Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Blijkbaar verplicht twee dagen per week telewerk vanaf januari bij FOD Financiën, ongeacht of je deeltijds werkt of niet. Hoop dat onze FOD niet zal volgen. Ik ga soms 1x per week, soms 2x per week. Ik ben thuis productiever dan op kantoor.
Een verplichte dag dat je met heel je team op kantoor zou moeten zijn en dan nog een dag die je mag 'kiezen'. Rekening houdend dat er niet genoeg plaats is voor de 3 teams op ons verdiep en dat niet elke plaats uitgerust is met het juiste materiaal (2de scherm etc.)

Nu mogen we 60% telewerk doen, wat met feest-, verlofdagen, etc uitkomt op 1 dag/week op kantoor, wat niet al te nauw gecontroleerd werd waardoor er natuurlijk zijn die er de kantjes aflopen en niet eens 1x per maand op kantoor raken tijdens de verplichte vergadering. Dus nu wordt er met een bazooka op een mug geknald omdat er een paar profiteurs zijn.

Wat ik eigenlijk erg vind, is dat de controledruk bij de teamchefs terecht komt terwijl het van hogerhand gewoon ook bij hun door de strot geramd wordt.

Stom ook want ik kan mijn werk 100% in telewerk doen en ben met 1 dag op kantoor in Bxl, 3u aan pendeltijd kwijt. Als ik de kans krijg om in een kantoor dichter bij huis een plaats te krijgen, zien ze mij in Bxl niet meer. En ons kantoor heeft al maar 3 Vlamingen meer wat nu al organisatorische problemen geeft. Zeer uitnodigend ook voor nieuwe Vlaamse collega's die ze nu al nauwelijks vinden.

Neen, maar vroeger bij de overheid moesten we met Pasen wel paaseieren zoeken in het nabijgelegen park. Ik had geen goesting en wou verder werken maar dat mocht niet. Onder zware groepsdruk noemde men het daar op enthousiaste wijze: "verplicht amusement!". Iedereen mee.

Trauma's. :headshake:
OMG, ik ga dat bij ons eens voorstellen. :D

Neen, maar vroeger bij de overheid moesten we met Pasen wel paaseieren zoeken in het nabijgelegen park. Ik had geen goesting en wou verder werken maar dat mocht niet. Onder zware groepsdruk noemde men het daar op enthousiaste wijze: "verplicht amusement!". Iedereen mee.

Trauma's. :headshake:
Het heeft mij een aantal jaren gekost om in te zien dat wat jij interpreteert als een harde werker die zich smijt voor het bedrijf, eigenlijk contraproductief is voor het bedrijf.

Ik ken het gevoel van u altijd dubbel te plooien en tov anderen weinig te verdienen en niet opgemerkt of beloond worden door het management. Maar ik zag dat anders: hoe komt dat ik met massa capaciteiten niet kan bereiken wat anderen met veel minder intrinsieke capaciteiten wel kunnen?

Door bepaalde gedragingen te kopiëren, maar nog steeds met meer capaciteiten en de mogelijkheid om op korte tijd meer werk af te leveren, is de perceptie volledig gedraaid. Mijn mening en manier van werken is nooit veranderd, alleen wil nu iedereen deze horen.

Het eerste wat ik veranderd heb is om mijn mening enkel te geven als ik een goede oplossing heb voor een echt probleem. Als je op paaseieren rapen (geen echt probleem) al kritiek hebt, ben je gewoon het buitenbeentje dat op alles kritiek heeft. Als je 90% van de tijd akkoord gaat en je geeft dan een tegengestelde mening aan de groep is de bereidheid om te luisteren veel hoger.

Nu mogen we 60% telewerk doen, wat met feest-, verlofdagen, etc uitkomt op 1 dag/week op kantoor, wat niet al te nauw gecontroleerd werd waardoor er natuurlijk zijn die er de kantjes aflopen en niet eens 1x per maand op kantoor raken tijdens de verplichte vergadering. Dus nu wordt er met een bazooka op een mug geknald omdat er een paar profiteurs zijn.
Hier was het maandag en vrijdag aldus verlof. Dinsdag is onze vaste dag en donderdag zat mijn dag vol met meetings en is normaal mijn 2de dag op kantoor.

Dus ik heb dan even gepolst wie naar kantoor kwam die donderdag en ik kreeg continue te horen: pfftt deze week kom ik alleen den dinsdag sé.
Uiteindelijk bleek ik de enige te zijn die naar kantoor wilde komen. Dus ja ik heb dan ook zoiets van: Fuck it. En ik heb er de afgelopen week dan ook van geprofiteerd. :tongue:

En tijdens de meetings donderdag bleek letterlijk 100% van de collega's thuis te werken. Eigenlijk is dit wel OK denk ik. Als het aantal dagen < 4 dagen tijdens een werkweek dan gaat men er hier zo te zien van uit dat je maar 1 dag moet komen.

Ik ben precies de enige die liever op locatie werkt dan thuis :unsure: ik mag in principe 2-3 dagen per week thuis werken, maar ik denk dat ik de afgelopen 2 jaar daar mss 5 keer gebruik van heb gemaakt.

De sfeer bij ons is altijd goed en de bureau’s zijn voorzien van deftig materiaal. Ik wil er wel bij vermelden dat het voor sommige aspecten van mijn job soms makkelijker is om op kantoor te zijn. Plus ik heb de afgelopen 2 jaar geleerd dat visibiliteit toch ook wel een belangrijke factor is in je carrière.

Ik ben precies de enige die liever op locatie werkt dan thuis :unsure: ik mag in principe 2-3 dagen per week thuis werken, maar ik denk dat ik de afgelopen 2 jaar daar mss 5 keer gebruik van heb gemaakt.

De sfeer bij ons is altijd goed en de bureau’s zijn voorzien van deftig materiaal. Ik wil er wel bij vermelden dat het voor sommige aspecten van mijn job soms makkelijker is om op kantoor te zijn. Plus ik heb de afgelopen 2 jaar geleerd dat visibiliteit toch ook wel een belangrijke factor is in je carrière.
Ik zou het niet erg vinden om vaker naar kantoor te gaan maar het is daar gewoon enorm koud.

Ben hetzelfde hoor :) Een ganse dag thuis zitten word ik behoorlijk opgefokt van, ik neem graag die gemiddeld 45m à 1u dagelijkse reistijd erbij.

Je hebt naief en je hebt NAIEF zijn natuurlijk.

Wat verwacht je nu in zo'n kutorganisatie waar alles vierkant draait ? Dat er goeie check en balances zijn? Dat mensen zich extra gaan inspannen in hun opzeg periode ?

Ik ben altijd content dat ze het kot niet in de fik steken tijdens hun opzegperiode. Je moet ook geen kritisch werk meer laten doen in een opzegperiode. Ik heb het nog maar zelfden goed weten lopen. Wie het 'professioneel' doet, is nog altijd redelijk lui in de opzeg periode en zal vooral werk doorduwen naar ergens anders of excuses vinden om dingen niet te doen. Maar echt hard werken in de opzeg, dat gebeurt maar zeldzaam.
dit dus, hoe naïef sommigen hier zijn...
Je laat mensen die in opzeg nog wat basis zaken doen en transfer van know-how dat zal het zowat zijn. Je kan allemaal willen dat ze tot de laatste dag hun kloten afdraaien maar gaat toch niet gebeuren dus suck it up en werk met de realiteit.

Ik werk ook elke dag op kantoor.
Goede koffie, nieuwe bureaus, makkelijker in overleg kunnen gaan, ook netwerken gaat beter zo..

En idd, carrière maken gaat beter als je effectief gezien wordt.

Morgen gedaan met de vakantie, dus even snel checken hoe het ervoor staat. 😥

image.png

Wsl niet toegelaten. Bevat geen hoofdletters en speciale karakters.

Eerder dan

TrumpM@kes@meric@Gre@t@g@In2025
- Minstens 1 hoofdletter
- Minstens 1 cijfer
- Minstens een speciaal char (! - @ ..)
- Minimaal 16 lang
- Geen gemakkelijk te raden structuren: Trump en 2025 mogen alvast niet in het wachtwoord voorkomen

Na X maand moet je uw wachtwoord wijzigen
Ik open doodleuk Makila.txt met daarin open en bloot dat wachtwoord (voor elke hacker gewoon zichtbaar) en ik wijzig dit dan.
Deze zin is cynisme. In praktijk schrijf ik het neer op een fysiek papiertje en steek ik het thuis in de kast maar al het overige was onlangs effectief waar en van toepassing. Ik werd daar echt knettergek van.

Waarom? No way dat ik dit anders nog herinner. :D

Laatst bewerkt:
- Minstens 1 hoofdletter
- Minstens 1 cijfer
- Minstens een speciaal char (! - @ ..)
- Minimaal 16 lang
- Geen gemakkelijke te raden structuren: Trump en 2025 mogen alvast niet in het wachtwoord voorkomen

Na X maand moet je uw wachtwoord wijzigen
Ik open doodleuk Makila.txt met daarin open en bloot dat wachtwoord (voor elke hacker gewoon zichtbaar) en ik wijzig dit dan.

Waarom? No way dat ik dit anders nog herinner. :D

Bij een vorige klant moest dat haast zo :lol:

Elke 3 maand wachtwoord wijzigen, en je werd 30 dagen op voorhand verwittigd via mails en popups. Dus in praktijk veranderde je om de 62-65 dagen van wachtwoord. Supercomplexe regels en het wachtwoord mocht niet lijken op het vorige en je mocht de laatste 10 gekende niet herbruiken :lol: daar hingen de wachtwoorden gewoon met postit's bij de gebruikers op het scherm.

In de laatste week van mijn opzeg heb ik een conflict gehad met één van mijn managers. Ik was het al lang beu maar ik had het gevoel dat ik geprovoceerd werd en ze er van uitging dat ik tot de laatste seconde van de laatste dag 150% zou werken dus toen het op mijn voorlaatste dag naar mijn aanvoelen wel erg gortig begon te worden dacht ik: wat zou @cege doen? Cege zou zeggen: toon ruggengraat, dus dat heb ik gedaan, en door voor mezelf op te komen en de waarheid te zeggen is het geëscaleerd en heb ik een brug opgeblazen, maar goed, het was niet dat er al zoveel brug resteerde, en je moet ook nog jezelf in de spiegel kunnen kijken. We zijn geen slaven meer, Daens is gepasseerd.

Voor mij gaf de opzegperiode een bepaalde vrijheid. Er is de dynamiek tussen manager en ondergeschikte waarbij de manager, in de omgeving waarin ik werkte, zich veel kan permitteren omdat je er als ondergeschikte van afhankelijk bent om goede feedback te krijgen. Slechte feedback van de manager resulteert in geen promotie krijgen, of erger, dus je bent volledig afhankelijk van de goeie wil van je manager voor je carrière. Maar in de opzeg speelde die factor niet meer mee. Ik had geen feedback meer nodig dus opeens waren we gelijkwaardig. Dus als ik werd afgeblaft of naar mijn aanvoelen onredelijk behandeld kon ik nu ruggengraat tonen en reageren als gelijkwaardige. Terwijl ik het vroeger gewoon zou geslikt hebben, want ik was afhankelijk van feedback. Met alle gevolgen van dien. Maar de escalatie was niet slecht. Het zat er eigenlijk al jaren aan te komen en als die manager open minded genoeg is om mijn feedback te geloven en ernaar te handelen zal ze er een beter persoon van worden. Maar dat zal wel niet want de dag na mijn feedback wou ze niet meer tegen me praten en gebruikte ze een collega als tussenpersoon. Terwijl ik wel gewoon in de groepschat updates over mijn werk zat te geven, maar daar kreeg ik ook geen reactie meer op. Zeer kinderachtig.

En blijkbaar had ze dan ook nog snips van het teams-gesprek zitten doorsturen naar andere mensen, maar enkel met mijn comments en niet het hele gesprek, waardoor het kan lijken alsof ik de klootzak ben. Wat een geniepige slang. Manager onwaardig. Dat is iemand die manager is geworden omdat ze technisch heel sterk is en bij mij werkgever bleef werken en daardoor in het systeem waarin ik werkte automatisch manager is geworden. Maar nul people skills. Ik denk dat die nooit zou kunnen functioneren als manager in een gewoon bedrijf. Mensen zouden dat niet pikken. Ik werkte samen met allemaal jonge mensen waarbij het van praktisch iedereen de eerste job was, allemaal jonge twintigers waarbij de manager dan 26 of 27 is en bijna altijd ook de meeste jaren werkervaring heeft, dat is een speciale omgeving waarin zo'n toxisch gedrag wel even kan werken, veel mensen stoppen ook na 2 of 3 jaar, maar in een "normaal" bedrijf waar je geen verloop van 90% hebt na 3 jaar en werknemers hebt die decennia anciënniteit hebben gaat dat nooit lukken. Als ze ooit zelf zou vertrekken zal dat voor haar een harde les zijn om te leren. Ik zou het wel eens willen zien.

"Wat zou @cege doen" vind ik wel een mooie vraag bij werksituaties. Je moet uiteindelijk ook voor jezelf durven opkomen.

Het heeft mij een aantal jaren gekost om in te zien dat wat jij interpreteert als een harde werker die zich smijt voor het bedrijf, eigenlijk contraproductief is voor het bedrijf.

Ik ken het gevoel van u altijd dubbel te plooien en tov anderen weinig te verdienen en niet opgemerkt of beloond worden door het management. Maar ik zag dat anders: hoe komt dat ik met massa capaciteiten niet kan bereiken wat anderen met veel minder intrinsieke capaciteiten wel kunnen?

Door bepaalde gedragingen te kopiëren, maar nog steeds met meer capaciteiten en de mogelijkheid om op korte tijd meer werk af te leveren, is de perceptie volledig gedraaid. Mijn mening en manier van werken is nooit veranderd, alleen wil nu iedereen deze horen.

Het eerste wat ik veranderd heb is om mijn mening enkel te geven als ik een goede oplossing heb voor een echt probleem. Als je op paaseieren rapen (geen echt probleem) al kritiek hebt, ben je gewoon het buitenbeentje dat op alles kritiek heeft. Als je 90% van de tijd akkoord gaat en je geeft dan een tegengestelde mening aan de groep is de bereidheid om te luisteren veel hoger.
Ik ga 100% niet akkoord

Mij draait het om het feit dat een extravert een idee heeft en dat iedereen maar moet meedoen en het maar verplicht plezant moet vinden. Vooral van dat laatste krullen mijn tenen.

Ik vind het respectloos om volwassen mensen op eitjesjacht te sturen en als er vragen of opmerkingen zijn ze sociaal te stigmatiseren. Respect zou zijn: "iedereen die zin heeft mag meedoen".

ben je gewoon het buitenbeentje dat op alles kritiek heeft.

Dat is ook een mooie visie op je medemens. Je hebt hier 1 zaak (geen zin om eitjes te rapen) gebonden aan "ge vindt niets goe en ge wilt gewoon moeilijk doen"

Top, mooie collega.

Maar hey ho, iedereen zijn mening :)

Tja , hier tijdens mijne opzeg was ik ook gewoon aanwezig maar echt werken ….nope .
Het leuke was wel dat we met 3 man in opzeg waren en we gingen ‘s middags gewoon naar de McDo om daar rustig een uurtje te eten ….en toen we terug kwamen vroegen ze altijd of het ons gesmaakt had . ;)

Deed wel iets maar zo weinig mogelijk en ik ging mij zeker niet moe maken . ;)

Voor mij gaf de opzegperiode een bepaalde vrijheid. Er is de dynamiek tussen manager en ondergeschikte waarbij de manager, in de omgeving waarin ik werkte, zich veel kan permitteren omdat je er als ondergeschikte van afhankelijk bent om goede feedback te krijgen. Slechte feedback van de manager resulteert in geen promotie krijgen, of erger, dus je bent volledig afhankelijk van de goeie wil van je manager voor je carrière. Maar in de opzeg speelde die factor niet meer mee. Ik had geen feedback meer nodig dus opeens waren we gelijkwaardig. Dus als ik werd afgeblaft of naar mijn aanvoelen onredelijk behandeld kon ik nu ruggengraat tonen en reageren als gelijkwaardige. Terwijl ik het vroeger gewoon zou geslikt hebben, want ik was afhankelijk van feedback. Met alle gevolgen van dien.
Eigenlijk is dat systeem van feedback van je manager is bepalend maar slecht. Afhankelijk van je team grootte etc zou je eigenlijk ook feedback moeten kunnen geven op je manager, bv een soort 360 graden gesprek, waarbij je de meeste nauwe collega's evalueert. Een structuur zoals jij beschrijft, lijkt me vaker dan niet te leiden tot een toxische werkomgeving. Ik zou het nergens OK vinden als mijn manager mij zomaar kan afblaffen of onredelijk behandelen. Dan zou ik eerder naar boven men feedback geven, of andere werkgelegenheid zoeken.

Terug
Bovenaan