Auto rijdt in op kerstmarkt in Maagdenburg

Kunnen we de afgelopen 3-4 pagina's aan racisme zoveel mogelijk proberen te vermijden in de toekomst? Wat een bagger heb ik weer allemaal moeten doorploeteren gebaseerd op niet-onderbouwde geruchten.
Kunnen we het misschien over de (klaarblijkelijke) oorzaak van deze aanslag hebben? Elon Musk en zijn extreemrechtse echokamer dat X al meer dan een jaar is??

De schuld voorbarig bij de islam leggen op basis van recurrent patroon (Arabische dader, aanslag op kerstmarkt) is uit den boze maar de schuld bij Elon Musk leggen (even goed zonder onderbouwing) is dan weer prima.

Op basis van de informatie die nu beschikbaar is lijkt het motief meer wrok tegen de Duitse staat te zijn t.g.v diens houding tegenover asielzoekers. Niet bepaald een extreemrechts motief dus.

De schuld voorbarig bij de islam leggen op basis van recurrent patroon (Arabische dader, aanslag op kerstmarkt) is uit den boze maar de schuld bij Elon Musk leggen (even goed zonder onderbouwing) is dan weer prima.

Op basis van de informatie die nu beschikbaar is lijkt het motief meer wrok tegen de Duitse staat te zijn t.g.v diens houding tegenover asielzoekers. Niet bepaald een extreemrechts motief dus.
Men leek gewaarschuwd te zijn.

"Saoedi-Arabië waarschuwde voor daders"
Een Saoedische insider vertelde Reuters dat het land de Duitse autoriteiten had gewaarschuwd voor de aanvaller. De aanvaller plaatste extremistische standpunten op zijn persoonlijke X-account
.

Hmm.
Blaam voor de autoriteiten dan als dat klopt.

--

kerstmarkten in Duitsland
Na de fatale aanval op de markt van Maagdenburg ziet het Duitse ministerie van Binnenlandse Zaken momenteel geen aanwijzingen voor een specifieke bedreiging voor de kerstmarkten in Saksen.

Nou, ironisch is dat ze recente aanval ook niet zagen, al werd men gewaarschuwd dan.
(Nu ja, voor hetzelfde neemt de volgende kwiep een winkelcentrum.)

--
Staat zo ook op Reuters

A Saudi source told Reuters the kingdom had warned German authorities about the attacker, who the source said had posted extremist views on his personal X account.

Laatst bewerkt:
Hoezo dit trouwens?

HLN schrijft dit:

In een verwijderd bericht op X dat de Duitse krant ‘Welt’ kon inzien, kondigde de man in december vorig jaar “vergelding” aan voor de vermeende vervolging van Saoedische asielzoekers door de Duitse staat. “Ik verzeker u dat binnenkort 100 procent wraak zal komen. Ook al kost het mij mijn leven", zo schreef hij. “Duitsland zal de prijs moeten betalen. Een enorme prijs.”

VRT geeft ook aan dat de man vond dat er teveel moslims werden toegelaten en dat Duitsland actief meewerkte aan omvolking.

Ik vrees dat geestelijke gezondheid en de vatbaarheid voor complottheorieën wel eens een grote factor kunnen zijn.

Het helpt precies niet als je in dezelfde echokamer zit :sarcastic:
Ik zal anders wat accounts c/p'en hier die Musk op regelmatige basis vermeldt:

Zoek nu de link

HLN schrijft dit:

In een verwijderd bericht op X dat de Duitse krant ‘Welt’ kon inzien, kondigde de man in december vorig jaar “vergelding” aan voor de vermeende vervolging van Saoedische asielzoekers door de Duitse staat. “Ik verzeker u dat binnenkort 100 procent wraak zal komen. Ook al kost het mij mijn leven", zo schreef hij. “Duitsland zal de prijs moeten betalen. Een enorme prijs.”
Oh zo oke. Maar ik mis wel waar de schuld bib Musk gelegd wordt?

50 jaar is een opmerkelijk late leeftijd voor nog een roeping te krijgen om terreuraanslagen te plegen. Een lone wolf scenario (vermoedelijk wel geïnspireerd door islamitisch terrorisme) lijkt mij ook goed mogelijk.

Ik vermoed dat mijn eerste intuïtie gaat uitkomen.

Een lone wolf opereert vanuit zijn eigen unieke, onbegrijpelijk logica. Maar toch zal iedereen proberen om die daad te linken met een groepering, ideologie of religie terwijl die link au fond arbitrair is.

Een aanslag door een lone wolf is bijna niet te verijdelen omdat ze niet opereren binnen een netwerk. Maar de bevolking zal de komende maanden even goed de overheid met de vinger wijzen.

Wanneer geconfronteerd met een ramp wil de mens iemand verantwoordelijk stellen omdat het te moeilijk is om om te gaan met een tragedie zonder rijm of reden. En dus krijg je eindeloze discussies in de media, politiek, op sociale media en internet fora.

Laatst bewerkt:
Geen idee waarom mensen denken dat iemand 22 jaar een "dekmantel" zou gebruiken om dan op een kerstmarkt te rijden. Dat is een aanslag waar geen planning ofzo voor nodig is, dan zou hij dat wel 21 jaar geleden gedaan hebben.

Puur "het is een migrant" is genoeg om de aanname te maken dat het moslimterrorisme is, maar een hele reeks andere, veel specifiekere feiten, die negeren we want het is framing.
Het idee dat een rechts-extremist nooit een Kerstmarkt zou kunnen aanvallen en dat het daarom 'fake news' is, opgezet door de media...

De rechtsextremistische wapenadepten uit de VS kloppen op de deur.

Dus omdat je vindt dat er teveel moslims zijn in Duitsland, rijdt je een kerstmarkt in? Ik snap het niet. Een lone wolf dus, hoeveel gekken lopen er zo nog rond.

Laatst bewerkt:
Het helpt precies niet als je in dezelfde echokamer zit :sarcastic:
Ik zal anders wat accounts c/p'en hier die Musk op regelmatige basis vermeldt:

Zoek nu de link
Taleb A. apparently shared the resentment of conspiracy ideologists and agitators such as the US podcaster Alex Jones or the British right-wing activist Tommy Robinson. The entrepreneur Elon Musk, who has increasingly openly expressed his sympathies for right-wing parties, was also one of his role models: "If you listen to someone like Tommy Robinson or even Elon Musk, and even if you are ignorant of the process of Islamization, you will think that they are both conspiracy theorists," said A. in an interview. "But I can say from experience that everything Robinson says, what Musk says, what Alex Jones says, or anyone who is described by the mainstream media as a radical or right-wing extremist - they are telling the truth."

Ik krijg de indruk dat het om iemand gaat die via sociale media (verder) geradicalizeerd is geraakt. Ook als je kijkt naar welke accounts op Twitter de man allemaal volgt en retweet.

Laatst bewerkt:
Sommige mensen in dit topic mogen toch eens serieus aan zelfreflectie doen na wat er gisteren allemaal gepost is.

Los daarvan:
Ook wel logisch als je zijn social media post geschiedenis bekijkt.
Al zou ik precies eerder complot theorist zeggen? Want de hoofdreden dat hij wraak zou nemen lijkt de vervolging van (vrouwelijke) Saudis te zijn door Duitsland als ik het goed lees.
Dat lijkt me nu toch geen extreem rechts standpunt (al ben ik niet zo mee in Duitse politiek dus verbeter me als ik me vergis).

Hoe een kerstmarkt als doelwit is gekozen als ik zijn postgeschiedenis lees snap ik wel helemaal niet.
Anti-islam, - overheid en - politie.
Je zou dan wel een andere locatie verwachten.

Dus omdat je vindt dat er teveel moslims zijn in Duitsland, rijdt je een kerstmarkt in? Ik snap het niet. Een lone wolf dus, hoeveel gekken lopen er zo nog rond.

Bij mensen die mentaal zo ver afgegleden zijn dat ze een terreurdaad plegen, is de logica steeds volledig zoek natuurlijk. Dus dat valt niet te snappen, het is gestoord.

En dit is jammer genoeg koren op de molen. Of het nu een aanslag geweest was door een moslim terrorist of zoals nu het geval is door een extreem rechtse anti-woke MAGA conspiracy nut, beiden maken elkaar groot in een viscieuze cirkel. Velen die niet voldoen aan dat beeld van eigen bodem en normaal zullen zich hier nog minder thuis voelen en zich meer afsluiten van een maatschappij die hen niet lijkt te willen, en dat zorgt ervoor dat extreem rechts nog vaker zal wijzen naar mislukte integratie. Haat kweekt haat.

Los van welke motivering of ideologische achtergrond de dader heeft, mogen de autoriteiten wel eens serieus wakker worden.

We hebben allemaal de IS tijdsperiode meegemaakt, aanslagen aan volanté. Plots is het gevaar geweken en alle veiligheidsmaatregelen zijn verdwenen..

Ik vind dut zo bijzonder naïef om het nog zeer voorzichtig uit te drukken.. Hoe vaak hebben we nu al gesproken over Lone Wolfs? Wat de algemene trend ook zegt, er is altijd dreiging, en met die redenatie zou de autoriteiten massa evenementen moeten behandelen.

Zet die beton blokken daar permanent niemand met verstand zal hier over mekkeren. ..

Zet die beton blokken daar permanent niemand met verstand zal hier over mekkeren. ..
In dit geval, ga ik wel akkoord. Het is een groot evenement dat er een lange termijn zal staan.
Maar tegelijkertijd mag ik hopen dat we ook niet naar een overbeschermde maatschappij heengaan met (nog meer) regulitis. Waarbij er nog minder evenementen mogen georganiseerd worden, omdat dit altijd een vereiste wordt. Defacto zullen dan heel wat zaken niet meer doorgaan. Kijk ook naar de kleine fuifjes bv. die in de regel vaak gewoon gestopt zijn door steeds meer regels. Verplichting geluidsmeter, verplichting security, verplichting...
Pas op, daarmee wil ik niet zeggen dat dit an sich slechte zaken zijn. Maar ik wil wel toch even opwerpen, "Pas op met te veel op veiligheid in te zetten". Dat komt ook met een kost.

Laatst bewerkt:
Ik vermoed dat mijn eerste intuïtie gaat uitkomen.

Een lone wolf opereert vanuit zijn eigen unieke, onbegrijpelijk logica. Maar toch zal iedereen proberen om die daad te linken met een groepering, ideologie of religie terwijl die link au fond arbitrair is.

Een aanslag door een lone wolf is bijna niet te verijdelen omdat ze niet opereren binnen een netwerk. Maar de bevolking zal de komende maanden even goed de overheid met de vinger wijzen.

Wanneer geconfronteerd met een ramp wil de mens iemand verantwoordelijk stellen omdat het te moeilijk is om om te gaan met een tragedie zonder rijm of reden. En dus krijg je eindeloze discussies in de media, politiek, op sociale media en internet fora.

Ik neem deze post nu, omdat ik probeer het algemenere idee oprecht te begrijpen, maar dit is toch gek? Toen uitkwam dat het een Arabier was, was het een moslim en een moslimterrorist. En daarbij het bewijs dat er niet mee samen te leven valt, etc. Dus die ene was automatisch verbonden met anderen van zijn ideologie/geloof/afkomst. En de oorzaak ligt bij ‘te veel mensen van die strekking’.

Maar als het gaat om iemand met andere opvattingen, is hij ineens een lone wolf en mag je zijn ideeen zéker niet projecteren op de rest van de groep met die opvattingen. Dan is hij zelfs een ‘eigen, onbegrijpelijke logica’. Zou eens moeten zeggen dat hij mentale problemen heeft of in de war is als het wel religieuze motieven zijn als moslim. Dan staat het hier weer in brand over minimaliseren. Maar in dit geval is het logisch (is het ook!). En nu willen we een schuldige aanwijzen, maar gaat dat ineens de overheid zijn ipv de ‘groep’ die de aanslag pleegt. Ik vind dat echt gek. Hoeveel de ene al het voordeel krijgt van context, en hoe weinig de andere.

Gisteren 4 uur na de feiten mochten er geen conclusies getrokken worden met wat er geweten was, als je je ogen open doet zijn ineens alle details bekend over de dader en wordt alles als absolute waarheid meteen aanzien. Hilarisch in feite. Naïviteit kent geen grenzen.

Gisteren 4 uur na de feiten mochten er geen conclusies getrokken worden met wat er geweten was, als je je ogen open doet zijn ineens alle details bekend over de dader en wordt alles als absolute waarheid meteen aanzien. Hilarisch in feite. Naïviteit kent geen grenzen.
Waarschijnlijk omdat er gisteren niets geweten was en jij en wat anderen hier gewoon jullie vooroordelen kwamen posten?

Jij hebt misschien je ogen open gedaan deze morgen, ik vermoed dat er heel wat mensen in de politie en hulpsector in Duitsland die deze nacht niet hebben gesloten.

Ik vind het eerlijk gezegd aan de waanzin grenzen dat het naïef zou zijn informatie te geloven omdat ze in tegenspraak is met zuivere vooroordelen. Nuja, een shitpost om op de hoop te leggen zeker.

Dikke foei voor de veiligheidsdiensten, hoe in godsnaam is die auto daar doorgeraakt en had ie daarbij nog es de ruimte om zo een snelheid te halen?
En waarom is die kerel niet gelynched op moment dat zijn auto tot stilstand kwam, ik vermoed niet dat er direct een agent bijwas om hem te arresteren en veilig weg te voeren in een combi?

Als omstaanders heb je niet altijd meteen iets door als het een straat of 100m verder gebeurde.

En ivm die snelheid. Huidige elektrische auto's gaan over de 2 ton gewicht en 0-100 in 3sec.
Huur er zo ene en je hebt niet veel afstand nodig om een hoge snelheid te halen

Dit soort reacties is exact de reden waarom ik mij volledig uit het politiek gedeelte van beyondgaming ga houden. 👋🏻
Jij claimt zaken zonder iets van basis hé. Nu blijkt dat het waarschijnlijk anders zit lijkt je te impliceren dat het allemaal gelogen is. Sorry, maar in geen enkel forumgedeelte of rol in de maatschappij vind ik dat ok hoor. Dat je als dan gaat lopen in plaats van je uitspraak rond "naïviteit", te onderbouwen is gewoon laakbaar.

Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan