Onnozele/kleine vraagjes: Werk & Studie editie

Ons BE filiaal sluit in maart. We hebben een brief gekregen, ondertekend door de CEO, dat we een mooi bedrag krijgen op het einde (ontslagvergoeding met nog wat extra). Voorwaarde is dat we niet voor minder dan 5% afwezig zijn door ziekte etc.

Mag een WG dit doen? Ik begrijp de gedachte wel, maar kwam nu zo in me op omdat ik een blessure heb opgelopen en met wat tegenslag zat ik met een breuk 6m thuis.

Bedenk met net ook dat een collega een maand thuis zit, die heeft dan al geen recht op het volledige bedrag?

Het is natuurlijk het een of het ander he 😁
Welja, daarom ik snap het wel. Vraag me gewoon af of de werkgever een document mag maken en dan zeggen: ik ga je zoveel geven als je mijn voorwaarden nakomt. Puur een onnozele vraag :smile:

Andere collega (nog een andere), krijgt bv een veel lager bedrag en dat is gebaseerd op niks behalve dat de cijfers nu nog roder zijn.

Wat is eigenlijk de impact van wettelijke verlofdagen te laten uitbetalen?
Hoeveel ’verlies’ je daar op? Moet je dan ook deel vakantiegeld terug geven, ale dit zal dan wel in de belastingsaangifte gedaan worden veronderstel ik.
Maar is er ergens een grosse modo berekening hiervoor?

Hoeveel ’verlies’ je daar op? Moet je dan ook deel vakantiegeld terug geven, ale dit zal dan wel in de belastingsaangifte gedaan worden veronderstel ik.
Arbeider of bediende?

Ons BE filiaal sluit in maart. We hebben een brief gekregen, ondertekend door de CEO, dat we een mooi bedrag krijgen op het einde (ontslagvergoeding met nog wat extra). Voorwaarde is dat we niet voor minder dan 5% afwezig zijn door ziekte etc.

Mag een WG dit doen? Ik begrijp de gedachte wel, maar kwam nu zo in me op omdat ik een blessure heb opgelopen en met wat tegenslag zat ik met een breuk 6m thuis.

Bedenk met net ook dat een collega een maand thuis zit, die heeft dan al geen recht op het volledige bedrag?
Staat het zo op papier? Dan heb je net recht als je meer afwezig bent 😎

Vinden jullie dat er steeds een vergoeding moet zijn als arbeider als je buiten je uren werkt?
Mijn contract is arbeider maar ik werk/doe nog uren als ik thuis ben en in het weekend, gezamelijk zo'n extra 5uur waarbij ik dan mijn eigen privé telefoon en abbo voor gebruik. Kan ik hier iets afdwingen of is het eerder mierenneukerij?

Ik las dat voor PC 149.01 je in aanmerking kan komen voor dienstjarenpremies.

Worden deze automatisch uitbetaald of moet ik deze zelf aanvragen?

Vinden jullie dat er steeds een vergoeding moet zijn als arbeider als je buiten je uren werkt?
Mijn contract is arbeider maar ik werk/doe nog uren als ik thuis ben en in het weekend, gezamelijk zo'n extra 5uur waarbij ik dan mijn eigen privé telefoon en abbo voor gebruik. Kan ik hier iets afdwingen of is het eerder mierenneukerij?
in de veronderstelling dat die uren betaald worden, moet je natuurlijk ook:
- OF het materiaal krijgen (dus telefoonabo, gsm, ...)
- OF er een vergoeding voor krijgen die je overeenkomt (of bij CAO vast ligt)
- OF kan je het weigeren te doen

Dus je kan het zeker afdwingen.

Ik las dat voor PC 149.01 je in aanmerking kan komen voor dienstjarenpremies.

Worden deze automatisch uitbetaald of moet ik deze zelf aanvragen?
Het is niet mijn sector, maar als ik het even opzoek, zijn de barema's die je hier vindt, al inclusief de ancienniteitstoelage (= de max 1% premie die jij dienstjarenpremie noemt):

Vraagje voor iemand die ik ken: zelfstandig medewerker voor een eenmanszaak in hoofdberoep, zijn dat dezelfde rechten en plichten als een eenmanszaak in hoofdberoep?

De zoon zou willen meewerken in de zaak. Blijkbaar zou dat beter zijn dan gewoon inschrijven als werknemer?

Bediende pc200
@JPV mag ik zo vrij zijn u even te taggen aangezien je toch de vraag stelde van welk statuut?

@JPV mag ik zo vrij zijn u even te taggen aangezien je toch de vraag stelde van welk statuut?
tuurlijk, gewoon niet gezien.

In theorie kan de werkgever indien een bediende zijn verlof niet neemt, het vakantiegeld inhouden/terugeisen. In de praktijk moet je echter al een enorme asshole zijn als je dat zou doen (en je moet als werkgever je personeel dan al aangetekend waarschuwend dat ze hun verlof op moeten nemen).

In de praktijk zal je het dus wel krijgen en zal je ongeveer de helft netto overhouden. Reken op zo'n 2% netto van je maandloon per dag dat je je vakantiegeld laat uitbetalen.

Mijn vriendin is zelfstandige in een medische praktijk maar haar agenda is momenteel vrij leeg. Ze zou bepaalde dagen voorlopig kunnen vrijhouden om elders te werken (in andere sector evt). Weet iemand wat voor ander werk ze zou kunnen doen als zelfstandige? Ze staat voor "alles" (inb4 grappige opmerking) open en wil gewoon niet thuis zitten.

Ze heeft een diploma hoger onderwijs (bachelor, paramedisch).

Mijn vriendin is zelfstandige in een medische praktijk maar haar agenda is momenteel vrij leeg. Ze zou bepaalde dagen voorlopig kunnen vrijhouden om elders te werken (in andere sector evt). Weet iemand wat voor ander werk ze zou kunnen doen als zelfstandige? Ze staat voor "alles" (inb4 grappige opmerking) open en wil gewoon niet thuis zitten.

Ze heeft een diploma hoger onderwijs (bachelor, paramedisch).
Vermoedelijk dus administratie etc dat ze doet?

Dan zou ik denken dus exact dat, Google maar eens op "administratieve hulp", en dan zal je zien dat dat toch een redelijk grote markt is!
Er zijn veel kleine zelfstandigen (dikwijls eenmansvennootschappen) die een hekel hebben aan administratie, en die veel meer kunnen verdienen door een deel van die administratie door iemand anders te laten doen, dan wat die hulp kost (zoals mezelf).

En gezien de paramedische achtergrond mogelijks bij andere artsenpraktijken eens polsen? Weet wel niet of dat een grote markt is.

Ik heb diverse jobaanbiedingen in zowel NL en België. In NL zou mijn nettoloon een stuk (als in 500 tot 1000 meer netto) hoger liggen. Zit hier een addertje onder het gras qua belastingen of pensioen?

Hoe zet je best een klein bescheiden individueel projectje op je CV?
Ik heb sinds recentelijk wat liggen experimenteren met een print on demand shop op een marketplace. Vrij bescheiden, want tot nu maar een 20-tal sales gehad. Maar het lijkt mij misschien wel nog iet interessant om dit op mijn CV te zetten als individueel side business project.

Terug
Bovenaan