Auto rijdt in op kerstmarkt in Maagdenburg

Je moet gewoon eens door zijn Twitter tijdlijn scrollen en het is wel duidelijk waar het is misgelopen. Die man zat volledig opgesloten in een sociale media bubbel gevuld met anti-islam content, gaande van alt-right tot andere geradicaliseerde ex-moslims. Enkele dagen geleden retweette hij zelfs nog een filmpje van Filip Dewinter.

Je moet gewoon eens door zijn Twitter tijdlijn scrollen en het is wel duidelijk waar het is misgelopen. Die man zat volledig opgesloten in een sociale media bubbel gevuld met anti-islam content, gaande van alt-right tot andere geradicaliseerde ex-moslims. Enkele dagen geleden retweette hij zelfs nog een filmpje van Filip Dewinter.
Maar waar loopt het dan precies mis om als alt-right anti-islamist een kerstmarkt aan te vallen, dat toch typisch Westers is?

Waarschijnlijk moet er bij zo'n gek helemaal geen logica gezocht worden, maar ik snap gewoon het verband niet.

Je moet gewoon eens door die man zijn Twitter tijdlijn scrollen en het is wel duidelijk waar het is misgelopen. Die man zat volledig opgesloten in een sociale media bubbel gevuld met anti-islam content, gaande van alt-right tot andere geradicaliseerde ex-moslims. Enkele dagen geleden retweette hij zelfs nog een filmpje van Filip Dewinter.
waarom rijd die dan niet een moskee binnen ipv een kerstmarkt als het de schuld is van extreem rechts?

Maar waar loopt het dan precies mis om als alt-right anti-islamist een kerstmarkt aan te vallen, dat toch typisch Westers is?

Waarschijnlijk moet er bij zo'n gek helemaal geen logica gezocht worden, maar ik snap gewoon het verband niet.
Ik denk dat je gewoon de vraag moet stellen waar er veel (duits) volk was. Op het strand of op de terassen ging hij dit moment van het jaar weinig slachtoffers kunnen maken volgens mij.

Maar doet dat ertoe? Dat is de vraag. Hij droeg misschien ook Levi’s. Of was een fervent X-gebruiker. Hij was blijkbaar ook nogal heel rechts in bepaalde opvattingen. Hij voelde zich ook niet gehoord. Allemaal ofwel persoonskenmerken waarmee je hem makkelijk kunt indelen in een groep om dan zijn daden af te laten spiegelen op die groep, ofwel mogelijke oorzaken. Alleen pik je het moslim-zijn eruit, naar de rest mogen we niet kijken. Ook als we expliciet weten dat het geen islamterrorisme/jihad… is. Waarom is dat? Waarom is het zo belangrijk?

Dit soort logica waarbij de component geloof/ideologie geminimaliseerd wordt als even triviaal als een kledingmerk is toch compleet onhoudbaar?

Waarom is dat zo belangrijk? Omdat ik nergens in de reclame voor Levis, in de productiehandleiding, noch in de verkoopspraatjes van de mensen in winkels waar ze die broeken verkopen, ook maar enige motivatie zou kunnen halen tot het doden van niet-Levi's dragers.

Wat betreft moslims, tja, veruit de meeste daarvan zijn vredelievende mensen, die net zoals velen hier gewoon graag in vrede hun leven zouden doorbrengen in goede gezondheid, in welvaart met familie en vrienden... alleen als je gaat kijken naar hoe bepaalde religieuze teksten en tradities voorschrijven hoe niet-gelovigen behandeld mogen/moeten worden - en als ik die hier zonder context zou posten alsof ik ze zelf verzonnen zou hebben, zou ik gegarandeerd een warn/ban voor haatspraak krijgen -, dan zijn er nog voorbeelden uit de geschiedenis tot aan het begin van het geloof (een vorige paus heeft daar nog een gevoelige uitspraak over gedaan) en waar een verhoudingsgewijze minderheid in het hier en nu, maar wel zeker en vast geen verwaarloosbaar aantal van de meest radicale volgelingen toe oproepen... dan kan ik datzelfde niet zeggen over wat ik over Levi's en hun sales pitch kan zeggen, dan vind ik wel zaken die haat en geweld kunnen rechtvaardigen bij mensen van kwade maar ook goede wil.
En wat mij als vrijzinnige daar nog het meest in stoort is dat zelfs zogenaamd gematigde gelovigen vaak ondanks die problematische passages, het gehele boek blijven verdedigen als een één en ondeelbaar werk van Allah/God en/of het voorrang willen geven op seculiere wetten.

En ja, vergelijkbare teksten bestaan ook in andere religies, dus dit is heus niet enkel gericht tegen religieus radicalisme onder moslims, maar die andere religies geven ook problemen elders (cfr. joodse extremisten in Israël) of zitten in geheel andere contexten qua historische evolutie en geopolitiek. Niemand vreest in Europa realistisch gezien aanslagen gepleegd door boeddhisten, al was het maar omdat er niet veel boeddhisten in Europa rondlopen.
Als ik ga kijken naar de laatste 10 dodelijkste terreuraanslagen in Europa*, dan was 70% vanuit de hoek van IS en Al-Qaeda - en dat zijn islamistische terreurbewegingen, 20% extreem-rechts - maar eerder lone wolves met gestoorde complottheorieën - en 10% separatistisch (Russen in Donetsk pre-invasie).

Dan ben ik, beste Loser, en dat is niet persoonlijk, toch geneigd te denken dat de factor "moslim" wél degelijk een relevante factor kan zijn wanneer het aankomt op het nadenken over het hoe en waarom pleegt een dader dit soort daden, en dat het dragen van een specifiek kledingmerk dat niet is. Het ene bevat kort samengevat voorschriften voor hoe te denken en handelen tegenover anderen (zelfs al zijn die niet consistent en kan je er andere vinden die het tegenspreken, maar dan moeten we over abrogatie beginnen), het andere zijn broeken gemaakt van denim...
Nu in dit geval, ondanks dat het gegeven het aantal aanslagen vanuit die hoek die al hebben plaatsgevonden op kerstmarkten, o.a. ook degene die dit jaar nog voorkomen werden (meervoud), voor een keer géén islamistische aanslag, maar een zeer soort bizarre combinatie van iemand die zélf migrant was, maar sympathie heeft voor AfD - een partij die waarschijnlijk géén sympathie heeft voor hem - en iemand die desondanks wél een kerstmarkt aanvalt, een bizarre selectie qua doelwit denk ik dan, maar goed, speculeren daarover gaan we niet doen want niemand verdient het om aangereden te worden door een terrorist in een terreinwagen.

Als deze man een coherente ideologie aan zou hangen, zou ik zonder enige twijfel voor de verantwoordelijkheid kijken naar andere aanhangers van die ideologie. Dus snap ergens wel nog dat sommige mensen nu naar AfD en Elon Musk kijken, al is de link zeer bizar, als die eersten hun zin zouden krijgen zou er voor deze man géén plaats zijn geweest in Duitsland, en die laatste is ook maar een flip kop, waar ik geen voorbeeld aan zou nemen, maar tot dusver heb ik Elon Musk nog niet horen oproepen tot geweld, ergens hoop ik dat die man dat modicum aan fatsoen wel nog heeft.

(*Die Wikipedia lijst is nog om een andere reden interessant: wanneer moslims terrorisme plegen zoals het bloedbad van München, dan was gewoon terrorisme in het kader van nationalisme, niet van religieus geïnspireerde terreur, in die context is de factor 'moslim' dan wél irrelevant, maar de factor 'nationaliteit' wél, al lijkt die grens in dat conflict tegenwoordig meer vervaagd met bewegingen zoals Hamas).

Laatst bewerkt:

Ik weet niet of hij het doelwit op basis van ideologie gekozen heeft. Zo'n kerstmarkt is druk, gemakkelijk bereikbaar, slecht beveiligd en je kan er een maximale impact mee veroorzaken. Een auto in een moskee rijden is al wat moeilijker. Maar dat is zuiver speculatie natuurlijk.

Wat me wel duidelijk is, is dat de man zeer actief was op sociale media en veel content deelde uit eerder genoemde kringen. Alsook dat hij Duitsland en politici als Merkel schuldig achtte voor de omvolking van het land. Dus een gek zonder logica of ideologie lijkt hij me toch niet te zijn.

Zowel bij een doorgeslagen moslimterrorist als een extreemrechtse aanhanger van complottheorieën zal er misschien niet veel logica te zoeken zijn. Het doel heiligt de middelen. En dat doel is: verdeeldheid zaaien en voedingsbodem creëren voor (nog meer) verdeeldheid en haatzaaierij.

Bewijze deze thread en https://www.standaard.be/cnt/dmf20241221_97431417.

Ik probeer een logica te vinden, dus help me even. Ikzelf ben atheïst en ik durf zelfs te zeggen dat ik daar behoorlijk extreem in ben, maar ik ben gedoopt en mijn communie en vormsel gedaan. Dus stel dat er christelijke figuren meermaals aanslagen hebben gepleegd, maar ik heb zo'n afkeer over het beleid van de huidige regering dat ik helemaal doordraai en ook een aanslag pleeg (waarbij religie geen motief is), dan is het dus logisch om het echte motief te negeren en gewoon te zeggen "het komt omdat hij een christen is", ook al heb ik een gigantische afkeer van alles wat met religie te maken heeft (behalve feestdagen :unsure: )?

en het antwoord op de vraag is?.... ontweken
Ik wacht ook nog op een verhelderende uitleg....

Ken jij veel landen die een dokter de toegang zouden ontzeggen?

Verder allemaal goed dat protectionisme, maar wie gaat er in de industrie werken? Kijk vandaag eens naar fabrieksarbeiders, zorgkundigen, vuilisophalers, koeriers, poetspersoneel, ... Zie jij nog veel mensen van Belgische of Europese afkomst?
Mss moeten ze die jobs eens wat aantrekkelijker maken zodat de Europese jeugd dat ook terug wil doen? Niet iedereen is geschikt om verder te studeren, en toch studeert plots iedereen zo lang mogelijk.

Maar nee , liever mensen overtuigen uit arme landen dan die jobs beter te maken. De denkwijze van de werkgever.

Mss moeten ze die jobs eens wat aantrekkelijker maken zodat de Europese jeugd dat ook terug wil doen? Niet iedereen is geschikt om verder te studeren, en toch studeert plots iedereen zo lang mogelijk.

Maar nee , liever mensen overtuigen uit arme landen dan die jobs beter te maken. De denkwijze van de werkgever.
Jij denkt dat iedere werkgever liever een buitenlander heeft die praktisch geen Nederlands spreekt aanneemt ipv iemand van hier? Dat lijkt me straf. Misschien in louche bedrijven zonder fatsoenlijke regels, maar anders lijkt me dat heel erg straf.

Jij denkt dat iedere werkgever liever een buitenlander heeft die praktisch geen Nederlands spreekt aanneemt ipv iemand van hier? Dat lijkt me straf. Misschien in louche bedrijven zonder fatsoenlijke regels, maar anders lijkt me dat heel erg straf.
Die buitenlander gaat zo niet zagen over zijn loon en de vakbond kennen ze ook niet goed. Ik werk in een fabriek , lang geleden dat er nog een Vlaming is aangenomen op de werkvloer. Mensen willen die jobs niet meer , omdat het gewoon te weinig betaald, je geen extra voordelen krijgt. Insert mensen met migratie-achtergrond en dat probleem is blijkbaar opgelost.

Multinationals besteden al bijna alle admin taken uit aan medewerkers in lage(re) loonlanden voor maximale winstrealisatie op de korte termijn voor de aandeelhouder.

Die buitenlander gaat zo niet zagen over zijn loon en de vakbond kennen ze ook niet goed. Ik werk in een fabriek , lang geleden dat er nog een Vlaming is aangenomen op de werkvloer. Mensen willen die jobs niet meer , omdat het gewoon te weinig betaald, je geen extra voordelen krijgt. Insert mensen met migratie-achtergrond en dat probleem is blijkbaar opgelost.
Ik werk ook in een fabriek en bij ons krijgt iedereen hetzelfde loon (afhankelijk van anciënniteit en job). Maakt helemaal niks uit waar je vandaan komt etc. Ik zie toch vooral dat er te weinig technische mensen beschikbaar zijn en dat er keuze genoeg is om een technische job te doen. Ikzelf doe bijvoorbeeld CNC en mijn middelbare school is die richting gewoon verdwenen door te weinig aanmeldingen. In mijne tijd waren we ook maar met 11 ofzo. Ik denk niet dat het probleem per se bij de werkgever ligt, maar eerder dat veel studenten verder willen studeren.

Multinationals besteden al bijna alle admin taken uit aan medewerkers in lage(re) loonlanden voor maximale winstrealisatie op de korte termijn voor de aandeelhouder.
Uiteraard, maar ligt het probleem ook niet als we spreken over de jobs die de Westerlingen niet meer willen en nu vooral worden ingevuld door buitenlanders.

Uiteraard, maar ligt het probleem ook niet als we spreken over de jobs die de Westerlingen niet meer willen en nu vooral worden ingevuld door buitenlanders.
Zeker weten, ik denk zelfs dat hier in België voor bepaalde arbeid de kennis/vaardigheid ontbreekt tegenwoordig.

Terug
Bovenaan