Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Ik heb eens een n+2 gehad die ook vlakaf zei dat je niet moet afkomen met een vraag voor je zelf hebt nagedacht over een oplossing. Ik vind dat wel een correcte houding en ik probeer dat ook zo aan te houden en ben blij dat de mensen onder mij ook van die mening zijn. Dat gaat zelfs over SAP-issues: eerst zelf aflopen wat er verkeerd zou kunnen zijn en dan een ticket melden aan het bevoegde team met de mogelijke pistes die ik al ben afgegaan.

Sommige mensen zijn anders. Die sturen gewoon een mail: "ik heb een probleem, help". Stuur dan toch gewoon "ik heb een probleem en heb al aan a b en c gedacht maar ik kom er niet uit".

Ik heb eens een n+2 gehad die ook vlakaf zei dat je niet moet afkomen met een vraag voor je zelf hebt nagedacht over een oplossing. Ik vind dat wel een correcte houding en ik probeer dat ook zo aan te houden en ben blij dat de mensen onder mij ook van die mening zijn. Dat gaat zelfs over SAP-issues: eerst zelf aflopen wat er verkeerd zou kunnen zijn en dan een ticket melden aan het bevoegde team met de mogelijke pistes die ik al ben afgegaan.

Sommige mensen zijn anders. Die sturen gewoon een mail: "ik heb een probleem, help". Stuur dan toch gewoon "ik heb een probleem en heb al aan a b en c gedacht maar ik kom er niet uit".
Bij ons hebben we zelfs de 10 seconden regel geïntroduceerd om dit net tegen te gaan (voor je om hulp vraagt, eerst 10 seconden zelf een oplossing proberen te vinden). Moet eerlijk zijn, we hebben ons zelf vooral in de voet gestoken, we focussen er zeer hard op dat nieuwe collega's te allen tijde om raad komen vragen en zo veel mogelijk ondersteunt worden voor de minste zorg die ze hebben.

Probleem was uiteindelijk dat er niet meer zelf nagedacht werd en de collega's bij elk issue/probleem gewoon naar mij kwamen om het op te lossen. Met de 10-seconden regel te introduceren is meer dan de helft van die scheten al opgevangen.

Bij ons hebben we zelfs de 10 seconden regel geïntroduceerd om dit net tegen te gaan (voor je om hulp vraagt, eerst 10 seconden zelf een oplossing proberen te vinden). Moet eerlijk zijn, we hebben ons zelf vooral in de voet gestoken, we focussen er zeer hard op dat nieuwe collega's te allen tijde om raad komen vragen en zo veel mogelijk ondersteunt worden voor de minste zorg die ze hebben.

Probleem was uiteindelijk dat er niet meer zelf nagedacht werd en de collega's bij elk issue/probleem gewoon naar mij kwamen om het op te lossen. Met de 10-seconden regel te introduceren is meer dan de helft van die scheten al opgevangen.
Ik zeg tegen nieuwe collega's ook wel vaak dat ze zeker moeten bellen of me moeten roepen als er problemen zijn, maar benadruk ook wel dat zelfstandigheid belangrijk is in de functie en dat ze eerst moeten nadenken voor ze naar een oplossing vragen. Als ze dan bellen, denk ik mee en komen we er dan samen uit.

Als nieuwe collega's enkel van andere collega's leren gaat de technische kennis (dit is zeker anders voor strategische kennis) van je team nooit verder toenemen. Ik heb op dat vlak het geluk gehad een mentor te hebben die me niet de antwoorden gaf, maar me wel richting bronnen stuurde waar ik delen van de antwoorden kon vinden. Waarna we veel discussies hadden over het uiteindelijke antwoord. Uiteraard is de context waarin ik werk wat anders (grens bussiness/research unit), dus ik besef dat het niet altijd kan. Het werkt voor mij zo stimulerend en ik zou het niet anders willen. Ik probeer nu zelf die mentor rol op te nemen.

10 seconden... :wtf:

Ik zou daar minstens 10 minuten van maken. En eigenlijk nog langer... Laat ze maar wat uitdokteren en zelfredzaamheid kweken.

Dat is zoals mijn kinderen die vragen 'mag ik helpen met je puzzel ?'. En als ik ja zeg, bij elk stukje 'waar moet dit', 'waar moet dat'. Weinig meerwaarde als elke scheet door een ander opgelost moet worden.

Had vroeger ook zo'n report. Uiteindelijk moeten evolueren naar 1/1 meeting om 9h smorgens en 16h savonds zodat ik maar 2x per dag gebombardeerd werd met vragen. Door die vraagmomenten was er een vangnet, dus ze was gekalmeerd. Ook had ze 80% van de problemen zelf opgelost tegen het vragenuurtje. Je moet soms een beetje pijn in het proces steken om ze zelfredzaam te maken.

10 seconden... :wtf:

Ik zou daar minstens 10 minuten van maken. En eigenlijk nog langer... Laat ze maar wat uitdokteren en zelfredzaamheid kweken.
Als ze het op 10 seconden niet weten, is het teken dat ze het écht niet weten, dan is het vaak wel nodig dat je een hint geeft in welke richting ze moeten zoeken hé...

Als ze voor elke vraag die ze hebben 10 minuten moeten nadenken, dan doen ze een ganse dag niets anders.

Spreekt voor zich dat dat ook verschillend is in functie van de jobinhoud natuurlijk :p als dat eenvoudig werk is kan dat, of als je klanten voor je hebt (kassa, makelaar, ik zeg maar wat) en je weet iets niet, en je gaat altijd eerst 10min wachten om iemand hulp te vragen...

Als nieuwe collega's enkel van andere collega's leren gaat de technische kennis (dit is zeker anders voor strategische kennis) van je team nooit verder toenemen. Ik heb op dat vlak het geluk gehad een mentor te hebben die me niet de antwoorden gaf, maar me wel richting bronnen stuurde waar ik delen van de antwoorden kon vinden. Waarna we veel discussies hadden over het uiteindelijke antwoord. Uiteraard is de context waarin ik werk wat anders (grens bussiness/research unit), dus ik besef dat het niet altijd kan. Het werkt voor mij zo stimulerend en ik zou het niet anders willen. Ik probeer nu zelf die mentor rol op te nemen.
Doe ik ook wel! Wat tips of hints geven en het hen dan verder laten uitwerken. Daar leert men nog het meeste van... en dat laat me soms ook toe om als ik geen tijd heb, hen wel alvast op weg te helpen.

Hier zijn er ook zo. "Hey Tijdloos, waar staat video ABC? Die stond eerst in deze map", ik kijk in de map "Uhm ja, die staat daar als video ABD"
En dit zijn dan over echt vanzelfsprekende titels. Denk ipv Flesje leeggieten in glas, Plastic flesje lieggieten in glas. En hij kon het niet meer vinden.

Dan heb je ook echt 0,3 seconden zelf moeite gedaan vooraleer je mij mailde.

Voor zulke beslissingen wil ik back-up van mijn teamlead. Logisch toch?
Zonder de echte context te weten.
Kan zijn dat ik het als manager ook niet weet, zou jou dan laten beslissen (na een gesprek waarin we beiden de pro en contra afgewogen hebben).

Maar aangezien ik geen mening/oplossing had zou ik je wel daarna steunen in de beslissing.

Als ze het op 10 seconden niet weten, is het teken dat ze het écht niet weten, dan is het vaak wel nodig dat je een hint geeft in welke richting ze moeten zoeken hé...

Als ze voor elke vraag die ze hebben 10 minuten moeten nadenken, dan doen ze een ganse dag niets anders.
Dat zullen dan zoals Plutus zegt eerder eenvoudige taken zijn. :)

Dat zullen dan zoals Plutus zegt eerder eenvoudige taken zijn. :)
Als het om complexere zaken gaat neem ik aan dat er een meeting wordt ingepland om dat complexer geheel te bekijken, of word je voor detailvragen waar je een half uur een uitleg voor moet voorzien telkens à la minute "gestoord"?

Als ze het echt weten, zouden ze geen 10 sec nodig hebben?

10 minuten valt toch goed mee? Zorgt er m.i voor dat men deftig nadenkt en iets kan uitwerken (opzoeken etc).

Als ze het echt weten, zouden ze geen 10 sec nodig hebben?

10 minuten valt toch goed mee? Zorgt er m.i voor dat men deftig nadenkt en iets kan uitwerken (opzoeken etc).
Je zou versteld staan van hoe vaak nieuwe collega's (moet wel zeggen, zijn meestal de twintigers) het ergens wel weten, maar gewoon niet de insteek maken dat er eventjes nagedacht moet worden.

Om het heel simplistisch te stellen, ik geef de schuld aan YouTube en Instagram. Langer dan 5 seconden aandacht erbij houden en 2 seconden nadenken wordt moeilijker en moeilijker met de nieuwere generaties :) Om positief te eindigen, daarnaast is de jeugd in mijn ogen wel top op het werk, toch de "jeugd" die wij op kantoor hebben...

Als het om complexere zaken gaat neem ik aan dat er een meeting wordt ingepland om dat complexer geheel te bekijken, of word je voor detailvragen waar je een half uur een uitleg voor moet voorzien telkens à la minute "gestoord"?
Het lukt mij vaak om complexere zaken zelf uit te zoeken, met wat slim te googlen of te graven in Jira, Confluence, Sharepoint, ... Of met trial en error de oplossing te vinden en logisch het probleem te analyseren.

Ik heb eerder het omgekeerde werkpunt: ik blijf soms te lang doorzoeken omdat ik liever niet iemand anders om hulp vraag. Dat heeft ervoor gezorgd dat ik intussen wel goed weet welke stappen ik kan ondernemen om zelf tot een oplossing te komen, maar het heeft er ook al voor gezorgd dat ik wat tijd verscheten heb omdat ik het niet gewoon aan iemand vroeg. Maar ik zie dat dan als een investering voor in de toekomst om dan steeds minder hulp nodig te hebben.

Met een pure technisch-inhoudelijke vraag zou ik nog geneigd zijn om jullie gedeeltelijk gelijk te geven. Hoewel ik ook wel vind dat een Teamlead geacht wordt om wat meer kilometers op de teller te hebben en vanuit zijn ervaring gerust mag meedenken aan technisch-inhoudelijke oplossingen.

Maar hier was het vooral een strategisch-juridische vraag. Een grote, belangrijke klant van ons heeft opdracht gegeven aan aannemer om iets te doen wat potentieel voor problemen kan zorgen met een semi-overheidsinstantie die onmisbaar is in de sector. Die moet je te vriend houden en je wil je ook indekken tegen claims met verstrekkende gevolgen.
Aannemer wil dus enkel verder doen na het tekenen van een disclaimer. Wij bemiddelen met het opstellen van een disclaimer. Mijn vraag ging over hoe we ons eigen bedrijf ook het beste beschermen tegen potentiële problemen met die semi-overheidsinstantie en welke rol wij in die disclaimer moeten spelen. Ik heb daarbij 2 potentiële approaches aangereikt met hun voor- en nadelen.

Voor zulke beslissingen wil ik back-up van mijn teamlead. Logisch toch?
Het lukt mij vaak om complexere zaken zelf uit te zoeken, met wat slim te googlen of te graven in Jira, Confluence, Sharepoint, ... Of met trial en error de oplossing te vinden en logisch het probleem te analyseren.

Ik heb eerder het omgekeerde werkpunt: ik blijf soms te lang doorzoeken omdat ik liever niet iemand anders om hulp vraag. Dat heeft ervoor gezorgd dat ik intussen wel goed weet welke stappen ik kan ondernemen om zelf tot een oplossing te komen, maar het heeft er ook al voor gezorgd dat ik wat tijd verscheten heb omdat ik het niet gewoon aan iemand vroeg. Maar ik zie dat dan als een investering voor in de toekomst om dan steeds minder hulp nodig te hebben.
Al goe & wel wete, maar in 't geval v/d Mac lijkt het mij eerder een verantwoordelijkheidskwestie te zijn (uiteraard een veronderstelling).

Hij gaat naar bovenhand met enkele 'opties' waaruit hoger mgmt kan kiezen, dus 't is waarschijnlijk geen low level operational kwestie (waar je pakweg bij de CEO zou gaan aankloppen om te vragen of je iets in Excel of Word moet doen voor klant Y).
En het lijkt mij dat de kwestie eerder iets is dat de Mac zelf de verantwoordelijkheid niet voor wil nemen of waarvoor die verantwoordelijkheid zijn functie te boven gaat.

Als het antwoord op dat moment is van 'trekt uwe plan', ook goed eh. Dan trekken we onze plan.
Maar als het effectief de Mac z'n functie te boven gaat & het loopt scheef ... hebben we dan toch op mail dat ze niet bij hem moeten komen klagen (zelfs al was hij niet den bos in binnen dit & een paar maand).

Niet iedereen werkt in de IT waarbij alle antwoorden online staan... Vakkennis staat bij ons (verzekeringen) zeer zelden zomaar op internet.

Om 2 voorbeelden van deze namiddag te geven, ik heb vragen gekregen enerzijds over de ABR-verzekering, bvb. hoe het precies zit met aansprakelijkheidskwesties bij schade bij naburig geleden panden, wat de ABR-polis daar precies in voorziet. Andere vraag was hoe we intern best een bepaald type document verspreiden (zijn documenten waarvan we er elke dag 3-4 krijgen, soms is dat een PDF waar we 1 blad van de 15 nodig hebben, het document dat we daarvan nodig hebben wordt vrijdag allemaal gebundeld om dan aan bepaalde mensen te bezorgen).

Je kan zo'n zaken wat proberen googlen maar je gaat u vooral vastrijden om na een half uur toch naar een meer ervaren persoon te moeten gaan, of je kan je eigen ding wat proberen doen en foute info hebben/gebruiken (laat staan, bezorgen aan een klant).

Waterschade bij een appartementsgebouw waarbij bovenbuur (huurder) onze klant is en schade aan het eigen appartement heeft berokkend alsook aan het lager gelegen appartement (eigenaar), Google dat maar eens en durf met het advies van Google maar eens naar de klant te stappen...

Iemand een idee hoe ik mijn kalender in outlook kan fiksen?

Normaal gezien wanneer ik de kalender van een collega open, dan verschijnt die rechts in mijn scherm naast mijn eigen kalender.

Dit is nog steeds het geval voor bepaalde collega's, maar de kalenders van personen uit mijn eigen team verschijnen plots links van mijn kalender.

Iemand een idee hoe dit plots kan?

Iemand een idee hoe ik mijn kalender in outlook kan fiksen?

Normaal gezien wanneer ik de kalender van een collega open, dan verschijnt die rechts in mijn scherm naast mijn eigen kalender.

Dit is nog steeds het geval voor bepaalde collega's, maar de kalenders van personen uit mijn eigen team verschijnen plots links van mijn kalender.

Iemand een idee hoe dit plots kan?
Aan de linkerkant waar je agenda lijsten staan heb je normaal een lijst die “My Calendars” heet. Staat die helemaal bovenaan? Indien niet, moet je die even helemaal naar boven slepen.

Vandaag was er een vrouwelijke collega die nogal klein is en die was zo aant sukkelen met bakken weg te schuiven in ne kast.
Bon ik passeerde daar toevallig en zei " ge moet dat azo doen, wacht ik ga u helpen" en wou ze helpen.
Die direct kwaad, "nee wizard ik ben een zelfstandige vrouw!":angry::angry::angry:
R.6cac41bd37573306c2c1c499940cf15d

owkeee, heb direct mijn handen omhoog gedaan gelijk in de meme hierboven en doorgewandeld.
jeez louise.

Irritatie nummer 2:
Nieuwe collega die ze noodgedwongen binnenhalen omdat er al hoop mensen opgestapt zijn de laatste 2 maand. Heeft onmiddelijk ne auto gekregen enz. ... Een doorn in het oog v oudere veteranen zoals mezelf die niet opstappen en al tijdje om opslag vragen, maar dan wat afgewimpeld worden. "We wachten met opslag tot tegen nieuwjaar", ja pfff. Hoe langer je er werkt, hoe minder rechten je hebt lijkt het wel. De omgekeerde wereld.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan