Auto rijdt in op kerstmarkt in Maagdenburg

Ik werk ook in een fabriek en bij ons krijgt iedereen hetzelfde loon (afhankelijk van anciënniteit en job). Maakt helemaal niks uit waar je vandaan komt etc. Ik zie toch vooral dat er te weinig technische mensen beschikbaar zijn en dat er keuze genoeg is om een technische job te doen. Ikzelf doe bijvoorbeeld CNC en mijn middelbare school is die richting gewoon verdwenen door te weinig aanmeldingen. In mijne tijd waren we ook maar met 11 ofzo. Ik denk niet dat het probleem per se bij de werkgever ligt, maar eerder dat veel studenten verder willen studeren.
Maar niet iedereen is toch geschikt om verder te studeren? Of is de jeugd allemaal superslim geworden ?

De mensen van vreemde origine zijn veel sneller tevreden dat ze al een job hebben. En dat weten werkgevers ook.

Maar niet iedereen is toch geschikt om verder te studeren? Of is de jeugd allemaal superslim geworden ?

De mensen van vreemde origine zijn veel sneller tevreden dat ze al een job hebben. En dat weten werkgevers ook.
Er is natuurlijk ook nog een serieuze vergrijzing he. En vroeger gingen gewoon veel meer mensen in de bouw of techniek werken.

Het feit dat die mensen voornamelijk in laagbetaalde jobs terecht komen is dan ook een deel van het probleem, natuurlijk.

Daarom vind ik het (nogmaals) vooral opmerkelijk dat de dader hier een dokter was, met goedbetaalde job dus. Ik ben toch in de veronderstelling dat de kans dat iemand radicaliseert en een aanslag pleegt kleiner is wanneer die intelligent is + een goedbetaalde job uitoefent. Zelfde voor de kans om in de criminaliteit te belanden, trouwens.

Mss moeten ze die jobs eens wat aantrekkelijker maken zodat de Europese jeugd dat ook terug wil doen? Niet iedereen is geschikt om verder te studeren, en toch studeert plots iedereen zo lang mogelijk.

Maar nee , liever mensen overtuigen uit arme landen dan die jobs beter te maken. De denkwijze van de wewerkgever.
De jeugd van tegenwoordig wilt niet werken voor 1800a 2000 euro. Willen deftige uren. Veel te verwend.
De meeste interimers die komen werken, (80% moslims, belgen willen niet meer werken) dan denk ik toch; moeten zij voor ons pensioen werken?
Wat een shit mentaliteit. Alsof ze al een hele week niet geslapen hebben, ze werken zeer traag..

dat ze al die sociale voordelen afschaffen en t leefloon en stempelgeld verlagen, dat ze dan beseffen dat ze moeten werken om bijv op reis te kunnen gaan , etc...
Al besef ik dat ze dit niet zullen doen

Ken jij veel landen die een dokter de toegang zouden ontzeggen?

Verder allemaal goed dat protectionisme, maar wie gaat er in de industrie werken? Kijk vandaag eens naar fabrieksarbeiders, zorgkundigen, vuilisophalers, koeriers, poetspersoneel, ... Zie jij nog veel mensen van Belgische of Europese afkomst?

In elke andere discussie zou zeggen dat bepaalde ongunstige zaken in de eerste plaats aan bepaalde bevolkingsgroepen met migratieroots gegeven zou moeten worden gewoon racisme zijn. Maar bij jobs is het blijkbaar oké...

Ook al kan je er nu een win-win van maken doordat het voor die arbeidsmigranten aan te trekken nu een verbetering is, over exact één generatie als je die mensen een eerlijke kans geeft - want niet de fout van de gastarbeiders herhalen: goed taalonderwijs, goed onderwijs voor hun kinderen - gaat die fabrieksarbeider of vuilnisophaler die een slimme zoon of dochter heeft, ook willen dat die een "betere" job kan vinden - qua arbeidsomstandigheden, loon, aanzien of whatever - en dan heb je exact hetzelfde probleem dat je nu hebt opnieuw. Tenzij je naar een soort van kastesysteem wilt evolueren en dat is ook niet gepast.
En dan ga ik nog uit van ideale omstandigheden waarbij je die nieuwe arbeidsmigranten beter kan migreren dan vorige migratiegolven en ook daar geloof ik eerlijk gezegd ook al niet meer in. Je kan niet het effect van een twintigtal jaren aan opvoeding buiten Europa teniet doen met een opvoedingscursus waarin je in een paar weken/maanden (?) even wilt meer Europese normen en waarden bijbrengen.

We moeten gewoon die jobs die jij opsomt verbeteren en meer naar waarde schatten.
Ik vermoed dat je meer dan genoeg wiskundige kennis hebt om ook te beseffen dat als je élke generatie meer en meer arbeidsmigranten gaat moeten aantrekken dat die oplossing niet gaat werken.

Die buitenlander gaat zo niet zagen over zijn loon en de vakbond kennen ze ook niet goed. Ik werk in een fabriek , lang geleden dat er nog een Vlaming is aangenomen op de werkvloer. Mensen willen die jobs niet meer , omdat het gewoon te weinig betaald, je geen extra voordelen krijgt. Insert mensen met migratie-achtergrond en dat probleem is blijkbaar opgelost.

Dit, die arbeidsmigratie is vooral in het voordeel van een kleine groep aan werkgevers/VOKA en niet zozeer de gehele samenleving.
Ik heb bijvoorbeeld zelf al geen poetsvrouw nodig, koerierdiensten mag men ook gerust meer hervormen richting pakjespunten bij supermarkten, etc. En jobs zoals fabrieksarbeid of zorgkundige verdienen gewoon een deftig basisloon en meer eerlijke planning (lees: beperkingen op interim/koppelarbeid of deftige voltijdse uurroosters), veel mensen hebben nu éénmaal niet de capaciteiten om topchirurg, ondernemer of whatever beroep te worden dat veel verdient, maar de bodem van de arbeidsmarkt mag stevig boven de armoedegrens liggen. En als er genoeg mensen zouden werken kan je hetzelfde vangnet aanbieden aan mensen die niet kunnen werken, maar daar knelt tegenwoordig het schoentje in onze moderne welvaartstaat, te veel langdurig zieken, te veel manieren om niet bij te dragen...

Het feit dat die mensen voornamelijk in laagbetaalde jobs terecht komen is dan ook een deel van het probleem, natuurlijk.

Daarom vind ik het (nogmaals) vooral opmerkelijk dat de dader hier een dokter was, met goedbetaalde job dus. Ik ben toch in de veronderstelling dat de kans dat iemand radicaliseert en een aanslag pleegt kleiner is wanneer die intelligent is + een goedbetaalde job uitoefent. Zelfde voor de kans om in de criminaliteit te belanden, trouwens.

Dit is inderdaad terug on topic, en een mooie om op in te pikken. Het toont voor mij ook wel aan dat ideologie ook intelligente mensen kan corrumperen, in dit geval bizarre complottheorieën. De daders van 9/11 waren ook mensen met universitaire/hogeschool diploma's bij.

Ik ben geen fan van Musk, maar natuurlijk is die terrorist die met een auto een kerstmarkt inrijdt vooral een gevaar voor de samenleving.

Ik ben geen fan van Musk, maar natuurlijk is die terrorist die met een auto een kerstmarkt inrijdt vooral een gevaar voor de samenleving.
En iemand die op een knopje kan duwen om meningen te wissen die hem niet aanstaan.

Iemand die op een knopje internet kan uitzetten...

Is dat niet veel macht voor 1 persoon?

Ben benieuwd of Twitter destijds de bedreigingen van die man gerapporteerd heeft bij de officiële instanties. En je kan je ook afvragen waarom die persoon niet verbannen werd van het platform nadat hij reeds op het uitvoeren van een aanslag alludeerde.

Maar ja, vrijheid van meningsuiting boven alles zeker?

En iemand die op een knopje kan duwen om meningen te wissen die hem niet aanstaan.

Iemand die op een knopje internet kan uitzetten...

Is dat niet veel macht voor 1 persoon?
Goh, dat gebeurt op elk platform, Facebook, BeyondGaming,... Ik heb er zelf geen last van want ben niet actief op X / Twitter, niet als content creator en niet als consumer.

Met een knopje het internet uitzetten is nogal overdreven. Het internet is niet in handen van 1 persoon/bedrijf. Hij kan zijn Starlink manipuleren ja, maar dat is het dan ook.

dat ontkent wederom niemand. Maar je kan toch niet zeggen dat zaken verwijderen om de media te framen niet problematisch is. Dit is gewoon verspreiding van fake news.

Vreselijke evolutie. En precies een versnelling of 10 hoger geschakeld sinds Trump de verkiezingen gewonnen heeft. Musk denkt nu helemaal dat hij overal kan winnen. En hij gebruikt daar heel handig z'n platform voor. ZEER gevaarlijke evolutie.

Goh, dat gebeurt op elk platform, Facebook, BeyondGaming,... Ik heb er zelf geen last van want ben niet actief op X / Twitter, niet als content creator en niet als consumer.
Ik ben ook geen gebruiker van X, maar als uw medium miljoenen gebruikers heeft. En die krijgen enkel informatie te zien als het in uw kraam past, doet ge eigenlijk hetzelfde als elke dictator. Ge manipuleert de informatie die mensen krijgen in uw voordeel.

Verwerpelijke praktijk maar wel zeer effectief.
Met een knopje het internet uitzetten is nogal overdreven. Het internet is niet in handen van 1 persoon/bedrijf. Hij kan zijn Starlink manipuleren ja, maar dat is het dan ook.
Ja en had hij Startlink niet aangeboden aan Oekraïne zodat ze over internet konden beschikken om later erop terug te komen, omdat ze dit ook gebruikte voor hun drones?

Ergens klopt dat wel, als we allemaal X negeren is er geen probleem met wat Musk doet. Maar ik had het er eerder al eens over: je moet kijken naar hoe zo'n aanslag tot stand kan komen, en niet enkel wie hem gepleegd heeft. Echokamers op internet (of dat nu Reddit, X, Facebook of Discord is) zijn gevaarlijk, omdat ze extremisme in de hand kunnen werken.

't Is niet omdat we Musk zijn impact via X niet kunnen uitdrukken in termen van slachtoffers, dat hij daarom minder gevaarlijk zou zijn dan een of andere zot die met zijn auto inrijdt op een kerstmarkt.

Vreselijke evolutie. En precies een versnelling of 10 hoger geschakeld sinds Trump de verkiezingen gewonnen heeft. Musk denkt nu helemaal dat hij overal kan winnen. En hij gebruikt daar heel handig z'n platform voor. ZEER gevaarlijke evolutie.

Ik vermoed dat Musk vroeg of laat wel eens heel hard van zijn troon zou kunnen vallen.

Ik ben ook geen gebruiker van X, maar als uw medium miljoenen gebruikers heeft. En die krijgen enkel informatie te zien als het in uw kraam past, doet ge eigenlijk hetzelfde als elke dictator. Ge manipuleert de informatie die mensen krijgen in uw voordeel.

Verwerpelijke praktijk maar wel zeer effectief.

Nog erger: het zal leiden tot nog meer lone wolf aanslagen, van mensen die in een bepaalde online echokamer terecht gekomen zijn en daardoor volledig ontsporen.

Nog erger: het zal leiden tot nog meer lone wolf aanslagen, van mensen die in een bepaalde online echokamer terecht gekomen zijn en daardoor volledig ontsporen.
Ivm the Lone wolf. We gaan dat risico nooit kunnen voorkomen, wat we ook doen.

Maar internet/dark web zijn voor zo een figuren voeding voor dit soort handelingen

Ik vermoed dat Musk vroeg of laat wel eens heel hard van zijn troon zou kunnen vallen.
ik zie het liever vroeger dan laat gebeuren want wat hij de laatste tijd allemaal uitsteekt is echt niet meer normaal. Dat is gewoon overal zijn visie en wil doordrukken met tactieken waar Goebels trots zou op zijn.
Volledig eens.

Terug
Bovenaan