Auto rijdt in op kerstmarkt in Maagdenburg

In Duitsland is een 50-jarige dokter uit Saoedi-Arabië die sinds 2006 in Duitsland werkt met een auto ingereden op de bezoekers van de kerstmarkt in Maagdenburg. "Er zijn zeker 2 doden en veel gewonden gevallen", meldt de minister-president van Saksen-Anhalt Reiner Haselhoff. De hulpdiensten zijn massaal aanwezig. De bestuurder is opgepakt. Lokale autoriteiten spreken van een terreuraanslag.

Wat zou het motief kunnen zijn?:eek2: Een slechte Glüwhein of varkensworst gegeten gisteren daar? Je kan natuurlijk het licht van de zon ontkennen...
Anderen berispen van naïviteit of onwetendheid is echt een low blow en heeft exact 0,0% waarde.

Er is zogezegd nog niks van bekend, licht je dan in over de feiten die wel bekend zijn alvorens met het vingertje te komen wijzen ;)
Is "met je vingertje wijzen" niet exact wat jij deed met je nietszeggend zonlicht commentaar? Misschien zelf even wachten op alle feiten voordat je die houding aanneemt. ";)"

Gelieve te stoppen met mijn boodschappen te framen als "haatdragend". Ik heb heel duidelijk verwezen met concrete linken naar de politieke en terroristische ideologieën waarbinnen de vorige aanslagen vergelijkbaar met de deze kaderen, en heb naar géén andere mensen gewezen, noch opgeroepen hen te "haten".

Ik zou in jou geval toch wel eens de betekenis van 'incident' opzoeken, dat is niet neutraal wat mij betreft, eerder minimaliserend. Net zoals bewust te spreken van individuen, terwijl er wel degelijk verbanden zijn.
'onverwachte gebeurtenis'

Je mag me zeggen wat er niet neutraal aan is. Met feiten graag. Misschien zelf eerst opzoeken in het vervolg?

Daarnaast vraag ik me af wat je verder in mijn mond probeert te leggen.

Ah, islamistisch, niet islam. Wat een subtiel verschil dat je inderdaad hebt genoemd, maar laten we eerlijk zijn: irrelevant. Je hele tekst ademt die richting. I mean, het benoemen van IS verandert daar echt niets aan, zeker niet als je het meteen koppelt aan "constructiefouten" in een multiculturele samenleving. Hoe subtiel je het ook probeert te brengen, je boodschap is echt overduidelijk.

"Een deel zijn van de multiculturele samenleving omdat er constructiefouten in zitten." Dat klinkt toch alsof je multiculturele diversiteit zelf als een probleem ziet. En als dat niet is wat je bedoelt, dan snap ik je punt gewoon niet. Misschien ligt het aan mij.

Werkelijk niemand ontkent dat er aanslagen zijn geweest door islamistische extremisten. Maar die framing weer en het het constant herhalen van dat patroon en die connectie. Nul nuance of ruimte voor discussie. Om dan te eindigen met "We kunnen speculeren" als je hele tekst al in één bepaalde richting speculeert.

Ik hanteerde dat woord zeer bewust.
Het lijkt mij dat jij het eerder storend vindt dat er nu éénmaal wel een link is tussen islamisme en islam, maar ik heb bewust niet naar de gehele religie verwezen, om dit soort discussies te vermijden, maar sommigen lezen erin wat ze willen lezen.

En ja, ik spreek bewust van constructiefouten, want wat mij betreft moet een multiculturele samenleving wél kunnen werken, maar dan moet er in elk cultuur voldoende respect en tolerantie voor andere culturen zijn ingebouwd, opdat het idee van dergelijke radicale aanslagen tegen andere groepen in de samenleving niet eens bij mensen opkomt.

Verder zie ik ook niet in waarom ik nuance zou moeten laten. Er werd mij letterlijk aangewreven dat er niet veel aanslagen op kerstmarkten plaatsvinden, en ik stel vast dat nauwelijks een dat later... Wou dat ik ongelijk had hoor.

'onverwachte gebeurtenis'

Je mag me zeggen wat er niet neutraal aan is. Met feiten graag. Misschien zelf eerst opzoeken in het vervolg?

Daarnaast vraag ik me af wat je verder in mijn mond probeert te leggen.

Eerste definitie die ik terugvind is de deze 'vervelende gebeurtenis die plotseling plaatsvindt' en ik vind dat ongepast voor een aanslag waarbij doden gevallen zijn. Incident is geschikt voor een café ruzie waarvoor de politie moet opdraven of een IT-storing. Niet voor een terreuraanval met 2 doden en tientallen gewonden. Dat is meer dan louter een onverwachte gebeurtenis.

Sterker nog, gegeven de politiecontroles en de dreiging kan je over het onverwachte nog discussiëren.

Wir schaffen das!

Was me op de kerstmarkt in Aken een week of 2 geleden al opgevallen dat er weinig bewaking en afscherming was, waar er tot 2 jaar geleden veel meer versperringen waren. Men leert het gewoon niet dat bepaalde groepen het helemaal niet goed voorhebben met de Westerse "samen"leving.

De man woonde blijkbaar al sinds 2006 in Duitsland.
Dat is ongeveer 10 jaar voordat Merkel met de slogan 'Wir schaffen das' afkwam.

Voor de rest erger ik me er ook aan dat je "bepaalde groepen" schrijft i.p.v. te zeggen wat je bedoelt. (ik had het zelfs gereport als zijnde een hondenfluitje, maar blijkt perfect ok te zijn)

Niet enkel o.w.v. jouw post, maar miljaar, het populisme teelt de laatste tijd wierig op dit forum. Zelfs wanneer er nog helemaal niks geweten is over een gebeurtenis komt men hier direct af met 'ja multiculturele samenleving he', 'bepaalde groepen', 'Merkel heeft de poorten van de hel geopend' enz.
Schrijnend.

Ik hanteerde dat woord zeer bewust.
Het lijkt mij dat jij het eerder storend vindt dat er nu éénmaal wel een link is tussen islamisme en islam, maar ik heb bewust niet naar de gehele religie verwezen, om dit soort discussies te vermijden, maar sommigen lezen erin wat ze willen lezen.

En ja, ik spreek bewust van constructiefouten, want wat mij betreft moet een multiculturele samenleving wél kunnen werken, maar dan moet er in elk cultuur voldoende respect en tolerantie voor andere culturen zijn ingebouwd, opdat het idee van dergelijke radicale aanslagen tegen andere groepen in de samenleving niet eens bij mensen opkomt.

Verder zie ik ook niet in waarom ik nuance zou moeten laten. Er werd mij letterlijk aangewreven dat er niet veel aanslagen op kerstmarkten plaatsvinden, en ik stel vast dat nauwelijks een dat later... Wou dat ik ongelijk had hoor.
Eye roll. Je kiest bewust voor "islamistisch", maar geeft tegelijk toe dat er een link is tussen islamisme en islam. Sorry, maar hoe verwacht je dat mensen dat níet lezen als een indirecte verwijzing naar een hele religie of groep? Als dat echt niet is wat je bedoelt, kun je misschien beter nadenken over hoe je je uitdrukt, in plaats van te zeggen dat je "woorden bewust kiest."

En het gaat niet om het feit dat je iets vaststelt, maar hoe je het framed. Ja, er zijn aanslagen geweest, maar het telkens weer benadrukken van een patroon zonder andere factoren mee te nemen, voedt polarisatie. Dat is geen objectieve vaststelling meer, maar een keuze in hoe je het presenteert. Niemand zegt dat je ongelijk hebt over het bestaan van radicalisme, maar je hele reactie voelt als een "gotcha" dan wat anders. Om dan te schuilen achter een "Wou dat ik ongelijk had hoor".

Los hiervan ben je een interresantere en betere discussiër dan de rest hier, die vooral lijken te gaan voor zwart-witverhalen en flashy opmerkingen zonder inhoud.

Uit Saoedi-Arabië gevluchte arts en islamcriticus die openlijk met AfD flirtte: dit weten we tot nu toe over verdachte aanslag Maagdenburg

Als dit waar is, hebben we toch maar weer fijn een paar pagina's achter de rug met onnodige aannames en conclusies die niet relevant blijken te zijn voor deze situatie.

Uit Saoedi-Arabië gevluchte arts en islamcriticus die openlijk met AfD flirtte: dit weten we tot nu toe over verdachte aanslag Maagdenburg

Als dit waar is, hebben we toch maar weer fijn een paar pagina's achter de rug met onnodige aannames en conclusies die niet relevant blijken te zijn voor deze situatie.

Kga hier weer geen vriendjes maken maar dit lijkt me dan een gevalletje Takiyya?
In een voetnoot bij deze passage merkt het rapport op: "In radicaal-islamitische kringen wordt met betrekking tot heimelijke activiteiten soms verwezen naar het traditionele concept takiyya (‘zijn ware religieuze achtergrond verbergen’). Volgens dit traditionele concept zijn moslims in een niet-moslimomgeving gerechtigd om hun moslim-zijn te verbergen (om bijvoorbeeld vervolging te voorkomen maar ook om heimelijk de strijd tegen de ongelovigen te voeren)."

https://www.france24.com/en/20130313-taqiya-france-islam-deception-favoured-terrorists-jihad
From Afghanistan to Europe and Canada

In France, intelligence agencies have been aware of the radicalised adoption of taqiyya since the mid-1990s, when al Qaeda began to advocate this technique among recruits plotting attacks on Western targets. The message was also targeted at French citizens of North African origins.

“These people who took the path of taqiyya were called ‘sleepers’. This is when we began to discover that after their passage through the jihadist training camps in Afghanistan, the recruits were sent home and directed to make a show of their ordinary, integrated lives - sometimes even masquerading as unbelievers,” said Trévidic.

Dus we gaan gewoon door met onnodig conclusies te trekken zonder hiervoor bewijs te hebben? (En neen, dat wilt niet zeggen dat het daarom niet waar kan zijn).
Een autoriteitsargument omdat die persoon arts is, islamcriticus of openlijk met de AFD flirtte is gewoon ook geen reden om dit vooralsnog niet als islamterrorisme te beschouwen die takiyya in het achterhoofd houdend. Alles ligt nog open en de veiligheidsdiensten zullen wel de echte reden achterhalen.

Een autoriteitsargument omdat die persoon arts is, islamcriticus of openlijk met de AFD flirtte is gewoon ook geen reden om dit vooralsnog niet als islamterrorisme te beschouwen die takiyya in het achterhoofd houdend. Alles ligt nog open en de veiligheidsdiensten zullen wel de echte reden achterhalen.
Net zoals het ook goed mogelijk is dat die mens het deed uit wraak omdat zijn vrouw vorig jaar met een andere vent achter zo'n kerstkotje gepoept heeft en hem verlaten heeft. Maar daar zie ik nochtans geen ganse epistels over verschijnen dus het is wel duidelijk welke kant men wil optrekken met de commentaren hier.

Ik geloof er niets van.

Gevluchte moslim, arts, islamcriticus, afd-aanhanger----->pleegt aanslag op vnl. Niet-moslims.

De pers is ook weer heel snel om een gedetailleerde uitleg te geven.

Daarnet op de radio: "alles wijst op rechts-radicale redenen, en niet zozeer islamitisch extremisme". Sure buddy..het lijkt mij alsof mn dit weer zeer snel wilt framen.

Ik denk dat ik alles openlaat met te zeggen "als dit waar is" gevolgd op een nieuwsbericht met feiten. In tegenstelling tot jouw "dan lijkt me dit". Jij bent diegene die wel een conclusie probeert te maken op basis van buikgevoel. Ook al zwak je het wat af in bovenstaand bericht.

Opzienbarend hoe weinig jij -en de eerste posters hier- nodig hebben om het te wijten aan de islam, migratie en ‘wie schaffen das’ en hoe veel je nodig hebt om je daarvan af te brengen. Dat is confirmatiebias in actie en heeft niks met feiten of objectiviteit te maken.

Een zweem van een gerucht is genoeg om ‘islam’ te roepen, maar 5 feiten niet om even eerlijk te zijn, en te zeggen: misschien waren we -weer- te vroeg. Ik vraag me af of Chizm, Sniper80 of RicoManiac straks evenveel posts gaan wijden aan het rechtzetten van hun aannames als het klopt.

(Want het probleem van integratie ligt zeker niet bij de inheemse bevolking, die iedereen open ontvangt. En ze meteen als schuldige aanwijst bij alles.)

Edit: Ja, voila :D Als je quasi toegeeft dat je je alleen maar baseert op je confirmatiebias, wat valt er dan nog te praten? De tijdsperiode klopt niet met Merkel. Als de krant geen nieuws brengt ‘mag het weer niet gezegd worden’. Als ze wel nieuws brengen ‘is het verdacht dat het zo snel is’. Als hij Arabisch spreekt is het moslimterrorisme, punt. Alsof we alleen daar zware conclusies uit mogen trekken, maar als het iets anders is, telt het niet mee? (En daarom is politieke recuperatie fout @Martinus. De conclusie past niet, dus je oorzaken en oplossingen kloppen niet als dit nu waar blijkt. En dan laten bepaalde partijen dat vallen als ‘niet meer van tel’)

Ik geloof er niets van.

Gevluchte moslim, arts, islamcriticus, afd-aanhanger----->pleegt aanslag op vnl. Niet-moslims.

Daarnet op de radio: "alles wijst op rechts-radicale redenen, en niet zozeer islamitisch extremisme". Sure buddy..het lijkt mij alsof mn dit weer zeer snel wilt framen.
Dus we moeten niet afwachten wat veiligheidsdiensten zeggen want die zullen het gewoon willen framen.
Dan stopt de discussie natuurlijk.

Ik geloof er niets van.

Ook wel logisch als je zijn social media post geschiedenis bekijkt.
Al zou ik precies eerder complot theorist zeggen? Want de hoofdreden dat hij wraak zou nemen lijkt de vervolging van (vrouwelijke) Saudis te zijn door Duitsland als ik het goed lees.
Dat lijkt me nu toch geen extreem rechts standpunt (al ben ik niet zo mee in Duitse politiek dus verbeter me als ik me vergis).

Hoe een kerstmarkt als doelwit is gekozen als ik zijn postgeschiedenis lees snap ik wel helemaal niet.
Anti-islam, - overheid en - politie.
Je zou dan wel een andere locatie verwachten.

Ik geloof er niets van.

Geloven doen we in de kerk, hier houden we ons best aan feiten. Vroeg of laat zal wel uitkomen of het al dan niet iemand was die toch echt een islamcriticus was of dat het een dekmantel is. Er zijn al genoeg aanslagen gepleegd vanwege religie en helaas gaan er helaas nog genoeg volgen. Dus je gaat nog genoeg kansen krijgen om uw kritiek op de islam te uiten, laten we het hier houden op de dingen die we weten ipv buikgevoel.

Ik denk dat ik alles openlaat met te zeggen "als dit waar is" gevolgd op een nieuwsbericht met feiten. In tegenstelling tot jouw "dan lijkt me dit". Jij bent diegene die wel een conclusie probeert te maken op basis van buikgevoel. Ook al zwak je het wat af in bovenstaand bericht.
Ik laat ook alles open? Die kans is ook gewoon reëel omdat dit wel een tactiek gekend is bij de veiligheidsdiensten. Evengrote kans dat dat zijn vrouw inderdaad iemand gepoept heeft in een kerststalletje zoals dat hier zo plastisch omschreven wordt. Of een evengrote kans dat het iemand is met een mentale geschiedenis.
Maar een 'gotcha post: tis een arts en islamcriticus' legt ook focus op conclusies van feiten die 'feitelijk' nog alle richtingen kunnen uitgaan.
Tegengas geven op zoiets maak je inderdaad geen vriendjes mee maar dat had ik wel verwacht :)

Dat er iets 'op lijkt' wil niet zeggen dat het zo is. Mss had ik het wat anders kunnen verwoorden.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan