Auto rijdt in op kerstmarkt in Maagdenburg

Geen idee waarom mensen denken dat iemand 22 jaar een "dekmantel" zou gebruiken om dan op een kerstmarkt te rijden. Dat is een aanslag waar geen planning ofzo voor nodig is, dan zou hij dat wel 21 jaar geleden gedaan hebben.

Puur "het is een migrant" is genoeg om de aanname te maken dat het moslimterrorisme is, maar een hele reeks andere, veel specifiekere feiten, die negeren we want het is framing.

Ik laat ook alles open? Die kans is ook gewoon reëel omdat dit wel een tactiek gekend is bij de veiligheidsdiensten. Evengrote kans dat dat zijn vrouw inderdaad iemand gepoept heeft in een kerststalletje zoals dat hier zo plastisch omschreven wordt. Of een evengrote kans dat het iemand is met een mentale geschiedenis.
Maar een 'gotcha post: tis een arts en islamcriticus' legt ook focus op conclusies van feiten die 'feitelijk' nog alle richtingen kunnen uitgaan.
Tegengas geven op zoiets maak je inderdaad geen vriendjes mee maar dat had ik wel verwacht :)

Dat er iets 'op lijkt' wil niet zeggen dat het zo is. Mss had ik het wat anders kunnen verwoorden.
Het was helemaal geen gotcha post. Het is een post over de gebeurtenissen met nieuwe informatie, met een persoonlijke disclaimer "als dit waar is", om net alles open te laten. Ik heb trouwens geen problemen met tegengas, maar dan moet ze wel onderbouwd worden.

Enkele weken terug was ik op de kerstmarkt in Trier, Duitsland, en daar was toch zo'n barriere tegen auto's.

Ik vind het wel grappig hoe ik nu op sociale platformen ook stellingen begin te zien zoals: maakt dit dan ook van alle atheïsten terroristen, net zoals ze bij islam doen?

Leuk geprobeerd maar iemand die niet gelovig is kan je niet gaan betichten van: ''IN THE NAME OF NOTHING'' :tongue:
Een even idioot inzicht als denken dat elke moslim een terrorist is. Het enig factueel correcte is dat onder een aspect geloof het natuurlijk makkelijker is om te ontpoppen tot een terrorist omdat je natuurlijk gelooft dat je 'goddelijk werk' verricht.

Kunnen we de afgelopen 3-4 pagina's aan racisme zoveel mogelijk proberen te vermijden in de toekomst? Wat een bagger heb ik weer allemaal moeten doorploeteren gebaseerd op niet-onderbouwde geruchten.
Kunnen we het misschien over de (klaarblijkelijke) oorzaak van deze aanslag hebben? Elon Musk en zijn extreemrechtse echokamer dat X al meer dan een jaar is??

Laatst bewerkt:
Dus we moeten niet afwachten wat veiligheidsdiensten zeggen want die zullen het gewoon willen framen.
Dan stopt de discussie natuurlijk.
Voor alle duidelijkheid, het gaat hier in mijn antwoord niet over de gebeurtenissen van gisteren en ik neem hier geen standpunt in inzake de motieven/geloof etc van de dader, maar reageer enkel en alleen op de reactie van de “communicatie van de veiligheidsdiensten”: Net zoals je journalistieke artikels kritisch moet bekijken moet je op zich ook de communicatie van veiligheidsdiensten durven in vraag stellen. Er was daar enkele jaren geleden uitgerekend in Duitsland nog een issue over.

Kunnen we ons hand in het vuur steken dat oa veiligheidsdiensten, journalistiek of politiek nog nooit bepaalde dingen vanuit een andere invalshoek “belicht” hebben om soms een hoger doel te dienen? Het antwoord ken je wellicht wel…

Kunnen we ons hand in het vuur steken dat oa veiligheidsdiensten, journalistiek of politiek nog nooit bepaalde dingen vanuit een andere invalshoek “belicht” hebben om soms een hoger doel te dienen? Het antwoord ken je wellicht wel…

Wat de media betreft heeft dat meer te maken met journalistieke incompetentie en persoonlijke bias van journalisten dan met een diep onderliggend agenda hoor...

“Ik zal sterven”​

In een verwijderd bericht op X dat de krant Welt kon inzien, kondigde Al A. in december vorig jaar “vergelding” aan voor de vermeende vervolging van Saoedische asielzoekers door de Duitse staat. “Ik verzeker u dat binnenkort 100 procent wraak zal komen. Ook al kost het mij mijn leven”, schreef hij. “Duitsland zal de prijs moeten betalen. Een enorme prijs.”

Volgens De Standaard.

Opzienbarend hoe weinig jij -en de eerste posters hier- nodig hebben om het te wijten aan de islam, migratie en ‘wie schaffen das’ en hoe veel je nodig hebt om je daarvan af te brengen. Dat is confirmatiebias in actie en heeft niks met feiten of objectiviteit te maken.
Het is natuurlijk niet de eerste aanslag op kerstmarkt in Duitsland door een extremistische moslimterrorist (zie Berlijn in 2016). Ook in Frankrijk was er een islamitische terroristische aanval op de kerstmarkt in 2018 met meerdere doden. Dan is het toch logisch dat mensen die link opnieuw leggen als dat nu weer gebeurt?

Het is natuurlijk niet de eerste aanslag op kerstmarkt in Duitsland door een extremistische moslimterrorist (zie Berlijn in 2016). Ook in Frankrijk was er een islamitische terroristische aanval op de kerstmarkt in 2018 met meerdere doden. Dan is het toch logisch dat mensen die link opnieuw leggen als dat nu weer gebeurt?

Nee. Dat is alleen logisch als je je laat leiden door je vooroordelen… en als je dat als waarheid doorgeeft, meteen overgaat tot conclusies en grote ‘bewijzen’, dan is dat niet meer dan fake news en confirmation bias. Maar ook dat kan gebeuren. En dan stel je bij als blijkt dat het niet klopt, en heb je geleerd dat die vooroordelen soms verblinden en trek je de volgende keer niet meteen die conclusie.

Ongeacht de geaardheid/religie/overtuiging whatever van de dader is dit toch weer een drama voor de slachtoffers en hun familie. En weer een extra trauma voor de maatschappij. Dikke foei voor de veiligheidsdiensten, hoe in godsnaam is die auto daar doorgeraakt en had ie daarbij nog es de ruimte om zo een snelheid te halen?
En waarom is die kerel niet gelynched op moment dat zijn auto tot stilstand kwam, ik vermoed niet dat er direct een agent bijwas om hem te arresteren en veilig weg te voeren in een combi?

Ongeacht de geaardheid/religie/overtuiging whatever van de dader is dit toch weer een drama voor de slachtoffers en hun familie. En weer een extra trauma voor de maatschappij. Dikke foei voor de veiligheidsdiensten, hoe in godsnaam is die auto daar doorgeraakt en had ie daarbij nog es de ruimte om zo een snelheid te halen?
En waarom is die kerel niet gelynched op moment dat zijn auto tot stilstand kwam, ik vermoed niet dat er direct een agent bijwas om hem te arresteren en veilig weg te voeren in een combi?
Ik vind foei voor de veiligheidsdiensten ook wel zeer relatief hoor.

Moeten we rond elk publiek evenement of kerstmarkt een betonnen muur gaan bouwen of vol plaatsen met tank traps?

Nee. Dat is alleen logisch als je je laat leiden door je vooroordelen…
Die 2 eerdere islamitische aanslagen op kerstmarkten zijn feiten, en tal van andere islamitische aanslagen op grote Europese events (cfr. Bataclan) zijn geen imaginaire of alleenstaande gebeurtenissen he. Die kwamen quasi allemaal uit de islamitische hoek.

en als je dat als waarheid doorgeeft, meteen overgaat tot conclusies en grote ‘bewijzen’, dan is dat niet meer dan fake news en confirmation bias. Maar ook dat kan gebeuren. En dan stel je bij als blijkt dat het niet klopt, en heb je geleerd dat die vooroordelen soms verblinden en trek je de volgende keer niet meteen die conclusie.
"fake news" en "grote bewijzen"? Je neemt je eigen waanbeelden hier voor werkelijkheid aan. Ik vind het niet abnormaal dat mensen zulke aanslagen automatisch gaan linken met islamitisch terrorisme, gezien de voorbije aanslagen quasi allemaal uit die hoek kwamen. Uiteraard kan een random gek ze ook plegen, maar historisch gezien hadden die aanslagen die laatste jaren één gemeenschappelijke deler.

Het lijkt hier niet om een moslimterrorist te gaan maar gewoon een gek deze keer.

Los van wat zijn motief is, is zo'n aanslag met een auto toch vrij gemakkelijk te voorkomen door betonblokken te zetten? Hoe is die auto daar geraakt?

Die 2 eerdere islamitische aanslagen op kerstmarkten zijn feiten, en tal van andere islamitische aanslagen op grote Europese events (cfr. Bataclan) zijn geen imaginaire of alleenstaande gebeurtenissen he. Die kwamen quasi allemaal uit de islamitische hoek.

"fake news" en "grote bewijzen"? Je neemt je eigen waanbeelden hier voor werkelijkheid aan. Ik vind het niet abnormaal dat mensen zulke aanslagen automatisch gaan linken met islamitisch terrorisme, gezien de voorbije aanslagen quasi allemaal uit die hoek kwamen. Uiteraard kan een random gek ze ook plegen, maar historisch gezien hadden die aanslagen die laatste jaren één gemeenschappelijke deler.

Maar het is fout? Het is fout. Het klopt niet. Het is niet waar.

En in 2020 is er in Duitsland een aanslag geweest op een shishabar.

Ik vind het op zich niet onlogisch dat mensen bij een aanslag op een kerstmarkt denken aan islamterrorisme maar hou je diepgaande inzichten over de islam of Merkel liever voor jezelf tot de dader/motivatie bekend zijn. Beetje niveau op P&A mag toch nog.

Wat een afschuwelijke beelden trouwens.

Laatst bewerkt:

Geen idee maar dit zijn alleszins de beelden van de arrestatie.
Lijkt niet heel veel volk rond te staan. Ik denk nu ook niet dat de mensen daar wisten wat hij gedaan had gezien het niet op de markt zelf is gebeurd en hij vlak na de aanslag zou zijn opgepakt van wat ik lees. Dus kans dat de mensen daar allemaal op de hoogte waren en de link legde is kleiner. Al lijkt die oudere man in beeld het wel te weten.

Ondertussen komen er steeds meer details naar buiten over de vermoedelijke dader. Volgens Duitse media zoals Die Welt en Der Spiegel, en het persagentschap Reuters gaat het om Taleb Al Abdulmohsen, een arts uit Bernburg, zo'n 50 kilometer van Maagdenburg.

De man wordt beschreven als een "islamcriticus" die zich openlijk tegen de islam keerde. Op sociale mediapagina’s, die ondertussen verwijderd zijn, beschrijft hij zichzelf als een uitgesproken criticus van de islam. Ook in een interview met de Frankfurter Allgemeine Zeitung uit 2019 noemde hij zichzelf "de agressiefste criticus van de islam in de geschiedenis".

Ook zou hij volgens Die Welt bewondering hebben voor Elon Musk en openlijk zijn steun hebben uitgesproken voor de radicaal-rechtse partij Alternative für Deutschland (AfD). Volgens Die Welt zou de man op sociale media gedeeld hebben dat "Duitsland Europa wil islamiseren".

Volgens Der Spiegel beheerde hij naast zijn sociale mediaplatformen ook een website met informatie over het Duitse asielsysteem en was hij actief in het adviseren van Saoedische vrouwen die hun land wilden ontvluchten. In recente videoboodschappen beweerde hij dat de Duitse staat betrokken zou zijn bij een "geheime operatie" om Saoedische ex-moslims wereldwijd te vervolgen.
Blijkt dus helemaal geen moslim te zijn, maar een Islamcriticus, afkomstig uit Saudi-Arabië, die aanhanger was van de extreemrechtse partij AfD die doorgeslagen is.

Terug
Bovenaan