Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Ja, zoals ik ook zeg. Ik pendel ondertussen al mijn halve leven naar Brussel met bus+metro/auto+metro/trein/auto (en in die chronologische volgorde), en met mij een groot deel van vrienden en kennissen, en zo'n complete ramp is het nu ook niet. Enkel dus die stomme overstap met de trein in combinatie met een kind, waardoor ik liever mijn geld opbrand aan benzine.
Overstappen is wel eens spannend. :)

Bijvoorbeeld dinsdag. Trein Brussel Aarschot. Normaal arriveert ie om 37 min na het uur in Aarschot. Nu kwam ie aan om 52 min na het uur. De trein Aarschot - Heist vertrekt normaal om 50 min na maar deze had 2 minuten vertraging. We staan dus op spoor 3 om uit te stappen en we zien letterlijk de trein naast ons (spoor 4 dus die van Aarschot - Heist vertrekken).

Ah wel: Ik kon recht in de trein kijken en die trein is bijna leeg vertrokken, daar zat éne man en ne paardenkop in. Want iedereen zat op nen trein met 'vertraging'. :biglaugh: Ik kan begrijpen dat dit administratief dan niet altijd lukt om de trein 2 minuten extra te laten wachten maar wacht .. het kan nog erger ..

Voorbeeld van een paar weken geleden: Onze trein komt aan op spoor 4 met vertraging. Iedereen moet de trein hebben op spoor 5 (net naast ons) en we zijn nog nét op tijd. Met honderd man (letterlijk) trekken we een sprintje naar die trein. Maar de conducteur floot al en bam de deurkes gingen dicht! :rofl: Gelukkig had de conducteur het door en deed ze de deuren alsnog open (en vertrokken we met lichte vertraging). Maar allé: Dat was echt ironie ten top! :tongue:

Je gaat mij niet zeggen dat dit laatste administratief niet beter kon of dat het hier onmogelijk was de trein 30 sec (meer was het dus niet, gene zever) langer te laten wachten zodat het volk kon opstappen.

Peppe, heb je geen flexibele werkuren? Ik ga gewoon op een normaal uur van Hasselt naar Brussel (ben dan alsnog één van de collega's die er het vroegste is, maar moet wel om 6u20 opstaan, vroeg genoeg) en kom ook echt op tijd naar huis. Ben twee uur enkele reis op weg van deur tot deur, dus ik kies zelf welke trein ik wel zal pakken. Bij ons ook geen probleem, als je maar komt en op normale uren.

Ik hoorde laatst nog van iemand op de Pensioendienst (geen idee welke dienst) dat die tijdens de uren gaat lopen, fitnessen, koken...omdat die zo weinig werk heeft. Moest meteen aan u denken. Die moest in de voormiddag efkes telefoons doen maar dat was het precies....

Peppe, heb je geen flexibele werkuren? Ik ga gewoon op een normaal uur van Hasselt naar Brussel (ben dan alsnog één van de collega's die er het vroegste is, maar moet wel om 6u20 opstaan, vroeg genoeg) en kom ook echt op tijd naar huis. Ben twee uur enkele reis op weg van deur tot deur, dus ik kies zelf welke trein ik wel zal pakken. Bij ons ook geen probleem, als je maar komt en op normale uren.

Ik hoorde laatst nog van iemand op de Pensioendienst (geen idee welke dienst) dat die tijdens de uren gaat lopen, fitnessen, koken...omdat die zo weinig werk heeft. Moest meteen aan u denken. Die moest in de voormiddag efkes telefoons doen maar dat was het precies....
dat zal die oude collega zijn dat 3 dossiers per dag doet terwijl de rest er tientallen moeten doen.
Lijkt wel een ding bij de overheid, veel mensen doen heel veel, sommigen heel weinig (op dezelfde dienst)

Mijn trein is om 6 dus ik sta op om 5. Als ik opsta om half 6 dan moet ik mij haasten naar station en daar heb ik geen zin in. Ik heb ook geen zin om elke dag naar brussel te rijden met de auto. Met de trein ben ik 2 uur onderweg en met de trein ben ik ook 2 uur onderweg (heen en terug).

Ik moet de trein pakken van 6 zodat ik kan beginnen om half 8 en kan stoppen om half 4. Ik mag beginnen tussen 7 en half 10 dus ik kan gerust later beginnen ma dan zit ik ook langer in brussel en daar heb ik sowieso geen zin in.

Dus jullie zijn 4u per dag onderweg naar het werk? Zijn dat dan zo'n uitzonderlijke jobs én zijn jullie zo verknocht aan jullie woonplaats, want allez, pak dat je 8u slaapt, dan zijn jullie dus 25% van jullie wakkere dag onderweg.

Dus jullie zijn 4u per dag onderweg naar het werk? Zijn dat dan zo'n uitzonderlijke jobs én zijn jullie zo verknocht aan jullie woonplaats, want allez, pak dat je 8u slaapt, dan zijn jullie dus 25% van jullie wakkere dag onderweg.

Niet zo erg bij mij maar In tijden van hybride werk, laptops en smartphones met data...
Ik werk op de helft van mijn treinritten. Vaak nog een simpelweg meeting voorbereiden, wat cijfers verzamelen, schema's uittekenen, operationele opvolgen, de kleine mailtjes,... Je kan veel doen vanop de trein.

Al een paar keer gewoon een meeting gedaan vanop de trein omdat ik volkomen vastzat. :p

Als je callcenter moet doen, dan zal dat wel moeilijker zijn natuurlijk.

Niet zo erg bij mij maar In tijden van hybride werk, laptops en smartphones met data...
Ik werk op de helft van mijn treinritten. Vaak nog een simpelweg meeting voorbereiden, wat cijfers verzamelen, schema's uittekenen, operationele opvolgen, de kleine mailtjes,... Je kan veel doen vanop de trein.

Al een paar keer gewoon een meeting gedaan vanop de trein omdat ik volkomen vastzat. :p

Als je callcenter moet doen, dan zal dat wel moeilijker zijn natuurlijk.
Ja als je wat deftig kan zitten misschien, dat lijkt me ook niet voor elk traject te lukken. Nu, als je dan nog een volledige werkdag doet lijkt me dat toch geen cadeau.

Ik vind het ook wel een beetje vreemd om dat te doen en dan te klagen dat je naar je werk moet komen. Lijkt me iets dat je op voorhand weet.

@benjicroc was een naar schatting dertiger....

@Sylverscythe ik kom van een job waarin ik tot drie keer per week van Hasselt naar Gent reed en terug. Dus dit is voor mij een verademing. Daarnaast heb ik het vrij relaxed qua werk en stress etc, makkelijk te combineren met mijn medische afspraken... Super fijn team wat ik in vorige jobs nooit heb gehad. Dus ik neem die reistijd voor twee dagen per week er dan wel bij.

Ja als je wat deftig kan zitten misschien, dat lijkt me ook niet voor elk traject te lukken. Nu, als je dan nog een volledige werkdag doet lijkt me dat toch geen cadeau.

Ik vind het ook wel een beetje vreemd om dat te doen en dan te klagen dat je naar je werk moet komen. Lijkt me iets dat je op voorhand weet.

Valt goed mee. Ik zit meestal op IC's en probeer de echte piek te ontwijken. Vaak nog zelfs een nieuwe trein waar er veel meer stopcontacten zijn. Ik zou wel veel liever tafeltjes hebben zoals in Zweden die je helemaal kan uitklappen :p. Dat is tenminste deskspace

Zoveel jobs die hoofdzakelijk in Brussel zijn. Niet voor niks dat het juist ambtenaren zijn die klagen.
Moest eens voorstellen in de oude tijd waar je nog iedere dag moet tsjolen :p. Mensen die van dorpjes ten zuiden van Charleroi iedere dag naar Brussel moeten geraken.

Een gekend die in Couvin woonde. +2u trein van station tot station met overstap in Charleroi (en dan ben je fucked want dat is ook niet de meest betrouwbare trein.)
En wat zijn je alternatieven als je in Couvin woont ? Niet te veel jobs daar :p. Verhuizen maar als je al een gezin hebt...

Hier toch ook ooit ontslag genomen omdat het pendelen naar Brussel (+/- 2 uur dagelijks) teveel begon door te wegen.

Nu bijna 100% thuiswerk en Ik zou in de toekomst nog liever doppen of "op de ziekenkas" zitten dan terug elke dag richting Brussel te pendelen.

Minder pendelen > meer verdienen.

Moesten ze morgen tegen mij zeggen dat ik 2 dagen ipv 1 dag in de week naar kantoor moet, neem ik ook wel meteen ontslag. Dat is 3 uur per dag waar ik niks aan heb.

Ik bedoelde 1 uur op en 1 uur af (2 uur in totaal, misschien onduidelijk verwoord). En wij hebben ook flexibele uren maar ik kom zo vroeg mogelijk zodat ik zo snel mogelijk weer kan vertrekken. Half 8 hier en ik vertrek om half 4

Die collega werkt op een compleet andere dienst/verdieping ma die komt gewoon bij ons zitten omdat er een vriendin van haar bij ons werkt. En die doet een god ganse dag niets.

Bij de overheid is het ook niet altijd zwart wit. In de tijd dat er genoeg geld was hebben ze verschillende functies van een C naar B verhoogd. Die collega's die niets te doen hebben zouden graag willen helpen bij andere afdelingen maar daar zeggen ze ah nee dat is een B niveau job en gij hebt een C. Wanneer de ancients goed genoeg weten dat die job in het begin een C niveau job was. Die hebben ondertussen al een C3 en hebben echt geen zin om nog testen te gaan doen om een B niveau te worden.

Dus die collega's hebben iets van okay wij hebben het probleem aangekaart, management gaat het onderzoeken (is al jaren zo) dus wij gaan hier geen moeite mee insteken.

Ze heeft overtijd nog de opmerking gekregen om netflix op haar gsm te kijken en niet op haar werk pc. Niet om te zeggen van ge moogt geen netflix kijken tijdens uw werkuren maar als ge het toch gaat doen doe het dan op uw gsm.

En er zullen er ook tussen zitten die iets hebben van dit is perfect voor mij. Ik ga hier rustig uitbollen en er betaald voor worden.

Om maar te zeggen hoe absurd de situatie daar is.

Maar waarom maak je er dan zo'n lange dag van als je dan vol frustratie en energieloos bent op het einde van de dag? Ga wat later naar daar, kom wat vroeger naar huis en klaar. Als je flexibele uren hebt vraagt toch niemand dat je daar zo lang bent?

Valt goed mee. Ik zit meestal op IC's en probeer de echte piek te ontwijken. Vaak nog zelfs een nieuwe trein waar er veel meer stopcontacten zijn. Ik zou wel veel liever tafeltjes hebben zoals in Zweden die je helemaal kan uitklappen :p. Dat is tenminste deskspace
Mja, hier waren het de fameuze Desiro's, volgepakt + overstap. Dus voor mij was een treinrit niet efficiënter dan met de wagen, wat de beslissing ook heeft beïnvloed. Ik heb een collega die van Oostende pendelde naar Brussel, IC op en daar werken. Die leek dat ok te vinden.
Zoveel jobs die hoofdzakelijk in Brussel zijn. Niet voor niks dat het juist ambtenaren zijn die klagen.
Moest eens voorstellen in de oude tijd waar je nog iedere dag moet tsjolen :p. Mensen die van dorpjes ten zuiden van Charleroi iedere dag naar Brussel moeten geraken.

Een gekend die in Couvin woonde. +2u trein van station tot station met overstap in Charleroi (en dan ben je fucked want dat is ook niet de meest betrouwbare trein.)
En wat zijn je alternatieven als je in Couvin woont ? Niet te veel jobs daar :p. Verhuizen maar als je al een gezin hebt...
Ja, ok, maar dat is altijd toch een complex verhaal vind ik. Verhuizen is niet gemakkelijk als je een gezin hebt, maar 4u per dag op een trein zitten toch ook niet lijkt me. Ik weet dat de overheid een aantrekkelijke werkgever is, maar ik vind dat nu toch extreem om per se die job te willen.

Mja, hier waren het de fameuze Desiro's, volgepakt + overstap. Dus voor mij was een treinrit niet efficiënter dan met de wagen, wat de beslissing ook heeft beïnvloed. Ik heb een collega die van Oostende pendelde naar Brussel, IC op en daar werken. Die leek dat ok te vinden.

Ja, ok, maar dat is altijd toch een complex verhaal vind ik. Verhuizen is niet gemakkelijk als je een gezin hebt, maar 4u per dag op een trein zitten toch ook niet lijkt me. Ik weet dat de overheid een aantrekkelijke werkgever is, maar ik vind dat nu toch extreem om per se die job te willen.

Ja, het is "extreem".

Nog met een oudere collega gepraat die ergens in de jaren '90 was afgestudeerd. Had een job gekregen bij de overheid in Brussel maar was al getrouwd met twee kinderen. Woont côté Hoei.

Rechtstreeks trein naar Brussel is dat 1u40min. (nog het geluk dat het een rechtstreekse trein was voor hem.)
Die heeft dat zeker 15 jaar aan een stuk gedaan. Iedere werkdag in een pré-telewerk periode. In een tijdperk waar je nog werkte op een desktop :p.

Stel je voor: 15 jaar aan een stuk 2 keer 1u40min trein in een tijdperk zonder smartphones. Ik herinner mij dat die zo'n mobiele DVD-spelertje en mobiele tv'tje met radio-antenne had voor zijn treinritten. Kerel kende alles van Franse cinema :p.

Ja, het is "extreem".

Nog met een oudere collega gepraat die ergens in de jaren '90 was afgestudeerd. Had een job gekregen bij de overheid in Brussel maar was al getrouwd met twee kinderen. Woont côté Hoei.

Rechtstreeks trein naar Brussel is dat 1u40min. (nog het geluk dat het een rechtstreekse trein was voor hem.)
Die heeft dat zeker 15 jaar aan een stuk gedaan. Iedere werkdag in een pré-telewerk periode. In een tijdperk waar je nog werkte op een desktop :p.

Stel je voor: 15 jaar aan een stuk 2 keer 1u40min trein in een tijdperk zonder smartphones. Ik herinner mij dat die zo'n mobiele DVD-spelertje en mobiele tv'tje met radio-antenne had voor zijn treinritten. Kerel kende alles van Franse cinema :p.
Goh er was ooit een tijd, toen de dieren nog spraken, dat er mannen vanuit Zuid-Limburg in het Luikse gingen werken. Vertrokken te voet op zondagavond en waren pas terug thuis zaterdag voormiddag, wat nu ook is bij sommige vrachtwagenchauffeurs.

Dus de reistijd woon-werk is dan relatief imo en zeer context bepaald. Voor sommige kan die 3h reistijd juist ervoor zorgen dat ze kunnen deconnecteren van hun werk, voor andere is elke seconde reistijd er 1 teveel, door geregeld met kinderen enz...

Vroeger een reistijd gehad van 1 uur, maar ik deed stage in leefgroep met puberende jongens met autisme. Dat uur was echt wel nodig om af te kicken van de werkdag.

Nu een half uur, maar met de fiets. Help ook om het kopke leger te maken tegen dat ik thuis ben.

Goh er was ooit een tijd, toen de dieren nog spraken, dat er mannen vanuit Zuid-Limburg in het Luikse gingen werken. Vertrokken te voet op zondagavond en waren pas terug thuis zaterdag voormiddag, wat nu ook is bij sommige vrachtwagenchauffeurs.
Was dat ook de tijd niet dat het voor de arme Vlamingen dat was of verhongeren?
Dus de reistijd woon-werk is dan relatief imo en zeer context bepaald. Voor sommige kan die 3h reistijd juist ervoor zorgen dat ze kunnen deconnecteren van hun werk, voor andere is elke seconde reistijd er 1 teveel, door geregeld met kinderen enz...

Vroeger een reistijd gehad van 1 uur, maar ik deed stage in leefgroep met puberende jongens met autisme. Dat uur was echt wel nodig om af te kicken van de werkdag.

Nu een half uur, maar met de fiets. Help ook om het kopke leger te maken tegen dat ik thuis ben.
Goh deconnecteren, misschien maar de frustratie van uren op een trein of in de wagen zitten lijkt me ook wel een factor.

Familie is hier 2 jaar op pensioen en heeft telefoon van zijn werk over genomen, een iPhone met een triljoen beveiligingen op - bij overname wissen ze die dan. Allemaal goed en wel, tot vandaag - nu staat alles terug op het, ondertussen onbestaande, account van werkgever.

Overheid zijn prutsers. IT ers zijn prutsers, combineer beiden en je bent rijp om te gaan moorden, er werkt dus niets meer op die telefoon en resetten etc. werkt ook niet.

Volkomen waardeloos - kwestie van tijd alvorens dat grote problemen veroorzaakt want je kan geen apps meer installeren of updaten.

Hoog tijd om de doodstraf terug in te voeren, en hoe pijnlijker hoe beter

al die verhalen van werken in "brussel" hier... toch blij uiteindelijk dat ik niet op die gesprekken ben geweest.

en dan komt Crevits vandaag ook nog es op de proppen dat ze terug minimaal de helft van de werktijd op kantoor wenst voor ambtenaren.
dus @peppe, dat worden 3 dagen ipv 2 dagen terug naar Brussel pendelen. enjoy!

op mijn werk is het soms wel es iets, maar voorlopig verkies ik dat all the way boven minstens 3 dagen per week naar Brussel pendelen hoor

al die verhalen van werken in "brussel" hier... toch blij uiteindelijk dat ik niet op die gesprekken ben geweest.

en dan komt Crevits vandaag ook nog es op de proppen dat ze terug minimaal de helft van de werktijd op kantoor wenst voor ambtenaren.
dus @peppe, dat worden 3 dagen ipv 2 dagen terug naar Brussel pendelen. enjoy!

op mijn werk is het soms wel es iets, maar voorlopig verkies ik dat all the way boven minstens 3 dagen per week naar Brussel pendelen hoor

Volgens mij werkt Pepe voor de federale overheid en gaat Crevits dit invoeren voor ambtenaren van de Vlaamse overheid

Ik wil ze het bij de federale eens zien invoeren.
Sinds corona is men daar bezig geweest om diensten samen te voegen, gehuurde gebouwen en verdiepingen niet te verlengen wegens besparingen dus op veel plaatsen zijn nu gewoon te weinig bureau's moest iedereen terug naar kantoor gaan.. lange termijn visie is onbestaande.

De reden achter die beslissing is hoogst waarschijnlijk ook omdat er een groot aandeel thuis hun voeten aan vegen en dat zien als dagen verlof.
Typisch overheid om dan iedereen te "straffen" ipv die personen die profiteren

Terug
Bovenaan