Vakantie of uitstapjes tijdens uitkering

Het is heel simpel, de profiteurs moeten eruit, iedereen kan iets meemaken zoals ongeluk, blessure etc... Maar iedereen kent ook wel voorbeelden uit de omgeving van mensen die in de week hun bed niet uitkunnen wegens vannalles, maar in't weekend wel ganse nachten op de dansvloer staan, terwijl ze ziekteuitkering trekken.
Voor mij mag hier meer controle op komen, ik ben nauwelijks ziek maar heb ook al eens een knieoperatie moeten ondergaan met de nodige maanden revalidatie. Kreeg al meteen controle arts over de vloer en een hoop papierwerk voor de mutuatliteit alsook uitnodigingen voor terugaantwerk traject. Ik vraag mij af hoe die jarenlangdurige "zieken" daar mee wegkomen.

Het is heel simpel, de profiteurs moeten eruit, iedereen kan iets meemaken zoals ongeluk, blessure etc... Maar iedereen kent ook wel voorbeelden uit de omgeving van mensen die in de week hun bed niet uitkunnen wegens vannalles, maar in't weekend wel ganse nachten op de dansvloer staan, terwijl ze ziekteuitkering trekken.
Voor mij mag hier meer controle op komen, ik ben nauwelijks ziek maar heb ook al eens een knieoperatie moeten ondergaan met de nodige maanden revalidatie. Kreeg al meteen controle arts over de vloer en een hoop papierwerk voor de mutuatliteit alsook uitnodigingen voor terugaantwerk traject. Ik vraag mij af hoe die jarenlangdurige "zieken" daar mee wegkomen.
Ook als het opvoeren van controles duurder zou zijn dan "profiteurs" uit te betalen?

Helemaal akkoord hé dat men degene die fraude plegen moeten aanpakken. Maar je gaat er niet minder belastingen door betalen.

Ook als het opvoeren van controles duurder zou zijn dan "profiteurs" uit te betalen?

Helemaal akkoord hé dat men degene die fraude plegen moeten aanpakken. Maar je gaat er niet minder belastingen door betalen.
Daar wringt allicht het schoentje, controles zullen duurder uitkomen dan de fraudeurs uit te betalen helaas.

Neen, dan is het antwoord neen.

Mensen zijn geen profiteurs,

Als dat de premisse is, dan ga je nog veel teleurstellingen tegemoet in uw leven.
Stop dan ook maar met contracten en wetgeving.

moeten niet op hun blote knieën vallen omdat ze geld ontvangen.

Niemand vraagt dat ook.

Ze zitten in een situatie waardoor ze bepaalde rechten hebben geopend en zolang ze voldoen aan de voorwaarden moeten ze toegang krijgen tot dat recht.

Voldoen ze niet meer aan de voorwaarden valt hun recht.

Ja, en die voorwaarden moeten strenger. Veel strenger. En die moeten gecontroleerd worden.

Ik ben vrij zeker van dat het opvoeren van controles wel financieel zou renderen.
Maar sommigen in het middenveld vinden zoiets niet ok.
En het huidig systeem waar degene die de controles moeten uitoveren, wat is hun incentief om "fraudeurs" op te pakken?

En in een wereld waar dit bestond:
...

Ik ben vrij zeker van dat het opvoeren van controles wel financieel zou renderen.
En het huidig systeem waar degene die de controles moeten uitoveren, wat is hun incentief om "fraudeurs" op te pakken?
ik denk ook wel dat meer controle financieel opbrengt, dat zie je aan de huidige controlecijfers in het algemeen.

Maar Belgen hebben een hekel aan controleurs, zeker als het over de fiscus gaat.

Als dat de premisse is, dan ga je nog veel teleurstellingen tegemoet in uw leven.
Niet echt veel teleurstellingen in mijn leven. Wel van overtuigd dat mensen in bepaalde omstandigheden, bepaalde gedragingen gaan stellen. En het veranderen van de omstandigheden meer opbrengt dan met het vingertje wijzen naar de persoon.
Niemand vraagt dat ook.
De publieke opinie zegt toch anders. Krijg je uitkering? Dan krijg je een gunst van een uitkering, dankbaar zijn en vooral niets doen waaruit blijkt dat je een fijne tijd hebt.

Krijg je een sociale woning, zijt dan dankbaar en zorg er vooral voor dat je geen auto voor je deur hebt staan waar iemand jaloers op zou kunnen zijn.
Ja, en die voorwaarden moeten strenger. Veel strenger. En die moeten gecontroleerd worden.
Mensen moeten ook de mogelijkheid hebben om een kwaliteitsvol leven te leiden. Voorwaarden die als een strop rond een hals zitten, gaat er niet voor zorgen dat ze een "beter" leven gaan krijgen.

Voor wie? Denk je dat wij dan minder belastingen gaan mogen betalen?
Als we iedereen op alles gaan controleren gaat er wel een draagvlak zijn. Maar we willen vooral dat er op uitkeringen worden gecontroleerd, maar hebben liever niet dat er gecontroleerd wordt op de overuren die we in het zwart krijgen uitbetaald.

En in een wereld waar dit bestond:
...
Dat laatste zal altijd bestaan tenzij je die mensen in een zwakke positie gaat versterken.

ik denk ook wel dat meer controle financieel opbrengt, dat zie je aan de huidige controlecijfers in het algemeen.

Maar Belgen hebben een hekel aan controleurs, zeker als het over de fiscus gaat.
Belgen hebben gewoon een hekel aan zich aan de regels houden. Velen hebben hun mond vol over misbruik, fraude en hoeveel de werkende mens wel niet moet afdragen maar men doet wel lustig mee met links of rechts eens wat te vergeten aangeven aan de belasting, wat misbruik maken van sociale steunmaatregelen en hopen andere zaken die onder misbruik of fraude vallen. Moest men wat minder tolerant zijn voor zo'n zaken en elkaar wat meer erop aanspreken, er zouden al heel wat minder problemen zijn. Maar zo te zien in het grote probleem de overheid die in de portefeuille zit, wanneer het de buurman is of de schoonbroer is ligt de mantel der liefde klaar om het te bedekken.

Het oordelen over een individu enkel en alleen door (vermeende) eigenschappen van de groep waartoe die behoort, is de definitie van discriminatie. Ik snap niet dat je dat hier wel oké kunt vinden, en bijvoorbeeld bij mensen met een kleur niet. Je hele vorige post kun je op die manier herschrijven, hè? 'Er zitten meer proportioneel meer migranten in de gevangenis. Kunnen we een algemeen oordeel vellen op basis van 1 facebookpost dat zijn mooie nieuwe spullen daarom gepikt zijn? Natuurlijk niet. Maar de kans is reëel dat het in zulke situaties regelmatig gaat om diefstal."

Voor de duidelijkheid: absoluut niet om die discussie hier te voeren (please don't), maar gewoon om te laten zien dat het pure discriminatie is om op die manier mensen te behandelen. En om de één of andere reden is dat oké als het gaat om langdurig zieke mensen, ik zou echt niet weten waarom.

Niet echt veel teleurstellingen in mijn leven. Wel van overtuigd dat mensen in bepaalde omstandigheden, bepaalde gedragingen gaan stellen. En het veranderen van de omstandigheden meer opbrengt dan met het vingertje wijzen naar de persoon.

Heel vage, wollige bewoordingen allemaal. Maar tussen de regels lees ik "meer begeleiding, minder repressie", terwijl we uiteraard exact het omgekeerde nodig hebben in onze nu al veel te softe maatschappij. Harde repressie, waar het nodig is. Profitariaat moet eruit.

De publieke opinie zegt toch anders. Krijg je uitkering? Dan krijg je een gunst van een uitkering, dankbaar zijn en vooral niets doen waaruit blijkt dat je een fijne tijd hebt.

Niemand moet op zijn blote knietjes zitten. Maar is een klein beetje dankbaarheid dan teveel gevraagd? Iedereen beschouwt thuiszitten op kosten van de maatschappij zodanig als vanzelfsprekend. Alleen maar de rechten kennen, maar nooit de plichten.

Ons team is gedecimeerd naar een stuk of 4 man. Welnu, de helft van ons team zit nu langdurig thuis:
  • De ene al een jaar met symptomen van burn-out. Ik bedoel: als je na een jaar nog altijd niet uitgerust bent en mentaal klaar om de draad terug op te pikken, wanneer ga je dan wél klaar zijn? Binnen 2 jaar? 5 jaar? En intussen maar blijven vervreemden van de werkvloer. Volledig uit uw werkritme geraken. Geen enkele prikkel meer krijgen. Je moet toch geen dokter of psycholoog zijn om te beseffen dat dat meer kwaad doet dan goed. Maar neen, laten we er nog wat extra eieren onder leggen.
  • De ander heeft iets fysisch aan zijn knie. Ons werk bestaat voor 95% uit bureauwerk waarbij de toestand van de knie niet uitmaakt. Ook thuiswerk is geen enkel probleem, mochten er problemen zijn om met de auto te rijden. Er stelt zich dus slechts een probleem voor 5% van de tijd, maar de persoon in kwestie zit op 100% ziekteverlof. :wtf: Zal ik anders de stapel rapporten doorsturen die hier asap de deur uit moeten maar waar ik de tijd niet voor kan vinden omdat ons team overbelast is?
Dat is nu toch allemaal niet meer normaal zeker? Jezus. Wat een pampermaatschappij.

Krijg je een sociale woning, zijt dan dankbaar en zorg er vooral voor dat je geen auto voor je deur hebt staan waar iemand jaloers op zou kunnen zijn.

Afhankelijk van welke auto je hier bedoelt; maar dat is nu toch (ook weer) de logica zelve? Wanneer je zit te bedelen naar iets essentieels als huisvesting dat je dan geen idiote aankopen doet zoals een dikke auto die al 20% van zijn waarde verloren heeft wanneer je de garage buiten rijdt.

Neen, moet allemaal kunnen volgens jou. #Lalaland.

Mensen moeten ook de mogelijkheid hebben om een kwaliteitsvol leven te leiden. Voorwaarden die als een strop rond een hals zitten, gaat er niet voor zorgen dat ze een "beter" leven gaan krijgen.

Kwaliteitsvol leven of een overlevingsuitkering? Daarvoor mag wat mij betreft dat zwart/wit-systeem op de schop à la "ziek" of "niet-ziek". Neen, in de categorie "ziek" zou ik een duidelijk onderscheid willen maken:
  • Lijdt je aan een ongeneeslijke ziekte of heb je kanker? Dan mag de ziekte-uitkering voor mij zelfs fors opgetrokken worden. Volledige ontzorging. Focus op kwaliteitsvol leven, zoals je hierboven beschrijft. Reis zoveel als je wil. Etc.
  • Lijdt je aan psychologische problemen? Dan kom je op een minimum-uitkering.
  • Orthopedische problemen of andere "carrosserie"-problemen? Minimum-uitkering.

Het oordelen over een individu enkel en alleen door (vermeende) eigenschappen van de groep waartoe die behoort, is de definitie van discriminatie. Ik snap niet dat je dat hier wel oké kunt vinden, en bijvoorbeeld bij mensen met een kleur niet. Je hele vorige post kun je op die manier herschrijven, hè? 'Er zitten meer proportioneel meer migranten in de gevangenis. Kunnen we een algemeen oordeel vellen op basis van 1 facebookpost dat zijn mooie nieuwe spullen daarom gepikt zijn? Natuurlijk niet. Maar de kans is reëel dat het in zulke situaties regelmatig gaat om diefstal."

Voor de duidelijkheid: absoluut niet om die discussie hier te voeren (please don't), maar gewoon om te laten zien dat het pure discriminatie is om op die manier mensen te behandelen. En om de één of andere reden is dat oké als het gaat om langdurig zieke mensen, ik zou echt niet weten waarom.

Dat is nu toch de essentie: dat ik niét oordeel over het individu. Maar dat er in die grote groep langdurig zieken wellicht veel fraude zit op basis van de cijfers, dat mag toch nog gezegd worden hoop ik?

Dat is nu toch de essentie: dat ik niét oordeel over het individu. Maar dat er in die grote groep langdurig zieken wellicht veel fraude zit op basis van de cijfers, dat mag toch nog gezegd worden hoop ik?
Oké, dan zijn we het met elkaar eens. Maar dan verwoord je het hier wel bijzonder verwarrend, als reactie op iemand die zegt dat we niet moeten oordelen over individuele gevallen:

Wie zijn wij om te oordelen? Heel simpel: wij zijn de referentie. Wij betalen. Wij zijn de aandeelhouders.
(...)
Maar o wee als wij, de financiers, er iets van zouden zeggen. Dan mogen wij "niet oordelen over individuele gevallen".

Vandaar dus mijn verwarring :) Maar dan zeggen we inderdaad hetzelfde. Dat er misbruik is, en dat moet tegengegaan worden in de mate van het mogelijke/nuttige. Maar dat oordelen over individuele gevallen zo goed als altijd onzin is, en vaak neerkomt op pure discriminatie.

Oké, dan zijn we het met elkaar eens. Maar dan verwoord je het hier wel bijzonder verwarrend, als reactie op iemand die zegt dat we niet moeten oordelen over individuele gevallen:

Vandaar dus mijn verwarring :) Maar dan zeggen we inderdaad hetzelfde. Dat er misbruik is, en dat moet tegengegaan worden in de mate van het mogelijke/nuttige. Maar dat oordelen over individuele gevallen zo goed als altijd onzin is, en vaak neerkomt op pure discriminatie.

Met die laatste zin bedoelde ik dat niet alle kritiek op het systeem mag weggewuifd worden met "je mag geen kritiek hebben op individuele gevallen" en gezien heel het systeem een optelsom is van allemaal individuele gevallen, je bijgevolg geen kritiek at all mag hebben. Dat kon inderdaad duidelijker. Bij deze.

Ik hoop dat als maatschappij we verder zijn dan beslissingen nemen op basis van gevoel.

Uiteraard niet.. wie heeft je dat idee gegeven? De meeste van de zaken die jij hier verdedigt zijn al puur op gevoel en meer algemeen een democratie is bijna puur bestuur op gevoel.

Moesten we geen beslissingen nemen op gevoel dan hadden we veel van deze discussies niet. Dan was het niet van "welke job wil jij doen en past dat binnen wat uw ziekte toelaat?" maar wel " dit kan je doen, dus dat ga je doen"

Belgen hebben gewoon een hekel aan zich aan de regels houden. Velen hebben hun mond vol over misbruik, fraude en hoeveel de werkende mens wel niet moet afdragen maar men doet wel lustig mee met links of rechts eens wat te vergeten aangeven aan de belasting, wat misbruik maken van sociale steunmaatregelen en hopen andere zaken die onder misbruik of fraude vallen. Moest men wat minder tolerant zijn voor zo'n zaken en elkaar wat meer erop aanspreken, er zouden al heel wat minder problemen zijn. Maar zo te zien in het grote probleem de overheid die in de portefeuille zit, wanneer het de buurman is of de schoonbroer is ligt de mantel der liefde klaar om het te bedekken.
Dat laatste is ook zoiets wat me mateloos stoort. Elke keer worden topics als deze gevuld met voorbeelden over collega's, buren en kennissen.
Er bestaat een meldpunt voor hé. Dan is het: "ik ga niet klikken hoor" of gewoon negeren dat dat bestaat en verder klagen.
Stop dan ook met er over te zagen. Hell, ge zijt even erg als ge weet van sociale fraude en er niets mee/aan doet.

Of ga er eens mee praten. Want niet alles is zo zwart/wit als wat hier neergepoot wordt.
“Als mensen je niet zíén lijden, dan kan er volgens hen ook niets aan de hand zijn”, zucht Valérie-Sophie. Ik weet wat ze bedoelt, het onbegrip maakt mij soms ook radeloos. Soms zou ik liever kanker hebben of een been kwijt zijn. Natuurlijk meen ik dat niet. Maar niemand vraagt aan kankerpatiënten of ze niet wat overdrijven.
Op feestjes ben ik steevast de eerste die op de dansvloer staat en de allerlaatste die eraf komt. Na zulke avonden heb ik een week nodig om wat te herstellen en krijg ik steeds opnieuw de bezorgde ouderlijke vraag: “Waarom kan jij niet wat meer met mate genieten? Je wéét hoeveel pijn je hebt de dag nadien.”

Ze hebben waarschijnlijk gelijk, maar pijnloze dagen zijn als een geschenk. Dan voel ik me even ‘normaal’ en dan haal ik alles uit die momenten.
Maar het is natuurlijk veel makkelijker te roepen dat het profiteurs zijn en het over een pampermaatschappij hebben.
Hell, denk eens na over hoe mensen zoals zij makkelijker zouden meedraaien in de maatschappij? Imo is begrip daar een deel van: da's iemand die perfect deeltijds en met een aangepast pakket kan werken. En dat lijkt me hier ook een groot probleem.

Ik ga hier ook eens met een anekdote afkomen: onlangs is hier iemand moeten vertrekken omdat hij door ziekte zijn takenpakket niet meer aan kon. Geen kans op deeltijds of meer aangepast werk. Nee, 't past niet voor ons, best dat we uit elkaar gaan. En daar staat ge dan hé, als elke werkgever zo redeneert dan komt die gewoon niet meer aan de bak ondanks dat hij in een gewilde sector een job zoekt.

En ja: fraudeurs zullen er zijn en die moeten er uit. Maar de nuance is hier totaal zoek, zoals altijd.
Veel anekdotes, wat gestamp op mensen die het minder goed hebben; dat is dan ook totaal hun eigen schuld en uiteraard mogen mensen die steun krijgen van de staat/sociale zekerheid of simpelweg van "ons", geen greintje extra of plezier hebben.

Idem over armoede, er is hier bij bepaalde leden echt weinig empatisch vermogen hoor (en dan nog klagen dat het hier een links bastion is). Maar 't is natuurlijk makkelijk praten vanuit je rijkere middenklasse positie. Dit interview slaat echt nagels met koppen.
Dat is eigen aan de huidige tijd: als je arm bent, krijg je ook nog eens het hele systeem tegen je, want dat is gebaseerd op wantrouwen. Gister was ik op de universiteit om over mijn boek te spreken, en daar hoorde ik opnieuw de reflex: ‘Ze moeten gewoon harder werken.’ Terwijl ik in het boek juist uitleg dat armoede om een collectieve aanpak vraagt, en dat je de oplossing níét bij het individu moet gaan zoeken.»

Dat ze zo’n mooi concept als veerkracht nu zo misbruiken. Het klinkt als een verwijt: ‘Jij hebt te weinig veerkracht! Je bent een watje en moet harder trainen, gezonder leven.’ Zo werkt het helemaal niet. Uit onderzoek blijkt dat de ene mens sneller ziek wordt dan de ander. Dat heeft te maken met onze weerstand: de basis daarvan wordt opgebouwd gedurende de eerste vijf à zes levensjaren. Het is dus geen spier die je op je 25ste zomaar even kunt trainen. Dat mensen sneller ziek worden, komt vaak doordat ze in die eerste levensjaren op allerlei fronten – voeding, verzorging, veiligheid, warmte – minder hebben gekregen.»

Dat is het mattheuseffect: degenen die al veel hebben, krijgen nog meer. Je ziet het nu ook weer met de klimaatverandering: wie het geld heeft om een Tesla en zonnepanelen te kopen, profiteert van subsidies. Wie dat geld niet heeft, krijgt het advies een trui aan te trekken, of krijgt een coach over de vloer die je komt vertellen hoe je thermostaat werkt

En al te vaak brengen ze hetzelfde moraliserende verhaal: ‘Ik ben nooit arm geweest, maar als ik het was, zou ik een veel betere arme zijn dan jij, ik zou zelfredzaam zijn, dus doe vooral wat ik zeg.’ Dat is wat het systeem nu doet, constant zeggen: ‘Lijk meer op ons, succesvolle mensen.’ Maar als je dan net als iedereen een flatscreen-tv koopt, is het weer niet goed. Elke mens met stress blaast graag wat stoom af voor tv met een zakje chips, maar als je arm bent, mag jij dat niet. Dát is wat ik aan mensen met geld wil uitleggen, dat mensen zonder geld hetzelfde doen als zij.

De vraag is ook: hoe vaak kun je te horen krijgen dat je niet zelfredzaam en veerkrachtig genoeg bent, dat het dus allemaal je eigen schuld is, zonder dat je je middelvinger opsteekt en zegt: ‘Ik doe niet meer mee!’

Terug
Bovenaan