Onnozele/kleine vraagjes: Werk & Studie editie

ontslagvergoedingen.
Wie betaalt dat feitelijk?

Wij hebben nu toch al redelijk wat arbeiders (PC 200 en 140) ontslagen de laatste jaren, nog nooit een ontslagvergoeding betaald hoor.

Of is dat een speciaal orgaan die dit uitbetaald, zoals weerverlet en eindejaarspremie's? (ik weet dat zij dit krijgen, maar niet via ons)
PC200 wordt eindejaarspremie door de werkgever gewoon betaald.
De paritaire comité's voor de arbeiders is een beetje een kluwen, ken alleen dat van de elektriciens (149.01), daar is het Volta die de eindejaarspremie uitbetaalt.

Maar je vraagt achter ontslagvergoeding, een beetje alsof elke ontslagen werknemer dat krijgt, dit is dus zeer zeker niet het geval hé, ik zou zeggen een heel groot deel krijgt dit niet.

Per definitie wanneer je ontslagen wordt of ontslag neemt, moet je nog een opzegperiode blijven werken.
Zodat ofwel de werkgever tijd heeft om iemand anders te vinden (en/of de vetrekkende werknemer dossiers kan overdragen etc), ofwel wanneer de werknemer ontslagen wordt, deze de tijd heeft om ander werk te zoeken (gebruik makend van zijn sollicitatiedagen).

Een ontslagvergoeding wordt enkel uitgekeerd wanneer de werkgever een werknemer ontslaat, en hij wenst dat deze per onmiddelijk stopt met werken. Bijvoorbeeld wat bang dat de sfeer gaat verziekt worden, slecht werk afgeleverd gaat worden of gewoon niet met een ongemotiveerde werknemer wenst opgescheept te zitten.

In dat geval is de werkgever verplicht van een ontslagvergoeding uit te betalen ten bedrage van het loon dat gedurende de volledige opzegperiode uitbetaald had moeten worden.

Er zijn natuurlijk wat afwijkingen mogelijk, ontslag in onderling overleg, bijvoorbeeld de werknemer heeft al ander werk gevonden en wil er onmiddelijk starten, dan kan hij vrijwillig afzien van de opzegperiode zonder uitbetaling van ontslagvergoeding.

Ook kan de werkgever de ontslagene "vrijstellen van prestaties", dan blijft de arbeidsovereenkomst actief tijdens de opzegperiode zonder dat de werknemer moet komen werken, en loopt ook het loon gewoon door, betaald op de normale betaaldag.

Let wel, wanneer de werknemer onstalg neemt kan hij niet eisen van de werkgever dat hij onmiddelijk mag stoppen, net zomin dat de werkgever kan eisen dat je die "vrijstelling van prestaties" aanvaardt...

Beide partijen moeten akkoord zijn!

Enkel bij failissement wordt er meestal een ontslagvergoeding betaald door een externe partij, dat is dan het Fonds Sluiting Ondernemingen, omdat de curator je meestal onmiddelijk ontslaat, maar je ontslagvergoeding niet zal betalen.

Te vaag om te antwoorden. Gezien WSS overheid hangt dit af van je statuut en zou het wel eens kunnen zijn dat dit eenzijdig aangepast kan worden, maar zoals gezegd: heel vaag
Heb inderdaad bevestiging gekregen dat er geen opting out mogelijk is.
Heel zuur. Ik krijg de boodschap: Proficiat Mr Cipo, je behoort nu tot een bepaald kader waar wel een aantal voordelen bijhoren, maar jij bent net de uitzondering en eigenlijk komt het er nu op neer dat je 1/3de minder verlof krijgt dan je de voorbije 10 jaar steeds gekregen hebt.

Vraagje ivm ouderschapsverlof.

Momenteel werk ik al aan 90%, waarbij ik vrijdag namiddag thuis ben. Dit staat ook zo in mijn arbeidsovereenkomst.
Nu zou ik graag vrijdag volledig thuis zijn. Kan dit gewoon met ouderschapsverlof van 1/10? (na akkoord naturlijk, ik weet dat het een gunst is van de WG)

Momenteel werk ik al aan 90%, waarbij ik vrijdag namiddag thuis ben. Dit staat ook zo in mijn arbeidsovereenkomst.
Nu zou ik graag vrijdag volledig thuis zijn. Kan dit gewoon met ouderschapsverlof van 1/10? (na akkoord naturlijk, ik weet dat het een gunst is van de WG)
Je moet voltijds werken om deeltijds ouderschapsverlof te kunnen nemen. Oplossing is waarschijnlijk om eerst je werkgever te vragen om je zo mogelijk voltijds in te schakelen en onmiddellijk daarna 1/5 ouderschapsverlof aan te vragen. @JPV?

Je moet voltijds werken om deeltijds ouderschapsverlof te kunnen nemen. Oplossing is waarschijnlijk om eerst je werkgever te vragen om je zo mogelijk voltijds in te schakelen en onmiddellijk daarna 1/5 ouderschapsverlof aan te vragen. @JPV?
Daar had ik inderdaad compleet overgelezen op de site van de RVA... Bedankt!

Iemand aanbevelingen qua applicaties voor het opmaken van uurroosters?

Momenteel gebruiken wij een simpele Excel maar begint toch moeilijk te worden met het stijgen van aantal werknemers + meerdere afdelingen. + Ook visueel verwarrend

Iemand aanbevelingen qua applicaties voor het opmaken van uurroosters?

Momenteel gebruiken wij een simpele Excel maar begint toch moeilijk te worden met het stijgen van aantal werknemers + meerdere afdelingen. + Ook visueel verwarrend
Kwam onlangs dit tegen

Doorgestuurd naar collega die de planning voor ons team maakt om eens te bekijken. Wij zitten ook met een immense en onoverzichtelijke Excel. Lijkt me wel te doen wat wij nodig hebben, maar voorlopig nog geen reactie gekregen.

Zelf totaal geen ervaring met maken van planning, dus kan niet vergelijken ofzo.

Kwam onlangs dit tegen

Doorgestuurd naar collega die de planning voor ons team maakt om eens te bekijken. Wij zitten ook met een immense en onoverzichtelijke Excel. Lijkt me wel te doen wat wij nodig hebben, maar voorlopig nog geen reactie gekregen.

Zelf totaal geen ervaring met maken van planning, dus kan niet vergelijken ofzo.

Wij hebben onze planning in shifts zitten.
Op zich werkt dat wel goed. Je kan daar zelf verschillende aanvragen in steken die dan na goedkeuring door een beheerder in de planning komen.
Ook kunnen mensen onderling shifts wisselen. Na goedkeuring van de 2de worden die dan geswitched.
En wat iedereen bij ons heel handig vindt, is dat je die makkelijk op gsm kan raadplegen. Gemakkelijk als je zondagavond niet meer weet of je maandag al dan niet de vroege hebt.

Qua maken planning zitten daar geen hulpmiddelen in en is dat wel wat werk op vlak van input voor een groot team. Maar eens ze er in zit, is het wel een handige tool.

een van mijn kameraden had ontslag genomen terwijl zijn fietslease nog liep..
Had via HR gevraagd hoe hij dat kon afsluiten..
2 opties volgens de mensen van de leasing:
overname fiets: €1500 excl
Fiets teruggeven: €450 excl.

Hij zet die fiets te koop, krijgt der €1600 voor.. cava €200 verlies tgo de €1800 incl die hij moet betalen.

Nu komt de facuur van de firma: €1900 excl dus €2350 incl.. dus hij doet €750 verlies, en was een pak goedkoper geweest met hem terug te geven.
"foutje van de leasing"

Moet hij die kost dan maar slikken?

een van mijn kameraden had ontslag genomen terwijl zijn fietslease nog liep..
Had via HR gevraagd hoe hij dat kon afsluiten..
2 opties volgens de mensen van de leasing:
overname fiets: €1500 excl
Fiets teruggeven: €450 excl.

Hij zet die fiets te koop, krijgt der €1600 voor.. cava €200 verlies tgo de €1800 incl die hij moet betalen.

Nu komt de facuur van de firma: €1900 excl dus €2350 incl.. dus hij doet €750 verlies, en was een pak goedkoper geweest met hem terug te geven.
"foutje van de leasing"

Moet hij die kost dan maar slikken?
Als het inderdaad duidelijk gecommuniceerd is dat het 1800 was en je kan dat aantonen zou ik dat alvast niet betalen. Zeker in een situatie waarin die foute informatie zoals hier wel degelijk centraal was in de genomen beslissing.

Mijn werkgever overweegt de werklocatie te verhuizen met zo'n 60km.
Ikzelf zie dat logischerwijs niet zitten aangezien ik momenteel op 10km van mijn werk woon. Wat zijn mijn rechten als het zo ver zou komen?
Heb online wel wat opgezocht, maar is me niet 100% duidelijk. Mocht dat er toe doen, ik heb mobiliteitsbudget als deel van mijn verloning.

Terug
Bovenaan