Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Rare snuiters in mijn team. 4 van de 6 dev hebben nog nooit van git gehoord, weten niet wat 'branching strategy' wil zeggen en hebben volgens mij nog nooit met meer dan 1 iemand op een code base gewerkt. En proces automatisatie is ook een groot mysterie.
Ik ben tester en ik gebruik GIT en version control quasi dagelijks. Dat is toch de basis van de basis van de skills van een developer?
Hoe kan je uw code inchecken op dev, test, accept (en produktie) als je geen GIT kennis hebt?

Ik werk vooral met Cypress, SoapUI, Postman, soms Jmeter .. (Testautomatisatie tools). Maar ik ben dan ook gene dev.

1. Consultant 3: Die is zogezegd testing aan het automatiseren. Al weken random shit te zien, maar niet wat hij moet doen - Colombiaan
FrontEnd / UI of BackEnd automatisatie?

BackEnd local testen automatiseren is eigenlijk voor de meeste scenario's vrij simpel. Het in de pipeline krijgen is wel altijd klote wegens 'securityrules' en meestal krijg je dan terug: Oh maar dat is tegen de regels dat gaan we echt niet doen. Dan denk ik: Los het zelf dan maar op security officier.

Bij 9 op de 10 klanten lukt het echt nooit om het in de pipeline te krijgen omdat ik word tegen gewerkt door één of andere klote veiligheidsregel. Ik begrijp dat maar dan is het gewoon ne 'njet'. MAAR dat begrijpt men dan weer niet. :sarcastic: 10x ne njet krijgen en dan geklaag en gezaag: Makila waarom steekt het niet in de pipeline? Ahum!

FrontEnd = UI developer doet allereerst normaal de config, maar eens dat er staat kan je developen (meestal in Javascript) en alles vlotjes automatiseren. Voor FrontEnd moet je wel een beetje kunnen programmeren (junior level). In die zin is BackEnd testen gemakkelijker.

Laatst bewerkt:
Ik ben tester en ik gebruik GIT en version control quasi dagelijks. Dat is toch de basis van de basis van de skills van een developer?
Hoe kan je uw code inchecken op dev, test, accept (en produktie) als je geen GIT kennis hebt?

Geen idee. Ik gebruik zelfs voor mijn lokale bricoleer dingen met mijn zonnepanelen github en heb verschillende branches waar ik op werk.

Die devs zijn gewoon stuck in 1990 waar ze een applicatie lokaal maken, builden, installer over de muur naar QA, QA die installeert en testen maar.

Bijna elke dev heeft hier ook zijn eigen excelletjes met taken ipv jira taken. "Te moeilijk", "ik kan niet filteren", "niet overzichtelijk genoeg".

Die pee van 60y was dan zogezegd bezig met de login window te maken en login functionaliteit. En ik zag nergens een commit of PR aan dat ticket hangen. Ik zeg 'wanneer ga je iets inchecken want ben nieuwsgierig naar de implementatie'. "euh euh euh". En dan die lead dev "ja, je moet nadat je klaar bent een PR maken met TicketNR-blablabla. PR moet naar die branch gaan". En die antwoordt "euh euh, i need to look into that". En dan kwam dus de hele discussie van 'maar hoe kun je dan weten welke branch en PR aan een ticket hangt blablablabla'.

We zijn ondertussen 2 weken verder. Hij heeft dus door dat hij ook af en toe eens pull moet doen. EN NU WERKT ZIJN DING NIET MEER. HOE KUN JE NU MET MEER DAN 1 OP EEN CODE BASE WERKEN...

Hoe die 60y geworden is, geen idee.

Maar officieel zit die sjarel in marketing. Dus ik vermoed dat dat weer zo'n geval is dat al 20y geen fluit uitsteekt en veel bladiebla doet en zich in stilte in de hoek bezig houdt.

Ik werk vooral met Cypress, SoapUI, Postman, soms Jmeter .. (Testautomatisatie tools). Maar ik ben dan ook gene dev.

Ik ben ook geen dev. Maar die consultant is speciaal gehired door die dev manager om testing automation op te zetten WANT HIJ HEEFT AL INTERNE ERVARING MET TEST AUTOMATION IN EEN ANDER PROJECT.

Ja, goed, de testing requirements zijn duidelijk. De UI moet automatisch getest worden, you figure it out. Je hebt het al gedaan zeg je op identiek dezelde stack, show me the money.

Voor de back-end/data processing is de testing inspanning triviaal qua complexiteit. Als ik het zelf gemaakt had in whatever programmeer taal was ik op 2d klaar geweest. Het is gewoon datasetje definieren, door een geisoleerde command line tool sturen die een JSON file produceert, JSON output parsen en kijken of er bepaalde values in staan. Dat kun je zelfs met je ogen toe in Cobol schrijven. Of Fortran. Laat staan dat je iets modern gebruikt dat automagically JSON files parset in iets proper...

Goed ja, ik zou er ook allemaal niet van wakker moeten liggen, he. Wie moet er zorgen dat er getest kan worden ? Test zeker? En wie moet er zorgen dat dev met git kan werken, de manager van die dev zeker ? Het is toch niet te veel gevraagd als project manager dat je devs toegewezen krijgt die kunnen deven en tests die kunnen testen.

FrontEnd / UI of BackEnd automatisatie?

BackEnd local testen automatiseren is eigenlijk voor de meeste scenario's vrij simpel. Het in de pipeline krijgen is wel altijd klote wegens 'securityrules' en meestal krijg je dan terug: Oh maar dat is tegen de regels dat gaan we echt niet doen. Dan denk ik: Los het zelf dan maar op security officier.

Bij 9 op de 10 klanten lukt het echt nooit om het in de pipeline te krijgen omdat ik word tegen gewerkt door één of andere klote veiligheidsregel. Ik begrijp dat maar dan is het gewoon ne 'njet'. MAAR dat begrijpt men dan weer niet. :sarcastic: 10x ne njet krijgen en dan geklaag en gezaag: Makila waarom steekt het niet in de pipeline? Ahum!

FrontEnd = UI developer doet allereerst normaal de config, maar eens dat er staat kan je developen (meestal in Javascript) en alles vlotjes automatiseren. Voor FrontEnd moet je wel een beetje kunnen programmeren (junior level). In die zin is BackEnd testen gemakkelijker.

Dat is hier nog zo'n ding. Dus al die oude devs weigeren om maar iets van enabling van de testers te doen. Die willen niks opzetten of configureren of hun code een beetje aanpassen zodat het testable is. Dat is gewoon in elkaar timmeren en over de muur flikkeren naar QA... Zelfs datasets definieren om te gebruiken voor testing is teveel gevraagd. Nochtans, tijdens dev heb je ook datasets nodig lijkt me, deel die eens.

EN ZET JE TICKETJES IN "READY FOR TESTING" ALS JE KLAAR BENT MET DEV :rolleyes:

Een nieuw programma voor werkbonnen, helaas vnl opgezet als inventaris/magazijn/aankoopsysteem met als afterthought aja, we kunnen daar ook de werkbonnen mee genereren.

Bon pauzeren? Ah nee, afmelden als voltooid en terug laten activeren door leidinggevende op latere datum
Nota´s, opmerkingen, foto´s,... toevoegen? Nope, versturen als pdf naar leidinggevende die daar een werkbon mee kan maken en dan de 2 bonnen samenvoegen.
Meerdere personen tegelijk actief/werkend zetten? Nope, eerst voltooid zetten en dan kunt ge, vlak voor verzenden, andere personen toevoegen, maar wel alle gegevens (datum, startuur, einduur,...) manueel ingeven. Uw eigen data tonen dat ge kunt copy-pasten (overschrijven)? Nope, die kunnen we niet meer weergeven want al "voltooid".

Maar ze zijn bezig om al die opmerkingen, die de leidinggevenden bij de eerste voorstelling 6 maand geleden al hebben aangegeven, weg te werken. Rol dat toch gewoon nog niet uit als het niet functioneel is.

Maar ja, zal wel weer actief moeten zijn per 1 januari om deze of gene metric te halen.

sommige mensen hebben echt een job die te hoog gegrepen is voor hen.
een frans werf (groot en belangrijk gebouw) dat al meer dan een jaar aansleept. Elk nieuw 3d model dat we krijgen mankeert wel iets. meerdere lagen van hetzelfde, maar telkens met een verschil in zodat ge niet weet welk ge moet volgen. Of de lagen die ge moet hebben staan niet aan, dus mag je gaan zoeken welke je moet opzetten.
Verleden week mail van de projectleider: waarom hebben jullie die opening aangepast? Eugh, dat is in maart gebeurd na een vergadering met jullie? Paar dagen later: ja maar op uw tekening staat die maat en we hebben die gevolgd. Juist, en die staat op een sectie en niet op het breedste punt en is dus niet van toepassing op dat geheel. De aanduiding van de aanpassing staat trouwens vlak naast het stukje dat je screenshot. En we hebben u in mei ook nog eens verwittigd met wat je moet voorzien omdat we anders die aanpassing moeten doorvoeren. EN ge hebt onze 3d modellen om in uw model te plaatsen waardoor ge het zou kunnen zien...
Van de week mailtje: juist ja, ik laat het aanpassen. Maar we hebben nog iets ontdekt op een andere plaats. Het is ingetekend met die afmeting en het moet een andere afmeting zijn.
Ik, een zenuwinzinking nabij: Dude, ge hebt me die afmeting zelf gegeven in september. Hier is de quote van uw mail van toen...
Daarbij dan nog eens: oh ja, die vier andere plaatsen moeten ook aangepast worden naar het oorspronkelijke want hetgeen ik gevraagd had om te doen, mag niet van de architect. en, oh ja, kan je ook nog even kijken of alle locaties van de sturingskasten staan zoals wij het willen. En dat allemaal tegen begin volgende week?
DUUUUUUUUUUUUUUUUUUDE, ge hebt dat allemaal al sinds maart en nu komt ge er mee af? een week voor het kerstverlof, 1 van van de drukste momenten van het jaar en dan verwacht ge het op 2 dagen aangepast te zien? (wat sowieso niet lukt, want ben pas dinsdag weer op kantoor).

en zo is dat constant: ge geeft iets door, spreekt iets af en maanden later valt die weer uit de lucht en is er niets aangepast. Of zij passen iets aan, maar laten niets weten en dan 3 maand later klopt het niet meer in hun model. Ja, wat verwacht je dan? Dat ik telepathische gaven heb en aanvoel wat je verandert hebt?
Hoe kunt ge zo nonchalant zijn bij een project van die grootte?

en zo is dat constant: ge geeft iets door, spreekt iets af en maanden later valt die weer uit de lucht en is er niets aangepast. Of zij passen iets aan, maar laten niets weten en dan 3 maand later klopt het niet meer in hun model. Ja, wat verwacht je dan? Dat ik telepathische gaven heb en aanvoel wat je verandert hebt?
Hoe kunt ge zo nonchalant zijn bij een project van die grootte?
Zelfs bij kleinere projecten... Gaf zo tijdens een vergadering met de bouwheer aan den architect door wat er op plan moest bijkomen. Paar weken erop voert de bouwfirma uit, zonder de gevraagde zaken, want ja die staan niet op 't plan eh. Den architect mocht het uitleggen...

Ze hebben hier een security audit gestuurd. Ik kan het alleen maar toejuichen want er zijn hier serieuze gaten en we botsen altijd op een muur als we die willen vullen. Iedereen heeft hier nog altijd local admin rechten, we halen jaren aan dat dat een tikkende tijdbom is maar dat wordt door business altijd afgeblokt omdat dat "onwerkbaar" is.

3 keer 2 uur samen gezeten met die auditoren en de conclusie is dat de resultaten echt slecht zullen zijn. Hopelijk valt de frank dan dat er dringend een aantal zaken moeten veranderen.

Al vrees ik er ergens voor: die mannen hebben al gesprekken gehad met management, wat die daar te horen hebben gekregen stemt helemaal niet in overeen met de werkelijkheid. Why on earth wilt ge de situatie beter voorstellen dan dat ze is? Dat kan alleen maar ontploffen in uw eigen gezicht.

Krijg daarstraks ne mail terug van één van ons klanten als reactie op een offerte. Hun IT mannen wouden voor die offerte eigenlijk kabel van een specifiek merk maar ik krijg daar geen offerte vast met de juiste specs/korte levertermijn en in MOQ's die in de buurt liggen van wat we maar nodig hebben. Ik bied nu dus een ander merk aan, waarvan de datasheet wel gewoon ook mee in het dossier zat EN dat we reeds gebruikt hebben op een andere site van hen...

Reactie: "We gaan nakijken of het kan. Maar we vinden het eigenlijk wel spijtig dat je als partner onze standaard niet lijkt te kennen..." :sop:

dat gebeurt bij ons ook en ik vind dat handig :p Doe het ook zelf, maar dat is enkel bij dingen die heel dringend moeten gebeuren (bijv. een order tegenhouden).
Je gaat het persoonlijk zeggen zodat de mail niet pas morgen wordt behandeld. Dan kan je natuurlijk redeneren, stuur de mail niet, maar ga het gewoon zeggen, maar dan is er later geen spoor en is er niks bewijs als er toch iets niet of wel doorgaat. Dus mailtje + mondeling of teamsbericht voor de dringendheid te onderstrepen.

ik doe dat ook wel naar onze jurist. Ik stuur de vraag + de stukken door naar de jurist en dan ga ik langs of bel ik om het te bespreken.

Wij hebben ook zo ene rondlopen. Stuurt een mail en 2 minuten later staat hij aan mijn bureau 'keb u een mailtje gestuurd, wil je hem es openen?'
Om dan die mail luidop van mijn scherm af te lezen. En als ik niet op mijn bureau zit hangt er een post it op mijn scherm waarop staat dat ik een mail heb.

Echt, soms denk ik oprecht dat ik in een beschutte werkplaats zit.

Het omgekeerde is ook bijzondere frustrerend. Iets gaan melden/vragen bij iemand om dan gevraagd te worden om daarover een mailtje te sturen

Laatst bewerkt:
Stap 1: Manager worden.
Stap 2: Volledig intern en extern consultant team buitensmijten.
Stap 3: Tussenpartij nemen, bv. Amerikaans - Wit-Russisch outsourcing bedrijf (à la EPAM, ISSOFT - Coherent Solutions).
Daarmee gaat het ten minste vooruit gaan als het team heropgebouwd is.
Stap 4: Up of downscalen wanneer nodig.
Stap 5: Relax & sit back.
Funny, paar maand terug zo eens met een bedrijfje uit die kanten gesproken. Nul meedenken, nul willen verstaan wat de business is, schrijf aub alles klaar en duidelijk uit en dan zullen we de code wel schrijven.

Dan kan ik het even goed zelf doen met wat chatGPT hulp ( wat we dan uiteindelijk ook gedaan hebben)

Onze ruimte heeft geen raam noch ventilatie vanwege het feit dat we een voedingsfirma zijn. Ondertussen zit iedereen te hoesten en te snotteren dat het bijna een symfonie is dat weerklinkt.

Funny, paar maand terug zo eens met een bedrijfje uit die kanten gesproken. Nul meedenken, nul willen verstaan wat de business is, schrijf aub alles klaar en duidelijk uit en dan zullen we de code wel schrijven.
Wat voor nut heeft het zo'n bedrijf aan te spreken als je duidelijk zelf nog niet weet wat je wilt en al denkt het zelf te doen als ze nog niet eens aangenomen zijn...
Waarom zouden ze al diep meedenken zonder er maar eender wat ondertekend is?

Das zoals out of the blue naar een fotograaf gaan en diepgaand advies vragen over bv. trouwfotografie, terwijl het de job van de fotograaf is om foto's te maken. Die zal ook wel snel door hebben dat het gesprek tijdverlies is met zo'n mentaliteit.

Wat voor nut heeft het zo'n bedrijf aan te spreken als je duidelijk zelf nog niet weet wat je wilt en al denkt het zelf te doen als ze nog niet eens aangenomen zijn...
Waarom zouden ze al diep meedenken zonder er maar eender wat ondertekend is?

Yep dat is exact de mentaliteit waar we op afknapten. Als je ziet hoeveel werk en tijd wij in onze offertes steken versus wat daar uit kwam. ( En dat is precies redelijk typisch voor die regio, nul inzicht of initiatief.)

Stap 1: manager worden.
Stap 2: Volledig intern en extern consultant team buitensmijten.
Stap 3: Tussenpartij nemen, bv. Amerikaans - Wit-Russisch outsourcing bedrijf (à la EPAM, ISSOFT - Coherent Solutions).
Daarmee gaat het ten minste vooruit gaan als het team heropgebouwd is.
Stap 4: Up of downscalen wanneer nodig.
Stap 5: Relax & sit back.
Ik heb dat onlangs ook nog mee gemaakt bij ne vorige klant. Ne interne (crisis)manager met 20+ jaar dienst die massaal mensen moest ontslaan.
Na een jaar saneren was de laatste naam op de ontslagformulieren tot haar eigen verbazing haar eigen naam

Update uit het land der professionelen.

"Dag madammeke van UX. Kun je nu eindelijk eens die designs afwerken ?" Je weet wel, die 7 slides die ik al 6 weken geleden gestuurd heb en waarvan je zei dat je het tegen einde van de week ging doen en dan de week nadien tegen einde van de week, rinse and repeat 6x. Heb het ietsje beleefder verwoord.
- "Cege, ik doe het tegen vrijdag (nvdr: vorige week vrijdag) want daarna heb ik verlof"
"Kun je me geen toegang geven in dat systeem. Het zijn kleine aanpassingen. Indien pricing of licenses een issue zijn, we hebben budget en approval van mijn mgmt"
- "Nee, bzzbzzbzzbzz over cross-chargen en andere excuus truus toestanden"
"Hoe kunnen we tot een oplossing komen want je bent bottleneck"
- "Het zal zeker klaar zijn vrijdag, je hebt geen toegang nodig om het zelf te doen"

*2 days later*

- "Ik ben niet klaar geraakt, maar Persoon in cc, zal overnemen tijdens mijn 3 weken kerstbreak"
"OK. Heb je nog nagedacht over het systeem open te stellen of me toegang te geven"
- "Het is echt niet mogelijk" (met haar manager in cc)

Ik stuur vandaag een mail naar "de persoon in cc" om deze week zo snel mogelijk te meeten om die designs te updaten. Kwestie van de developers uit Mexico toch aan de waggel te houden tijdens kerstmis break

"Ik kan enkel meeten deze ochtend tussen 9 en 12" (stuurt die dus om 11.30)
- "OK, morgen (dinsdag) dan
"Kan niet, ik ga in verlof dinsdag tot begin 2026"

Fuck.my.life

Weet je, geef me anders gewoon toegang tot je systeem.

Wat een bende Duitsers zijn dat weer. Met Duitsers bedoel ik het typische Duitse dingetje van jezelf gatekeeper te maken, dan overal rond te duwen dat ze langs jou moeten passeren, dan klagen dat je niet rondgebold krijgt en dan gewoon niet deliveren. En als je werk wil overnemen, is het 'nonono'.

Welja, ik heb deze middag designs gemaakt in MS paint en dev is er aan begonnen. Byebye UX team. Wordt weer dolle pret binnen een paar maanden als het weer is 'je designs zijn niet goedgekeurd door UX team'. Welja, als je wil dat we releasen in 2036, dan wil ik wel wachten. Your call to make. :rolleyes:

Terug
Bovenaan