Onnozele/kleine vraagjes: Werk & Studie editie

Ik zit in mijn opzegtermijn en die eindigt op vrijdag 30 mei. Die dag staat standaard ingeboekt als een verlofdag en niemand werkt hier dan.
Ik zou zelf ook woensdag 28 mei nog vakantie nemen. Voor het inleveren van mijn bedrijfswagen stelt men nu voor dit op dinsdag te doen, maar eigenlijk loopt mijn opzegtermijn tot vrijdag. Kan ik eisen deze pas op vrijdag in te leveren? Indien niet, bepaalde compensaties?

Ik zit in mijn opzegtermijn en die eindigt op vrijdag 30 mei. Die dag staat standaard ingeboekt als een verlofdag en niemand werkt hier dan.
Ik zou zelf ook woensdag 28 mei nog vakantie nemen. Voor het inleveren van mijn bedrijfswagen stelt men nu voor dit op dinsdag te doen, maar eigenlijk loopt mijn opzegtermijn tot vrijdag. Kan ik eisen deze pas op vrijdag in te leveren? Indien niet, bepaalde compensaties?
Je hebt in principe het recht om je bedrijfswagen te blijven gebruiken tot het einde van je opzegtermijn, aangezien dit een loonvoordeel is[](https://www.jobat.be/nl/art/wat-met-je-bedrijfswagen-na-ontslag "1"). Als je werkgever eist dat je de wagen eerder inlevert, kan dat worden gezien als een eenzijdige wijziging van een essentieel bestanddeel van je arbeidsovereenkomst[](https://www.jobat.be/nl/art/wat-met-je-bedrijfswagen-na-ontslag "1"). Dit zou mogelijk aanleiding kunnen geven tot een claim voor een verbrekingsvergoeding[](https://www.jobat.be/nl/art/wat-met-je-bedrijfswagen-na-ontslag "1").

Van Chatgpt

@Willy_Sommers_fan_account

Je hebt in principe het recht om je bedrijfswagen te blijven gebruiken tot het einde van je opzegtermijn, aangezien dit een loonvoordeel is[](https://www.jobat.be/nl/art/wat-met-je-bedrijfswagen-na-ontslag "1"). Als je werkgever eist dat je de wagen eerder inlevert, kan dat worden gezien als een eenzijdige wijziging van een essentieel bestanddeel van je arbeidsovereenkomst[](https://www.jobat.be/nl/art/wat-met-je-bedrijfswagen-na-ontslag "1"). Dit zou mogelijk aanleiding kunnen geven tot een claim voor een verbrekingsvergoeding[](https://www.jobat.be/nl/art/wat-met-je-bedrijfswagen-na-ontslag "1").

Van Chatgpt
De opzegtermijn eindigt op zondag (tenzij anders overeengekomen). Dus tot en met zondag kan die in theorie gebruikt worden.

De dinsdag kan een werkgever sowieso niet eisen, woensdag zou wel een eis kunnen zijn (de laatste werkdag voor de feestdag/het collectief verlof). Maar de werknemer kan ook zeggen dat hij niet verantwoordelijk is voor het feit dat er op zondag niemand aanwezig is en dan maar de maandagochtend héél vroeg de wagen aflevert. De schade bij een eventueel ongeval op maandagochtend is dan wel buitencontractueel en dus volledig te vergoeden.

Ik zou dan ook ofwel:
- de auto zo laat als mogelijk volgens de wens van de werkgever, dus woensdag, afgeven (tenzij woensdag voor jou zelf niet kan)
- nu een mail sturen aan de werkgever dat je de auto op zondag wenst af te leveren, omdat de zondag nog bij je opzegtermijn hoort. Bij gebrek aan persoon aan wie de auto afgegeven kan worden, zal deze ofwel zondag op een parking naar keuze van de werkgever afgezet worden met foto's (en de sleutels maandag overhandigd) ofwel de maandagochtend afgeleverd worden tegen ontvangstbewijs en controle. Werkgever kiest.
- Wil hij dit niet, dan moet je overeenkomen dat de werkgever op dinsdag/woensdag na dagtaak de arbeidsovereenkomst verbreekt en je loon voor de resterende dagen + vergoeding voor de VAA voor de auto geeft.

Je kan dus koppig doen en zeggen dat je de auto niet wil afgeven voor zondag. Het zal echter wel allemaal wat lastiger zijn qua overeenkomst.

Weet iemand sites waar je zo kleine werkjes kan op zetten waar anderen dan op kunnen reageren, heb daar eens van gehoord.
Bedoel dan vooral werkjes aan en rond het huis zoals in de tuin werken etc

Ik zit bij de interim voor mijn job, na x aantal dagen komen we in aanmerking voor tijdelijk contract.

Echter telt de interim vanaf december ipv september. Wellicht omdat er een wissel van master is geweest (start People-> randstad).

Ik zit dus reeël al over 180 dagen maar hun beweren 90. Vakbond doet niks (groene).
Wat kan ik nog doen?

Bestaat er ergens een tool om een vergoeding voor een zelfstandige om te zetten naar een vergelijkbaar loon voor een werknemer?
Dus bv.: Wat is het equivalent van een zelfstandige die 10.000€ per maand factureert aan iemand die in loondienst werkt.

Bestaat er ergens een tool om een vergoeding voor een zelfstandige om te zetten naar een vergelijkbaar loon voor een werknemer?
Dus bv.: Wat is het equivalent van een zelfstandige die 10.000€ per maand factureert aan iemand die in loondienst werkt.
Dat kan je niet weten want je weet niet hoeveel daarvan winst is. Al zou je een tool kunnen maken die daar ook onderscheid in maakt. Maar dan nog, pak nu dat hij 10k factureert en met die 10k koopt de zelfstandige een klein kraantje bv dat hij dan weer kan aftrekken. Da's dan het tegenovergestelde van 10k zuiver als winst moeten inboeken.

Dat kan je niet weten want je weet niet hoeveel daarvan winst is. Al zou je een tool kunnen maken die daar ook onderscheid in maakt. Maar dan nog, pak nu dat hij 10k factureert en met die 10k koopt de zelfstandige een klein kraantje bv dat hij dan weer kan aftrekken. Da's dan het tegenovergestelde van 10k zuiver als winst moeten inboeken.
Het is voor iemand die de keuze krijgt om vast in dienst te komen bij een bedrijf of als zelfstandige kan factureren. Hij zou in loondienst een omgerekend loon van een zelfstandige krijgen.

Het is voor iemand die de keuze krijgt om vast in dienst te komen bij een bedrijf of als zelfstandige kan factureren. Hij zou in loondienst een omgerekend loon van een zelfstandige krijgen.
Maar wat is dan dat loon van de zelfstandige? Is het zijn omzet min de belastingen? Of is het zijn uitgekeerde loon plus de winst? Zo zijn er waarschijnlijk nog 100 verschillende berekeningen mogelijk.

Je zou ook nog met de kostprijs voor het bedrijf kunnen werken: als een zelfstandige x euro per dag kost, zijn er wel looncalculators waarbij je de jaarlijkse kost kan benaderen. Al moet je wel opletten voor eventuele verborgen kosten die je bij een werknemer hebt, en bij een zelfstandige niet. Daar kan je mogelijk wel wat mee gaan benaderen, maar normaal heeft de zelfstandige wel een hoger tarief omdat ie op elk moment op straat gezet kan worden.

Vraagje: Iemand verandert naar een functie met meer verantwoordelijkheid en loon om dan na een jaar te besluiten om terug te keren naar de oorspronkelijke functie. Wat gebeurt er dan met het loon?

Ik dacht altijd dat de opleiding makelaardij een 3-jarige bachelor-opleiding was, maar op Syntra vind ik 1-jarige opleidingen terug?
Waar zit het verschil juist? Is er ook een verschil tussen een zelfstandig makelaar (werkend voor een kantoor) en in loondienst bij een kantoor?

Ik dacht altijd dat de opleiding makelaardij een 3-jarige bachelor-opleiding was, maar op Syntra vind ik 1-jarige opleidingen terug?
Waar zit het verschil juist? Is er ook een verschil tussen een zelfstandig makelaar (werkend voor een kantoor) en in loondienst bij een kantoor?
Je kan via Syntra de opleiding doen om vervolgens je BIV-nummer te halen, je zal dan wel nog je stage moeten doen. Dat wilt zeggen een zeer laag basisloon. Verder als zelfstandig makelaar zal je vooral van je commissies afhangen, in loondienst krijg je een bediendenloon maar fameus wat overbevolking in die sector dus reken niet op de gigantische lonen.

Ik deed een jaar of 12 geleden een opleiding vastgoedexpert via Syntra, soms hadden we tegelijkertijd les met de mensen van vastgoedmakelaar. Waren telkens klassen van een student of 100. Ook de richting financiën/verzekeringen heeft op de hogeschool tegenwoordig de afstudeerrichting vastgoedmakelaardij, is veruit de meest gekozen afstudeerrichting, velen daarvan switchen na enkele jaren wel doordat er zeer fel geconcurreerd wordt tussen vastgoedmakelaars en het daar zeer moeilijk is om deftig je boterham te verdienen. De glamourverhalen van op TV zijn net dat, de glamourverhalen.

Hoorde vorig weekend, dat je werkgever verplicht is om steunzolen te voorzien als je die nodig hebt.

Met dat ik constant staand werk, bestel ik direct 2 paar steunzolen via de dokter. 1 paar voor het werk en 1 voor privé. Anders verslijt ik een paar in minder dan een jaar.

Dus klopt dit, dat ik dat ene paar voor het werk, kosteloos kan krijgen door mijn werkgever?

Je kan via Syntra de opleiding doen om vervolgens je BIV-nummer te halen, je zal dan wel nog je stage moeten doen. Dat wilt zeggen een zeer laag basisloon. Verder als zelfstandig makelaar zal je vooral van je commissies afhangen, in loondienst krijg je een bediendenloon maar fameus wat overbevolking in die sector dus reken niet op de gigantische lonen.

Ik deed een jaar of 12 geleden een opleiding vastgoedexpert via Syntra, soms hadden we tegelijkertijd les met de mensen van vastgoedmakelaar. Waren telkens klassen van een student of 100. Ook de richting financiën/verzekeringen heeft op de hogeschool tegenwoordig de afstudeerrichting vastgoedmakelaardij, is veruit de meest gekozen afstudeerrichting, velen daarvan switchen na enkele jaren wel doordat er zeer fel geconcurreerd wordt tussen vastgoedmakelaars en het daar zeer moeilijk is om deftig je boterham te verdienen. De glamourverhalen van op TV zijn net dat, de glamourverhalen.
Deze stage moet je altijd doen ongeacht je diploma (bachelor, master, Syntra) indien je aan de slag wil als makelaar/syndicus. Als bediende vastgoedconsulent/gebouwenbeheerder is de stage niet vereist.

Ik volg deze opleiding nu zelf ook. Volgens docenten, die ook nog makelaar zijn, is de job meer dan 70% administratie en dus niet zoals de glamourverhalen à la huizenjagers.

Je kan nu trouwens vanuit zo goed als elke afstudeerrichting van de PBa Bedrijfsmanagement kiezen voor een traject vastgoed (denk dat dit enkel niet zo is bij supply chain management en accountancy-fiscaliteit).

Is het mogelijk om een bedrijfswagen in te leveren in het kader van het mobiliteitsbudget, ook als het leasecontract nog niet is afgelopen? Op het werk hebben ze mij verteld dat je jaarlijks je keuze voor de besteding van het mobiliteitsbudget kan laten herzien. Toch lijkt het mij sterk dat dit ook kan voor een bedrijfswagen in pijler 1 waarvan de lease nog loopt :thinking:.

Is het mogelijk om een bedrijfswagen in te leveren in het kader van het mobiliteitsbudget, ook als het leasecontract nog niet is afgelopen? Op het werk hebben ze mij verteld dat je jaarlijks je keuze voor de besteding van het mobiliteitsbudget kan laten herzien. Toch lijkt het mij sterk dat dit ook kan voor een bedrijfswagen in pijler 1 waarvan de lease nog loopt :thinking:.
Normaal gezien niet. Lease uitdoen. Tenzij ze geld teveel hebben en je auto willen blijven betalen terwijl die gepakeerd staat op een paekong ergens.

ik zie soms bij vacatures staan: 39 uur per week (12 adv dagen).

hoe komt dit, ik heb ook 39 uur per week (6 adv dagen).

ik dacht altijd: 40 uur per week is 12 adv dagen, 39 uur per week is 6 adv dagen. of is dit ook weer werkgerelateerd en kunnen werkgevers daar in kiezen?

ik zie soms bij vacatures staan: 39 uur per week (12 adv dagen).

hoe komt dit, ik heb ook 39 uur per week (6 adv dagen).

ik dacht altijd: 40 uur per week is 12 adv dagen, 39 uur per week is 6 adv dagen. of is dit ook weer werkgerelateerd en kunnen werkgevers daar in kiezen?
Nee, jij gaat er vanuit dat élke job standaard berekend wordt op basis van 38 uur per week.

Er zijn echter sectoren waarbij men ooit onderhandeld heeft dat 37 (bewaking) of 36,5 (schoonmaak) of zelfs 35 uur (bank, warenhuizen, ...) de normale werktijd van een voltijdse werknemer is. In die sectoren werk je dus bvb 2 uur per week teveel als je 39 uur werkt terwijl een voltijdse job daar 37 uur is. Dit kan op sectorniveau, maar ook op bedrijfsniveau (da's wel zeldzamer).

Je mag ongeveer rekenen dat een half uur teveel werken per week gelijk staat met 3 dagen ADV. Daarom dat iemand met 39 uur per week dus 12 ADV-dagen kan hebben als hij eigenlijk normaal 37 uur per week moet werken (watbvb het geval is bij de bewaking).

Zo werk ik bvb 40 uur, terwijl op mijn werk een normale arbeidsweek 34,25 uur is. Daardoor heb ik véél ADV dagen.

Terug
Bovenaan