Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Ik merk dat doctoraten soms ook vrij subjectief worden toegewezen. Meestal gaat het natuurlijk wel om echt sterke studenten, maar soms zijn het niet per se hoogvliegers die toch binnegeraken door een goed contact met de prof tijdens hun thesis of dergelijke.
Dit moet ik jammer genoeg bevestigen. Ikzelf studeer dit jaar af en heb sterke interesse in een doctoraat te doen. Ik studeer aan de KUL, maar omdat ik vind dat je als onderzoeker in zo veel mogelijk verschillende onderzoeksomgevingen moet gewerkt hebben, heb ik ook een aantal professoren van de UGent gecontacteerd, maar telkens een negatief antwoord gekregen. Dit terwijl ik via via wel wist dat er een plaats was, maar ze hebben die gewoon aan een master thesis student gegeven. Ik wil absoluut niet beweren dat ik een betere kandidaat ben/was, maar het frustreert me gewoon dat ik niet eens een kans krijg...

Ik heb ook de indruk dat de KUL hier een totaal andere visie over heeft. Ik ben door twee professoren gecontacteerd geweest met de vraag of ik interesse had in een doctoraat, en wanneer ik bevestigde, vertelden ze me alle twee dat de vacature binnenkort online zou komen en dat ik zeker moest solliciteren... het lijkt wel of professoren verplicht zijn alle posities publiek open te stellen? Het viel mij ook op dat er bijna dubbel zoveel vacatures voor doctoraten aan de KUL open staan dan aan de UGent... weet iemand hier toevallig iets meer over? Ik ben wel benieuwd nu eigenlijk :)

Dit moet ik jammer genoeg bevestigen. Ikzelf studeer dit jaar af en heb sterke interesse in een doctoraat te doen. Ik studeer aan de KUL, maar omdat ik vind dat je als onderzoeker in zo veel mogelijk verschillende onderzoeksomgevingen moet gewerkt hebben, heb ik ook een aantal professoren van de UGent gecontacteerd, maar telkens een negatief antwoord gekregen. Dit terwijl ik via via wel wist dat er een plaats was, maar ze hebben die gewoon aan een master thesis student gegeven. Ik wil absoluut niet beweren dat ik een betere kandidaat ben/was, maar het frustreert me gewoon dat ik niet eens een kans krijg...

Ik heb ook de indruk dat de KUL hier een totaal andere visie over heeft. Ik ben door twee professoren gecontacteerd geweest met de vraag of ik interesse had in een doctoraat, en wanneer ik bevestigde, vertelden ze me alle twee dat de vacature binnenkort online zou komen en dat ik zeker moest solliciteren... het lijkt wel of professoren verplicht zijn alle posities publiek open te stellen? Het viel mij ook op dat er bijna dubbel zoveel vacatures voor doctoraten aan de KUL open staan dan aan de UGent... weet iemand hier toevallig iets meer over? Ik ben wel benieuwd nu eigenlijk :)
Aan de Ugent is dit ook zo, maar veel vacatures worden "intern" opengesteld. Je moet dus aan de Ugent studeren of werkem om ze te kunnen zien.

Aan de Ugent is dit ook zo, maar veel vacatures worden "intern" opengesteld. Je moet dus aan de Ugent studeren of werkem om ze te kunnen zien.
Is toch niet zo ongewoon? In vele bedrijven worden vacatures ook eerst enkel intern opengesteld. Wanneer er geen geschikte kandidaat gevonden wordt, gaat men pas de vacature extern openen.

Is toch niet zo ongewoon? In vele bedrijven worden vacatures ook eerst enkel intern opengesteld. Wanneer er geen geschikte kandidaat gevonden wordt, gaat men pas de vacature extern openen.
Ik bedoel niet dat dat ongewoon is hoor. WhiteCollar zit in Leuven, en dat is dus waarschijnlijk de verklaring waarom er voor hem meer vacatures zichtbaar zijn in Leuven dan Gent.

Ik zit ene keer per week op het werk, vandaag dus, om wat prospectie te doen om vanaf einde mei volop internationaal te gaan ( als de covid het toe laat). Vaak werk ik van thuis uit maar bon zo kwestie als er toch zoiets speciaals moet afgeprint worden op't werk gaat dat beter. Nu zit die naast mij, daar met hare hond, dat beest zit heel den tijd overal aan te likken en onnodigte blaffen; heel den tijd aan't rondlopen is twintig keer moete u voeten opheffen. Hoho, sebiet ligt vliegt em... Madam voelt zich hier wel heel thuis; haar eigen sloefkes mee enkel de vuile was of wasrek ontbreekt nog. Ik kan weeral straks als een vrolijke Frans naar huis wat in de file gaan staan want dat moet allemaal maar normaal zijn.

Echte open vacatures moeten online gezet worden zodat iedereen erop kan solliciteren, dat is overal zo. Wat daarna gebeurt is natuurlijk zoals in elk bedrijf een zwarte doos. Je kan aan alles een draai geven om een interne kandidaat te selecteren natuurlijk.

Je moet het ook vanuit het perspectief van de promotor zien: die hebben vaak les gegeven aan interne kandidaten of weten uit een masterthesis wat voor vlees ze in de kuip hebben. Iemand die al een masterthesis heeft afgewerkt op een gelijkaardig of zelfs hetzelfde topic heeft ook gewoon een voorsprong, zeker als er dan een persoonlijk mandaat op wordt aangevraagd (FWO bv.).

Over dat het niet altijd de beste studenten zijn, dat is ook wel iets redelijk subjectiefs natuurlijk. De persoon die het meest recent bij ons het heeft opgegeven halverwege zijn doctoraat was de primus van heel zijn faculteit, maar was zo gewoon om altijd een examen te leren en dan 18/20 te halen dat hij gewoon niet omkon met de frustraties van onderzoek. Want onderzoek uitvoeren is natuurlijk wel iets anders dan een cursus leren, en zaken gaan verkeerd. Die eerste meeting waar er lichte kritiek kwam op de onderzoeksmethode (het was gewoon niet perfect) werd dan meteen een groot drama.

Mijn eigen promotor in de tijd had vaak een uitgesproken mening over studenten en hun maturiteit, en zag bijvoorbeeld liever iemand komen die in het eerste jaar moest ploeteren, of die moest werken om de studies te betalen, dan iemand die gewoon hoge punten haalde*. Maar ik denk dat dit ook een vrij algemeen gegeven is.

*uiteraard is voor een persoonlijk mandaat genre FWO een goed studieresultaat dan weer doorslaggevend, zeker vroeger.

Ik merk dat doctoraten soms ook vrij subjectief worden toegewezen. Meestal gaat het natuurlijk wel om echt sterke studenten, maar soms zijn het niet per se hoogvliegers die toch binnegeraken door een goed contact met de prof tijdens hun thesis of dergelijke.
Wel, ik heb vijf jaar het varken uitgehangen tijdens mijn studies. In 't eerste jaar nog een beetje naar de les geweest, maar vanaf tweede jaar was dat eerder uitzonderlijk (zoals in om de twee of drie weken één dag of zo), tenzij die ene keer dat ik mijn oog had laten vallen op een medestudente en twee maanden wel naar de les ben gegaan. In 't vierde jaar zelfs geen enkele les gevolgd. Ik heb meerdere examens afgelegd bij proffen die ik nog nooit had gezien. Mijn punten waren absoluut niet zo goed, maar ik heb me wel geamuseerd.
Ik heb daarna nog een aanvullende studie gedaan, daar iets meer naar de les gegaan maar vooral een eindwerk afgeleverd dat zeer goed in de smaak viel. Toen de departementsvoorzitter tijdens de proclamatie aangaf dat er nog plek was voor een assistent en ik hem daar over aansprak, gritste hij mijn resultaat uit mijn handen, bekeek hij mijn resultaten en vroeg hij me welke thesis ik had gedaan. Toen ik de titel aangaf zegde die prof 'ge moogt beginnen' (kortste sollicitatiegesprek ever). Dat was 25 jaar geleden, gaat er nu misschien anders aan toe :D

Ik was voor de meeste collega-studenten van mijn jaar nog altijd dat feestvarken dat meestal tweede zit had gehad, maar het feit dat mijn eindwerk een uitzonderlijk hoge score had wisten diezelfde medestudenten dus niet...
Het is niet omdat je ieder jaar goede punten hebt op examens, dat uw eindwerk ook goed is... en dat laatste geeft misschien meer aan of iemand in staat gaat zijn om een doctoraat af te werken. Dus wat voor jou subjectief is, is dat misschien niet altijd in werkelijkheid.
Ik heb zelf ook enkele thesissen begeleid. Je krijgt echt wel inzicht in de capaciteit van studenten om iets zelfstandig aan te pakken.

Heel team krijgt opdracht van directie om betalings- accountancydiscrepanties en problemen te bekijken binnen twee weken. Gaat over een periode van drie jaar. Ze moeten weer wat cijfers voorleggen voor ons moederbedrijf vermoedelijk en vlug vlug wat opsmukken.

Tijdens teamsmeeting kwam ook verzet hiertegen want denk dat er weinigen zijn die nog goed meekunnen met alles.

Ben ik hier dan de enige met een dual sim ipv 2 toestellen? Ik schakel die simkaart dan gewoon uit als ik op verlof ben. Dat in combi met geen gsm in de signature en op de visitekaartjes (goeie policy van werkgever) werkt pretty perfect.

Bellen en data gaat via werk, en de prive sim hou ik voor 10€/jaar in leven voor inkomende oproepen en whatsapp.

Dat is dan misschien heel leuk voor jullie intern, maar extern voor klanten, leveranciers en partners is dat toch allesbehalve (klant-)vriendelijk. Om maar niet te zeggen dat ik het vliegende schijt krijg van mensen die niet rechtstreeks bereikbaar zijn.

Precies Telenet, Fluvius of andere (semi-)overheidsdiensten: eerst forse stellingnames doen, slechte kwaliteit leveren, ... om zich vervolgens te gaan verschuilen achter een driedubbele barricade van call-centers, doorschakelingen, tot zelfs het arrogante "wij mogen u geen rechtstreekse contactgegevens bezorgen, maar we zullen de boodschap doorgeven!".

Dat is dan misschien heel leuk voor jullie intern, maar extern voor klanten, leveranciers en partners is dat toch allesbehalve (klant-)vriendelijk. Om maar niet te zeggen dat ik het vliegende schijt krijg van mensen die niet rechtstreeks bereikbaar zijn.

Precies Telenet, Fluvius of andere (semi-)overheidsdiensten: eerst forse stellingnames doen, slechte kwaliteit leveren, ... om zich vervolgens te gaan verschuilen achter een driedubbele barricade van call-centers, doorschakelingen, tot zelfs het arrogante "wij mogen u geen rechtstreekse contactgegevens bezorgen, maar we zullen de boodschap doorgeven!".
Ik ben ooit van nummer kunnen veranderen omdat mijne gsmnr in de field bekend was geworden en dat ik zelfs op zondag telefoon kreeg van de bomma van een van de klanten met een computervraag :wtf: tom diene helpt u daar wel es mee! Zegt dat ik u gestuurd heb.

Sindsdien heb ik zelfs geen voicemail meer. Heb een halve burnout gekregen van dat pingske van de sms om aan te kondigen dat ik weer es een voicemail met prive vragen had.

Hier nog een ergernis van de vrijdag die vandaag ook nog doorging

Wij hadden pré-corona een beurtrol voor onthaal, iedereen om de zoveel tijd eens een halve/hele dag. Sinds corona is fysiek contact nietmeer mogelijk dus gaat het telefonisch. Diensthoofd maakt hiervoor een planning

Vrijdag nog steeds geen planning voor mei, tot opeens om 15u ik een bericht krijg via teams "Silence, bekijk straks nog goed de planning, jij begint er maandag ochtend aan, niet dat je uit de lucht komt gevallen"
Onmiddellijk geantwoord dat ik maandag niet kan omdat ik al een afspraak had opstaan. De planning was nog niet doorgestuurd dus je zou zeggen hij kan ze nog aanpassen..
Ik krijg een bericht terug met daarin de boodschap dat dat jammer is en dat ik zelf dan maar moet proberen ruilen of mijn afspraak moet verzetten. Dat ziet ge dus van hier :)

Collega gestuurd die namiddag opstaat of die kon overnemen, maar dat was "te moeilijk" en te laat dag. Geen idee wat die daarmee bedoelde maar niet mijn zaak. Voor de rest kende ik niemand zijn planning dus hoe moet je dan iets wisselen..

Vrijdag om half 7 's avonds heb ik gemaild dat ik heb gestuurd om te ruilen maar dat het niet mogelijk was, en het onmogelijk was mijn afspraak te verzetten en dat hij anders zelf maar een uurtje moest inspringen.

Vanmorgen om half 8 al telefoon waarom ik dat nog zo laat heb laten weten dat het niet ging en redelijk op zijn tenen getrapt dat hij ocharmkes zelf eens een uur moet werken.
Kotsbeu ben ik dat gedrag. Het is dan eigenlijk blijkbaar nog mijn eigen fout, want eigenlijk zeg ik nog vaak Ja om iets over te nemen of last minute in te springen, dus easy way out is vraag aan Silence, die doet dat wel. Dat gaat toch ook stoppen nu, andere collega's zeggen ook vlak af "nee het gaat niet"

Naamswijziging van de groep. Die lag al effe vast maar nu, wegens omstandigheden doorgevoerd.
Maar wij (IT) waren daar niet van op de hoogte. Krijgen we ne request: zorg is dat we asap van dat domein kunnen mailen.

Komen ze ook tot de conclusie dat in één van de landen die naam gebruikt wordt door iets anders en dat de domainname voor dat land dus niet gebruikt kan worden. En dat terwijl we er twee jaar geleden hebben voor gewaarschuwd..

Naamswijziging van de groep. Die lag al effe vast maar nu, wegens omstandigheden doorgevoerd.
Maar wij (IT) waren daar niet van op de hoogte. Krijgen we ne request: zorg is dat we asap van dat domein kunnen mailen.

Komen ze ook tot de conclusie dat in één van de landen die naam gebruikt wordt door iets anders en dat de domainname voor dat land dus niet gebruikt kan worden. En dat terwijl we er twee jaar geleden hebben voor gewaarschuwd..
Herkenbaar!
Niet rondom dat specifiek voorbeeld, maar gewoon ... het compleet negeren van aangeleverde informatie & dan met zulk een 'eisen' af komen.

En het is dan meestal nog de fout van zij die het niet kunnen uitvoeren (ondanks dat die dat al lang op voorhand laten weten hebben).

Als je met genoeg geld smijt, kun je die domeinnaam wel overnemen :wink: Carrefour heeft toch ook net de .be binnengehaald. Amazon.be is ook nog zo'n bekende die niet in handen van de multinational is.

Ik beluister geen voicemails en bel nooit nummers terug. In het begin voelt dat wat onwennig maar nu geeft dat vooral rust. Ik ben wel altijd bereikbaar via mail.

2nd, als voicemail aanstaat en er staat geen bericht op dat dat niet beluisterd wordt, dan verwacht ik ook dat mensen dat beluisteren tbh.

wil je dat niet, gewoon afzetten die handel

2nd, als voicemail aanstaat en er staat geen bericht op dat dat niet beluisterd wordt, dan verwacht ik ook dat mensen dat beluisteren tbh.

wil je dat niet, gewoon afzetten die handel
Bij mij staat dat af, als mijn telefoon na 27 min nog aan het rinkelen is dan neem ik wel op.

Terug
Bovenaan