Wij werken samen met Wit-Russen. Omdat die aan klantendata kunnen, is die VPN extra beveiligd. Die mogen maar van een paar specifieke IP's connecteren op die gevoelige databases. Maar dat geeft soms issues met hun eigen VPN (naar hun eigen kantoor in Minsk).
Ticketje: ik kan aan alle DB's, op DB x en DB Y na.
Ik begin te troubleshooten en zie idd dat die sessie declined wordt al vind ik niet meteen waarom. Hij wordt geblocked omwille van een algemene rule. Paar keer gevraagd om z'n scherm over te nemen zodat ik eens mee kan kijken of hij iets vreemds/fouts doet: allemaal ni nodig.
Na nen dag gaat hij toch akkoord: ik zie SQL studio open staan met alleen maar servers uit een bepaald subnet.
Effe gecheckt en ja hoor: hij kon alleen aan DB's uit dat subnet, alle andere subnets kon hij niet bereiken. Toen was het rap opgelost.
Maar waarom zo vaag/liegen? "Ik kan alleen niet x & y". Nee man, er is veel meer waar ge ni aan kunt.
Vorige week weer: "ik geraak niet op die db" met daarbij een screenshot van een error.
Ik check dat: en voorwaar, hij heeft gelijk. Ik geef hem access en sluit het ticket. Na vijf minuten: reopened met commentaar "same error".
Weer aan't troubleshooten geslagen en ik zie in de vpn logs dat zijn sessie start en na random tijd terug sluit (30 seconden, ne minuut, 10 seconden). Dan maar de rule verwijderd en terug aangemaakt, double check of alles goed staat. Antwoord: "still same error".
Na veel vijven en zessen mag ik z'n scherm overnemen en wat blijkt: helemaal niks same error. Hij krijgt de melding dat hij een geldige credentials geeft in SQL. Onze DB admin gecontacteerd, die past het aan en 't marcheert.
Weeral: waarom liegen? 't had op twee miniuten opgelost geweest als ge gewoon had gezegd wat er op uw scherm stond.