Ken jij veel landen die een dokter de toegang zouden ontzeggen?
Verder allemaal goed dat protectionisme, maar wie gaat er in de industrie werken? Kijk vandaag eens naar fabrieksarbeiders, zorgkundigen, vuilisophalers, koeriers, poetspersoneel, ... Zie jij nog veel mensen van Belgische of Europese afkomst?
In elke andere discussie zou zeggen dat bepaalde ongunstige zaken in de eerste plaats aan bepaalde bevolkingsgroepen met migratieroots gegeven zou moeten worden gewoon racisme zijn. Maar bij jobs is het blijkbaar oké...
Ook al kan je er nu een win-win van maken doordat het voor die arbeidsmigranten aan te trekken nu een verbetering is, over exact één generatie als je die mensen een eerlijke kans geeft - want niet de fout van de gastarbeiders herhalen: goed taalonderwijs, goed onderwijs voor hun kinderen - gaat die fabrieksarbeider of vuilnisophaler die een slimme zoon of dochter heeft, ook willen dat die een "betere" job kan vinden - qua arbeidsomstandigheden, loon, aanzien of whatever - en dan heb je exact hetzelfde probleem dat je nu hebt opnieuw. Tenzij je naar een soort van kastesysteem wilt evolueren en dat is ook niet gepast.
En dan ga ik nog uit van ideale omstandigheden waarbij je die nieuwe arbeidsmigranten beter kan migreren dan vorige migratiegolven en ook daar geloof ik eerlijk gezegd ook al niet meer in. Je kan niet het effect van een twintigtal jaren aan opvoeding buiten Europa teniet doen met een opvoedingscursus waarin je in een paar weken/maanden (?) even wilt meer Europese normen en waarden bijbrengen.
We moeten gewoon die jobs die jij opsomt verbeteren en meer naar waarde schatten.
Ik vermoed dat je meer dan genoeg wiskundige kennis hebt om ook te beseffen dat als je élke generatie meer en meer arbeidsmigranten gaat moeten aantrekken dat die oplossing niet gaat werken.
Die buitenlander gaat zo niet zagen over zijn loon en de vakbond kennen ze ook niet goed. Ik werk in een fabriek , lang geleden dat er nog een Vlaming is aangenomen op de werkvloer. Mensen willen die jobs niet meer , omdat het gewoon te weinig betaald, je geen extra voordelen krijgt. Insert mensen met migratie-achtergrond en dat probleem is blijkbaar opgelost.
Dit, die arbeidsmigratie is vooral in het voordeel van een kleine groep aan werkgevers/VOKA en niet zozeer de gehele samenleving.
Ik heb bijvoorbeeld zelf al geen poetsvrouw nodig, koerierdiensten mag men ook gerust meer hervormen richting pakjespunten bij supermarkten, etc. En jobs zoals fabrieksarbeid of zorgkundige verdienen gewoon een deftig basisloon en meer eerlijke planning (lees: beperkingen op interim/koppelarbeid of deftige voltijdse uurroosters), veel mensen hebben nu éénmaal niet de capaciteiten om topchirurg, ondernemer of whatever beroep te worden dat veel verdient, maar de bodem van de arbeidsmarkt mag stevig boven de armoedegrens liggen. En als er genoeg mensen zouden werken kan je hetzelfde vangnet aanbieden aan mensen die niet kunnen werken, maar daar knelt tegenwoordig het schoentje in onze moderne welvaartstaat, te veel langdurig zieken, te veel manieren om niet bij te dragen...
Het feit dat die mensen voornamelijk in laagbetaalde jobs terecht komen is dan ook een deel van het probleem, natuurlijk.
Daarom vind ik het (nogmaals) vooral opmerkelijk dat de dader hier een dokter was, met goedbetaalde job dus. Ik ben toch in de veronderstelling dat de kans dat iemand radicaliseert en een aanslag pleegt kleiner is wanneer die intelligent is + een goedbetaalde job uitoefent. Zelfde voor de kans om in de criminaliteit te belanden, trouwens.
Dit is inderdaad terug on topic, en een mooie om op in te pikken. Het toont voor mij ook wel aan dat ideologie ook intelligente mensen kan corrumperen, in dit geval bizarre complottheorieën. De daders van 9/11 waren ook mensen met universitaire/hogeschool diploma's bij.