Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Korte context: in 2025 zitten we in een team met 3 personen die instaat voor de communicatie op Benelux niveau bij een grote multinational. Het was al goed doorwerken, maar het ging.
1 van die collega's krijgt promotie en gaat naar een ander team. Wij blijven met 2 over...maar mijn andere collega krijgt ook meer en meer andere zaken te doen die niets met onze kerntaken te maken hebben. Hierdoor zit ik bomvol werk...als in +250 onbehandelde mails.

We komen dus feitelijk met 1,33 personen te zitten..voor dezelfde job.
Ik naar HR gestapt en gezegd dat ik niet voor hetzelfde loon meer zou presteren.
HR toen letterlijk "wij dachten u begin dit jaar al opslag te geven, maar dit mocht niet volgens de internationale bedrijfspolicy. Maar volgend jaar krijgt ge die sowieso. Staat genoteerd".

Maandag evaluatie gehad. Targets met 93,5% behaald (gekoppeld aan bonus). Wat dus zeer goed is, zeker wetende dat ik mijn objectieven gekregen heb toen we nog met 3 personen werkten.
Ik vraag aan de Manager voor opslag.
Antwoord "oei..bizar, mij werd er gezegd dat ik om budgettaire redenen niemand opslag mocht geven" (trouwens blijkbaar al jarenlang hetzelfde verhaaltje volgens een collega..maar van de collega die promotie gekregen heeft wel vernomen dat opslag weldegelijk mogelijk is)

Ik "ja, maar had het vorig jaar met HR besproken en die had me toen gezegd dat het zeker zou komen dit jaar"

Manager viel wat uit de lucht en zou eens gaan polsen..ben benieuwd.
Nu..voorlopig heb ik HR altijd mee gekregen in mijn verhaal. De gemiddelde werknemer bij ons heeft een 9-5 mentaliteit, ik helemaal niet. Benieuwd wat er nu gaat volgen. And...if not..hoe ik erop ga reageren.

Ik denk dat je nog een paar jobhops (of geduld) nodig hebt om te bereiken wat je wil, want bij al je vorige werkgevers heb je hier geklaagd over loon of auto's. Ofwel overschat je jezelf dat kan ook.

Ik denk dat je nog een paar jobhops (of geduld) nodig hebt om te bereiken wat je wil, want bij al je vorige werkgevers heb je hier geklaagd over loon of auto's. Ofwel overschat je jezelf dat kan ook.
Over loon heb ik eigenlijk nooit geklaagd. Het is eerder "als ge iets beloofd, doe het dan ook. Dat wordt ook in mn job verwacht"

En wat wagens betreft is het gewoon een downgrade ten op zichte van collega's 6 maand geleden. Er zijn ergere categoriën wagens op uit te kiezen 🙂. Maar de wagen zou intussen in orde moeten zijn.

Ik krijg hier net ne mail van payroll "We hebben u 3 jaar geleden ergens 1 maand blijkbaar 2 keer een voorschot uitbetaald. Dat gaan we nu terugvorderen van het volgende loon."

<Er wordt bij ons elke maand een voorschot betaald op het loon van de maand nadien, dat dan de maand nadien in mindering gebracht wordt waarbij ze het voorschot voor de maand nadien weer toevoegen. In praktijk vanaf de 2de maand een nuloperatie. Ik vermoed dat de vakbond dit ooit geregeld heeft als soort van compensatie voor het feit dat ons loon vrij laat gestort wordt.>

Ik ga dus kijken op het platform van SDworx of dat effectief klopt maar dat is echt een boeltje: ik heb voor die maand elvendertig loonfiches + dat het een periode was met progressieve werkhervatting na ziekte wat het sowieso nog extra complex maakt. Hoe kan ik in dat kluwen van documenten ooit deftig terugzien of wat ze zeggen effectief klopt? :sop:

Ik krijg hier net ne mail van payroll "We hebben u 3 jaar geleden ergens 1 maand blijkbaar 2 keer een voorschot uitbetaald. Dat gaan we nu terugvorderen van het volgende loon."

<Er wordt bij ons elke maand een voorschot betaald op het loon van de maand nadien, dat dan de maand nadien in mindering gebracht wordt waarbij ze het voorschot voor de maand nadien weer toevoegen. In praktijk vanaf de 2de maand een nuloperatie. Ik vermoed dat de vakbond dit ooit geregeld heeft als soort van compensatie voor het feit dat ons loon vrij laat gestort wordt.>

Ik ga dus kijken op het platform van SDworx of dat effectief klopt maar dat is echt een boeltje: ik heb voor die maand elvendertig loonfiches + dat het een periode was met progressieve werkhervatting na ziekte wat het sowieso nog extra complex maakt. Hoe kan ik in dat kluwen van documenten ooit deftig terugzien of wat ze zeggen effectief klopt? :sop:
Euhm gewoon kijken wat er netto op uw rekening gekomen is...

Euhm gewoon kijken wat er netto op uw rekening gekomen is...
Ja, dat ga ik inderdaad moeten doen maar ook dat gaat flou zijn omdat het in de periode zit dat vakantiegeld wordt uitbetaald en dat er een stuk van de mutualiteit kwam etc... het is dus niet zo eenvoudig als kijken "wat is er in maand a, b, c binnen gekomen en schiet er ergens een maand bovenuit?".

Hoe meer telefoons ik opneem hoe meer het lijkt dat er echt veel slechte mensen rondlopen. Van slechte wil, of liegen over feiten, hun frustratie uiten aan mij in de plaats van de juiste persoon. Mensen die precies niets hebben in hun leven buiten miserie en dat zoveel mogelijk willen delen met andere mensen.

Vandaag meerdere telefoons gehad waar ik zonder pardon mensen op hun plaats heb gezet. U wilt mij verwijten en liegen over de feiten dan druk ik u neus in de feiten.

als ge uw als een onnozelaar wilt gedragen zorg dan tenminste dat ge alle feiten hebt.

Ik heb bij momenten dat ik wil overstappen naar een andere instantie zodat ik dit soort mensen in de ogen kan kijken wanneer ze zich zo gedragen.

Hoe meer telefoons ik opneem hoe meer het lijkt dat er echt veel slechte mensen rondlopen. Van slechte wil, of liegen over feiten, hun frustratie uiten aan mij in de plaats van de juiste persoon. Mensen die precies niets hebben in hun leven buiten miserie en dat zoveel mogelijk willen delen met andere mensen.

Vandaag meerdere telefoons gehad waar ik zonder pardon mensen op hun plaats heb gezet. U wilt mij verwijten en liegen over de feiten dan druk ik u neus in de feiten.

als ge uw als een onnozelaar wilt gedragen zorg dan tenminste dat ge alle feiten hebt.

Ik heb bij momenten dat ik wil overstappen naar een andere instantie zodat ik dit soort mensen in de ogen kan kijken wanneer ze zich zo gedragen.

Goh, ik kan u zeggen dat dat u niet gelukkiger zal maken hoor

Zelfs al heb je alle feiten dan ben jij nog diegene die een foute interpretatie hebt ervan

Ja, dat ga ik inderdaad moeten doen maar ook dat gaat flou zijn omdat het in de periode zit dat vakantiegeld wordt uitbetaald en dat er een stuk van de mutualiteit kwam etc... het is dus niet zo eenvoudig als kijken "wat is er in maand a, b, c binnen gekomen en schiet er ergens een maand bovenuit?".
Hier is dat ook zo, maar vrij gemakkelijk te zien in de Mededeling 'voorschot loon <maand> <jaar>'
Kunt normaal ook filteren op het bedrag.

Hier is dat ook zo, maar vrij gemakkelijk te zien in de Mededeling 'voorschot loon <maand> <jaar>'
Kunt normaal ook filteren op het bedrag.

Of vraag aan hun dat ze u even de 2 betaalbewijzen doorsturen van die voorschotten..
Dan heb je en de datum en het bedrag en de mededeling

Zij beweren iets, dan moeten zij ook maar aantonen hè

Moet je niet expliciet schriftelijk akkoord gaan dat er een afhouding mag plaatsvinden? Dacht dat loonbeschermingswet zo'n afhouding van historisch teveel betaald loon zonder toestemming verbiedt en ze in principe via rechtbank moeten passeren als je niet akkoord gaat met afhouding. Geen expert in arbeidsrecht dus indien foutieve stelling aarzel niet om mij te corrigeren.

Zoals andere al gezegd hebben, vraag hun om te bewijzen wat ze beweren. Dat zal u dan waarschijnlijk ook helpen om na te kijken of het inderdaad klopt.

Moet je niet expliciet schriftelijk akkoord gaan dat er een afhouding mag plaatsvinden? Dacht dat loonbeschermingswet zo'n afhouding van historisch teveel betaald loon zonder toestemming verbiedt en ze in principe via rechtbank moeten passeren als je niet akkoord gaat met afhouding. Geen expert in arbeidsrecht dus indien foutieve stelling aarzel niet om mij te corrigeren.

Zoals andere al gezegd hebben, vraag hun om te bewijzen wat ze beweren. Dat zal u dan waarschijnlijk ook helpen om na te kijken of het inderdaad klopt.
Dat is wat ik gisteren ook gelezen heb maar dat houdt veel werkgevers niet tegen om alsnog gewoon geld af te houden van het loon als er teruggevorderd moet worden voor welke reden dan ook. Facturen bij inlevering bedrijfswagens is zone klassieker op dat gebied :smile:
Ik heb de bewijsstukken opgevraagd zonder er veel extra woorden aan vuil te maken. Zolang er geen verdere reactie komt ga ik ervanuit dat ze niks afhouden, ik zal het wel zien...

Hoe gaan jullie om met de meeting cultuur? Op het werk heb ik dagelijks gemiddeld 2-3u meeting. Met enkele uitschieters tot 8u meeting op een dag.
Manager vindt het "nog meevallen". Ikzelf vind het een enorme handicap, omdat ik daardoor mn werk nooit deftig af krijg.
Ik begin al fake meetings in te boeken om zo bepaalde meetings uit te stellen.

Vandaag vb. De manager "Hey Gumball, kan jij meeting X volgen? Kan er zelf niet bijzijn. Gewoon aanwezig zijn. Ge gaat er niks moeten zeggen"
In de meeting zelf werden dat wel zaken gevraagd..en ik wist amper waarover het ging. Ze hadden me ook niet vooraf gebriefd wat de bedoeling was

Hoe gaan jullie om met de meeting cultuur? Op het werk heb ik dagelijks gemiddeld 2-3u meeting. Met enkele uitschieters tot 8u meeting op een dag.
Manager vindt het "nog meevallen". Ikzelf vind het een enorme handicap, omdat ik daardoor mn werk nooit deftig af krijg.

Vandaag vb. De manager "Hey Gumball, kan jij meeting X volgen? Kan er zelf niet bijzijn. Gewoon aanwezig zijn. Ge gaat er niks moeten zeggen"
In de meeting zelf werden dat wel zaken gevraagd..en ik wist amper waarover het ging. Ze hadden me ook niet vooraf gebriefd wat de bedoeling was

- Ik weiger wel af en toe meetings wegens dubbel geboekt of omdat ik iets met meer prioriteit wil afwerken. Veel collega's snappen dat ook wel omdat die met een even volle agenda zitten en het probleem dus herkennen :)
- Op mijn vorig werk wel vaker tegen mijn baas gezegd dat het niet nuttig was om mij uit te nodigen bij een bepaalde meeting of dat ik er geen tijd voor had wegens dringend werk, die stond daar gelukkig voor open - maar je moet natuurlijk een baas hebben die de logica ervan inziet / wil inzien. Omgekeerd laat ik mensen in mijn team ook actief in vraag stellen of ze bij een bepaalde meeting moeten zijn en die weigeren als er weinig nood/nut is
- "Gewoon aanwezig zijn en niets zeggen" = niet deelnemen. Recent ook een collega die zo voor een meeting uitgenodigd werd en die heeft dat ook afgezegd omdat dat totaal niet efficiënt of effectief is. De belangrijke conclusies en beslissingen moeten achteraf toch gedeeld worden, daarvoor moet je geen volledig uur in zo'n meeting zitten...
- Bij redelijk wat meetings zeg ik ook "plan gerust in op een moment dat ik niet kan, liever dat jullie verder kunnen dan dat je 1-2 weken moet wachten tot je mij erbij kan hebben", toch als ik maar 1 van meerdere deelnemers ben, niet degene met de meeste expertise over dat onderwerp of die moet beslissen

Meetings zijn in 90% van de gevallen interessantheidsmasturbatie en bezighouding. Of nog erger, camouflage van onkunde. We hebben voor probleem X geen oplossing en geen idee voor een route ernaartoe. Laten we 10 man in een kot gooien. En liefst elke week een beetje meer. En allemaal druk druk druk bezig.

Je moet het gewoon eens proberen. Schedule een meeting zonder description of agenda maar geef het een relatief belangrijke titel "Timeline follow up project Huppeldepup" 11.30-12.00. Nodig 10 man uit. Er gaan er daar 7 van de 10 zitten. Waarom ? Geen idee. Hebben die niks anders te doen ? Blijkbaar niet.

Gewoon stoppen met naar meetings te gaan waar je niks denkt bij te dragen. Vraag een recording en bekijk ze nadien eventueel.

Voor mijn project doe ik dailies van 15 min hard stop (Niet op vrijdag). Om de 2 weken sprint review en planning in een blok van 1h. De oneven weken een refinement en retro van 60 en 30 min. Wekelijks een mgmt update van 30 min. Ik ben redelijk picky met mijn invitees. Er zijn er maar een stuk of 5 mandatory, de rest optional. Ik stuur meestal op voorhand al heads up van 'jij en jij en jij zijn vandaag niet nodig'. Of ik cancel als ik voel dat de meeting niet nodig is. Ik heb nog nooit iemand horen klagen dat ze meer meetings willen.... En elke meeting (behalve de dailies) heb ik een agenda. Al is het maar 3-4-5 topics met wat input die je van specifieke personen nodig hebt. Beetje planning en respect voor de mensen hun tijd.

In andere projecten doen ze 2 dailies per dag. 30 min gepland, maar die lopen altijd uit in praatbarakken van meer dan een uur. En dan nog 10h andere scrum events per week die uitlopen en uitlopen. Het is ook beetje iedereen zijn verantwoordelijkheid om je tijd zinvol te besteden.

Je moet het gewoon eens proberen. Schedule een meeting zonder description of agenda maar geef het een relatief belangrijke titel "Timeline follow up project Huppeldepup" 11.30-12.00. Nodig 10 man uit. Er gaan er daar 7 van de 10 zitten. Waarom ? Geen idee. Hebben die niks anders te doen ? Blijkbaar niet.
Jij bent de meeting maker, je moet dat zien vanuit de lagere positie gekend als de meeting ontvanger. Dat is vloeken en gvd waar komen ze nu mee af, maar ik zal er maar naar toe gaan zeker want "persoon die belangrijker is zegt dat ik daar moet zijn blijkbaar"

Fake meetings noem ik het niet, maar zelfs op aanraden van HR doe ik
1. Instellen en auto decline van 16.00-7.30 ( ik werk meestal van 7.30), als ik dat niet deed kreeg ik constant meetings van 17.00-18.00 enz
2. Blokken reserveren (titel geen meetings) en auto decline. Ik heb nu de ma, woe en vrijdag zo staan van 14.00-16.00.

Uiteindelijk werkt dat en stoppen mensen met u invites te sturen. Ik ben wél flexibel als er bv een cruciale meeting is die niet anders kan dan bv laat in de middag. Dan join ik een keer wel, maar dan moet het al prio hebben.

Ja, dat klinkt idd heel flexibel..
Fake meetings noem ik het niet, maar zelfs op aanraden van HR doe ik
1. Instellen en auto decline van 16.00-7.30 ( ik werk meestal van 7.30), als ik dat niet deed kreeg ik constant meetings van 17.00-18.00 enz
2. Blokken reserveren (titel geen meetings) en auto decline. Ik heb nu de ma, woe en vrijdag zo staan van 14.00-16.00.

Uiteindelijk werkt dat en stoppen mensen met u invites te sturen. Ik ben wél flexibel als er bv een cruciale meeting is die niet anders kan dan bv laat in de middag. Dan join ik een keer wel, maar dan moet het al prio hebben.

Flexibel genoeg en dat zeg ik als werkgever.
Uw gewoon werk moet ook nog gedaan raken. Die ´meeting om maar druk bezig te lijken´ cultuur mag echt wel stoppen.

Laatst bewerkt:
Of werkgroepen oprichten voor een probleem wat zich als 20 jaar stelt maar om x aantal tijd terugkomt omdat niemand de echte reden (mensen) in ons geval durft aan te pakken.

Dus telkens een nieuwe werkgroep met een andere naam oprichten voor hetzelfde probleem, en dan echt het gevoel hebben dat we goed bezig zijn🙂
Niemand van de hogere profielen durft zijn nek uit te steken om de andere afdelingen aan te spreken die aan ons als laatste schakel moeten leveren, bang om verbrand te geraken en een naam te krijgende in de fabriek en zo geen kans meer maken om hogerop te komen.
Dus gewoon braaf meelopen en ja knikken en eenmaal de meeting gedaan is in de gang horen van “dat ze het allemaal zelf uitzoeken”

Terug
Bovenaan