Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Die 16 is nog te doen, maar veel kleiner moet het toch niet meer worden. Ik heb al vaak on-site moeten gaan bij klanten waar ze mij dan gewoon ergens in een meeting room dumpen om m'n werk te doen & dan zou ik echt mijn groter scherm niet willen missen.
Kleine moet idd niet, en ik zou mijn scherm ook niet meer willen missen. Op mijn bureau gebruik ik een 4k scherm ingedeeld in een grid van 2x2 en da's echt hemels om op te werken. Zelfs als ik op verplaatsing ga en een 'gewoon' 2e scherm van FHD en 24" moet gebruiken voelt het al als terugkeren in de tijd.

"Mannekes, we werken nu meer met Microsoft producten dus probeer die power platform 'low code" producten. En andere apps ook"

Ik keihappy want ben grote fan van MS en heb wat use cases (die basic pdf OCR gebruiken, MS forms en MS lists) die mijn leven makkelijker zouden maken.

"Nee unsure, wat jij vraagt mogen we niet activeren. Je mag enkel basic excel, word en ppt gebruiken"

Zelfs de to do desktop app is geblokkeerd...

Pffffrt
Hier bezig met heel wat Finance closing taken te automatiseren met de MS Power tools (Power Query, Pivot & Automate)

Kunnen bij wijze van spreken de helft van het Finance team buitensmijten, 50% van de tijd wordt gespendeerd aan taken die je gemakkelijk kunt automatiseren.

Laatst bewerkt:
Zo'n 34" monitor kost minder dan 400 euro...niet echt fancy stuff dus. Wij hebben een set-up met 3x 34", 8 jaar geleden was dat nog meer dan 1000 euro per scherm, toen wel fancy ja. Denk dat je om 3 van die schermen aan te sturen ook een aangepaste videokaart nodig had. Maar 2 kon met de standaard videokaart.
Gohja, hangt er al wat vanaf welke kwaliteit je wilt. Mijn 2 U2723QE 4K monitoren kosten nu ook nog steeds >500 EUR 't stuk (27" dus). Laat staan in den beginne. Hier voor bij mij thuis dus.

Anyway, in véle gevallen is corporate IT materiaal om van te huilen. 't Is alsof het beschikbaar stellen van deftig materiaal een luxe is, terwijl dat nu net uw basisbehoeften zijn voor vele jobs.

Nuja, men gaat er van uit dat een 10j oude 720p/1080i monitor van 23" u even goed toelaat uw werk te doen dan een nieuwe 27" 4K monitor.
En 't ergste van al is ... dat dit voor een monitor nog min of meer waar is ook. 't Is gewoon veel minder aangenaam werken.
Het aantal schermen daarentegen, dat kost mij een beetje efficiëntie bij het uitvoeren van bepaalde taken. Mor soit, uiteindelijk lukt het ook wel, so mgmt doesn't care.

Idem die laptops. Zolang je een keyboard & een scherm hebt en uwe WinOS draait, da's toch voldoende zeker eh. Een tragere laptop is niet quantificeerbaar in omzet, dus je moet ook niet klagen.
Ik spreek daar min of meer uit ervaring, want heb het ooit voor gehad (natuurlijk al heel lang geleje). Na een upgrade van het OS was de laptop zo gigantisch traag geworden dat het lastig werken was (geen SSD). Moderne WinOS zonder SSD C-schijf is een ramp wete. Maar ik heb toch die laptop z'n termijn moeten uitdoen. Nobody cared. Maar 't is niet alsof je daarmee ineens meer tijd kreeg om je werk te voltooien.

Heb zelfs nog klanten gehad waar je 't met een 13" laptop moest doen wete. In 't geval van dat ding was je écht vastgenageld aan je docking station & externe monitor. Want de resolutie op zo'n ding liet weinig productiviteit toe op de laptop zelf.

Hier bezig met heel wat Finance closing taken te automatiseren met de MS Power tools (Power Query, Pivot & Automate)

Kunnen bij wijze van spreken de helft van het Finance team buitensmijten, 50% van de tijd wordt gespendeerd aan taken die je gemakkelijk kunt automatiseren.
Je kan ook leuke dingen doen met Azure :)

Ik ga proberen een app te maken waarbij ik pdf's kan uitlezen via document intelligence en dit weergeven in een eigen portfolio app. Die document inteligence is toch gratis.
Andere dingen zijn dan weer pokke duur (AKS bv, omwille van de VM's).

Vandaag was weer typisch dag in het k*t kantoor.

Begon al dat ze binnenkort ne afterwork drink gepland hadden, op m’n thuiswerk dag... Is al de 3de maal da ze iets organiseren op m’n thuiswerk dag. Als ik vraag waarom dat ze het altijd die dag zetten dit jaar, ist zo’n vaag verhaal v ne collega die die dag haar autistisch kind niet thuis heeft of zoiets. Ok whatever.

Zo'n jong juffrouwke vd organisatie,
Kom je ook Wizard?
Nee zeg ik, ik werk dan thuis.
Aja maar soms kom je wel op die thuiswerkdagen nr het kantoor?
Ja maar dat is voor extreme zaken op het werk dat ik niet anders kan dan op het werk te zijn.
Oh ge wilt gewoon niet komen ! (trekt ze zo'n pruilmondje)

Dan nog paar mails v 1 v me teamleaders die nooit eens duidelijke instructies kan geven. Stuurt daar wa dat ik ne klant z’n bezoldiging moet verlagen vr zoveel per mnd en zoveel op jaarbasis. Maar z’n mails is zo vaag dat ik nt weet is het nu vanaf 1 sept dat hij zoveel per maand krijgt of moet ik dit nu azo regelen dat hij op einde vh kalenderjaar het besproken jaarbedrag gekregen heeft (dus met correctie boekingen).

Als ik dan wat verduidelijking vraag, geeft die de indruk dat ik wat traag v begrip ben. (Kga hier beetje zomaar iem z’n wedde reduceren tot bijna niks zonder dubbel te checken zekers?)

In de namiddag komt een oudere collega nr mij met de melding da ze haar ontslag gegeven heeft, ze had al ne burn-out gehad maar ze was al paar weken terug. Nu gaat ze echt weg. Gezellig.

S’avond nog ne hoop gepruts aan dossier da in ander boekhoudprogramma’s zit dak nt ken, ben meer tijd kwijt bezig met uit te vogelen hoe het programma in elkaar zit dan het echte werk. Omdat wat geambeteerd ben da zo lang duurt, registreer ik m’n 45 min overwerk niet om geen gezaag te krijgen v bovenaf.

Die grote boekhoudkantoren, je zou er echt een depressie opdoen.

Als je echt wil komen naar een drink, dan kom je gewoon ipv u te verschuilen achter een thuiswerkdag.
Als je tegenwoordig iets wil plannen: op maandag lukt niks, op woensdag werkt de halve boîte 4/5 en op vrijdag “werkt” iedereen thuis (lees: niemand bereikbaar).

Eigenlijk geef je gewoon aan niet graag (meer) te werken waar je nu werkt.
Al gedacht om te solliciteren?

Vandaag was weer typisch dag in het k*t kantoor.

Begon al dat ze binnenkort ne afterwork drink gepland hadden, op m’n thuiswerk dag... Is al de 3de maal da ze iets organiseren op m’n thuiswerk dag. Als ik vraag waarom dat ze het altijd die dag zetten dit jaar, ist zo’n vaag verhaal v ne collega die die dag haar autistisch kind niet thuis heeft of zoiets. Ok whatever.

Zo'n jong juffrouwke vd organisatie,
Kom je ook Wizard?
Nee zeg ik, ik werk dan thuis.
Aja maar soms kom je wel op die thuiswerkdagen nr het kantoor?
Ja maar dat is voor extreme zaken op het werk dat ik niet anders kan dan op het werk te zijn.
Oh ge wilt gewoon niet komen ! (trekt ze zo'n pruilmondje)

Dan nog paar mails v 1 v me teamleaders die nooit eens duidelijke instructies kan geven. Stuurt daar wa dat ik ne klant z’n bezoldiging moet verlagen vr zoveel per mnd en zoveel op jaarbasis. Maar z’n mails is zo vaag dat ik nt weet is het nu vanaf 1 sept dat hij zoveel per maand krijgt of moet ik dit nu azo regelen dat hij op einde vh kalenderjaar het besproken jaarbedrag gekregen heeft (dus met correctie boekingen).

Als ik dan wat verduidelijking vraag, geeft die de indruk dat ik wat traag v begrip ben. (Kga hier beetje zomaar iem z’n wedde reduceren tot bijna niks zonder dubbel te checken zekers?)

In de namiddag komt een oudere collega nr mij met de melding da ze haar ontslag gegeven heeft, ze had al ne burn-out gehad maar ze was al paar weken terug. Nu gaat ze echt weg. Gezellig.

S’avond nog ne hoop gepruts aan dossier da in ander boekhoudprogramma’s zit dak nt ken, ben meer tijd kwijt bezig met uit te vogelen hoe het programma in elkaar zit dan het echte werk. Omdat wat geambeteerd ben da zo lang duurt, registreer ik m’n 45 min overwerk niet om geen gezaag te krijgen v bovenaf.

Die grote boekhoudkantoren, je zou er echt een depressie opdoen.
Switch dan gewoon van thuiswerkdag? Als dat een donderdag is, dan werk je voor een keertje van woensdag van thuis ipv op donderdag bvb?

Moet nu eerlijk toegeven dat uw schrijfstijl nu ook niet de meest uitnodigende is, als ge al "achter de schermen" zo ongelooflijk donker en negatief bent kan ik me niet inbeelden dat je in het echte leven bijzonder veel warmer bent als persoon en laat dat nu niet iets zijn dat niet uitnodigt om te gaan afterwork drinken...

Uw frustratie mag er zeker uit hé, daar niet van... Maar sommige dingen zou ik me gewoon niet druk om maken, lijkt inderdaad alsof je de job gewoon spuugzat bent.

Het is hier natuurlijk wel een ergernissen thread. :p
Ik weet het, ik zou het vaak moeten laten gaan maar als ik problemen zie dan zie ik vooral ook de oplossingen... Ben een beetje allergisch aan het "ik zie problemen maar ik heb geen oplossingen"-syndroom waar velen aan lijden :eek:

Als je echt wil komen naar een drink, dan kom je gewoon ipv u te verschuilen achter een thuiswerkdag.
Als je tegenwoordig iets wil plannen: op maandag lukt niks, op woensdag werkt de halve boîte 4/5 en op vrijdag “werkt” iedereen thuis (lees: niemand bereikbaar).

veranderen v job is nogal moeilijk en nu niet echt aan de orde.
Begrijp dat mensen nu denken dat ik niet wil gaan nr den drink, maar ben maar 1 dag thuis en net op die dag moeten ze feestjes doen.
Dat stoort mij wa.
Switch dan gewoon van thuiswerkdag? Als dat een donderdag is, dan werk je voor een keertje van woensdag van thuis ipv op donderdag bvb?

Moet nu eerlijk toegeven dat uw schrijfstijl nu ook niet de meest uitnodigende is, als ge al "achter de schermen" zo ongelooflijk donker en negatief bent kan ik me niet inbeelden dat je in het echte leven bijzonder veel warmer bent als persoon en laat dat nu niet iets zijn dat niet uitnodigt om te gaan afterwork drinken...

Uw frustratie mag er zeker uit hé, daar niet van... Maar sommige dingen zou ik me gewoon niet druk om maken, lijkt inderdaad alsof je de job gewoon spuugzat bent.
Twas efkes ne rant idd. Voor mij ist wa moeilijk om die dag zomaar te switchen, maar bon. Efkes een mindere maandag I guess.

Ik weet het, ik zou het vaak moeten laten gaan maar als ik problemen zie dan zie ik vooral ook de oplossingen... Ben een beetje allergisch aan het "ik zie problemen maar ik heb geen oplossingen"-syndroom waar velen aan lijden :eek:
Twas een rant. Ben niet echt op zoek nr oplossing, kwam hier enkel vr mijn frustratie even neer te pennen.
Toch bedankt om mn verhaal te lezen.

Even advocaat van de duivel spelen:
Al ooit gedacht dat sommige mensen een specifieke dag van thuis werken om praktische redenen en dat die niet zo eenvoudig te verplaatsen zijn?
Niet iedereen heeft zomaar alternatieven…

Dat gezegd, heb ik het zelf ook niet begrepen met een “vaste” thuiswerkdag, omdat mensen hun agenda gaan afstemmen op hun eigen prioriteiten ipv deze vd organisatie. En natuurlijk komen dan mensen gewoon collectief niet op vrijdag want er is toch “niemand”.
Handig dat dit ook de dag is dat je al een echt een toxische baas moet hebben om je werk te controleren. Huishouden in orde vóór het weekend!

Al ooit gedacht dat sommige mensen een specifieke dag van thuis werken om praktische redenen en dat die niet zo eenvoudig te verplaatsen zijn?

Dat gezegd, heb ik het zelf ook niet begrepen met een “vaste” thuiswerkdag, omdat mensen hun agenda gaan afstemmen op hun eigen prioriteiten ipv deze vd organisatie. En natuurlijk komen dan mensen gewoon collectief niet op vrijdag want er is toch “niemand”.
Handig dat dit ook de dag is dat je al een echt een toxische baas moet hebben om je werk te controleren. Huishouden in orde vóór het weekend!

Ik heb 7y gewerkt voor een multinational die anal deed over thuiswerken. Maar de managers zitten allemaal op remote locations... Mijn n+1 andere site in Belgie. n+2 non-HQ US site. n+3 zelfde non-HQ site. Alle US collega's in HQ (waar dus niks van de mgmt chain zit). Deel van team home-based all over the world. Deel in een nederlandse site waarvan de manager in Italie zit. Enfin, you get the picture.

En in die constellatie zit HR te neuten over '3d per week op kantoor'. Ik heb 1d per week op kantoor gezeten en 80% van de keren zat ik er alleen. Team building budget is sinds 2020 0 euro, zelfs de jaarlijkse bbq kon er niet meer af. En kantoor ruimte is noisy als er meer dan 0 man zit, vuil, slecht gekoeld. En op of af de parking raken, sta je 15 min in de file. Corporate meetings (type kwartaal resultaten, strategy updates etc) systematisch om 17 18 of 19h 's avonds doen zodat je al om 16h naar huis mag om zeker op tijd thuis te zijn.

Je moet natuurlijk als bedrijf beetje weten wat je wil... Als je volk in kantoor wil, moet je zorgen dat je kantoor aangenaam is en het doenbaar is.

Gisteren lancering van het nieuwe systeem. We hadden aangekondigd dat het systeem vanaf 8u30 actief zou zijn, maar door wat last minute miserie was het uiteindelijk pas 8u45 (rest van de dag zonder noemenswaardige problemen).

Begint er al ene om 8u28 fouten door te geven in een nogal agressieve manier terwijl het sowieso pas 2 minuten later ging werken. Uiteindelijk een succesvolle lancering terwijl die persoon moeilijk bleef doen met élk dingetje die niet direct perfect was (terwijl niks zijn flow verstoorde).

's avonds stuurt hij dan een mailtje om ons proficiat te wensen met de succesvolle eerste dag, dat deze vlekkeloos verliep.

Gisteren lancering van het nieuwe systeem. We hadden aangekondigd dat het systeem vanaf 8u30 actief zou zijn, maar door wat last minute miserie was het uiteindelijk pas 8u45 (rest van de dag zonder noemenswaardige problemen).

Begint er al ene om 8u28 fouten door te geven in een nogal agressieve manier terwijl het sowieso pas 2 minuten later ging werken. Uiteindelijk een succesvolle lancering terwijl die persoon moeilijk bleef doen met élk dingetje die niet direct perfect was (terwijl niks zijn flow verstoorde).

's avonds stuurt hij dan een mailtje om ons proficiat te wensen met de succesvolle eerste dag, dat deze vlekkeloos verliep.
Leve vrijwillige beta testers

Je vraagt trends, machine data en procedures tijdens productie op over een periode van 6 maand - als antwoord krijg je trends en machine data van random 4h00, de procedure die je ontvangt is deze van opstart.

Letterlijk 3 vragen/zinnen en geen enkele vraag werd beantwoord. Aanleiding: machine stuk - onderdeel met een theoretisch berekende veiligheidsfactor van 9,8: alles draaide vlot en plots was er een breuk. Uiteraard is er niets gebeurd.

In combinatie met het verkregen antwoord - boer pas op uw ganzen.

Geen 'vaste' thuiswerkdagen. Gij verkiest dus gewoon random chaos dat iedereen komt & gaat gelijk dat ze 't gedacht hebben?
Met enige regelmaat in wanneer de mensen thuis werken heb je ten minste nog een beetje een gedacht van wanneer je iemand op kantoor kan vinden. Is wss toch interessanter dan dat men elke week een andere random dag uitkiest om op te dagen.

Bij ons team hebben ze afgesproken dat heel het team op di/do komt. Nu goed, technisch gezien is dat al een toegeving, want company-level is de regel momenteel nog dat we slechts 1 dag per week op kantoor moeten zijn. Uiteraard als ik op verplaatsing zit, reken ik dat als kantoordag.
Events op thuiswerkdag
Dat men zo van die events op een dag inplant dat een specifieke persoon toevallig z'n gewoonlijke thuiswerkdag heeft is eigenlijk gewoon pech voor die persoon. Zeker als iedereen een andere thuiswerkdag heeft kan je onmogelijk iedereen een plezier doen.

'k Heb zelf al vele 'events' geweten die voorzien waren op dagen dat ik op verplaatsing zat, verstopt achter de gekende 'file oorden' & het dus voor mij niet goed uit kwam (& ze mij bij gevolg dus niet zagen).
Binnen enkele weken zal dat bv. opnieuw het geval zijn & zal ik er niet zijn.

Als men dan pruilend kijkt naar u, tough luck for them eh.

Ik heb hier vorige week een verhaal gehoord van input die de personeelsdienst moet doen waar ik net niet van mijn stoel van viel. Die moeten letterlijk alle gewerkte uren van alle personeel overtypen van het ene platform naar het andere. We zijn al aan het kijken om dat te automatiseren.

Ik heb hier vorige week een verhaal gehoord van input die de personeelsdienst moet doen waar ik net niet van mijn stoel van viel. Die moeten letterlijk alle gewerkte uren van alle personeel overtypen van het ene platform naar het andere. We zijn al aan het kijken om dat te automatiseren.
Ja mo, ja mo ... da's jobzekerheid voor die mensen eh. :oi22:

Terug
Bovenaan