De Amerikaanse Politiek: De Regering Trump II

De eerste potentiële "hij bedoelde het niet zo" :unsure: .
En helaas ook de eerste van ongetwijfeld een hele hoop bij de haren getrokken interpretaties en verdraaide uitspraken die compleet onnodig (er gebeurt genoeg dat echt problematisch is) de geloofwaardigheid van Trump's tegenstanders zal onderuit halen.

Jongens, dit is gewoon de hitlergroet. Daar is geen enkele discussie* over mogelijk. De vraag is of hij het voor de meme doet maar zelfs dan nog. We hebben het hier over de inauguratie van de belangrijkste persoon in onze westerse maatschappij. Wat een letterlijke clown show is het geworden.

*Zijn naam op X veranderen naar Kekius Maximus, de pepe the frog (kek) meme met het nazisme als semi-joke van alt-right haalt alle twijfel daarover weg.

Die mens is zo socially awkward dat hij de ernst er niet van inziet.

Zodus.

Poetin zegt dat ze vechten tegen de nazi's die Rusland bedreigen.
Musk voorziet Oekraïne massaal internet via Starlink.
Poetin zal hier zo blij mee zijn.

:unsure:

Als het van Trump afhangt, zullen de Verenigde Staten vanaf 1 februari extra taksen opleggen voor producten die uit Canada en Mexico komen. Hij wil de importtarieven voor die producten met 25 procent verhogen."

Amai, laat de handelsoorlog maar beginnen zeker. Had eerder verwacht dat hij eerst met China af kwam maar blijkbaar zijn de buurlanden een groter probleem. Vorige keer had hij ook tariffs in gang gestoken en heeft hij toen een vloed aan subsidies moeten pompen in de landbouw die onder de subsidies leed, wat zal het dit keer worden.

En ondertussen gaat het vooral over de Hitler groet van Musk.

Weet je ook gewoon de functie van die man: de aandacht afleiden

Ik vrees dat de "overspill" naar hier mogelijks toch groter gaat zijn dan we denken...
Als Musk er dan nog een berg cash tegenaansmijt...

Orbán: "Het is onze beurt om Brussel te bezetten"​

"Felicitaties aan president Donald Trump! Nu is het onze beurt om uit te blinken! Het is onze beurt om Brussel te bezetten." Zo heeft de Hongaarse premier Viktor Orban de nieuwe Amerikaanse president Donald Trump gefeliciteerd. De Hongaar is niet aanwezig op de inauguratie, maar het tweetal ontmoette elkaar het afgelopen jaar al drie keer. Orban steunt Trump als een van de weinige EU-leiders sinds 2016.

"Een nieuwe president in Amerika, een grote patriottische factie in Brussel (...). Zo kan de grote aanval beginnen", waarschuwde Orban eerder maandag tijdens een toespraak in Boedapast. Hiermee luidde hij naar eigen zeggen "de tweede fase van het offensief om Brussel te bezetten" in. De Hongaarse leider had al beloofd om "Brussel te bezetten" na de Europese verkiezingen in juni 2024.

25% extra invoertaks op alles wat uit Mexico en Canada komt?

Benieuwd hoe zij daar gaan op reageren, en benieuwd hoe dat de portemonnee van de arme Amerikaan gaat helpen...

Trump zal de staatskas al rijk rekenen, zoals hij ook in zijn speaches aangeeft, de enorme hoeveelheid geld die de staatskoffers gaat binnenvliegen.

25% op 900 miljard is al iets natuurlijk.

Echter zal die 25% natuurlijk wel een deel uit de zakken van de Amerikaanse burger komen, de exporteurs en importeurs gaan die 25% niet absorberen hé, wordt verdeeld over de burgers die het betalen gecombineerd met minder import...

Ofwel kopen ze nu een duurder lokaal product (er is een reden voor die imports hé) ofwel betalen ze de extra prijs als er geen duur lokaal alternatief is.

Maar ik kan mis zijn natuurlijk, ben geen econoom, heb alleen wat boerenverstand...

En helaas ook de eerste van ongetwijfeld een hele hoop bij de haren getrokken interpretaties en verdraaide uitspraken die compleet onnodig (er gebeurt genoeg dat echt problematisch is) de geloofwaardigheid van Trump's tegenstanders zal onderuit halen.
Helemaal mee eens hoor. Ik denk ook niet dat hij een Hitler-groet wilt brengen, maar het is op zijn zachts uitgedrukt "onhandig".

Ik heb alleen maar fragmenten gezien van die show, maar kopieer dit eens naar een Russisch-gezind of Afrikaans land en iedereen zit er verbaasd naar te kijken. Omdat het nu over Amerika gaat, heb je nog mensen die het geweldig vinden. Complete waanzin. Soit, de wereld is sowieso (althans gevoelsmatig) extremer aan het worden en dat neem ik de "gematigde" partijen wel kwalijk.

Ik heb alleen maar fragmenten gezien van die show, maar kopieer dit eens naar een Russisch-gezind of Afrikaans land en iedereen zit er verbaasd naar te kijken. Omdat het nu over Amerika gaat, heb je nog mensen die het geweldig vinden. Complete waanzin. Soit, de wereld is sowieso (althans gevoelsmatig) extremer aan het worden en dat neem ik de "gematigde" partijen wel kwalijk.
Ik denk niet dat het gevoelsmatig is dat de wereld extremer aan het worden is. Kijk maar naar de opkomst van extreme partijen die over heel de wereld de kop op steken. Langer en langer begint dat normaal te worden dat die er zijn.
We zullen waarschijnlijk ook meer en meer 'bullebak' technieken gaan zien vrees ik. Grotere landen dat kleinere gaan intimideren. We hebben dit al gezien met China en Rusland in het verleden maar de VS gaat nu ook deze weg op. Hoog tijd dat Europa zich ook gaat omvormen tot een economische en militaire grootmacht. Een nieuwe wapenwedloop kan gaan beginnen?

Persoonlijk denk ik dat Musk wel wist wat die deed, gezien zijn gedrag van de laatste weken. Zijn avatar op Twitter, zijn gesprek met AfD?

Hitlergroet, Mussolinigroet, whatever, ... het doet denken aan totalitaire regimes. Het past perfect in het plaatje van alt-right hondenfluitjes: het ziet er niet helemaal hetzelfde uit, waardoor er altijd ruimte blijft om te ontkennen dat het inderdaad een fascistoïde groet is, maar zijn alt-right aanhangers hebben het intussen wel goed begrepen. Dat is exact de tactiek die Dries Van Langenhove ook in zijn chatgroepen hanteerde. Een verwerpelijke boodschap in een meme steken en bij kritiek dan zeggen: "Het is maar een graptjen, é." Ondertussen wordt het abnormale genormaliseerd. Bon, we gaan spannende tijden tegemoet, zoveel is duidelijk.

Laatst bewerkt:
Musk retweet vaak nazis, bombardeert twitter met rechtse memes, dweept ook met extreem rechts buiten de US en probeert zelfs momenteel extreem rechts in duitsland en engeland aan de macht te helpen. Heeft net de leider van het duits extreem rechtse afd nog gigantisch geboost door ermee te livestreamen op X. Musk weet best goed waar hij mee bezig is.

Ivm Trump, die zijn parcour 4 jaar geleden heeft het overton window enorm helpen verschuiven en heeft zo geholpen extreem rechts alsmaar meer in de mainstream te pushen. Dus ja de wereld is effectief extremer aan het worden, niet enkel het politiek debat is bitsiger, onbeschofter en platvloerser geworden, ook op geopolitiek niveau is de wereld turbulenter aan het worden.

25% extra invoertaks op alles wat uit Mexico en Canada komt?

Benieuwd hoe zij daar gaan op reageren, en benieuwd hoe dat de portemonnee van de arme Amerikaan gaat helpen...

Trump zal de staatskas al rijk rekenen, zoals hij ook in zijn speaches aangeeft, de enorme hoeveelheid geld die de staatskoffers gaat binnenvliegen.

25% op 900 miljard is al iets natuurlijk.

Echter zal die 25% natuurlijk wel een deel uit de zakken van de Amerikaanse burger komen, de exporteurs en importeurs gaan die 25% niet absorberen hé, wordt verdeeld over de burgers die het betalen gecombineerd met minder import...

Ofwel kopen ze nu een duurder lokaal product (er is een reden voor die imports hé) ofwel betalen ze de extra prijs als er geen duur lokaal alternatief is.

Maar ik kan mis zijn natuurlijk, ben geen econoom, heb alleen wat boerenverstand...

Je zit er niet ver naast, Boerenod.

Je moet het zelfs zo ver niet zoeken hoor: beeld je in dat Biden en Harris daar 4 jaar geleden zo zouden gestaan hebben en welke reacties dat teweeg zou gebracht hebben bij diezelfde mensen die nu luid staan te juichen. Dit is wij-vs-zij-politiek op z'n best.

Musk retweet vaak nazis, bombardeert twitter met rechtse memes, dweept ook met extreem rechts buiten de US en probeert zelfs momenteel extreem rechts in duitsland en engeland aan de macht te helpen. Heeft net de leider van het duits extreem rechtse afd nog gigantisch geboost door ermee te livestreamen op X. Musk weet best goed waar hij mee bezig is.
Ik ben niet meer mee. Dit is serieus 1984 achtig.
“Doublethink means the power of holding two contradictory beliefs in one’s mind simultaneously, and accepting both of them.”
“War is peace. Freedom is slavery. Ignorance is strength.”

Ophef over Elon Musk wanneer hij “Hitlergroet” uitvoert op inauguratie Trump

“Ik wil gewoon zeggen: dank jullie om het voor elkaar te krijgen”, zei een euforische Musk tegen de fans van Trump in de arena, en stak vervolgens zijn rechterarm diagonaal de lucht in met de handpalm naar beneden. Die groet beantwoordde volledig aan de definitie die de Anti-Defamation League (ADL), die waakt over de opkomst van antisemitisme, geeft aan de Nazigroet van Adolf Hitler.

Alle capitoolbestormers hebben gratie gekregen. Dacht dat men toch eerst dossier per dossier ging bekijken na de uitspraken van JD Vance.

Je moet maar bij de capitol police werken en dit horen.....

Alle capitoolbestormers hebben gratie gekregen. Dacht dat men toch eerst dossier per dossier ging bekijken na de uitspraken van JD Vance.

Je moet maar bij de capitol police werken en dit horen.....
Een aantal agenten hebben al verontwaardigd gereageerd. Je zou voor minder...

Die filmpjes die nu circuleren van een dansende Trump en Musk tijdens het diner :shutup:

Het is niet helemaal onverwacht, die gratieverlening, maar wat een aanfluiting van de democratie… daar kan een meerderheid van de Amerikanen nu toch niet blij om zijn?

Terug
Bovenaan