Controle arts is al vaak langs geweest en hij kon altijd aantonen van kijk door mijn psoriasis kan ik niet werken. En om iemand te ontslaan die niet in orde is ivm ziekte moeten ze niet voldoen aan 3 punten. Zolang je 2/3 doet ben je in orde.
Dus is hij ziek. En ik zie niet in waarom je iemand moet ontslaan omdat die ziek is.
Je diensthoofd laten weten dat je ziek bent en je ziekte brief op tijd doorsturen naar medex. Zolang hij deze 2 zaken blijft doen kunnen ze bij onze instantie niets doen. Hogerop zeggen ze gewoon van kijk die dat wat hij moet doen en daar laten we het bij. Maar de chef van zijn afdeling is aant verzuipen in achterstand omdat ze daar van 6 naar 3 man personeel zijn gegaan. Ondertussen krijgt hij wel schijt van bovenaf omdat er zo een grote achterstand is..
Uw instantie kan contact opnemen met Medex. HELL ze kunnen zelfs contact opnemen met hen en expliciet vragen voor deeltijds inschakeling te voorzien zodanig dat het wel werkbaar is. MAAR uw organisatie moet dat wel aanvragen en er ook in meegaan natuurlijk om dit mogelijk te maken.
Men voorziet zelfs mogelijkheden dat men 1/5de werkt en dit langzaamaan opbouwt. De minister Vandebroucke heeft er zelfs op ingezet om dit mogelijk te maken.
HECK je kan die zelfs aangepast werk geven buiten de functie zodanig dat die post bij jullie vrijkomt.
Dat kan allemaal, maar daar gaat wat tijd over. In het begin zullen die mensen nog het voordeel krijgen, maar die duimschroeven worden vaster aangedraaid.
En eens dat je die dan in die functie van 1/5de hebt als die zijn werk niet correct doet kan je die doen vliegen. MAAR je moet natuurlijk als verantwoordelijke daar wel correct in zijn. En niet opportunistisch omdat er geen budget is om iemand anders aan te werven.
Ik wil maar zeggen dat het waar is dat het bijna onmogelijk is om een statutair buiten te krijgen (tenzij dat die natuurlijk zwaar in de fout gaat).
Het is niet onmogelijk. Maar ziekte is geen reden om iemand buiten te shotten ongeacht van hoe druk jullie het hebben.
Wie zijn wij om te zeggen dat hij wel ziek is?
Het aantal langdurig zieken is zodanig hoog (absoluut en relatief tov andere landen) dat je bijna niet anders kan dan concluderen dat er gefraudeerd wordt.
Dat doet er niet toe. Het is niet uw taak om te zeggen van uw collega dat die niet ziek genoeg is om te komen werken. DAT oordeel ligt niet bij u.
Daarvoor zijn er specifieke diensten.
Val je na een maand niet op ziekenkas, of is dat anders bij statutaire?
Je krijgt een 20 tal dagen per jaar. Deze dagen kan je opsparen. Dus als je niet ziek bent of wordt gedurende het jaar dan heb je een reservepotje. Als je dan eens iets zwaars aan de hand hebt dan heb je die reserve die je kan gebruiken. Ik werkte 10 jaar als ambtenaar (geen 1 keer ziek geweest - gelukkiglijk) waarna er kanker gediagnisticeerd was. Ik ben toen iets minder dan 2 jaar uit dienst geweest. Ik heb toen een 200 dagen van mijn eerste jaar mijn vol loon gekregen. Puur door die ziektedagen. Daarna val je terug op de standaard 60% van uw loon. In extreme gevallen, indien dit goedgekeurd wordt, kan je toch nog 100% uitbetaald worden. Maar dat is niet standaard noch evident en moet je zelf aanvragen (dank u vakbond).
In de private sector heb je 30 dagen na elk incident. Ik heb vandaag de griep en om 1 of andere reden heb ik dat 30 dagen. 30 dagen betaald aan 100%. Heb ik zodra ik terug kom iets anders aan de hand, opnieuw 30 dagen. Kom ik terug en heb ik opnieuw iets aan de hand -> 30 dagen. Kortom elk systeem heeft zijn voordeel. Ik vind het systeem dat je ziektedagen kan opsparen om in te zetten wanneer je iets extreems aan de hand hebt eigenlijk wel een goed ding. Terwijl er een beloning is indien je gedurende het jaar nooit ziek bent. Namelijk het feit dat je die dagen kan opsparen voor een ander moment.
Voor iemand met een zware ziekte is het systeem van de private sector echter slechter...
Men heeft in het verleden voor dit systeem de dagen die je voor uw 60 had opgespaard gereset naar een beperkt aantal. Dit omdat er in het verleden mensen waren die op hun 60ste (30 * 20 -> vb 600 dagen hadden opgespaard en dit dan ook gebruikt werd om vroegtijdig op pensioen te gaan).
Er was tijdens 2018 eventjes het idee van de Jan Jambon om die cumulatie af te schaffen, maar dat is er toen niet doorgekomen door het vallen van hun regering destijds. Wat voor mij positief is uitgedraaid...
Zoals gezegd het is allemaal zo simpel niet meer als 30 jaar geleden om iemand op pensioen te zetten op jongere leeftijd of omdat die ziek is. Er zit nu veel meer controle op. En dmv mensen toch nog altijd halftijds in te zetten is er nog minder de mogelijkheid om de kantjes ervanaf te rijden. Wat een goed ding is.
Welke controlearts bedoelen we nu eigenlijk? Want die die aan de deur komt, mag je niet eens onderzoeken...
Als je bij medex geroepen wordt is dat niet hetzelfde als de controlearts die langskomt.