Onnozele/kleine vraagjes: Werk & Studie editie

Nee ik kruip daar niet in hoor.
En dat antwoord geven anderen ook. Dus als je dat probleem wil oplossen. Ga eens te raden bij uzelf, en kijk wat men zou moeten doen als werkgever om u daar wel te laten inkruipen.

En zet dat dan als standaard.

Maar 1 iemand gaf onlangs zijn ontslag, en we zitten al zo krap....
Die gaat niet doppen gok ik. Dus doe eens onofficieel navraag bij die persoon WAAROM die vertrokken is. Mensen vertrekken niet als ze het niet beter gaan of denken te hebben.

Tja we betalen volgens barema, dat is nu al 20 euro bruto per uur.... hoger dan dat kunnen wij ook niet meer gaan helaas.
Interims, al een paar keer gewaagd, maar eigenlijk nog nooit goed bij gevaren. Het is er altijd wel aan te zien, waarom ze op interim basis werken...

Ik zie prijzen van 65 - 80€ bruto voor een technieker passeren. Excl. BTW. Waarom zou je dan niet hoger dan 20€ bruto per uur kunnen geven ?

Desnoods geef je uw gewone arbeider die zich omschoolt 2-5€ bruto/uur extra indien die inzetbaar is als kraanmachinist. En geef je die een bonus van vb 500€ bruto per maand indien die minstens 1 week ingezet wordt als kraanmachinist. Er is een reden waarom de uitdrukking boter bij de vis bestaat.

Al is 20€ bruto per uur +/- 3200€ bruto per maand en 2200€ netto. Aan de andere kant, als je techniekers hebt zien passeren in de brutoloon thread aan 2500€ netto en 3900€ bruto met 2 jaar ervaring die zeggen dat ze te weinig verdienen... dan zal er nog wel wat marge zijn zeker?

Uiteindelijk is 25€ bruto geven hetzelfde als 4200€ bruto aanbieden, en 2600€ netto, zonder extralegale voordelen.

Andere oplossing is op zelfstandige basis, in functie van uurtje factuurtje.

Probleem is ook dat alle kraanmannen liefst op de rupskranen zitten, is net iets meer rustiger werk en aangenamer blijkbaar. Maar voor met bandenkranen, vinden we echt niemand.
Het werk van de bandenkraan aanpassen zodanig dat het even rustig en aangenaam werken is als de rupskraan, of zelfs rustiger...? Of een andere boter bij de vis die ervoor zorgt dat men het toch niet zo erg vindt.

De enige andere optie, is werk afstoten. Zodanig dat je dat extra personeel niet nodig hebt.

Tja we betalen volgens barema, dat is nu al 20 euro bruto per uur.... hoger dan dat kunnen wij ook niet meer gaan helaas.
Interims, al een paar keer gewaagd, maar eigenlijk nog nooit goed bij gevaren. Het is er altijd wel aan te zien, waarom ze op interim basis werken...

Baas zit al mee op de werf, daaraan ligt het niet. Maar we hebben nog zeker 1 (liefst 2) mensen nodig.

Probleem is ook dat alle kraanmannen liefst op de rupskranen zitten, is net iets meer rustiger werk en aangenamer blijkbaar. Maar voor met bandenkranen, vinden we echt niemand.
Dus je geeft het laagste loon mogelijk, met niet-geliefd materiaal bij een laag-gerelateerde werkgever en vindt het dan raar dat je niemand vindt in een regio waar er al een tekort is?

Dus je geeft het laagste loon mogelijk, met niet-geliefd materiaal bij een laag-gerelateerde werkgever en vindt het dan raar dat je niemand vindt in een regio waar er al een tekort is?
Ik denk dat je het toch wat te lichtzinnig opneemt hoor JPV.

Wij werken vooral als onderaannemer, en als ik hoor bij de hoofd aannemers, die grote firma's e.d. ... Zij werken ook volgens loonbarema hoor.
Ik ken geen enkele die meer geeft dan het barema. En we werken toch voor zo'n 8 a 9 hoofd firma's.
Bovendien moeten die grote firma's vaak camionette's delen, dus elkaar oppikken en samen vertrekken. Bij ons heeft iedereen eigen wagentje.

Verder, niet geliefd materiaal.... Een bandenkraan is gewoon de meest voorkomende type kraan in de wegenbouw hoor, (wat wij doen).

En de Laag gerelateerde WG. Ok daar heb ik niets op te zeggen :p

Wij werken vooral als onderaannemer, en als ik hoor bij de hoofd aannemers, die grote firma's e.d. ... Zij werken ook volgens loonbarema hoor.
Ik ken geen enkele die meer geeft dan het barema. En we werken toch voor zo'n 8 a 9 hoofd firma's.
Bovendien moeten die grote firma's vaak camionette's delen, dus elkaar oppikken en samen vertrekken. Bij ons heeft iedereen eigen wagentje.

Verder, niet geliefd materiaal.... Een bandenkraan is gewoon de meest voorkomende type kraan in de wegenbouw hoor, (wat wij doen).

En de Laag gerelateerde WG. Ok daar heb ik niets op te zeggen :p
Tjah, mij lijkt het mij wel ergens logisch hoor. Je geeft zelf aan dat je geen personeel vindt en tegelijkertijd dat je het absolute minimum betaalt... Dan lijkt het mij oftewel tóch meer pré geven (vaak zegt de bestuurder gewoon dat meer loonmassa niet gaat maar is deze vooral aan het denken aan zijn eigen dividend dat hierdoor rechtstreeks zou dalen), oftewel hopen dat je chance hebt en er iemand passeert die niet beter weet dan het minimumbarema te accepteren. Heb je bvb. al eens de financiële cijfers van je eigen bedrijf bekeken om te zien of er écht geen ruimte is voor meer loon?

Buiten dat, gewoon boeken toedoen. Als je geen 5 EUR/uur meer kan betalen aan je personeel zonder kopje onder te gaan zit je sowieso al in vieze papieren en is het vaak gewoon kijken hoe lang je kan bloeden voor je sterft. Voeg daaraan toe dat je enkele opdrachten niet zal binnenhalen vanwege geen personeel en het kan snel gaan.

Buiten dat, gewoon boeken toedoen. Als je geen 5 EUR/uur meer kan betalen aan je personeel zonder kopje onder te gaan zit je sowieso al in vieze papieren en is het vaak gewoon kijken hoe lang je kan bloeden voor je sterft. Voeg daaraan toe dat je enkele opdrachten niet zal binnenhalen vanwege geen personeel en het kan snel gaan.
:D denk dat je geen voeling hebt met de branche, dus verder ga ik daar niet echt veel meer op uitwijden.

We werken al jaren op deze manier, we werken altijd in onderaanneming. Als we even wat minder mensen hebben, dan sturen we ook gewoon minder mensen uit. Ja dat we daardoor extra winst mislopen, dan is hert maar zo. We hebben ook minder uitgaven dan ook hé.

Het is natuurlijk wel spijtig dat materiaal stil staat en niet gebruikt kan worden wegens te weinig personeel. Maar eens een zomer met lagere omzet (minder winst en minder uitgaven), gaat ons echt niet dood doen hoor.

Goed volk vinden dat dan ook nog eens betaalbaar is, is inderdaad zeer moeilijk in de grondwerken/beton/wegen/rioleringen sector.
Iemand die ik ken met zijn eigen bedrijf is er ook al jaren over aan het klagen, moet geregeld een groep buitenlandse werknemers inschakelen om competitief te blijven...

Moeilijke situatie.
Hogere lonen geven aan Belgische werknemers -> kosten te hoog -> wint geen projecten meer -> bedrijf gaat gestaag ten onder.
Normale lonen en je vindt geen goede vakmannen.
Lage lonen voor buitenlanders en je kan wel winst maken maar dan zit je weer met problemen zoals communicatie en een hoop andere.

ik heb de cijfers. Er zijn wel degelijk héél wat bedrijven die méér betalen, gewoon al door ze in een hogere categorie dan nodig te steken. Als je niet in Cat VI (of zelfs ploegbaas) wil betalen, ga je er gewoon geen meer vinden op lange termijn.

Waarom zou een hoofdfirma ook eerlijk zijn over de lonen? Als zij claimen meer te betalen, zal jij ook kunnen claimen dat het logisch is dat je meer marge vraagt als onderaannemer om je lonen te betalen.

Nu, onderaannemer (dus weinig zekerheid), lage lonen, minder geliefd materiaal, rare baas. Zeg eens hoe je wél mensen zou overtuigen om bij jullie te gaan werken?

ik heb de cijfers. Er zijn wel degelijk héél wat bedrijven die méér betalen, gewoon al door ze in een hogere categorie dan nodig te steken. Als je niet in Cat VI (of zelfs ploegbaas) wil betalen, ga je er gewoon geen meer vinden op lange termijn.
Ik denk dat je een typfout gemaakt hebt. CAT 6 bestaat gewoon niet:

Wij betalen iedereen aan Cat 4, het hoogste dus. (na ploegbaas, maar wij hebben geen ploegbazen. De ploegbaas is de hoofd aannemer waar wij voor werken.)
Waarom zou een hoofdfirma ook eerlijk zijn over de lonen? Als zij claimen meer te betalen, zal jij ook kunnen claimen dat het logisch is dat je meer marge vraagt als onderaannemer om je lonen te betalen.
Ik geloof gerust de hoofd firma. Al genoeg "overlopers" gehad, die van hoofd firma naar ons komen, met loonbrieven mee. (en visa versa ook. ons personeel die naar hoofd aannemer gaat). Zij (hoofdaannemer) betalen zelfs niet altijd aan cat 4 !
Nu, onderaannemer (dus weinig zekerheid), lage lonen, minder geliefd materiaal, rare baas. Zeg eens hoe je wél mensen zou overtuigen om bij jullie te gaan werken?
Hier ga je weer kort voor de bocht. Weinig werkzekerheid? Van waar haal je dit? Ons personeel heeft altijd werk. Niet omdat we in onderaanneming zitten, dat wij alleen maar moeten gaan bij drukke momenten hé bij, hoofd aannemer?
Ons personeel die al jaren voor zelfde hoofd aannemer zit, staan ze gewoon niet meer af. Die zitten maanden of jaren op zelfde werven. Als werf A gedaan is, schuiven die gewoon mee naar werf B.

Dus je weinig werkzekerheid, lage lonen, minder geliefd materiaal (heb ik al reeds weerlegd in eerdere posts), gaan allemaal niet op.

Enkel ivm de baas, kan ik je niet tegenspreken. :)

Nu om te besluiten: Ik zie genoeg andere soortgelijke firma's, zelfs onze hoofd aannemers, ALLEMAAL zoeken ze kraanmannen hoor. Dus het ligt niet echt aan ons.

Ik denk dat je een typfout gemaakt hebt. CAT 6 bestaat gewoon niet:

Wij betalen iedereen aan Cat 4, het hoogste dus. (na ploegbaas, maar wij hebben geen ploegbazen. De ploegbaas is de hoofd aannemer waar wij voor werken.)

Ik geloof gerust de hoofd firma. Al genoeg "overlopers" gehad, die van hoofd firma naar ons komen, met loonbrieven mee. Zij betalen zelfs niet altijd aan cat 4.
ik bedoel idd cat IV, niet cat VI :). Ploegbaas wordt ook gebruikt voor kraanmachinisten, hoor (die CAt's zijn al sterk verouderd, dekken de lading niet meer). Een beginnende kraanmachinist of eentje die niet wil meedenken met andere zaken is idd cat IV in de praktijk (toch in de westhoek enkele jaren geleden)

TRUMP zei:
Hier ga je weer kort voord e bocht. Weinig werkzekerheid? Van waar haal je dit? Ons personeel heeft altijd werk.
weinig werkzekerheid in de zin dat ze van het ene werf naar het andere gesmeten kunnen worden. En onderaannemers zijn algemeen verre van de beste bazen, genoeg ervaring mee.

Opnieuw: als jij niemand meer vindt, maar ze komen wél nog naar de concurrentie, dan is er een probleem. En dat zal wss niet enkel je baas zijn.

Opnieuw: als jij niemand meer vindt, maar ze komen wél nog naar de concurrentie, dan is er een probleem. En dat zal wss niet enkel je baas zijn.
Nee ik vermoed echt niet dat de concurrentie zo makkelijk mensen vind hoor. Ik zie het genoeg op hun social media.
Het is een knelpuntberoep voor iets hé, kraanman.

Het enige wat ik nog zou kunnen bedenken is dat er iets meer flexibiliteit is bij grote firma's: Als je daar eens ziek bent of op verlof wilt, kan je makkelijk vervangen worden door iemand anders.
Bij ons ligt dat moeilijker: we zijn maar met een handvol mensen....
(ik zie het genoeg aan mezelf: als ik er niet ben, is er niemand op de bureau. Probeer dan maar eens weg te gaan buiten verlof periode's.)

Aan de andere kant geven wij een stuk meer zelfstandigheid: iedereen eigen camionette.
Bij hoofd firma's is dat vaak met eigen wagen naar de koer komen, en dan samen met 4 man in 1 camionette naar werf.

Nu we dwalen wel af van dit topic, en dat ligt ook vooral aan mij.
Maar ik zou nu echt graag eens weten welke kanalen we nog allemaal kunnen aangaan, buiten degene in mijn beginpost, om aan mensen te geraken. Reclame spots, zou dat nog effectief zijn denk je?

:D denk dat je geen voeling hebt met de branche, dus verder ga ik daar niet echt veel meer op uitwijden.

We werken al jaren op deze manier, we werken altijd in onderaanneming. Als we even wat minder mensen hebben, dan sturen we ook gewoon minder mensen uit. Ja dat we daardoor extra winst mislopen, dan is hert maar zo. We hebben ook minder uitgaven dan ook hé.

Het is natuurlijk wel spijtig dat materiaal stil staat en niet gebruikt kan worden wegens te weinig personeel. Maar eens een zomer met lagere omzet (minder winst en minder uitgaven), gaat ons echt niet dood doen hoor.
Alé goed bezig dan hé (y)

Baas zit al mee op de werf, daaraan ligt het niet. Maar we hebben nog zeker 1 (liefst 2) mensen nodig.

Simpel, leer Roemeens of Bulgaars of Azerbedzjaans of Oekraiens. Koop een huis en maak daar een paar studio's in. Ga enkele weken recruteren in Bulgarije met voorstel 16 euro per uur.
Na paar jaar zet je het volk aan 20 euro buiten

Klein vraagje hier ivm 'baaldag'. Ik had er onlangs eentje genomen omdat ik mij niet goed voelde, dus ik bel de avond ervoor. Ik zeg dat ik de dag erna niet aanwezig zal zijn vanwege ziekte.

Mevrouw aan de telefoon vraagt mij dan het volgende: Is het ziekte of een baaldag? Ik zeg daarop dat ik dat toch nog niet kan weten? Misschien duurt het een week, misschien ben ik na één dag terug beter. Who knows. Vervolgens zei ze dat ik een keuze moest maken vanwege administratieve redenen :laugh: Ziekte of baaldag dus. Ik zeg, ja doe dan maar baaldag hé.

Maar dat lijkt mij toch niet correct? Ik heb nu baaldag genomen omdat ik er vanuit ging dat ik na één dag wel weer beter zou zijn, maar stel dat ik bv. diarree oid had. Je kan dan toch nooit voorspellen hoelang dat duurt, dus hoe kan je dan een keuze maken tussen effectief ziekte of een baaldag?

Klein vraagje hier ivm 'baaldag'. Ik had er onlangs eentje genomen omdat ik mij niet goed voelde, dus ik bel de avond ervoor. Ik zeg dat ik de dag erna niet aanwezig zal zijn vanwege ziekte.

Mevrouw aan de telefoon vraagt mij dan het volgende: Is het ziekte of een baaldag? Ik zeg daarop dat ik dat toch nog niet kan weten? Misschien duurt het een week, misschien ben ik na één dag terug beter. Who knows. Vervolgens zei ze dat ik een keuze moest maken vanwege administratieve redenen :laugh: Ziekte of baaldag dus. Ik zeg, ja doe dan maar baaldag hé.

Maar dat lijkt mij toch niet correct? Ik heb nu baaldag genomen omdat ik er vanuit ging dat ik na één dag wel weer beter zou zijn, maar stel dat ik bv. diarree oid had. Je kan dan toch nooit voorspellen hoelang dat duurt, dus hoe kan je dan een keuze maken tussen effectief ziekte of een baaldag?
"baaldag" bestaat wettelijk niet. Je werkgever kan dat wel inrichten, maar dan gelden de regels van je werkgever.

Ik zie echter het probleem niet, als je een baaldag neemt kan je daarna toch wel gewoon ziek zijn en naar de dokter gaan?

"baaldag" bestaat wettelijk niet. Je werkgever kan dat wel inrichten, maar dan gelden de regels van je werkgever.

Ik zie echter het probleem niet, als je een baaldag neemt kan je daarna toch wel gewoon ziek zijn en naar de dokter gaan?
Ja, dat dacht ik ook. Maar ik vind het gewoon raar dat je bij ons effectief 'baaldag' moet zeggen vanwege administratie.

Als je maar 1 dag ziek bent hoef je toch geen papiertje binnen te leveren dus ik snap gewoon niet waarom ik zogezegd 'een keuze' moest maken.

Ja, dat dacht ik ook. Maar ik vind het gewoon raar dat je bij ons effectief 'baaldag' moet zeggen vanwege administratie.

Als je maar 1 dag ziek bent hoef je toch geen papiertje binnen te leveren dus ik snap gewoon niet waarom ik zogezegd 'een keuze' moest maken.
Ik denk dat jij mij én de werkgever niet verstaat.

Wat zij aan jou vragen is of je kiest om een eerste dag ziekte te hebben waarbij je daarna normaal terug gaat werken, of indien je al weet dat het voor langere duur zal zijn en de "gewone" ziekteregeling wil volgen.

Kies je voor het eerste, dan registreren ze dat als een 'baaldag' (eigenlijk gewoon een ziekteperiode van 1 dag) en zullen ze géén ziekteattest meer van jou verwachten, kies je voor het tweede dan weten ze nu al dat je een ziekteattest zal bezorgen.

Heb je voor het eerste gekozen en ben je daarna toch nog ziek, dan zullen ze die baaldag omzetten in een periode van ziekte en je nog een ziekteattest vragen.

Ik denk dat jij mij én de werkgever niet verstaat.

Wat zij aan jou vragen is of je kiest om een eerste dag ziekte te hebben waarbij je daarna normaal terug gaat werken, of indien je al weet dat het voor langere duur zal zijn en de "gewone" ziekteregeling wil volgen.

Kies je voor het eerste, dan registreren ze dat als een 'baaldag' (eigenlijk gewoon een ziekteperiode van 1 dag) en zullen ze géén ziekteattest meer van jou verwachten, kies je voor het tweede dan weten ze nu al dat je een ziekteattest zal bezorgen.

Heb je voor het eerste gekozen en ben je daarna toch nog ziek, dan zullen ze die baaldag omzetten in een periode van ziekte en je nog een ziekteattest vragen.
Ik begrijp wel wat je wilt zeggen hoor.

Natuurlijk is het logisch dat men wil weten hoelang je thuis bent, maar dat ik effectief het woord 'baaldag' moest uitspreken vooraleer het in orde was vond ik niet normaal. Dat kan de bedoeling niet zijn van die hele nieuwe regel lijkt me. Zoals je zegt is dat niet eens een officiële term en ten tweede komt dat in mijn ogen negatief over.

Mij lijkt het toch logischer dat je je gewoon 'ziek' meldt. Is dat meer voor één dag hoef je geen attest binnen te leveren, voor meerdere dagen uiteraard wel. Nu registreerde men dat als 'baaldag', maar stel dat het meerdere dagen waren kunnen ze hun administratie nog een keer aanpassen.

Verder is het natuurlijk geen groot probleem of zo, was juist een klein vraagje ter informatie. Als zij het zo willen tsja, so be it.

Handig om te weten hoeveel dagen je hebt gewerkt... Ik dacht dat je daarvoor bij RVA of vakbond moest gaan,
maar je kan dit perfect zelf opvolgen.

Laatst bewerkt door een moderator:
@JPV of anderen die er ervaring mee hebben:
Een vriendin van mij haar dochter heeft een handicap en moet over 3 maanden ingreep ondergaan waardoor ze 1 maand in het ziekenhuis zal verblijven. Onduidelijk of ze daarna terug mobiel zal zijn of plat moet blijven liggen.

Beide ouders zouden deeltijds willen werken gedurende die periode zodat er altijd iemand in het ziekenhuis is/kan overnachten.

Ze hebben nog een kleuter ook waarvoor geen ouderschapsverlof werd opgenomen. Hun inkomen draait rond de 3000 bruto elks.
Wat is financieel het voordeligst? Verlof voor bijstand ziek kind of ouderschapsverlof?
(Beide werkgevers zijn heel begripvol en zullen niets van verlof weigeren)

@JPV of anderen die er ervaring mee hebben:
Een vriendin van mij haar dochter heeft een handicap en moet over 3 maanden ingreep ondergaan waardoor ze 1 maand in het ziekenhuis zal verblijven. Onduidelijk of ze daarna terug mobiel zal zijn of plat moet blijven liggen.

Beide ouders zouden deeltijds willen werken gedurende die periode zodat er altijd iemand in het ziekenhuis is/kan overnachten.

Ze hebben nog een kleuter ook waarvoor geen ouderschapsverlof werd opgenomen. Hun inkomen draait rond de 3000 bruto elks.
Wat is financieel het voordeligst? Verlof voor bijstand ziek kind of ouderschapsverlof?
(Beide werkgevers zijn heel begripvol en zullen niets van verlof weigeren)
Beide hebben hetzelfde financieel voordeel vanuit de overheid. Heel soms kan er vanuit de sector nog een extra voordeel zijn ,waardoor er wel een klein verschil kan ontstaan, maar dat is écht uitzonderlijk.

Ouderschapsverlof is wel maar tot 12 jaar, medische bijstand kunnen ze ook nog later opnemen. Dus indien ze nog problemen verwachten op latere leeftijd, is het het best om eerst ouderschapsverlof op te nemen.

Terug
Bovenaan