Gisteren, nog op dit forum in de discussie,
toen ik stelde dat zelfs kerstmarkten niet meer veilig zijn en geviseerd worden, in een falende multiculturele samenleving,
werd daarop gereageerd met en ik citeer letterlijk:
"(ik heb) niet de indruk dat we veel aanslagen zien daar" (niet mijn woorden).
Ondanks dat zowel
dit jaar als
vorig jaar aanslagen werden verijdeld, en die dreiging dus reëel was en is, want de deze is door de mazen van het net van de veiligheidsdiensten geglipt. Ondanks dat er in Berlijn en Straatsburg in resp. 2016 en 2018 al aanvallen hebben plaatsgevonden op kerstmarkten. Maar goed, wat baten kaars en bril, dacht ik ook al in die discussie, dat geldt hier evenzeer.
Jammer genoeg heeft de actualiteit mijn gelijk deels bewezen, ik wou dat het anders was.
Tot dusver kunnen we enkel speculeren over de motieven van de dader, maar het lijkt alvast wel in een gekend patroon te vallen, want de vorige aanslagen op kerstmarkten kwamen gewoonweg ook uit een islamistische/terroristische hoek, en de methode roept trieste herinneringen op aan onder meer de aanslag in Frankrijk in Nice, op de nationale feestdag, waar een IS-terorrist een vrachtwagen gebruikte...
Het kan nog altijd dat het motief in deze iets anders was, maar de kans is klein.
In diezelfde discussie wijzen sommigen graag op culturele factoren, veegt men cultuur en religie onder de mat, of haalt men er zelfs historische/ecologische schulden van de gehele Westerse wereld bij. Bevreemdend, want ik kan me eigenlijk onder géén enkele omstandigheden inbeelden dat ik morgen in armoede zou belanden of mijn hele sociale leven zou instorten, en dat ik dan maar een daad zoals dit zou stellen. Ook niet tegen mensen wiens politieke of religieuze ideeën ik zou afkeuren. Onschuldige mensen op één van de vieringen van wat één van de meest vredevolle perioden van het jaar zou moeten zijn. Dit is inderdaad haat in één van z'n zuiverste vormen.
Ik ga zeer graag naar kerstmarktjes en zeker de Duitse (Aken, Keulen) zijn prachtig.
Echt zo triest dat dit een onderdeel van onze nieuwe samenleving is.