Auto rijdt in op kerstmarkt in Maagdenburg

Dus Musk beschuldigd de mainstream media van leugens omdat het op vraag van de Duitse overheid post gewist heeft?
Ik weet niet. Ik zit zo niet echt twitter af te schuimen naar timelines wie wat wanneer nu net geplaatst heeft. Ik zie gewoon een account dat gewist is en met minder tweets terug verschijnt. Is dat een twittermod actie? is dat een overheid die dat gevraagd heeft of is dat musk die een geheim complot tegen de media maakt wie zal het zeggen.

Wacht eens, dus jij gelooft oprecht dat Musk als een soort witte ridder besloten heeft om de Westerse beschaving te redden? Dat dat de reden is waarom hij gedaan heeft wat hij het laatste jaar allemaal gedaan heeft?

Gewoon even checken. Indien ja, dan verbaast het me ook niet helemaal. Bij fascisme hoort nu eenmaal ook een goeie portie idolatrie.

Waarom niet? Hij is en blijft een mens en een product van de Westerse beschaving.
Het hoeft toch niet te verbazen dat sommigen onder ons, waaronder dus Elon, de mouwen oprollen om het verval proberen te stoppen.

En het één sluit het andere trouwens niet uit. Mijn post begint met "en/of" ;)
Dat hij, en passant, nog wat machtiger wordt en meer aandacht krijgt, is uiteraard mooi meegenomen. Nergens claim ik dat de man geen (groter wordend) ego zou hebben.

Waarom niet? Hij is en blijft een mens en een product van de Westerse beschaving.
Het hoeft toch niet te verbazen dat sommigen onder ons, waaronder dus Elon, de mouwen oprollen om het verval proberen te stoppen.

Dat hij, en passant, nog wat machtiger wordt en meer aandacht krijgt, is uiteraard mooi meegenomen. Nergens claim ik dat de man geen (groter wordend) ego zou hebben.

Je zou je kunnen afvragen of het hoegenaamde verval van de Westerse beschaving wordt opgelost doordat de rijkste man op aarde er overal een hoop geld tegenaan gooit om zichzelf zo invloed te kopen. Je zou potentieel zelfs kunnen redeneren dat het feit dat dit uberhaupt mogelijk is, zelf een teken van verval is.

Ik heb in een andere thread al eens geschreven dat ik wel geloof dat Musk oprecht denkt dat ruimtetechnologie ontwikkelen de toekomst van de mensheid is, en dat hij in zijn versie van de realiteit bepaalde acties onderneemt om zijn kansen te maximaliseren om hier zoveel mogelijk in te bereiken.

Ik ben zelf altijd onder de indruk geweest van wat hij bereikt heeft en hoe hij tegen de odds in bedrijven als SpaceX en Tesla heeft ontwikkeld. Maar ik pas voor een maatschappij waarbij de man met het meeste geld zijn wensen kan opdringen aan de rest (en ben in die zin blij dat men in de VS alsnog tegen Trump/Musk in een budget heeft gestemd = beleid bepaald door democratisch verkozen vertegenwoordigers, niet door 1 man met geld).

Ok, sta me toe om te zeggen dat ik dit bijzonder naïef vind.
Geloven dat een Zuid-Afrikaan / genaturaliseerde Amerikaan zich komt moeien met Europa omdat hij ons, als deel van de westerse beschaving, wilt redden van de ondergang...

Dat je het nog wilt geloven voor de VS, tot daaraan toe (al vind ik dat ook al naïef).

Maar ok, we gaan ver off-topic ondertussen. Kunnen altijd switchen naar het VS topic als je verder wilt gaan over die oligarch.

edit: ook dat is trouwens een teken aan de wand --> hoe komt het dat we in een topic over een aanslag in Maagdenburg aan het praten zijn over Musk? Waar moeit die miljardair zich eigenlijk overal mee?

Laatst bewerkt:
Europa heeft ook broodnodig hoefte aan verandering, de economische realiteit is triestig en maatschappelijk zijn er ook veel mensen ontevreden. Als Musk die verandering mee in beweging kan zetten, zoveel te beter. Miljardairs zoals Soros zitten al jaren hun kapitaal aan te wenden om in Europa hun invloed uit te oefenen, die paar tweets van Musk zijn daar klein bier langs.

Zelfs als je dat zou geloven waarom zie je dan uitgerekend in Musk de messias? Als zijn voorbije gedrag van liegen, misinformatie spuien, machtsmisbruik en belangenvermenging een indicator is voor toekomstig gedrag, zoals onder andere die zogezegd onvermijdelijke burgeroorlog op gang willen trekken, dan zie ik dat sturen van Europa door Musk niet als iets heilzaams, in tegendeel. Ivm Soros, de gerbuikelijke extreem rechtse conspiracy spilfiguur, die vergelijking werd vorige keer reeds doorprikt en raakt dus nog steeds kant noch wal ongeacht dat je dat gaat blijven herhalen.

Ik ben zelf altijd onder de indruk geweest van wat hij bereikt heeft en hoe hij tegen de odds in bedrijven als SpaceX en Tesla heeft ontwikkeld. Maar ik pas voor een maatschappij waarbij de man met het meeste geld zijn wensen kan opdringen aan de rest (en ben in die zin blij dat men in de VS alsnog tegen Trump/Musk in een budget heeft gestemd = beleid bepaald door democratisch verkozen vertegenwoordigers, niet door 1 man met geld).
Het is toch altijd al zo geweest dat de privé veel geld pompt in de politieke partijen om campagnes te financieren en beleid te beïnvloeden? Nu dat Musk dit (openlijk) doet is dat plots problematisch?

openbare melding
Deze Musk-discussie kan beter in een topic als het deze:

De mogelijke inmenging wat betreft het X-account van deze dader past hier uiteraard wel, net als de eventuele politieke ideeën van die dader. Maar dit wordt iets meer een Musk-gesprek dan een Maagdenburg-gesprek.

Laatst bewerkt:
https://www.hln.be/oudenburg/zware-...ersonen-op-voetpad-aan-in-oudenburg~aee56312/

Waarom wordt er hier geen omschrijving van nationaliteit gedaan van de dader?

Waarom gaat het hier over verkeersagressie en geen terreurdaad?
Omdat er duidelijk in het artikel staat dat er eerst een discussie was ontstaan, en dus het feitelijke omver rijden een direct gevolg daarvan was?
Of denk je dat de dader van het drama op die kerstmarkt ook eerst in discussie was gegaan met...de slachtoffers?

Omdat er duidelijk in het artikel staat dat er eerst een discussie was ontstaan, en dus het feitelijke omver rijden een direct gevolg daarvan was?
Of denk je dat de dader van het drama op die kerstmarkt ook eerst in discussie was gegaan met...de slachtoffers?
Neen, maar toen de feiten pas waren gebeurd, stond het motief niet vast en sprak men van terreur.

Het staat in het artikel.
Ik staat idd verkeersagressie, maar er staat niet dat ze dader hebben gevat, of ondervraagd.

Evengoed was de discussie voorafgaand minder van belang. Was de dader van plan om mensen omver te rijden.

https://www.hln.be/oudenburg/zware-...ersonen-op-voetpad-aan-in-oudenburg~aee56312/

Waarom wordt er hier geen omschrijving van nationaliteit gedaan van de dader?

Waarom gaat het hier over verkeersagressie en geen terreurdaad?

Wil je nu dat er altijd de nationaliteit bij vermeldt wordt, of niet?

Ten tweede staat er in het artikel dat de man is weggevlucht, ook andere websites die hierover rapporteren, stellen dat de man gevlucht is en dat hij nog niet gevonden is. Ik vermoed dat dat eveneens een reden is waarom de nationaliteit niet vermeld wordt: ze weten niet wie het is.

Ten derde voldoet deze actie gewoon niet aan de kenmerken van een terreurdaad.

Ik snap uw punt ergens wel, maar dit is echt gewoon een slecht voorbeeld om dat punt proberen te maken.

Wil je nu dat er altijd de nationaliteit bij vermeldt wordt, of niet?
Neen daar gaat het juist om. Maar waarom wordt er in 1 artikel wel onmiddellijk vermeld en blijkt het nog niet juist te zijn en nu niet?
Ten tweede staat er in het artikel dat de man is weggevlucht, ook andere websites die hierover rapporteren, stellen dat de man gevlucht is en dat hij nog niet gevonden is. Ik vermoed dat dat eveneens een reden is waarom de nationaliteit niet vermeld wordt: ze weten niet wie het is.
Meestal durven ze wel een beschrijving te geven van de man, blank/ donker ,... Of zijn geloofsovertuiging, ook al weten ze het niet.

Waarom doet men het in 1 artikel wel en het andere niet.
Ten derde voldoet deze actie gewoon niet aan de kenmerken van een terreurdraad.

Ik snap uw punt ergens wel, maar dit is echt gewoon een slecht voorbeeld om dat punt proberen te maken.
Ik vind het een goed voorbeeld omdat het om 2 mannen gaat die met hun wagen mensen aanrijden.

Voor de rest wisten/weten bij aanvang niets.

Neen daar gaat het juist om. Maar waarom wordt er in 1 artikel wel onmiddellijk vermeld en blijkt het nog niet juist te zijn en nu niet?

Meestal durven ze wel een beschrijving te geven van de man, blank/ donker ,... Of zijn geloofsovertuiging, ook al weten ze het niet.

Ik vind het een goed voorbeeld omdat het om 2 mannen gaat die met hun wagen mensen aanrijden.

Het is wel een andere schaal van gebeurtenissen he. Iemand die moedwillig inrijdt op een kerstmarkt en meerdere doden en gewonden maakt, vs een (ernstig) geval van verkeersagressie.

Er zijn deontologische regels rond het vrijgeven van details van een dader. Is fel ter sprake gekomen bij de zaak reuzegom, zie bv.:

HLN is natuurlijk als rioolkrant een geval apart. Daar is de deontologische regel: zoveel mogelijk clicks genereren.

Stuur even een berichtje naar de journalist in kwestie en laat het ons weten. Goeie vraag waarom er geen persoonsbeschrijving in staat gezien de dader voortvluchtig is.

Het is wel een andere schaal van gebeurtenissen he. Iemand die moedwillig inrijdt op een kerstmarkt en meerdere doden en gewonden maakt, vs een (ernstig) geval van verkeersagressie.
Maar het tweede zou in principe eenzelfde motief kunnen hebben, het eerste had verkeersagressie kunnen zijn
Er zijn deontologische regels rond het vrijgeven van details van een dader. Is fel ter sprake gekomen bij de zaak reuzegom, zie bv.:

HLN is natuurlijk als rioolkrant een geval apart. Daar is de deontologische regel: zoveel mogelijk clicks genereren.
Ja maar er zijn nu foutieve aannames gebeurd, met conclusies die nergens op slaan
Stuur even een berichtje naar de journalist in kwestie en laat het ons weten. Goeie vraag waarom er geen persoonsbeschrijving in staat gezien de dader voortvluchtig is.
Ze weten toch dat hij/zij is uitgestapt. Dan zouden ze toch een beschrijving kunnen geven

Maar het tweede zou in principe eenzelfde motief kunnen hebben, het eerste had verkeersagressie kunnen zijn

Ja maar er zijn nu foutieve aannames gebeurd, met conclusies die nergens op slaan

Ze weten toch dat hij/zij is uitgestapt. Dan zouden ze toch een beschrijving kunnen geven
Pardal, ik apprecieer jouw inbreng heel vaak, maar in deze ben je echt wel spijkers op laag water aan het zoeken en heel vreemde vergelijkingen aan het maken.
Niet enkel deze post, maar eigenlijk vanaf je een niet-relevant artikel postte om te proberen vergelijken.

De reden waarom men bij het geval in oudenburg de nationaliteit niet meedeelt lijkt me duidelijk: de nationaliteit doet er niet toe.
Aangezien het overduidelijk over een geval van verkeersagressie gaat is de nationaliteit van de dader niet relevant. Tenzij iemand denkt dat bepaalde nationaliteiten vaker agressief zijn in het verkeer? Misschien dat sommigen dat denken maar het lijkt mij zeker geen algemeen aanvaard idee.

Maagdenburg daarentegen was wel vrij duidelijk een terroristische aanslag en daarbij is nationaliteit wel een factor om uit te zoeken wat de motivatie juist was. Ook al was de motivatie deze keer misschien tegengesteld aan wat je zou verwachten.

Terug
Bovenaan