Brandweer aangevallen tijdens interventie in Vorst

Brusselse brandweer staat er wel om gekend om zwaar racistisch te zijn.
https://www.bruzz.be/veiligheid/bru...dit-legt-racisme-en-seksisme-bloot-2021-05-04

https://www.unia.be/files/Documenten/Publicaties_docs/SIAMU_2021_NL.pdf

Het lijkt me wel een beetje de kip of het ei verhaal te zijn. Worden ze door die uitgelokte aanvallen racistisch of is het racisme bij de brandweer eerder de oorzaak van deze uitgelokte aanvallen.

Is juist geen kip of ei verhaal. Beide zaken houden elkaar in stand en versterken elkaar.
Er zijn racisten die werken bij de brandweer (er zijn overal racisten tout court), en er zijn jongeren die gefrustreerd zijn door o.a. hun eigen falen en het dan maar uitwerken op de rest. Het gevolg is dat de eerste groep racistischer wordt en dat tweede groep nog gefrustreerder wordt.
En vele jaren later zit je dan in de situatie waar we vandaag de dag zitten.

Is juist geen kip of ei verhaal. Beide zaken houden elkaar in stand en versterken elkaar.
Er zijn racisten die werken bij de brandweer (er zijn overal racisten tout court), en er zijn jongeren die gefrustreerd zijn door o.a. hun eigen falen en het dan maar uitwerken op de rest. Het gevolg is dat de eerste groep racistischer wordt en dat tweede groep nog gefrustreerder wordt.

Klopt.

En ik vind dat dit langs beide kanten streng bestraft mag worden.
(zeker ook het intern racisme, dat is toch echt niet oké...)

Je bent echt wel een ongelofelijk grafvolk als je stenen moet beginnen gooien naar mensen die komen een brand blussen, uw huis stutten of een gewonde uit een vermorzelde auto komen knippen. Ik snap niet hoe je het in je domme kop zou kunnen krijgen om dat te doen.

Enkele jaren geleden hebben ze in Nederland een campagne gehouden met een filmpje om geweld tegen hulpverleners aan te klagen want het liep/loopt daar helemaal uit de hand.

Je raadt nooit wie ze hebben opgedraven als geweldpleger tegen hulpverleners.

Een blanke man in een maatpak. :biglaugh:

Enkele jaren geleden hebben ze in Nederland een campagne gehouden met een filmpje om geweld tegen hulpverleners aan te klagen want het liep/loopt daar helemaal uit de hand.

Je raadt nooit wie ze hebben opgedraven als geweldpleger tegen hulpverleners.

Een blanke man in een maatpak. :biglaugh:
Dat is zoals ze hier twee metalheads afbeelden op affiches tegen luide muziek op de trein, of in de Brusselse stations iemand met een boerenhemd van Bachten De Kupe als zakkenroller.

Het valt me op dat de kleur van de figuren dan plots minder divers en inclusief is.

Voor mij is het geen racisme vs. frustratie maar racisme vs. racisme.

De brandweer mag dan zijn geschiedenis van gortige incidenten hebben waar te laks tegen opgetreden werd. Leerkrachten, buschauffeurs, treincontroleurs, badwachters en medische hulpverleners hebben die niet en worden net zo goed belaagd.

Wat ze wel allemaal gemeenschappelijk hebben zijn blanke mensen - al dan niet in een uniform - die een autoritaire functie hebben of uitstralen. Het viseren van die groepen voor het botvieren van frustraties is ook op raciale basis.

Voor mij is het geen racisme vs. frustratie maar racisme vs. racisme.

De brandweer mag dan zijn geschiedenis van gortige incidenten hebben waar te laks tegen opgetreden werd. Leerkrachten, buschauffeurs, treincontroleurs, badwachters en medische hulpverleners hebben die niet en worden net zo goed belaagd.

Wat ze wel allemaal gemeenschappelijk hebben zijn blanke mensen - al dan niet in een uniform - die een autoritaire functie hebben of uitstralen.

Bij de Brusselse politie heb je nochtans al redelijk veel agenten van buitenlandse origine hoor.

Bij de Brusselse politie heb je nochtans al redelijk veel agenten van buitenlandse origine hoor.

Misschien is er daar dan weer dat effect van -> "ik ben er niet voor, maar mijn buurman dat is toevallig wel een toffe ..... "
Als je snapt wat ik bedoel?

Ik weet niet of we dit volledig objectief en rationeel mogen beoordelen.

Leerkrachten, buschauffeurs, treincontroleurs, badwachters [...] hebben die niet en worden net zo goed belaagd.
[citation needed]. Ik heb genoeg racistische incidenten waargenomen van voornoemde groepen. Leraars en buschauffeurs kunnen er ook wel wat van, en in mijn ogen zijn er toch individuen onder die eens aangepakt mogen worden (dusja, toch wel wat van die reputatie, zelfs al is die foute groep kleiner). Medische hulpverleners... ik mag hopen van niet maar durf er toch ook m'n hand niet voor in 't vuur steken. Slechte reputatie hebben die dus niet, behalve blijkbaar de Brusselse brandweer bij de inwoners daar...

Dat praat natuurlijk de andere kant niet goed. Dit soort verziekte situatie is de moeilijkste om uit te geraken, want je moet, tegelijkertijd, beide kanten evengoed zuiver en kalm houden. Het minste incident aan de ene kant gaat je voortgang aan de andere kant hypothekeren, waardoor je terug naar af bent.

Hoe sommigen zich hier in bochten draaien om dit enigszins nog maar te proberen vergoeilijken, walgelijk.
Inderdaad walgelijk toch. Diegenen die de hulpdiensten aanvallen en in de val lokken zijn dezelfde smeerlappen die winkels plunderen ( vermoedelijk van racistische winkeliers ?) , mensen op treinen en in zwembaden lastig vallen en in elkaar slaan ( allemaal racisten ? ) en komen boel zoeken in uitgangscentra en op fuiven . Stop met uitvluchten te zoeken, dit is gewoon marginaal uitschot uit zogezegde "achtergestelde buurten " ( mooie parafrasering trouwens ) die niets bijbrengt tot de maatschappij en ook nooit iets al bijbrengen. Zolang deze worden goedgepraat door iedereen door holle frasen als "slechte jeugd", "geen kansen gehad", "zelf slachtoffer van de maatschappij" tot zelfs "verwarde personen" zullen deze "jongeren" gewoon lustig verder doen met hun smeerlapperij.

Medische hulpverleners... ik mag hopen van niet maar durf er toch ook m'n hand niet voor in 't vuur steken. Slechte reputatie hebben die dus niet, behalve blijkbaar de Brusselse brandweer bij de inwoners daar...
Helaas is dat vorige maand nog eens belicht.

Eigenlijk zouden daar extra zware straffen aan gekoppeld moeten worden. Volgens het Strafwetboek is sowieso elke persoon verplicht hulp te verlenen aan een persoon in nood. Wie dan ook nog eens hulpverleners die mensen in nood aan het helpen zijn, belaagt ... tsja

Reputatie van eender welke organisatie is sowieso irrelevant.

Als er VRT journalisten tijdens een coronabetoging belaagd worden komen we ook niet af met 'mja, dat komt omdat ze het nieuws niet neutraal genoeg belichten'.
Zelfs als dat klopt, de reputatie van een organisatie is op geen enkele manier een uitlokking van geweld naar leden die tot die organisatie horen. Dat ligt puur bij de geweldplegers.

Laatst bewerkt door een moderator:
Als er VRT journalisten tijdens een coronabetoging belaagd worden komen we ook niet af met 'mja, dat komt omdat ze het nieuws niet neutraal genoeg belichten'.
Zelfs als dat klopt, de reputatie van een organisatie is op geen enkele manier een uitlokking van geweld naar leden die tot die organisatie horen. Dat ligt puur bij de geweldplegers.
Akkoord, dat is geen excuus. Maar in het uitwerken van een structurele oplossing is dat wel een factor waar je rekening mee moet houden. Zo zou ik bijvoorbeeld denken dat het sterker betrekken van de gemeenschap waartoe de daders behoren (indien dit er al is in enige vorm) in de getroffen hulpverleningsorganisaties een grote impact kan hebben op de perceptie en behandeling ervan.

Ik wil nog even verduidelijken dat ik dit verre van normaal gedrag vind, maar een duurzame oplossing is ook verre van gewoon iedere dader levenslang in het gevang opsluiten. Tal van onderzoeken naast tal van real life voorbeelden maken bij zo'n "oplossing" enorm veel kanttekeningen. Repressie als doel heeft niet het gewenste effect.

Akkoord, dat is geen excuus. Maar in het uitwerken van een structurele oplossing is dat wel een factor waar je rekening mee moet houden. Zo zou ik bijvoorbeeld denken dat het sterker betrekken van de gemeenschap waartoe de daders behoren (indien dit er al is in enige vorm) in de getroffen hulpverleningsorganisaties een grote impact kan hebben op de perceptie en behandeling ervan.

Ik wil nog even verduidelijken dat ik dit verre van normaal gedrag vind, maar een duurzame oplossing is ook verre van gewoon iedere dader levenslang in het gevang opsluiten. Tal van onderzoeken naast tal van real life voorbeelden maken bij zo'n "oplossing" enorm veel kanttekeningen. Repressie als doel heeft niet het gewenste effect.
Consequente repressie is nooit een doel maar wel een afschrikmiddel om zero tolerantie af te dwingen. Het enige probleem is dat het vooral symptoombestrijding inhoudt.

Om het bij de bron aan te pakken moeten we ook de politici en media afstraffen wanneer ze uit electoraal belang een vijandbeeld onderhouden met ongegronde politiegeweld verwijten, 'politie is te wit/racistisch' en 'jullie worden systematisch onderdrukt' uitspraken.

Die zijn mee verantwoordelijk voor geweld tegen de personen die het systeem representeren en de situaties die plaatsvinden wanneer het systeem breekt met radicale 'defund the police' praat.

Eigenlijk wilde ik me in deze discussie zo neutraal mogelijk opstellen, zonder vooroordelen etc.
Maar... who are we kidding -> eigenlijk is dit inderdaad gewoon verkeerd, punt aan de lijn.

En ik begrijp dat er diep gegronde en onderliggende problemen zitten in de maatschappij.
Maar ik denk niet dat deze situatie een echte represaille of link heeft met...

Dus -> gelijk welke verzachtende redenen of omstandigheden er ook moge zijn... Tis de fucking brandweer/hulpdiensten.
Dit zou mogen zwaar bestraft worden. Tegelijk, als er intern racisme gebeurde, mag dit ook aangepakt worden.

Ik ben zeker als ik in Ieper een steen gooi naar een 112, ik er niet mee wegkom.

https://www.hln.be/antwerpen/acteur...hij-mij-zelfs-in-een-wurggreep-vast~ac508102/

Geweld tegen hulpverleners kan toch volledig losgekoppeld worden van een debat over racisme? Bij een betoging met een grote machtsontplooiing kan ik nog begrijpen dat men probeert om het argument van uitlokking te gebruiken (al geloof ik niet dat het vaak terecht is). Echter, bij een verpleger of brandweer houdt dat geen steek. Of de dader verder groen, oranje of blauw ziet doet helemaal niks terzake. Er mag een stevig signaal zijn dat geweld tegen hulpverleners niet wordt getolereerd. That's it.

https://www.hln.be/antwerpen/acteur...hij-mij-zelfs-in-een-wurggreep-vast~ac508102/

Geweld tegen hulpverleners kan toch volledig losgekoppeld worden van een debat over racisme? Bij een betoging met een grote machtsontplooiing kan ik nog begrijpen dat men probeert om het argument van uitlokking te gebruiken (al geloof ik niet dat het vaak terecht is). Echter, bij een verpleger of brandweer houdt dat geen steek. Of de dader verder groen, oranje of blauw ziet doet helemaal niks terzake. Er mag een stevig signaal zijn dat geweld tegen hulpverleners niet wordt getolereerd. That's it.

Het is eigenlijk maar door alles goed en kordaat aan te pakken dat je overal een lijn kunt trekken imho.

Maar idd, dit moet volledig van elkaar gezien worden.

Ik denk niet dat hier veel van komt trouwens... zelf al zijn de beelden super duidelijk.
Dat zal ook de reden zijn dat hij effectief arbeidsongeschikt gezet is, want hier kijken ze echt naar.

Terug
Bovenaan