twee door.
Hieruit blijkt toch dat dit om een privé probleem gaat dat later kan gedekt worden door de blokpolis? Dus het is niet de verantwoordelijkheid van kay om dit in orde te brengen, wel van de eigenaar of huurder zelf. Dus de reactie van die eigenaar is zeker ongepast.

Tenzij ik het verkeerd lees natuurlijk.

Ik praat toch nergens dit gedrag goed?
Ik probeer alleen duidelijk te maken dat hij zich aan een slechte reactie had kunnen verwachten en dat eventueel had kunnen vermijden als hij had gewillen.
En de bal was inderdaad ervoor al aan het rollen, de andere persoon had de conversatie ook anders kunnen voeren. Maar mijn reactie was op Kay-gell en niet die andere persoon.
En die context, hoe vervelend ook, is toch onderdeel van de job (waarmee ik dit niet wil goedpraten hé)? Of vergis ik mij daarin?
Nja, in mijn ogen heeft hij wel zijn job gedaan, opgenomen en 2 adressen gestuurd. Tenzij het contractueel anders is natuurlijk, maar er zijn toch limieten wat je kan verwachten op een zaterdag avond. De syndicussen zijn ook maar mensen, en kunnen geen wonderen verrichten.

In ieder geval, ongeacht de context, emotie of whatever dan ook van de reden waarom je iemand contacteert, is het nooit of nooit aanvaardbaar om jezelf te laten uitschelden. Dat je 'verantwoordelijk' wordt gesteld voor iets, wilt niet zeggen dat je een pispaal moet zijn en uitgescholden moet kunnen worden, of het nu een syndicus, klantendienst bij het 1 of het andere, winkel, restaurant, ... is.

“Die pakken allebei niet op. Trouwens dat is toch uw taak als syndicus om iemand te zoeken voor ons???????????, dat is toch de blokpolis?

Zo verkeerd is dit bericht toch niet? Reactie van kay-gell is onmiddelijk redelijk kortaf en eerder nog wat olie op het vuur gooien ipv het vuur blussen.
Actie-reactie.
Mijn punt is dat als je niet graag zulke reacties krijgt je dit voor een groot stuk zelf in de hand kan werken. Niet altijd natuurlijk, er zijn uitzonderingen.
Meer dan 1 vraagteken = marginaal.

Meer dan 1 vraagteken = marginaal.
Uit eigen ervaring zou ik daar "of 50+" bijzetten. Ik heb ook zo'n collega, als je er mee spreekt is dat een zachtaardige vrouw, als je er een mail van krijgt lijkt dat een compleet ander mens. "Collega's, wie neemt dit op??? Ik moet hier echt vandaag nog een reactie op krijgen!!"

Hieruit blijkt toch dat dit om een privé probleem gaat dat later kan gedekt worden door de blokpolis? Dus het is niet de verantwoordelijkheid van kay om dit in orde te brengen, wel van de eigenaar of huurder zelf. Dus de reactie van die eigenaar is zeker ongepast.

Tenzij ik het verkeerd lees natuurlijk.

Dat is het ook. Ik heb hem uitgelegd wat hij moet doen en drie telefoonnummers gegeven.
Als em vriendelijk was had ik nog verder geholpen maar ja dat was geen optie.

Dus de reactie van die eigenaar is zeker ongepast.
Niemand die hier het tegendeel beweert.

In ieder geval, ongeacht de context, emotie of whatever dan ook van de reden waarom je iemand contacteert, is het nooit of nooit aanvaardbaar om jezelf te laten uitschelden. Dat je 'verantwoordelijk' wordt gesteld voor iets, wilt niet zeggen dat je een pispaal moet zijn en uitgescholden moet kunnen worden, of het nu een syndicus, klantendienst bij het 1 of het andere, winkel, restaurant, ... is.
Again, niemand die hier het tegendeel beweert.

Dat is het ook. Ik heb hem uitgelegd wat hij moet doen en drie telefoonnummers gegeven.
Als em vriendelijk was had ik nog verder geholpen maar ja dat was geen optie.
Groot gelijk!

Het hoofdproject vordert nog amper.

Velen die met verlof zijn.
Complete stilte heerst eigenlijk.

Een paar stomme zijtaakjes.
"Doet die rustig he, je krijgt daar tijd voor hé."
Hopla, op een paar minuten allemaal gedaan haha. Hadden ze zelfs schattingen op gedaan voor pas in oktober of zo opgelost.
Te bedenken dat er ooit iemand full time mee bezig was met die prutstaakjes, alsof het allemaal kweet-niet-wat is.

Nieuwe jongere collega die in Teams woorden zoals "gr8" gebruikt. Dan heb ik toch altijd even een kleine brain freeze en vraag ik me af of het nu zo veel moeite zou zijn om gewoon de 2 extra letters te typen :sop:

Nieuwe jongere collega die in Teams woorden zoals "gr8" gebruikt. Dan heb ik toch altijd even een kleine brain freeze en vraag ik me af of het nu zo veel moeite zou zijn om gewoon de 2 extra letters te typen :sop:
Gracht. Hmm, dacht dat je in IT werkte.

Hier werken wij als klassieke dienst materiaalkunde samen met een wat hippere, life-science dienst. Dat cultuurverschil is ook speciaal om zien. Ik zou ons als doordeweeks beschrijven, genderbalans zowat 50/50. Droge communicatie. Die andere dienst zijn bijna uitsluitend vrouwen, het lijkt er elke dag een soort modeshow, en elke aankondiging reageert iedereen op Teams met hartjes. Pas op, had er 15 jaar geleden ook wel mijn doctoraat willen doen als single man. Maar elke keer 10 hartjes krijgen op Teams, ja dan voel ik me ook oud.

Ik vind die thumbs up wel nog handig. Gewoon markeren, gelezen en gedaan en de andere ziet dat ook.
Geen sociale energie verspild :p.
Aaah daarvoor dient dat. Ook al zien staan, maar mij nog niet afgevraagd wat je er mee kan (of de mentale energie gehad om dit uit te zoeken). Ga ik toch ook eens bij een aantal collega's uitproberen nu 😎

Terug
Bovenaan